Робітник Буштинського
лісокомбінату Юрій Паш одружився з дівчиною із сім’ї баптистів. Батьки
дружини, закоренілі сектанти, почали поступово прибирати зятя до рук. Спочатку
Юрій чинив опір, а згодом здався — став сектантом. Через деякий час про це
довідався пропагандист, комуніст Іван Софілканич.
З подібними
фактами Іван Федорович стикався не вперше. Він розумів, що сектантське багно ще
не засмоктало молодого робітника. Тому треба діяти рішуче, негайно. Але й
лобовою атакою, кавалерійським наскоком тут нічого не вдієш. По відношенню до
Юрія потрібно бути наполегливим, але разом з тим витриманим, тактовним і
чуйним.
Після перших
розмов з Ю. Пашем пропагандист зрозумів, що боротьба за цю людину буде
нелегкою, займе чимало часу. Тому він спочатку розмовляв з сектантом про роботу,
про житя-буття. Ці бесіди поступово зблизили їх, подружили. Софілканич побував
у Паша вдома, потім запросив його з дружиною до себе. Згодом почались відверті
розмови, суперечки про релігію, про віру. Друзям легше сперечатись — вони
вірять один одному. Юрій Паш теж вірив пропагандистові, бо бачив, що Іван
Федорович хороша людина і бажає йому лише добра.
Пройшло,
звичайно, чимало часу, перш ніж Юрій сказав: «Правда на вашому боці, Іване
Федоровичу! І ви переконали мене, допомогли побачити цю правду. То допоможіть
тепер переконати мою дружину. Вона теж повинна побачити велику правду життя».
І Софілканич
допомагав. Не шкодував ні часу, ні сил. Сектантам, як відомо, суворо забороняється
брати участь у громадському житті. Навіть кінокартини не можна дивитись. І
яким радісним був для друзів той вечір, коли вони разом з своїми дружинами
пішли в кіно.
Тепер вони люди
однакових переконань. Дорога в них — спільна.
Атеїст не
зупинився на цьому. Він знав, що на лісокомбінаті є ще люди, які потрапили в
баптистські тенета і не можуть, а деякі не хочуть вирватися з них. Взяти хоч
би робітника Петра Пацкана. Трудиться як слід, але секта сковує його
творчість, відриває від колективу. Словом, заважає людині жити
по-справжньому.
При першій
бесіді Іван Федорович не торкався питань релігії. Просто завів розмову з
Пацканом, як людина з людиною. Але той не захотів слухати атеїста, обірвав
його на півслові.
— Я прекрасно
знаю, чого ви хочете, — грубо сказав він. — На успіх не розраховуйте. Нічого не
вийде у вас зі мною. Я був і залишусь баптистом.
Потім,
намагаючись пом’якшити свій недружелюбний тон, жартома запропонував:
— Можу навіть об
заклад з вами побитися.
Софілканич на
жарт відповів жартом. А про себе подумав: «Задиркуватий. З цим буде важче. Але
й цікавіше». Він не приховував своїх намірів.
— Так, — сказав
Іван Федорович, дивлячись Пацкану прямо у вічі, — ми боремось проти
релігійного дурману, проти сектантства. Серце болить, коли бачиш, як секта
отупляє таких людей, як ви.
— А ви,
виявляється, чутливий, — іронічно зауважив Пацкан, хоч було видно, що він
задоволений тим, що його цінять.
— Як і всі люди,
— спокійно відповів пропагандист.
Почався
«поєдинок». Софілканич регулярно читав атеїстичну літературу, завжди був
готовий до бесіди. Бесіди їх були короткими, зате відбувались часто. Не завжди
вони, звичайно, стосувались релігії. Адже і Софілканич і Пацкан працюють на
одному комбінаті і їм дорогі інтереси рідного підприємства. Іван Федорович
допомагав своєму підшефному в роботі, давав корисні поради, добивався, щоб
Петро ширше виявляв свої творчі здібності. В той же час атеїст не був надокучливим,
не повчав, бесід своїх не нав’язував. Між ними встановились ті товариські відносини,
які бувають між людьми в одному колективі.
Якось вийшло
так, що Іван Федорович побував у Пацкана вдома. Потім другий раз, третій. Скільки
було розмов і суперечок — гострих і задушевних, але завжди цікавих для обох.
Багато нового довідався Пацкан про життя країни, про трудові діла радянських людей,
про досягнення науки. Він, думав, що добре знає біблію, а в бесідах виявилось,
що це далеко не так. Як віруючий він ніколи навіть не посмів би критично
підійти до написаного в ній. А порівнювати висловлювання окремих пророків,
євангелістів і апостолів — на це у нього просто не було часу. Тепер же йому
відкрили біблейські суперечливості, розповіли про міфи. Багато дечого
зрозумів він!
Життя, факти
переконували, що він, Петро Пацкан, помиляється. Помилки ж свої дуже важко
визнавати. Але у нього вистачило на це мужності. Спір з атеїстом він програв.
Але хіба в цьому річ? На серці легко стало, вільніше дихається, добре
працюється і живеться — ось головне.
Таких
пропагандистів атеїзму, як Іван Федорович Софілканич, дуже багато. Роблять
вони велику справу. І не казенно, а за покликом серця.
...Вчитель з
села Порошково Василь Головей допоміг виплутатись із тенет п’ятидесятників
Іванові Рендзею та багатьом іншим своїм односельчанам. Василь Міклуш,
бригадир Данилівського радгоспу, відкрив очі на правду дівчині Василині Гарастей
із села Олександрівка на Хустщнні. Вона назавжди порвала з сектою
адвентистів-реформаторів, знайшла своє справжнє щастя в праці колективній, у
новій сім’ї. Щирим словом подяки згадує кожного разу колгоспник артілі «Зоря
комунізму» Берегівського району Іван Гецко вчителя місцевої школи Михайла
Цитряка. Адже це він спрямував життя колгоспника в правильне русло, допоміг
вирватись з секти п’ятидесятників.
Можна навести ще
десятки прикладів того, як атеїсти, люди щедрого серця, піклуються про тих,
хто став жертвою "отців духовних" і сектантських вербувальників.
Але таких прикладів може (і повинно!) бути набагато більше.
Дуже часто ми
розпорошуємо свої сили. Можна зустріти чимало атеїстів, які виступають з
лекціями проти найрізноманітніших релігій, ведуть індивідуальну роботу з
людьми різних віросповідань. Хіба ж вірно це? Звичайно, ні. Антирелігійну
пропаганду потрібно більше конкретизувати. Атеїсти, виходячи з конкретних
місцевих умов, повинні удосконалювати свої знання і досвід роботи з віруючими
певної церкви чи секти. Василь Головей добився успіху саме тому, що всю свою
увагу звернув насамперед на роботу з сектантами-п’ятидесятниками.
В області працює
багато атеїстичних шкіл і гуртків. Але, дивна річ, багато слухачів цих шкіл і
гуртків відвідують заняття, слухають собі лекції, а роботи з віруючими не
ведуть.
Робота з кожним
віруючим окремо — ось завдання завдань атеїстів. І чим більше атеїстів візьметься
за цю почесну справу, тим більше людей зможе вийти на вірну
дорогу, побачити велику правду життя.
П’янкович, пропагандист.
Немає коментарів:
Дописати коментар