Роздуми про взаємини
православ'я і народного мистецтва
Взаємовідносини церкви і
народного мистецтва — актуальне питання, яке набуває особливої важливості
сьогодні, коли православна церква готується відзначити 1000-ліття від початку
запровадження християнства в Київській Русі. В руслі ювілейної кампанії православні
богослови намагаються подати справу таким чином, нібито лише релігія
зумовлювала увесь зміст духовної культури минулого, була єдиним джерелом і
носієм цивілізації. Автор «Журнала Московской патриархии» твердить, що введення
на Русі нової релігії «мало величезне історичне значення, оскільки сприяло
духовно-культурному розквіту давньоруської держави». Такого роду твердження
стають тим частішими, чим ближче православ'я до вказаної дати.
Услід за теологами
багато буржуазних дослідників намагаються поставити знак рівності між історією
релігії та історією культури. Так, спекулюючи на малій вивченості первісного
мистецтва, західнонімецький етнограф К. Прейс в книзі «Основи драми» пише, що
дослідження первісного видовищного мистецтва є «особливим видом вивчення
релігії первісних народів». Теологи та схильні до містицизму художники
випускають з поля зору, а часто й свідомо ігнорують той загальновідомий факт,
що зародження народного мистецтва відбувалося в ході трудової діяльності, в
основі своїй матеріальної, що відбивала взаємодію людини і природи. Передумови
народного мистецтва, зокрема його видовищних форм (а вони є найбільш
поширеними), виникли, на думку радянського дослідника М. Кагана, як «художнє
осмислення, «оформлення» різноманітних способів практичної діяльності
первісної людини,— саме тих, соціальна цінність яких була особливо значущою й
вимагала спеціального затвердження, закріплення і виявлення» (Каган М.
Морфология искусства. Л., 1972, с. 180).
Релігія ж, навпаки,—
така сторона духовного життя, яка відбиває безпорадність і залежність людини в
боротьбі із зовнішніми силами, і виникає вона там, де існують викликані цією
безпорадністю страх і пригніченість. Як вказував В. І. Ленін, «безсилля
дикуна в боротьбі з природою породжує віру в богів, чортів, у чудеса і т. п.»
(Повне зібр. тв., т. 12, с. 132).
Ще Людвіг Фейєрбах
звернув увагу на те, що релігія — на відміну від мистецтва — не позначена відмітною
рисою культури: мистецтво оспівує земні цінності й радощі, а релігійна
діяльність спрямована на ілюзорне подолання реальних труднощів шляхом віри в
надприродне. Релігія за своєю суттю протилежна мистецтву, більше того, протягом
тривалого історичного періоду вона намагалась підкорити його собі, а коли це
не вдавалося — придушити. Останнє характерно для ставлення релігії до ряду
жанрів народного мистецтва.
Всі випади проти
народного мистецтва християнські автори мотивували тим, що в ньому начебто
наявний язичеський дух, неприйнятний для строгого й аскетичного ритуалу
недавно запровадженої нової релігії. «Що гірше всього,— писав православний
богослов Б. Титлінов, говорячи про XI—XIII століття,— зберігаючи язичеську
обрядовість, російські напівхристияни зберегли і весь дух язичеських свят»
(Титлинов В. В. Лекции по истории русской церкви. СПб.,
1913, с. 579).
Неприйнятним для
православного благочестя було сміхове начало, що закладене в народному
мистецтві й утворює собою своєрідне явище, яке протистоїть духовному диктатові
церкви. Недаремно православ’я, використовуючи багато зображальних прийомів
різних мистецтв у культовій практиці, абсолютно виключило з неї сміхове
начало, спрямоване проти таких вад феодального суспільства, як святенництво
служителів церкви, неправедний суд, зубожіння народних мас тощо. Сміх у народному
мистецтві протистояв насаджуваним церквою настроям покірливості й песимізму.
Комічне начало виступало антиподом священного. «Сміх робить слабкими узи
цноти, сміх відштовхує, сміх не згадує про страх Божий, сміх не боїться загрози
геєни, сміх — провідник розпусти, жартівливість — викриття неприборканої
людини, сміхотворство призводить до того, що ми припускаємося безтурботності,
сміхотворство — привід до зневажання»,— писав один з «отців християнства»,
запеклий противник видовищ Іоанн Златоуст (Творения святого отца нашего
Иоанна Златоуста, Архиепископа Константинопольского в русском переводе, т. 2,
кн. 2. СПб., 1896, с. 899). Його слова — зразок негативного ставлення
церковників до життєрадісних народних видовищ, що руйнують страх та
благоговіння перед потойбічним.
