У 1988 році минає тисячоліття
так званого хрещення Русі - перетворення християнства в офіційну релігію
однієї з найбільших держав феодальної Європи. Руська православна церква та багато
інших релігійних opганізацій (у тому числі й зарубіжні) вже протягом ряду
років використовують цю дату для активізації своєї діяльності.
В основі останньої
лежать спроби викликати у радянських людей, як віруючих, так і невіруючих,
інтерес до релігії, переконати їх у тому, що вона є основою державності й культури,
що руське православ'я "за час свого історичного буття... завжди вірно
служило своєму народові, завжди з гідністю виконувало свою рятівну місію".
І тепер, мовляв, воно є поборником і охоронцем високих моральних та духовних
цінностей, а отже, необхідне.
Включившись у підготовку
до тисячоліття, Ватікан та інші зарубіжні клерикальні центри, антирадянщини різних
мастей, насамперед українські буржуазні націоналісти й колишні уніати, ставлять
собі інші цілі. Повторюючи спільну для всіх апологетів релігії тезу про
релігію як основну рушійну силу суспільного прогресу, вони постійно і зловмисно
намагаються вкоренити у свідомість віруючих думку про «протилежність» історичних
шляхів розвитку України і Росії, про їх духовну й національну
"несумісність", спекулюючи на літописній легенді про відвідання
апостолом Андрієм Первозванним київських пагорбів, про приналежність до
християнства київського князя Аскольда і частини його дружини, ототожнюючи
Київську Русь з Україною, зарубіжні клерикальні ідеологи твердять, що
«українському світоглядові властиві особлива релігійність, містичний зв'язок
з божеством», що український народ прийняв християнство в один час і з одних
рук (апостолів) разом з народами Західної Європи.
Звідки ж тоді з'явились
у Києві ідоли Перуна та інших язичеських богів, які були так і за часів
Володимира Святославича? Їх, виявляється, згідно з західною версією, привезли
з собою Олег та його новгородські дружини, які силою захопили Київ, убивши
християнського князя Аскольда. Таким чином, у націоналістичній інтерпретації
Україна споконвіку була форпостом західної християнської цивілізації, тоді як
Росія є уособленням язичества та безбожності... Звідси робиться висновок, що
два братніх народи нашої Батьківщини — російський і український, які виросли
разом з білоруським народом в одній колисці Київській Русі, нібито є чужими
один одному.
Навіщо пускається в обіг
ця фальшива монета? Для того, щоб на релігійних дріжджах викликати у віруючих
почуття недовір'я до соціалізму, підірвати єдність народів Радянського Союзу.
Розкриваючи справжній смисл спроб "реанімації" релігії,
християнства, розглагольствувань про особливу «релігійність» того чи іншого
народу, про особливості "слов'янської душі", "Правда"
писала: «Підгрунтя цієї спекуляції очевидне: ніби світова система соціалізму,
яка протистоїть капіталізмові, — історична випадковість, а християнська
цивілізація — фундаментальна й вічна».
Ось чому проблема християнізації
Русі має далеко не історичне, а цілком сучасне значення. Знання правди про
введення християнства на Русі дає нам змогу викрити антинауковий і реакційний
характер богословських фальсифікацій, покласти край спробам зарубіжних клерикальних
і сектантських центрів використовувати релігію проти соціалізму.
Хто ж і навіщо хрестив
Русь? Ми вже згадували літописну версію про відвідання слов'янських земель
апостолом Андрієм Первозванним задовго до заснування Києва. Вперше ця
розповідь згадується в «Повісті временних літ» (середина ХІІ ст.) — через
тисячу років після гаданої подорожі — і тільки після цього входить у богословську
літературу. Навіщо треба було створювати цю легенду і включати її в літопис?
Відповідь проста. ХІІ століття — це період боротьби київських князів проти
спроб візантійських імператорів використати залежність руської православної
церкви від константинопольських патріархів у своїх великодержавних цілях. Твердячи,
що християнство з'явилось на Русі в апостольські часи, задовго до виникнення
Візантії та Константинопольської патріархії, київські князі й руська православна
церква тим самим відстоювали свою незалежність.
Із спростуванням версії
про «Андрієве відвідання» руйнуються і твердження богословів та націоналістів
про одвічну релігійність слов'янських народів. І цілком очевидно, що до
початку X століття, коли на території Київської Русі почала складатись
велика феодальна держава — "Імперія Рюриковичів", християнство не
мало й не могло мати скільки-небудь значного поширення. Серед
східнослов'янських народностей і племен панували язичеські релігії — древні і найдавніші
релігійні культи, що відповідали умовам первіснообщинного ладу.
