Де воно, чудо?..
(Каплиця в Грушеві. Травень 1987
року).
Фото Василя Становича.
— У неділю, на проводи, я встала рано, вийшла з хати.
Глянула на балкон каплиці, і мені здалося, що там хтось є, ніби якась жінка в
чорній хустці. Я злякалася і побігла до мами... Не знаю, може, то був просто
стовпчик...
Так почалося «чудо». І так потім розповість про нього
одинадцятирічна Марійка, яка в цій хаті народилася, на цьому подвір'ї виросла
і не раз дивилася на балкончик каплиці, що внизу, навпроти хати, за городом,
метрів за сто двадцять. І лише того дня дерев'яний стовпчик видався їй чомусь
людською головою.
Та мало що може дитині спросоння привидітися? А матері?..
Вона, як кажуть люди, вибігла з хати і залементувала на всю вулицю:
— Богородиця об'явилася!.. Люди, чудо, чудо!
Так Марійчина мама, Мирослава Федорівна Кізин, сповістила
про з'яву богоматері.
Збіглися люди. Придивлялися. Але ніхто ніякого дива не
побачив. Унизу стояла колишня уніатська каплиця. На її балконі два почорнілі
від часу стовпчики, котрі здалеку таки можна прийняти за людську голову. Надто
ж коли цього дуже схочеться.
Спалах
марновірства
Того ж дня, 26 квітня, в село Грушів Дрогобицького району на
Львівщині прибули перші прочани, які мали буйну уяву і «своєрідний зір». Вони
годинами вдивлялися в церковку, показували пальцями не тільки в бік балкончика,
а й на вікна, двері, металеву покрівлю, і всюди їм ввижався силует божої
матері.
Цікава деталь. Чомусь саме у Мирослави Федорівни Кізин виявилися
ключі від каплиці...
Грушівці розповідають, що давно вже біля старої, не діючої
каплиці крутилися якісь люди. «Щось вариться»,— казав дехто з односельців. А
саме того дня і з'явилися у селі незнайомці, Вони голосно обговорювали
явлення богородиці і радили віруючим відзначити «чудо»—запалювати і ставити біля
каплиці свічки, класти вишивані рушники, хустки, а головне — жертвувати гроші.
У ті дні сталися ще дві події, роль яких місцева громадськість
по-справжньому збагнула згодом. Тільки об'явилося "чудо", як від якихось
приватних осіб у різні області республіки полетіли термінові телеграми майже з
однаковим змістом: «Очікуване відбулося. Можна їхати». Напрочуд оперативно про
появу в Грушеві пречистої діви повідомило «Радіо Ватікану»,
Сенсація набирала розмаху. Чутки ширилися з такою швидкістю,
що вже на другий-третій день приватні автомашини з прочанами зі Львівської та
сусідніх областей загатили всі вулиці села.
Повіривши вигадці, поспішали глянути на «чудо» не лише
віруючі, а й ті, хто байдуже ставиться до релігії. Вони приїхали, як самі кажуть,
щоб «переконатися, чи то правда, що говорять».
За релігійною традицією, кожне чудо має супроводжуватися
якимись чудотворіннями. І ось уже «сенсаційна новина»: Марійка Кізин, учениця
четвертого класу, начебто від народження німа, першою побачивши богородицю,
заговорила!
Розрахунок тут простий: тисячі віруючих, які ніколи не
зустрічалися досі з Марійкою, повірять у вигадку.
Минала третя декада травня. Наплив прочан, віруючих і
невіруючих, досяг апогею. Штовхаючи один одного, вдень і вночі прочани беруть воду
з колодязів, наливають у банки, щоб повезти додому, бо хтось сказав, що «тут
уся вода свята», а отже й цілюща.
Спостерігаю за натовпом: на одних обличчях — гарячкова
цікавість, очікування чогось незвичайного, на інших — розчарування і навіть цілковита
байдужість до всього, що тут відбувається. Ніхто не каже вголос, що це обман,
шахрайство, відкрито сумніватись у «чуді» не наважуються. Тим більше, коли час
від часу чути вигуки:
— Он бачите, на блясі лице видно, а тепер повернулася
боком...
На даху ж просто брудні плями від дощу, від пилу, що осідав
тут десятиліттями.