У народній культурі було
закладено могутньої сили заряд критики сучасного їй суспільства, але можливості
критикувати відкрито в умовах феодально-церковної диктатури, звичайно, не було,
адже православ'я спиралося не тільки на силу авторитету, а й на авторитет
сили. Народне мистецтво вдалося до методу художнього роздвоєння світу на реальний
і вигаданий. Цінністю першого (він дістав назву «світу в бідах») є аскетизм і
християнське благочестя, другого — звільнення від усіх релігійно-феодальних умовностей,
зривання покривів зі святенницької церковної благопристойної поведінки. Сміх
народного мистецтва — «сміх, що «роздягає», оголює правду...» (Лихачев Д. С.,
Панченко А. М. «Смеховой мир» древней Руси. Л., 1976, с. 20).
Значення сміхових елементів
у народному мистецтві полягало в тому, що, виявляючи псевдоціннісну сутність
офіційних християнських норм, вони були стимулятором активного ставлення до
дійсності. Історія дає чимало свідчень безпосередньої участі представників
народного мистецтва в антифеодальних виступах. Ось що пише про скоморохів —
перших народних акторів — один з дослідників їх творчості на Україні І.
Волошин: «У сатиричних імпровізаціях на злобу дня, в гостросоціальних сценах,
насичених влучними прислів'ями і приказками, скоморохи прагнули виявляти
соціальну нерівність. Вони бачили і зображали життя з позицій сільського
населення та міської бідноти» (Волошин І. Джерела народного театру на Україні.
К., 1960, с. 29).
Скоморохи користувалися
не тільки популярністю, а й гарячою підтримкою народу, незважаючи на церковні
переслідування й заборони. Для церкви були неприйнятні оптимістичні, комічні,
сміхові тенденції їх мистецтва, здатного перетворити літургію на буфонаду,
молитву — на веселу пародію, якою є «Калязінська чолобитна» — демократична
сатира XVII століття. В ній у формі супліки викривався неправедний спосіб життя
православного чернецтва.
Активна боротьба
духовенства з народними потішниками викликана також і тим, що під час їх
виступів «церкви порожні стоять», на що нарікає автор «Повчання про кари
божії», яке належить до XI століття.
Нетерпимість церкви до
«веселих» (так у народі називали скоморохів) не обмежувалася тільки словесними
звинуваченнями. Справа доходила і до фізичної розправи. «Прийшли в село моє,—
свідчив у своїй автобіографії «несамовитий» протопоп Аввакум,— танцюючі
ведмеді з бубнами і домрами, і я, грішник, по Христу ревнуючи, вигнав їх і
пики (маски — А. Б.) і бубни зламав» (Летописи русской литературы и древности,
т. 3. М .,
1861, с. 124). Скоморохів обкладали за їх виступи надмірними податками. За
постановою Віленського сейму (1565—1566), наприклад, на
них був покладений податок по вісім грошів з душі, тобто більше, ніж на
ремісників і навіть на купців. «Домострій» відносив танці, пісні та всякого
роду розваги до «содомських гріхів», «неправедного житія». Проти народних
потішників як головних представників світської музики був спрямований указ патріарха
Іоасафата, що повелівав заборонити гру «шинкових музик» і знищити їх музичні
інструменти. Глядачів, які були присутні на скомороших ігрищах, намагалися
переконати в їх аморальності, в тому, що плата акторам за виступ — то мзда
дияволу.
Кульмінацією боротьби
православ'я проти народного мистецтва став церковний собор 1551 року, що
ввійшов в історію під назвою «Стоглавий». Після численних гнівних виступів
проти скоморохів собор зажадав від парафіян «божественного писання з увагою
слухати і божественну літургію зі страхом стояти» (Стоглав. Вид. Кожанчикова.
СПб., 1863, с. 261—262).
Нападки православного
духовенства на народне мистецтво та його представників аж ніяк не виключали
того, що церква використовувала (і використовує нині) в культовій практиці
його досягнення і передусім видовищні елементи. Справа в тому, що релігія — не
споглядальне, а діяльне ставлення до божества. Вона «немислима без релігійної
обрядовості, а всяка релігійна обрядовість передбачає духовно-містичне
одухотворення реальної дійсності. Коли немає цього «духовно-містичного»
одухотворення дійсності, коли релігійна людина замикається у своїй свідомості,
залишається віч-на-віч тільки з голою ідеєю бога, релігія ризикує втратити
характер дійсності і релігійна віра може похитнутись» (Павлов Тодор. Основные
вопросы эстетики. М., 1952, с. 68).