Феодальний лад, який виник
на цей час, потребував ідеології, яка виправдувала б соціальну нерівність і
гноблення феодальною знаттю смердів (вільних селян) та холопів і водночас
могла б об'єднати, в інтересах цієї знаті, у рамках держави, що народжувалась,
різні племена й народності Східної Європи. Язичеські релігії не могли
розв'язати цих завдань, бо вони кров'ю і плоттю були зв'язані з відмираючим первіснообщинним
ладом. Кoжне плем'я, кожен рід, кожна сім'я мали своїх власних
духів-покровптелів, свої святині, своїх жерців (волхвів).
Верхівці феодальної Русі
стало ясно, що потрібна релігія нового типу, яка мала б достатній досвід
служіння пануючим класам суспільства. Таким вимогам у той час відповідало
східне, візантійське християнство, яке понад шість століть служило інтересам
візантійських імператорів, обожнюючи їх як "помазаників божих".
Володимир та його оточення вибрали його, щоб зміцнити князівську владу,
піднести міжнародний авторитет Київської держави.
Низи Київської Русі були
єдиною і найчисленнішою соціальною групою, яка не одержувала від введення
християнства нічого. Тому твердження православних богословів про те, що
народ з радістю прийняв християнство щонайменше не відповідають дійсності. В
той час як у стародавньому Римі християнство виникло в низах суспільства і
завоювало на свій бік маси, перш ніж перетворилось у державну релігію, — на
Русі воно насаджувалося згори, пануючими класами при запеклому і дуже
тривалому опорі народних мас. Про це свідчить «Повість временних літ», яка
розповідає про те, що в Новгороді (другому за величиною і значенням місті
Київської Русі) «Путята хрестив мечем, а Добриня вогнем».
Християнізація Русі не
була одноразовим актом, тріумфальним походом нової віри. Цей процес становить цілу
історичну епоху, яка охоплює близько трьох століть і в холі якої насильно
насаджувана феодалами й духовенством віра зустрічала могутній опір мас. Здoбyти
остаточну перемогу християнство змогло тільки завдяки серйозним поступкам противникові,
включивши у своє вчення цілий ряд старих, язичеських традицій та обрядів,
перетворивши деяких язичеських богів у християнських «святих», зробивши
церковними святами масляну та купалин день.
Звичайно, введення християнства
прискорило процес формування феодального способу виробництва і централізованої
дepжaви в Київській Русі. Воно сприяло також розширенню і зміцненню
економічних, політичних та культурних зв'язків з іншими європейськими
державами, що теж мало певне позитивне значення. Не можна заперечувати й того
факту, що православна церква після свого виникнення відчувала потребу в
«книжних» (освічених) людях і змушена була покровительствувати деяким видам
мистецтва (церковна архітектура, живопис та деякі інші), створювати
монастирські школи, вести літописи...
І все ж буде помилкою перебільшувати
прогресивність введення християнства на Русі для наступного розвитку як
слов'янських народів, так і всієї Східної Європи. Союз феодальної верхівки
Київської Русі зі східним православ'ям сприяв виникненню в Східній Європі
найбільш застійних форм феодалізму, хижацької, «азіатської» експлуатації
трудящих мас, збереженню їх аж до повалення царизму і перемоги Великої
Жовтневої соціалістичної революції.
Монопольне право церкви на
керівництво духовним життям народу, нещадне винищення культури дохристиянської
русі, про велич якої ми тепер можемо тільки здогадуватись на основі одиничних
пам'яток, які випадково збереглись (безсмертний твір слов'янського генія «Слово
о полку Ігоревім», прекрасні зразки прикладного мистецтва, виявлені при
розкопках Гнєздовських курганів під Смоленськом, новгородські берестяні
грамоти), порушили природний хід культурного розвитку слов'янських народів.
І не тільки порушили, а й надали йому однобічного характеру. підпорядкували
одні сфери духовного життя мертвотним канонічним нормам (архітектура, живопис,
скульптура тощо), затримали розвиток інших, оголосивши їх
"бісівськими", «нечестивими» (народний театр).
Такою є історична правда
про введення християнства на Русі, його роль в історії народів нашої
Батьківщини.
В. БИЧАТІН. кандидат історичних наук, доцент.
(РАТАУ)
Немає коментарів:
Дописати коментар