У звітній
доповіді XIX з'їздові партії товариш Маленков говорив: «У нас панує
соціалістична ідеологія, непорушну основу якої становить марксизм-ленінізм. Але
у нас ще збереглися залишки буржуазної ідеології, пережитки приватновласницької
психології і моралі. Ці пережитки не відмирають самі по собі, вони дуже
живучі, можуть рости, і проти них треба вести рішучу боротьбу».
Одним з таких
пережитків є релігійні вірування і забобони. Зберігшись у свідомості деяких
людей нашого радянського суспільства, релігійні вірування і забобони іноді
впливають на молодь, на школярів.
Як же
здійснюється антирелігійне виховання учнів в умовах нашої школи? Величезні
можливості для матеріалістичного виховання учнів дає природознавство. Марксизм
вчить, що матеріалістичний світогляд означає розуміння природи такою, якою
вона є. Щоб учні зрозуміли природу такою, якою вона є, треба викладати природознавство,
як і всякий інший предмет, науково доводячи, що природа матеріальна, що всі
явища її перебувають у постійному русі та взаємодії. Вивчення природознавства в
молодших класах дає можливість ознайомити дітей не тільки з законами природи, а
й показати взаємозв’язок між її явищами.
Так, при
вивченні теми «Граніт» учителька нашої школи Н. Криванич розповіла про будову
граніту, показала дітям, що він складається з польового шпату, кварцу і слюди.
Вона докладно розповіла про процес вивітрювання. Це привело до висновку, що
природа не є сталою, незмінною, що короїди руйнуються і виникають. Учні
дізналися на цьому уроці про ті сили, які викликають відповідні зміни, і
зрозуміли, що ці сили знаходяться в самій природі. Таким чином, шляхом
найпростіших дослідів вчителька домоглася правильного, матеріалістичного
розуміння учнями процесів руйнування і утворення як цілком реальних і
природних.
На уроці на тему
«Випаровування води і круговорот води в природі» діти добре уявили собі, як
утворюються атмосферні опади, що дощ, сніг і град є природними явищами. Так
було доведено, що нічого надприродного в утворенні опадів немає, що не бог дає дощ,
як твердить релігія, а що це — результат відповідних природних процесів.
Ще більші
можливості для виховання в учнів матеріалістичних поглядів дають уроки природознавства
в старших класах. На уроках ботаніки учні дізнаються про те, що рослина, як і
кожний живий організм, розвивається відповідно до умов її життя, що великі
врожаї — результат самовідданої праці радянських людей, які успішно
впроваджують передову мічурінську агробіологічну науку.
Вчитель біології
нашої школи т. Шотник на одному з уроків розповів про те, як радянські люди
працюють над перетворенням природи, як завдяки цьому досягається підвищення
врожайності, створюються нові рослини, як під керівництвом людини вони набувають
нових особливостей. Вчитель підкреслив, що тільки в Радянському Союзі, де
влада і земля знаходяться в руках народу, наука служить людям в їх боротьбі з
силами природи.
Цінність уроків
природознавства з точки зору виховання основ матеріалістичного світогляду
полягає ще і в тому, що при вивченні цього предмету діти мають можливість самі
спостерігати процеси, що відбуваються в природі, проводити різні досліди з
біології та інш. Наприклад, учні 5-го класу нашої ніколи, з метою виявлення
умов, потрібних для проростання насіння, провели за
завданням учителя цікавий дослід. Бони взяли 4 склянки і в усі поклали сухе
насіння квасолі. Потім першу з них так і залишили, а в другу налили трошки
води, третю з водою поставили на холод, четверту наповнили водою так, що
місця для повітря не лишилось.
Внаслідок
спостережень за всіма склянками діти побачили, що в першій склянці нічого не
змінилось. Добре проросло насіння в другій склянці, де була вода, повітря і
тепло, у третій склянці, що стояла на холоді, насіння набубнявіло, у деяких з
фасолин з’явились паростки, але без тепла вони далі не розвивались. У
четвертій склянці насіння теж набубнявіло, але зовсім не проросло, вода не
пропускала повітря.
Багатий матеріал
для виховання учнів в матеріалістичному дусі дає фізична географія.
Під час
пояснення учням теми «Зміни природи під впливом господарської діяльності
людини» викладач географії нашої школи Г. Мальованець ознайомила учнів в тим,
як були осушені Пінські болота, розповіла про освоєння Колхіди, пустинних
районів Середньої Азії, Кольського півострова, земель на Амурі. Вчителька
підкреслила, що такі зміни в природі, коли в безлюдних раніше краях виростають
великі міста, а колишні пустині перетворюються в квітучі сади і поля, можливі
тільки в Радянському Союзі. Радянські люди, визволені від кайданів капіталу,
опановують науку, пізнають її закони, оволодівають силами природи і керують
ними.
На уроках
географії учні пізнають величезну силу людини в підкоренні природи, перед ними
відкривається реакційна суть релігії, яка завжди боролася проти науки.
Пояснюючи учням форму, рух і величину Землі, учителька розповідає про те, як
мракобіси переслідували і тероризували кожного, хто насмілювався виступати
проти релігійних тверджень про нерухомість і незмінність Землі.
Щоб підкреслити
наукове значення праць Коперніка, Джордано Бруно, Галілея, учителька розповіла
учням про те, що Й. В. Сталін, виступаючи 17 травня 1938 року на прийомі
працівників вищої школи в Кремлі, назвав ім’я Галілея, як одного з багатьох
мужніх людей, які вміли ламати старе і створювати нове, незважаючи ні на які
перешкоди.
Дуже цінний
матеріал для антирелігійного виховання дають фізика і хімія. Вивчаючи світло,
школярі правильно розуміють, чому буває райдуга, сонячне затемнення і
переконуються в абсурдності будь-яких релігійних легенд про ці природні явища.
Так дохідливо і
переконливо, на простому досліді можна підірвати віру в релігійні легенди,
показати силу науки і людського розуму, вміння людини, озброєної науковими
знаннями, пізнати сили і явища природи.
Велике значення
має викладання фізики у вихованні учнів, коли ознайомлювати їх з історією
виникнення кожного фізичного закону і з тією боротьбою, що точилася між наукою
і релігією в минулому.
При вивченні
фізики ми завжди показували учням, що церква протистоїть прогресивній науці.
Ось такі, але
далеко не всі приклади того, як наша школа працює над вихованням в учнів
матеріалістичного світогляду при викладанні основ наук.
І. Мальованець, завуч
Голятинської семирічної школи, Міжгірського
району.
Немає коментарів:
Дописати коментар