Подолання релігійних вірувань є важливою складовою частиною виховання нової людини, тому що релігія — антинаукова ідеологія, яка гальмує прогрес людства, заважає побудові комуністичного суспільства. Програма КПРС підкреслює, що в терпеливому роз'ясненні неспроможності релігійних вірувань слід спиратися на досягнення сучасної науки, яка все повніше розкриває картину світу, посилює владу людини над природою, не залишає місця для фантастичних вигадок релігії про надприродні сили.
Основою справді наукового, послідовного і всебічного спростування релігійних поглядів на явища світу є марксистська філософія — діалектичний та історичний матеріалізм. Діалектичний матеріалізм виник і розвивається на основі узагальнення даних науки про природні явища, про суспільство, про людину та її практичну діяльність. Ось чому марксистсько-ленінський атеїзм, який грунтується на діалектичному матеріалізмі, відзначається цілісністю поглядів на природу і суспільство, на матеріальність світу і його пізнаванність. Він уперше висвітлив усі основні питання, зв’язані з походженням і суттю релігійних вірувань, показав шляхи їх подолання.
Розглянемо деякі з них. Марксизм-ленінізм на основі діалектичного матеріалізму вперше в історії розкрив справжні корені релігії і всебічно пояснив її суть.
Що ж таке релігія? Служителі церкви відповідають на це питання дуже просто. Релігія, говорять вони, — це божественне одкровення. Вона дана людям від бога і існуватиме доти, поки існують на землі люди. Богослови, служителі релігійних культів твердять, що в людині існує особливе, від народження дане божественне почуття, що віра в єдиного і всемогутнього бога вічно притаманна людям.
Але ж релігія існувала не завжди. Вона зародилась на певному етапі історичного розвитку як перекручене, фантастичне відображення в свідомості людини навколишніх явищ. Первісна людина з її примітивними знаряддями виробництва перебувала в повній залежності від стихійних сил природи. Її закони були для людини незрозумілими, вражали її уяву. Природа, сповнена таємниць, навівала страх. Не маючи змоги пояснити, а тим більше підпорядкувати стихійні сили природи своїй владі, первісна людина почала обожествляти їх. Так і зародились перші уявлення про існування невідомих і могутніх сил, під владою яких нібито перебувають люди і всі навколишні предмети.
З поділом людського суспільства на антагоністичні класи релігія дістала для себе новий грунт. Її соціальною опорою стали не тільки залежність людей від стихійних сил природи і суспільного розвитку, але й поневолення одних класів суспільства іншими, а також злидні, безправ'я і темнота трудящих мас, зацікавленість експлуататорів у релігії як в одному з найзручніших засобів гноблення людей праці. Іменем бога панівні класи прикривають наймерзенніші свої злочини: і нелюдську експлуатацію, і розорення трудящих, і систематичне пограбування колоній, і гонку озброєнь.
Величезне значення для викриття релігійних забобонів має вчення марксистської філософії про матеріальну єдність світу. Кожна релігія твердить, що світ роздвоєний на два світи — світ матеріальний, природний і світ духовний, надприродний, а в основі всіх явищ, подій лежить особлива надприродна сила — бог. Ця надприродна сила, яка нібито існує поза природою, не лише управляє природою й суспільством, але й була їх творцем.
Відкидаючи ідеалістичні і релігійні вигадки як антинаукові і реакційні, діалектичний матеріалізм виходить з того, що в основі навколишнього світу лежить матерія, природа. Вона існує поза нами і незалежно від нашої свідомості. Навколишній світ безмежно різноманітний, але все, що існує в світі, є виявом єдиного матеріального начала, єдиної матерії. Все — від величезних мас розплавленої речовини до найдрібніших молекул, атомів, електронів, від найпростіших бактерій до найвищих рослин, тварин і людини — являє собою матерію в різних формах, на різних ступенях її розвитку.
Матеріальними є не лише явища природи, але й явища суспільні, процеси людського мислення. Матерія існує вічно, вона ніким не створена і не може бути знищена, але кожна окрема її частка з часом змінюється. Ні одна річ, ні одне явище не залишаються незмінними. Відбуваються безперервні зміна і розвиток матерії, перехід її від одного якісного стану в інший.
Однією з найважливіших догм кожної релігії є твердження про подвійність природи людини, тобто вчення про те, нібито людина складається з двох начал: матеріального і духовного — з тіла і душі. Тіло і душа, вчить церква, знаходяться у ворожих відносинах. Тіло, мовляв, прагне до задоволення своїх потреб в земному житті, повному гріха і суєти. А душа нібито зацікавлена лише в житті небесному, де вона перебуватиме в стані вічного блаженства!
Сучасна наука, на протилежність релігії, довела, що ніякої особливої, незалежної від тіла душі не існує. Те, що ми називаємо духовною (психічною) діяльністю, — наші думки, почуття, бажання, — є не що інше, як функція людського мозку. Мозок — це найважливіший орган людини і тварин. Без його допомоги ми не можемо ні рухатись, ні бачити, ні чути, ні розмовляти, ні думати.
Величезний вклад в науку про духовну або психічну діяльність людини внесли великі російські вчені Сєченов, Павлов та інші. Вчення Павлова і його учнів про фізіологію вищої нервової діяльності є надійною зброєю в боротьбі проти найрізноманітніших антинаукових поглядів про нематеріальну суть психіки, про безсмертя душі, про загробне життя.
Релігійно-ідеалістичний світогляд заперечує також можливість достовірного пізнання світу і законів його розвитку, а отже, і можливість для людини керувати розвитком природи, суспільства. Кожна релігія побудована на уявленні про те, що природа і людина підпорядковані волі бога, а путі господні непізнаванні. Цим самим релігія переконує людей в тому, що вони не можуть пізнати навколишній світ, що боротьба людини за оволодіння силами природи, за перебудову світу — зовсім непотрібна і безнадійна справа. Крім того, кожна релігія визнає чудеса. Вона вчить людину сліпо вірити, а не вивчати, не досліджувати. Діалектичний матеріалізм, всі науки про природу і суспільство, навпаки, нещадно викривають ці шкідливі погляди релігії, протиставляють їм справді науковий світогляд.
Могутність людського розуму безмежна: він спроможний пізнати найбільші таємниці природи. Людина все глибше вивчає і пізнає природу, і немає меж цьому пізнанню. Неможливо перерахувати все те, що дала людині наука. Люди не лише вивчили земну кулю, але й навчились вимірювати віддаль до інших планет, вивчати їх поверхню, виміряти їх температуру. Людина відкрила закони життя рослин і тварин і навчилася управляти ними. Наука відкрила енергію атомного ядра, поставивши її на службу людині. Радянська наука і техніка досягли воістину тріумфальних перемог, які вплинули на долю людства.
На протилежність релігії наукове пізнання відкриває великі можливості розумного і безмежного панування над стихійними силами природи. І це зобов’язує нас вести рішучу, непримиренну боротьбу з релігійним марновірством, чужим нашому суспільству. Важливим засобом подолання релігійних забобонів є формування наукового світогляду у всіх членів суспільства. Саме тому партія й ставить завдання виховати все населення в дусі наукового комунізму з тим, щоб трудівники радянського суспільства свідомо будували своє життя.
А. Сапсай, доцент Ужгородського держуніверситету, кандидат філософських наук.
Немає коментарів:
Дописати коментар