Вже чотири роки минуло з
того часу, як я, кандидат богослов'я і православний священик, порвав з
релігією і церквою. Своїм прямим обов'язком вважаю відтоді відкривати очі тим,
хто що вірить у бога, кого релігійний дурман цупко тримає у своїх тенетах.
Чи вдержує віра від поганих вчинків
Головним поприщем, на
якому йде тепер бій між атеїзмом і релігією, є питання моралі. Церковники
всіляко намагаються довести моральну користь релігійного вчення. Навіщо, кажуть
вони, боротися проти релігії? Адже вона навчає добра і вдержує людину під
поганих вчинків. При ньому багато віруючих людей люблять повторювати слова своїх
пастирів: раніше, коли люди вірили в бога, було, мовляв, менше злочинів і
розбещеності, ніж тепер, особливо серед молоді. Чи так це?
Прихильники такого
твердження глибоко неправі. Навпаки, в результаті зміни умов життя, підвищення
свідомості радянських людей, їх культурного рівня, в результаті величезної виховної
роботи, яку ведуть серед населення Комуністична партія, громадські організації,
злочинність в нашій країні різко знизилася. Радянські люди у величезній
більшості будують своє життя у відповідності з вимогами морального кодексу
будівника комунізму.
Не слід забувати і про
те, що в дореволюційний час багато чого робилося за принципом «тишком-нишком»:
часто злочини, особливо якщо їх чинили багачі та їх поплічники, не були відомі
широкій громадськості, не розголошувалися. А це і створювало враження
благополуччя.
У нашому радянському суспільстві
ми не приховуємо моральної потворності окремих людей, не замовчуємо їх
злочинів і поганих вчинків. На зборах громадських організацій, у пресі сміливо
і рішуче виводяться на чисту воду злодії, хабарники, дармоїди, п'яниці і т. ін.
А це значить, що в міру наближення нашого суспільства до комунізму ми з дедалі
більшою нетерпимістю ставимося до аморальних вчинків людей, ставимо собі завдання
виховати всіх в дусі благородних правил комуністичної моралі.
Щодо нашої молоді, то
нападки на неї найчастіше є не що інше, як обивательське бурчання, а часом і
просто наклепи. Справді, давайте подивимося: хто служить у Радянській Армії,
охороняючи священні рубежі нашої Батьківщини, мирну працю радянських людей;
хто разом з батьками і матерями працює на будовах, заводах, у колгоспах і
радгоспах; хто освоює цілину і споруджує підприємства великої хімії; хто
сміливо вривається у безкрайні простори Всесвіту? Все це роблять наші славні
юнаки і дівчата, які, за рідким винятком, не вірять у бога, виховані в дусі
комуністичної моралі.
Ми не заперечуємо того,
що деякі молоді люди поводяться негідно, ще чинять злочини. Але мова йде саме
про окремих людей. причому серед них зустрічаються і віруючі, яких віра в
бога ні від чого практично не вдержує.
Лицемірство
проповідників
Вихваляючи релігійну
моральність, сучасні проповідники релігії звичайно посилаються на такі
заповіді, як «не вбий», «не крадь», «не перелюбствуй», «не обманюй», «поважай
батьків і старших». Але ж ці моральні правила не є специфічно релігійними, тим
більше—тільки християнськими. Це просто природні норми відносин між людьми,
які склалися незалежно від релігії і задовго до її виникнення. А богослови, щоб
привернути людей до церкви, присвоїли їх і видають за божественні настанови.
Треба зауважити, що
поряд з цими заповідями біблія містить чимало негідних, людиноненависницьких
рекомендацій, зокрема: проповідь нетерпимості до невіруючих та інаковіруючих, непротивлення
злу і любові до ворогів, егоїзму і себелюбства, безсилля людини і її розуму,
нікчемності земного життя, гріховності земних радощів, заклик не дбати про
завтрашній день тощо.
Та й багато з так званих
"корисних" релігійних заповідей здаються такими тільки на перший
погляд. Візьмемо заповідь про пошану до батьків. Здавалося б, прекрасна думка:
батьки дали дітям життя, поїли-годували їх, виховали, навчили ума-розуму... А
як звучить це в біблії? «Шануй батька твого і матір твою.., щоб продовжились
дні твої і щоб добре тобі було на землі...». Типова для релігії купівля-продаж:
шануй батьків, і за це тобі буде
нагорода!
У релігійній моралі те й
страшне, що будь-який хороший вчинок віруючий повинен робити не заради добра,
поваги і любові до людей, не в інтересах суспільства, а виключно заради того,
щоб забезпечити своє благополуччя,
спасти свою душу, вислужитись перед богом, догодити йому і попасти в рай. До
інших же йому немає діла. «Кожний за себе, сам бог за всіх» — ось одно з
головних правил релігійної моралі. Як бачимо, релігія виховує у людей егоїзм.
Найбільш негативною
рисою релігійної моралі, мабуть, є те, що її мірилом є не ставлення людини до
інших людей, до суспільства, а ставлення її до бога. З точки зору релігії
людина може робити що завгодно, чинити навіть найжахливіші злочини, але якщо
вона вірить у бога і звертається до послуг церкви, всі гріхи їй простять.
Водночас найбільш високоморальна людина, якщо тільки вона атеїст, — загибла людина, її місце
в «геєні вогненній».
Віруючі "грішники"
Коли захисники релігії
твердять, ніби «страх божий», страх перед карою на «тому світі», здатний
приборкати людину, не допустити ганебних вчинків і навіть злочинів, вони
грішать не тільки проти істини, але й проти своєї совісті.
Коли я був священиком,
до мене на сповідь приходили віруючі і часом розповідали про такі «гріхи», які
нормальним людям й у сні не сниться. А подивіться на життя деяких служителів
церкви. Багато з них пиячать, розпутничають, привласнюють собі церковні
кошти, обманюють державу, б'ються, сутяжничають, а деякі навіть чинять
кримінальні злочини. І роблять все це, лицемірно посилаючись на бога, на його покровительство
і захист або відкрито виявляючи повну зневагу до «гніву божого».
Церква розбещує людину,
привчає її до думки, що будь-який гріх, порок, навіть злочин, будуть їй
прощені, якщо вона «покається», тобто прийде на сповідь і скаже: «Грішний,
батюшко! Прости мене, господи!»
Я беру на себе
сміливість твердити, що ще нікого і ніколи виховання «в страху божому» не вдержало
від шкідливих вчинків. Поборники релігійного виховання прагнуть йти по шляху
найменшого опору: адже далеко легше залякати людину богом, чортом, пеклом та іншими
жахливими речами, ніж терпеливо і розумно виховувати її.
Комуністична мораль
будується не на залякуванні людей, а на свідомому виконанні ними свого
обов'язку перед Батьківщиною, перед суспільством. Радянські люди часто
поступаються особистими інтересами, часом жертвують навіть життям в ім'я щастя
інших. Вони просто інакше не можуть діяти, тому що виховані в дусі поваги і любові
до людей, на високих принципах людяності. А це і є справжнє добро.
ЧЕРТКОВ,
лектор Московського планетарія.
Немає коментарів:
Дописати коментар