Характерною
рисою діяльності релігійних організацій XX століття є пильна увага до
соціальних проблем, висунення й оформлення ними соціальних доктрин.
Виникнення
світової системи соціалізму і вступ нашої країни в період розгорнутого будівництва
комунізму показали, що необоротність соціального прогресу — цілком очевидний
факт. І релігія, оскільки вона приписує собі позачасові функції, повинна була
устами своїх ідеологів створити схему історичного процесу, в якій комунізм був
би складовою частиною реалізації божественного плану. Така постановка питання
пояснюється ще й прагненням забезпечити собі майбутнє за рахунок
спекулятивних спроб зблизити релігійні й комуністичні ідеали.
Саме на таких
підвалинах базується соціальна платформа сьогоднішнього православ'я. Хоча
церква ніде, принаймні публічно, не проголосила своєї соціальної програми у
вигляді систематизованих принципів, проте аналіз висловлювань її керівників та
найбільш відомих богословів дає змогу з'ясувати ці принципи й скласти цілісне
уявлення про соціальну доктрину сучасного православ'я.
Для
дореволюційного православ'я було характерне різке протиставлення земного
існування людини вічному життю душі після смерті тіла. Звідси робився висновок
про відмінність завдань церковних і державних: церкві належить, мовляв,
конструювати внутрішній світ людини, основи її «спасіння», а держава покликана
будувати земне існування з його матеріальними та зовнішніми відносинами.
Сучасна церква
фактично переглядає ці положення: у звичайному для християнства антагонізмі
«життя земного» і «життя небесного» перше сьогодні вже не піддається осудові,
а витлумачується переважно як необхідний щабель для досягнення небесного
блаженства. Богослов Г. Троїцький пише: «Церква вчить, що майбутнє життя людини
визначається її життям на землі. Отож мирське життя віруючого не заходить у
його свідомості в суперечність з ідеалами царства божого...» [1].
Теза про
взаємопроникнення, взаємообумовленість двох світів дає змогу церкві теологічно
тлумачити будь-яку життєву обставину, що вкрай важливо для неї саме в наші дні.
Відомий богослов митрополит Никодим зауважує з цього приводу: «Для християнства
у його ставленні до загальнолюдської проблематики нема й не може бути
нейтральної зони, яка б не мала релігійного коефіцієнта».
Відповідно
зазнає зміни й друге основне положення дореволюційного богослов'я — церква
тепер вважає, що гріховність людини не є перешкодою для прогресивного розвитку
суспільства.
Усе це свідчить
про те, що руська православна церква сприймає багато положень так званого
«соціального християнства», зокрема, головну його ідею — християнізації соціального
життя, ідею «християнської організації» нового суспільства.
Історично
соціальне християнство прийшло на зміну викритому Марксом, Енгельсом і Леніним
християнському соціалізму, що виявив своє соціальне безсилля. Він був характерний
для релігійних організацій XIX століття й виходив з визнання неможливості
змінити світ внаслідок гріховності людини. Християнський соціалізм ставив своїм
завданням пом'якшити в рамках даного соціального ладу існуючі контрасти, висуваючи,
наприклад, вимогу посилити благодійність і за рахунок цього поліпшити
становище робітничого класу.
А соціальне
християнство, навпаки, вважає, що гріховність людини не є перешкодою до зміни
світу, розглядає церкву як інструмент його перетворення, що здійснює на землі
ідеали «царства божого».
При всій
очевидній відмінності між ними, християнський соціалізм і соціальне
християнство насправді не такі вже далекі одне від одного. І в тому і в іншому
випадку бог розглядається як дійсна основа історії: християнський соціалізм
твердить, що внаслідок встановленого богом порядку в світі нічого не можна
змінити, а соціальне християнство розглядає зміну як результат божественного
присуду. По суті це різні форми виразу однієї й тієї ж думки.
Ідеологи
руського православ'я не можуть тепер запевняти свою паству в неможливості
прогресивного розвитку суспільства: ідеї соціального песимізму не матимуть
відгуку в середовищі віруючих радянських громадян — навпаки, вони неминуче
привели б до духовної ізоляції церкви.