А спробуй в цьому натовпі збуджених, екзальтованих людей
висловити уголос сумнів? Якийсь юнак тільки перепитав:
— Де? Де? Там же нічого немає?..
І тут же якась горласта жінка, котра раз у раз показує рукою
на шибки каплиці, дає сміливцю відкоша:
— Не бачиш, бо у бога не віриш! Чого прийшов сюди?! Богородиця
являється тільки істинно віруючим!
...Десятки тремтячих рук підставляють скляні банки під дощові
струмені, що стікають з даху каплиці. Одні тут же п'ють «святу воду», інші
бережно закривають банки, щоб повезти додому.
А он далі жінки збирають разом з болотом віск, парафін, що
стікає зі свічок, ховають цю сіру суміш у хусточки. Це теж «свята» реліквія.
І чується мені благальний голос господаря городу, що поряд з
каплицею:
— Люди добрі, не топчіть, тут же часник посаджений!..
Одна
бабуся сказала...
Чого тільки не вигадали фанатики, роздмухуючи релігійний
психоз навколо «чуда». Легковірні жадібно слухали сміхотворні теревені, а потім
і самі поширювали їх.
— Чи ви чули, голубонько: ченці Почаївської лаври у повному
складі йдуть пішки до Грушева поклонитися «чуду»...
Такі не хочуть слухати про те, що православна церква
відмежувалася від цієї проуніатської витівки.
Або ще байка, яку до подробиць, з блиском в очах переказує
молодиця молодиці. Нібито з Дрогобича прийшла група хлопців, які взяли в
когось драбину, щоб залізти на балкон каплиці і довести, що там нікого немає.
За цей грішний вчинок богородиця «спалила розбишак на попіл».
Та найбільше сенсаційних вигадок кружляє навколо Марійки
Кізин, котра удостоїлась «божої благодаті» — першою споглядала з'яву богоматері.
Вище вже згадувалося про «чудотворне зцілення» дівчинки від німоти. Але це лише
частина інтригуючих легенд, які стосувалися «героїні чуда».
Одного дня, коли особливо великим було нашестя прочан, у
грушівській восьмирічці відбулася розмова з Марійкою в присутності її
вчителів та однокласників.
Марійка не наполягає на тому, що бачила богородицю,—
можливо, їй усе це здалося.
— Там, серед людей, кажуть, що ти була німа й глуха, а тепер
ось «зцілилася», стала розмовляти і чути...
— Ні, то неправда! — з усією дитячою безпосередністю спростовує
цю вигадку Марійка. — Та й як би я могла тоді вчитися у звичайній школі?..
— Ходять чутки, начебто за те, що ти побачила «чудо», тебе
виключили зі школи, викликали в міліцію і навіть хотіли забрати в психіатричну
лікарню.
— То все неправда!..
— Марійко, у натовпі коло каплиці подейкували, що через
кілька днів, 28 травня, грушівська богоматір вознесеться на небо, а разом з
нею й ти...
Дівчинка густо червоніє, в очах з'являються сльози, голос
тремтить.
— Я хочу залишитись тут...
Слова мовлені щиро, від серця. І взагалі Марійка
— звичайна дівчинка-школярка, котра реально уявляє навколишній світ. Звідки ж
«чудо»? Можливо, причина в іншому? І вчителі, та й більшість представників громадськості
села схильні вважати, що хтось навчив дівчинку, як і що говорити про «чудо»,
хоч, з усього видно, сама вона в нього не вірить. Сім'я Кізинів — люди
без чітких світоглядних позицій, родина не передплачує жодної газети чи
журналу. У сім'ї склався сприятливий клімат для будь-якого марновірства.
Невдовзі Кізини вже, мабуть, змінили своє ставлення до
«чуда». Адже в них прочани сплюндрували город, витоптали обійстя. Їм довелося
замкнути хату від сотень цікавих. А дітей на якийсь час поселити у родичів...
Чудодійство без
прикрас
«Чудо» не з'явилося на голому місці. Його коріння сягає
давнини. Це підтверджує рідкісна вже в наш час книжечка — «Пам'ятка з отпуску в
Грушові», видана в місті Коломиї 1913 року. Це розповідь отця-уніата
Коростенського, грушівського пароха, записана «професором релігії» Самбірської
гімназії Г. Дмитриком.
