Рішення
XXVII з'їзду КПРС, його документи визначили розгорнуту програну діяльності
всіх ланок ідеологічної роботи по комуністичному вихованню трудящих,
формуванню у них науково-матеріалістичного світогляду. Однією із складових
частин цієї багатогранної роботи є наступальна атеїстична пропаганда. Її
актуальність особливо зростає в умовах небувалого загострення ідеологічної
боротьби на міжнародній арені. Адже в сучасному протиборстві західні
антикомуністичні і клерикальні центри роблять велику ставку на релігію. Нині
предметом їх спекуляцій стало питання про роль християнства, зокрема
православної церкви у формуванні культури слов’янських народів. Ворожа
буржуазно-клерикальна пропаганда приписує їй вирішальну роль у становленні і
розвитку писемності, літератури, освіти слов’ян.
Цей
злонавмисний міф переконливо розвіюється науковими дослідженнями радянських
вчених. Слід насамперед підкреслити, що взагалі позиція християнства щодо
культури і культурної спадщини не була однозначною і незмінною. Зародившись у
другій половині першого століття нашої ери як форма ілюзорного протесту проти
рабовласницьких суспільних порядків, первісне християнство ставилось вороже і
до культури рабовласницького суспільства. Правда, такі теоретики і захисники
християнства ІІ-ІІІ століть, як Іустин, Климент, Ориген, намагаючись довести
лояльність нової релігії по відношенню до рабовласницького ладу, заявляли,
що вона не ворожа рабовласницькій державі, а, отже, і її культурі.
Проте
вже в II столітті з’являються тенденції до визнання вкрай шкідливим усього
того, що не вписується в рамки християнської догматики. У першій половині III
століття християнська церква затверджує списки книг, які заборонялись до
читання. Потім ряд помісних соборів поновлює і доповнює списки книг, що несуть
у собі «згубну для душі отруту». Після завоювання християнством панівного положення
воно не просто відкидає античну культуру, а знищує її.
Безжально руйнуються тисячі і тисячі прекрасних архітектурних споруд, твори
мистецтва і літератури. Як тут не згадати, як приклад, назавжди втрачені для
людства незліченні скарби Олександрійської бібліотеки, яку спалив фанатичний
натовп, керований християнським монахом.
Ця
традиція ворожого ставлення до нехристиянської культури стала практикою і
руської православної церкви. Сьогодні православні богослови намагаються
переконати легковірних, що нібито історія слов’янської культури починається з
хрещення Русі, що саме християнству належить заслуга в поширенні писемності й
освіти слов’ян. Проте історія переконливо спростовує такі твердження.
Звичайно, не можна заперечувати той факт, що руська православна церква
відіграла певну роль у розвитку літератури, бо після запровадження християнства
на Русь прийшла багата перекладна література, з’явились різні літературні
жанри: хроніки, історичні повісті, житія, патерики, повчання і т. д. Проте
давньоруська література, як правило, пропагувала релігію як ідеологію панівних
класів, знайомила з культовою практикою, з церковними ритуалами.
Отже,
з поширенням християнства був пов'язаний лише певний розвиток писемності.
Однак її виникнення на Русі аж ніяк не було наслідком хрещення слов’ян.
Радянські вчені — історики, археологи, лінгвісти — довели, що східні слов'яни оволоділи
писемністю щонайменше за 100 років до так званого хрещення Русі. Про це
переконливо свідчать договори київських князів з Візантією 911, 944, 971 років.
Тексти таких договорів укладались у двох примірниках грецькою і східнослов’явською
мовами. Більше того, в договорі 911 року є посилання на більш ранні угоди,
які були «писанієм і клятвою твердою» скріплені. В цих договорах згадуються
духівниці (заповіти) київських князів, написані на пергаменті, а договір 944
року передбачав наявність у київських послів і купців, які направлялись у
Царгород, писаних супровідних грамот.
Про
наявність у слов’ян писемності у десятому столітті свідчать також берестяні
грамоти, мечі, глиняні та інші вироби з написами на них імен господарів чи їх
господарського призначення, а також виявлені археологами древньоруські
знаряддя письма — «писала», що відносяться до IX— X століть.
Правдою
ж є те, що руська православна церква протягом своєї майже тисячолітньої історії
нічого не зробила (та й навіть не намагалася!), щоб перетворити культуру,
освіту в надбання широких народних мас. Навпаки, вже у древній Русі вона
виступала в ролі гонителя, переслідувача освіти й науки, причому цю ганебну
роль відверто чи замасковано відігравала впродовж усієї історії свого існування.
В
умовах царизму освіта використовувалася для виправдання самодержавних
кріпосницьких порядків і експлуатації народних мас. Царизм усіляко перешкоджав
допуску селян до освіти, прагнучи виховувати народ у дусі покори і відданості
самодержавству й релігії. І в цій реакційній політиці його найближчим помічником
була руська православна церква. Визнаючи єдино істиною лише освіту, що
базується на релігії, вона разом із самодержавством виступала в ролі розсадника
невігластва і реакції, гонителя освіти народних мас. «Освіта, не підкріплена
спасенними уроками доброчесності, не освячувана благодатним впливом релігії,
більш згубна, ніж корисна», — вчили представники церкви.
Для
посилення впливу релігії на освіту в 1817 році міністерство освіти було
реорганізоване в міністерство духовних справ і народної освіти. Мета цього
об’єднання, як було вказано в царському маніфесті, полягала в тому, «щоб
християнське благочестя було основою істинної освіти». Дуже красномовною є
заява одного з царських міністрів освіти Шишкова: «Навчати грамоті весь народ
чи не розмірну його числу кількість людей принесло б більше шкоди, ніж
користі». Виходячи з цього принципу, самодержавство відкривало стільки шкіл,
щоб задовольнити лише потребу в грамотних писарях та інших представниках
сільської влади.