Саме тут, у сфері
релігійної обрядовості, церква звертається до мистецтва, оскільки без тих
засобів, якими володіє й оперує художня творчість, жодна релігія існувати не
може. Церква вдається до форм драматичного дійства, до організації релігійних
театралізованих вистав для залучення більшої кількості парафіян, активізації
емоційного впливу на них, маніпулювання їх свідомістю. «В мистецтві,— писав
православний богослов С. Булгаков,— з його особливим світом сучасній душі
відкривається єдина можливість... релігійного живлення, якого вона позбавлена
шляхом молитовного і релігійного подвигу» (Булгаков С. Н. О противоречивости
безрелигиозного мировоззрения. — В кн.: Ельчанинов А. В. История религии. М.,
с. 234). Йому вторує сучасний богослов: «Мистецтво... завжди відігравало
величезну роль у житті церкви, будучи її мовою, нарівні зі словом, як у
розумінні догматичному, так і в розумінні виховному й молитовному» («Журнал
Московской патриархии», 1960, № 11, с. 25).
Ще в середині XV
століття руські богослови дістали уявлення про церковні містерії, в яких
використовувалися театральні принципи та ефекти. Першим про них написав
суздальський єпископ Авраамій, який супроводжував митрополита Ісидора на
Флорентійський собор. Не одразу, але церковні дійства прижилися в Руській
православній церкві. В чому полягала причина їх уторгнення в культ? По-перше,
вони були покликані відвернути народ від прихильності до «бісівських ігрищ»,
тобто стати певною «противагою» до народного видовищного мистецтва. По-друге,
ці дійства збагачували релігійну пропаганду, привносячи в неї емоційну
образність.
Кожне з «дійств» несло
своє, так би мовити, специфічне ідеологічне навантаження. Наприклад, «Дійство
цвітоносся», або, як його називали, «Хід на осляті», мало на меті підкреслити
клерикальні домагання церкви на провідну роль у державі; це досягалося тим, що
цар смиренно вів під вуздечку коня, на якому сидів патріарх. Саме такий
«нетактовний» у політичному відношенні натяк призвів до скасування цього
обряду Петром І. Так зване «Піщне дійство» мало демонструвати «вищість» християнства
над язичництвом. Слід відзначити, що з часом ці та інші церковні дійства дедалі
більше втрачали своє культове значення, яке витіснялося світськими елементами.
Під їх впливом ритуальний зміст театралізованого обряду розмивався.
Церковні дійства, або,
як їх часто називають,— церковний театр,— були театралізацією релігійної
міфології; їх метою було звести до мінімуму умовність ситуації: віруючий, дивлячись на те, що
відбувається, мав відчувати надприродне як реально існуюче. В цьому полягала
одна з основних відмінностей релігійних церковних вистав від видовищних жанрів
народного мистецтва, до завдань якого не входило усунення умовності дії:
Що ж до зображення
надприродного в релігійній обрядовості, то слід сказати, що богословам легше
було спрямувати в потрібне їм русло розвиток церковної музики чи живопису, ніж
суворо канонізувати церковний театр. Річ у тім, що в цих обрядах були зайняті
люди, погано знайомі з християнською догматикою; вони майже не мали уявлення
про той біблійний персонаж, якого їм доводилось зображати. І тому, незважаючи
на канонічну суворість, недопустимість вільної інтерпретації релігійного
сюжету, вторгнення в тканину обряду народного безрелігійного змісту ставало
дедалі помітнішим.
Певна секуляризація
церковних дійств пояснюється також тим, що образотворчі засоби, які в них використовувалися,
виникли в надрах народного мистецтва значно раніше. Народним масам, вихованим
на зразках цього мистецтва, важко було звикнути до зміщення акцентів у бік
позаестетичної функції, тим більше, що православ'я, висунувши її на перший
план, не змогло вилучити повністю естетичний бік театралізації. Остання не
перестала бути художньою творчістю і, хоч виступала в новій для себе ролі, не
втратила відносно самостійного існування в рамках культу. Таким чином у церковному
театрі з самого початку вималювався конфлікт між релігійною ідеєю та
естетичними засобами її втілення. Діячі церкви намагалися приховати цей
конфлікт, показати, що церковне дійство в принципі від театру не відрізняється.