Зміст «Пам'ятки» проливає світло на суть нинішніх подій.
Десь на початку минулого століття інший грушівський душпастир, щоб пожвавити
інтерес селян до релігії, знайшов джерело біля розкішної верби, повісив ікону,
освятив це місце і сказав, що вода тут має «ісціляючу силу». Тоді ця наживка з
«чудотворною водою» спрацювала. Темні, знедолені люди йшли сюди, звичайно ж, не
з порожніми руками.
Далі отець-парох оповідає про перше грушівське «чудо».
Нібито 1855 року вибухнула епідемія холери. «В декотрих домах ані одна душа не
зостала при життю, всюди розносився плач і зойк». Та раптом «всіх перейняла
одна гадка», що бог карає так людей за те, що не подбали про «святе місце».
Негайно селяни зібрали гроші і на місці верби, над криницею, побудували за три
дні каплицю — «і тотчас як би чудом божим страшна епідемія холери утихла, хворі
виздоровіли і ніхто больше того року на холеру ані захворів, ані умер».
Щоб надати вагомості «чудотворному місцю», автор далі підкреслює,
що «чудесні видіння сопровождали основаньє той каплиці», люди серед ясного дня
«бачили діву Марію в виді прекрасної дівиці».
То як же буде віруюча людина сумніватися сьогодні, коли вже
тоді, понад сімдесят чотири роки тому, являлася в каплиці богородиця? — Так,
очевидно, і міркували режисери нинішнього «чуда».
І зрештою про головну ідею «Пам'ятки», яку достойно вип'ятили
священик та «професор релігії». Наказуючи всім «парохіянам», щоб тричі на рік
ходили у Грушів «на отпуск» гріхів, уніатські душпастирі вимагали, аби
віруючі «передовсім щиро молилися на інтенцію святійшого отця папи римського»,
«щоб за молитвами преч. діви Марії грішники повернулися на дорогу покаянія,
єретики і відступники (йдеться про православних віруючих. — Я. Г.) прийшли...
до соєдиненія з католицькою церквою...»
Але то ще не все. Йдучи до Грушева, кожний порядний
християнин повинен пам'ятати: «Непоскупи тоже дати жертву по твоім силам...»,
бо «доброхотного дателя любить бог», а «милостиня от смерти ізбавляет і очищает
всякі гріхи».
Організатори грушівської провокації добре нагріли руки на
«з'явленні богомагері».
Є ще одна промовиста історична деталь. Фабрикація «чуда»
саме в селі Грушеві не випадкова. Відомо, що 1901 року папа римський Лев XIII
офіційно визнав це місце святим і проголосив, що тут можна одержати відпущення
гріхів. Про це галасували в травневі дні цього року зарубіжні
клерикально-націоналістичні радіоголоси.
З ватіканського радіо регулярно лунають заклики підтримувати
«українську віру» (тобто уніатську, католицьку), а не «чужу православну церкву».
Зарубіжні клерикально-націоналістичні центри ще більше активізувалися після
недавніх енциклік Ватікану, в яких папа римський для посилення впливу на
віруючих закликає використати культ богородиці. Іоанн Павло II оголосив з червня
нинішнього по серпень наступного року так званий маріїнський рік, рік
богородиці, під час якого закликає віруючих організовувати походи прочан до
богородичних місць і храмів.
Уніатські радіодиверсанти, розкручуючи цю тему,
«підказують» віруючим, особливо в західних областях республіки, що нині всі
ікони, всі «місця богородиці» повинні заговорити, щоб «протидіяти злу, уособленням
якого є атеїзм і комунізм».
«Діва Марія — королева України,— галасують в ефірі
уніатські пропагандисти,— заступниця українського народу, і її треба прославляти
в кожній сім'ї, в кожній церкві». Більше того, зарубіжні клерикали-провокатори
твердять, що у «рік діви Марії» богоматір з'явиться всюди, де є «закрита
церква».
Ось і розкрився секрет «грушівського чуда», спровокованого
в старій каплиці, знятій з реєстрації ще 1958 року. Причому релігійні провокатори
цю подію спеціально приурочили до річниці чорнобильської аварії. Недарма ж
богоматір «об'явилася» саме в чорному платті, як твердять деякі «очевидці».