Церква,
спираючись на всебічну підтримку царизму, здійснювала жорстоку цензуру, щоб не
допустити поширення в Росії прогресивних ідей. У 1828 році, як реакція на рух
декабристів, в країні вводиться світське і духовне цензурування всіх творів,
книг і періодичних видань, іноземних перекладів і навіть книг на іноземних
мовах, щоб визначити можливість розповсюдження їх у Росії. І хоча духовна
цензура займалась творами релігійного змісту, однак світська цензура
зобов’язана була адресувати їй твори, де зустрічались місця стосовно догматів
віри, хоч у якійсь мірі зачіпали питання релігії і церкви. Тим самим духовна
цензура ставилась вище світської і отримувала необмежене право чинити сваволю
практично по відношенню до всіх книг, що виходили в Росії.
Особливо
лютував цензурний терор у Росії після того, коли по всій Європі прокотилась
революційна хвиля 1848 року. На Академію наук, університети посипались укази,
циркуляри, якими найсуворіше заборонялось у викладанні використовувати
досягнення науки. Від учених категорично вимагалося, щоб «всі положення науки
грунтувались не на розумі, а на релігійних істинах, у зв'язку з богослов'ям».
На основі доносів релігійних фанатиків проти вчених, письменників,
видавців порушувались справи.
Революція
1905—1907 років внесла деякі зміни в цензурну політику. Царизм змушений був
оголосити і про свободу друку. Світська і духовна цензура були формально
скасовані. Однак і після цього, навіть у революційні роки, цензура і духовне
відомство вели судове переслідування книг, які видавались більшовиками. Тоді
ж починається переслідування та заборона книг і брошур, які вийшли в роки
революції. Одночасно духовенство, отримуючи чималі субсидії від уряду, вело
значну видавничу діяльність, друкуючи книги і дешеві брошури, які покликані
були «служити зміцненню в народі релігійних і вірнопідданських почуттів».
Правда,
в умовах капіталізму відкривається — цього вимагали потреби виробництва —
чимало церковно-приходських шкіл, дещо швидше починає поширюватися
грамотність. Однак вона була вкрай однобічною. Недаремно один з визначних
діячів партії і держави В. Д. Бонч-Бруєвич зауважував, що церковно-приходські
школи заслужено отримали ім’я «шкіл безграмотності», бо готували із селян
слухняних, загнаних, принижених і ображених у своїх кращих почуттях, закабалених
підданих. І справді, на початку XX століття майже половина навчального часу в
цих школах відводилась на вивчення закону божого, на церковнослов’янське читання
та церковний спів. Така ж увага богословській освіті приділялась і в початкових
школах міністерства освіти, половина з яких теж перебувала у віданні духовенства.
Закон божий був головним предметом і гімназичного курсу.
Таким
чином, освітою, яка фактично носила не світський, а богословський характер, народним масам завдавалось більше шкоди, ніж користі. До речі, про стан освіти
в царській Росії яскраво свідчать наслідки перепису населення 1897 року. Так,
письменних у країні налічувалось тільки 21,1 процента, в тому числі серед жінок
- 13,1 процента. Ще нижчим був цей показник серед народів окраїн: у Сибіру
письменність становила 12,3, на Кавказі — 12,4, а в Середній Азії — всього 5,3
процента. Не випадково в 1906 році журнал «Вісник виховання» опублікував
розрахунки, за якими загальна письменність в європейській частині Росії може
бути досягнута не раніше, як через 120 років, у Сибіру і на Кавказі — через
430 років, а в Середній Азії — аж через 4600 років.
З
гіркотою та обуренням відзначаючи факт величезної відсталості Росії в галузі
народної освіти, В. І. Ленін писав, що «такої дикої країни, в якій би маси
народу були настільки пограбовані в смислі освіти, світла і знань, — такої
країни в Європі не залишилось жодної, крім Росії».
Володимир
Ілліч виступав за безплатне і обов’язкове навчання всіх дітей, наполягав на
тому, що трудящим потрібна справжня освіта, вільна від церкви, від попівської
сваволі та нагляду і чиновницького диктату.
Така
справжня освіта народних мас стала можливою лише після Великого Жовтня. Уже в
січні 1918 року В. І. Ленін підписує Декрет про свободу совісті, за яким школа
відокремлювалась від церкви і повністю звільнялася від її впливу. Радянська
влада вживала невідкладних заходів для розвитку народної освіти, ліквідації
масової неписьменності і прилучення трудящих мас до надбань вітчизняної і
світової культури. Якщо перед революцією більш ніж три чверті населення були
неписьменними, то сьогодні у Країні Рад запроваджено обов’язкову загальну середню
освіту, три чверті громадян мають у нас вищу і середню (повну чи неповну)
освіту. На Ровенщині зараз працює 732 загальноосвітні школи, 28 професійно-технічних
училищ, 15 середніх спеціальних навчальних закладів (технікумів та училищ), 3
вищі навчальні заклади. Всіма формами навчання, отже, охоплено понад 225
тисяч юнаків і дівчат.
У
цих цифрах, як у краплині води, віддзеркалюються величезні досягнення в
галузі народної освіти всієї Радянської країни. Тому на XXVII з’їзді КПРС з повною
підставою було зроблено висновок про те, що «створена в СРСР справді народна
школа забезпечила доступ до знань усім громадянам, дала змогу в історично
короткий строк ліквідувати масову неписьменність і перейти до загальної
середньої освіти».
В.
Павлюк, доктор філософських наук, професор Ровенського державного педагогічного інституту ім. Д. З. Мануїльського.
Немає коментарів:
Дописати коментар