Більше того, вони твердили, нібито саме театральне мистецтво народилося
в храмі, що саме релігія дала йому життя. «Коли б у них (людей — А. Б.) не було
цього духовного вогню релігії, чи залишили б вони нам якісь... витвори
художнього генія?» — писав православний богослов і філософ С. Глаголєв.
(Глаголев С. Очерки по истории религий, ч. 1. Свято-Троицкая Сергиева лавра,
1902, с. 278).
Насправді ж не можна ототожнювати
церковні містеріальні дійства з народним мистецтвом взагалі та з видовищним
зокрема,— тому, по-перше, що церковне дійство є обряд, у ньому містяться лише
елементи театру, цілком підпорядковані домінуючій релігійній ідеї. Елементи
мистецтва — театралізація, музика, співи — стають складовими обрядового
дійства лише тоді, коли «вони вплетені в тканину обряду, тобто втілюють у собі
якийсь твердо встановлений ідейний зміст, виступають як символи для вираження
колективних ідей, образів...» (Угринович Д. М. Обряды. За и против. М., 1975,
с. 34). По-друге, в релігійному обряді на першому плані стоїть позаестетична
функція, він не спрямований на створення художнього образу, що випливає хоча б
з дилетантизму виконання, зведеного в принцип церковного театру. До участі в
обряді залучаються не найбільш талановиті, а найбільш побожні або ж
священнослужителі. Церковні театралізовані містерії — «спотворена форма
театру» (Бонч-Томашевский М. М. Театр и обряд. «Маски», 1912—1913, № 6, с. 10).
По-третє, віра в надприродне передує здійсненню обряду, тоді як театральна,
світська вистава конструює віру в те, що в цю хвилину відбувається на сцені чи
в грі, причому це — віра нерелігійна. Крім того, обряд консервативний, у його
рамках можливості імпровізації мінімальні. А в народному видовищному
мистецтві ініціатива учасників не скута.
Використання елементів
театралізації в релігійному культі не виконало одного з основних своїх
завдань: нейтралізації самого народного мистецтва. Церква не змогла задовольнити
ігрових та естетичних запитів людини, поскільки протиставила її природній
потребі в розважанні та веселощах убогі й неповноцінні культові засоби.
Православ'я намагалося зруйнувати грунт під народною культурою як «позорищем»,
виганяючи з неї ігрові та комічні начала. І якщо Росія аж до третьої чверті
XVII століття по суті залишалася без професійного театру, — причину цього слід шукати,
головним чином, у діяльності духовенства.
Використовуючи багато
елементів народного мистецтва, православ'я найменше піклувалося про його розвиток
і збереження. Яскравий приклад такого споживацького ставлення — дерев'яна
архітектура Русі. В другій половині XIX століття духовенство зайнялося
«реставрацією» знаменитої Преображенської церкви в Кіжах. Дерево було обшите
залізом, стіни — тесом «під камінь», верх зафарбований білилами. В результаті
діяльності «реставраторів», позбавлених усякого художнього смаку, з'явилась —
за їх словами — «сяюча благоліпність», з насправді — глум над архітектурним
пам'ятником. Від такого ж «благоліпного оновлення древніх храмів» постраждала
і Покровська церква в Кіжах, а також багато інших пам'ятників. У синодальному
указі 1826 року суворо заборонялося здійснювати ремонт церковних будівель без
спеціального дозволу керівних церковних органів. З цього часу монументальна
дерев'яна архітектура по суті вмерла, а багато її шедеврів були приречені на
загибель. Така ж доля спіткала величезну кількість видатних за своїми
художніми достойностями іконописних творів. Чи не тому витвори відомих древніх
художників далеко не всі дійшли до нас. Для церкви був важливий лише культовий
аспект витвору мистецтва, і як тільки вік втрачав його чи просто руйнувався,—
то хай це буде твір пензля Рубльова або «лик» роботи невідомого сільського
живописця,— вирок був однаковий: цінності не являє. І лише в умовах соціалістичного
суспільства, взяті під охорону держави, старі шедеври і традиції народного
мистецтва здобули друге життя.
Анатолій Баканурський, кандидат
мистецтвознавства, Одеса.
Немає коментарів:
Дописати коментар