Деякі висновки
З Грушева люди поверталися неговіркі, певно, кожен ще й ще
раз зважував усе побачене й почуте.
Приєднуюся до гурту молоді і питаю, чи варто піти «туди» і
що «там» діється.
— Ідіть,— хвильку подумавши, спокійно
відповідає русявий юнак. — Подивіться, може, щось побачите...
— Даруйте, а що ви бачили?
Мовчанка. Потім інший хлопець каже:
— Все це непросто. Одні хваляться, що бачили щось, інші
запевняють, що не всім дано побачити образ богородиці, для цього треба вірити.
— Ви ж, мабуть, вірите, коли приїхали?
— Ні, не віримо.
— Якщо не вірите в бога, то навіщо поїхали?
Питання зачепило хлопців, розмова пожвавішала.
— З цікавості поїхали... Кожному хочеться подивитися, що то
за чудо.
— Ну, і як? Задоволені?
Притихли. Переглянулися. Згодом той же русявий
міркує:
— І жаль змарнованого часу, і разом з тим не шкодую, бо
остаточно переконався, як примітивно обдурюють віруючих. Між іншим, у нас в
технікумі говорили, що все це дурниці, але цікавість перемогла.
Що можна додати до цих слів? Якщо юнаки і дівчата винесли з
Грушева розчарування, зрозуміли, що поплатилися за свою наївність, то цей
урок вартий змарнованого часу. На помилках вчаться. І все ж таки прикро вражає
легковажність молоді, серед якої були навіть студенти вузів. Хіба вони не
відчули політичного підтексту грушівської афери?
Зате радує оцінка, яку дали «чуду» місцеві хлібороби.
Переконавшись, що це уніатська провокація, вони спокійно працювали на городах,
у полі, на тваринницькій фермі.
Щоправда, зі смутком поглядали в бік численних прочан.
Спочатку пояснювали їм: «Люди, вертайтеся назад, нема ніякого чуда!» Не допомогло.
Потім відбувся сільський сход, на якому одностайно засудили
поведінку релігійних фанатиків.
— Гірко дивитися, що стільки молодих і здорових людей,— з
обуренням сказав голова місцевого колгоспу імені Жданова М. О. Сундуков,— повірили
базіканням і помчали за «чудом». В гонитві за сенсацією деякі легковірні
школярі й студенти полишили заняття і тупцюють навколо каплиці, - слухаючи
теревені фанатиків. Просто сором!
А провокаторів треба б вивести на чисту воду. Урок ми
дістали серйозний. І висновки тут ясні: необхідно значно поліпшити атеїстичне
виховання людей, молодих і старших, водночас покласти край діям купки
уніатів-фанатиків, що порушують громадський спокій і порядок. Треба активніше
розвінчувати спроби релігійних екстремістів використати почуття віруючих на
шкоду інтересам суспільства.
Слушні слова. Провокація, інспірована релігійними
фанатиками й підхоплена зарубіжними клерикально-націоналістичними центрами, наводить
на серйозні роздуми. Вона свідчить про незадовільний подекуди стан
атеїстичного виховання населення, низьку ефективність масово-політичної
роботи.
...Шахрайське дійство, розраховане на марновірних людей,
відшуміло. Але хто може гарантувати, що завтра не з'явиться нове «чудо»? Вдень
і вночі диверсійні радіоголоси з Заходу нацьковують слухачів, штовхають
залишки проуніатськи настроєних віруючих на екстремістські вчинки. Неспроста
ж були спроби повторити грушівське «чудо» і на Тернопільщині, і на Івано-Франківщині,
і в інших місцях, де не завершено освоєння колишніх культових споруд.
З урахуванням всього сказаного необхідно постійно
підвищувати пильність радянських людей, у тому числі віруючих, активно
протидіяти релігійному фанатизму й екстремізму. Місця для благодушності й примиренства
у цій справі бути не може.
Ярослав Гулько, власний кореспондент
журналу «Людина і світ».
с. Грушів Дрогобицького району
Львівської області.
Немає коментарів:
Дописати коментар