Ось чому нинішнє
керівництво церкви дійшло висновку про необхідність переглянути соціальну доктрину
православ'я у зв'язку з новими історичними обставинами. Християнство кваліфікується
тепер як інструмент соціального перетворення світу. «...За своєю внутрішньою
суттю,— говорить протоієрей В. Боровий, повторюючи вислів католицького
проповідника Еммануїла Муньє,— християнство не є гальмом; воно — велика
одержимість; воно — сила, яка нестримно несе зміни і прогрес». Доцент
московської духовної академії К. Комаров підкреслює, що «в церкві все спрямовано
до нового... Ідеї прогресу, безперервне прагнення кращого збігаються з
інтересами церкви».
Одним з
показників проникнення ідей соціального християнства в православ'я є
заперечення будь-яких меж, у яких діє церква. Принципи християнства
розглядаються тепер і як остаточна мета, і як засіб для її здійснення. «Нам
притаманна,—говориться в редакційній статті «Журнала Московской патриархии»,—
свідомість універсальності християнства... У цій свідомості стає ясним, що
немає для церкви, в інтегральному її розумінні, немає в християнстві, теж в інтегральному його розумінні, нічого зовнішнього. Все, що відбувається в
суспільстві, в усьому світі, має бути пережите як таке, що відбувається
всередині всеосяжної космічної універсальності християнства».
Від 1945 року в
багатьох статтях, зверненнях і виступах церковних діячів починає звучати тема
нерозривного зв'язку релігії з усіма сферами життя. Теза про те, що християнство
вказує лише загальні моральні правила, не зв'язуючи християнську свободу ніякими зовнішніми формами соціально-політичного буття, поступово зводиться
нанівець, поступаючись місцем головній у сучасному православному богослов'ї
темі практичної значущості християнства для людини і людства.
Сучасні
православні богослови заявляють про неминучість і боговстановленість соціалізму
й комунізму та про церкву як єдиного тлумача волі бога в зміцненні системи.
Суспільство, яке підриває соціальне коріння релігії й перетворило атеїзм на
масове явище, розглядається як реалізація саме релігійного ідеалу.
Концепція про
боговстановленість соціалізму склалася в сучасному православ'ї хоч і не
відразу, але в цілому досить швидко. У 40-х — на початку 50-х років православне
богослов'я намагалося зблизити ідеали комунізму і релігії з таких питань, як
ставлення до праці, до жінки, до війни і миру тощо. Причому, й тут православна
апологетика прагнула обгрунтувати пріоритет християнства в розв'язанні цих
проблем. Заявлялося, наприклад, що саме «християнство звело фізичну працю на
небувалу височінь, облагородило її й зробило священним обов'язком кожної
людини», що «щире й глибоке товаришування в праці й у житті наближає людей до
великого християнського ідеалу братерства».
Діячі
православ'я з такою ж безапеляційністю твердять, ніби «руська православна
церква з часу її виникнення й незмінно до нинішнього дня переконувала своїх
віруючих, що громадське благо вище за особисте».
Аналогічним
чином ототожнюються принципи соціалізму й християнства щодо жінки: «У
християнстві засновник його підніс жінку на небувалу височінь». Не обминула
церква й національного питання, заявляючи про якийсь «яскравий інтернаціоналізм
християнства» і т. ін.
Уже простий
перелік цих питань показує, що вони охоплюють основні принципи будь-якої
загальної соціології. Вказуючи на єдність підходу до них та розв'язання їх
християнством і науковим комунізмом, церква підводила своїх прихильників до
думки про збіг цих двох соціальних концепцій у головному й основному.
Узагальнюючий висновок церква робить уже в середині 50-х років. Тепер ставиться
знак рівності між соціалізмом у теорії й на практиці і програмою, проголошеною
євангельським Христом. Ставлячи всі необхідні акценти, православний богослов Н.
Іванов «ничтоже сумняшеся», твердить, що «в скасуванні рабства, у ліквідації
колоніальної системи й капіталістичних відносин між людьми, у знищенні
експлуатації людини людиною церква бачить наближення людства до тих ідеалів,
які проголошено євангелієм».
Більш того,
православні богослови намагаються представити основну закономірність сучасної
епохи — перехід від капіталізму до соціалізму — знов-таки як момент реалізації
божественної програми, підкреслюючи, що церква не стоїть осторонь цього.
«Християнська
церква,— читаємо в «Журнале Московской патриархии», — давно засудила в своєму
віровченні тих, хто експлуатує працю свого ближнього; одначе в плані
практичному вона не могла добитися ліквідації цього несправедливого стану
речей... бо колишній суспільний лад не давав їй необхідної свободи для того,
щоб боротися проти експлуатації, яка виявилась у формах рабовласництва чи
володіння капіталом».
Ідеальне
християнство, на думку богословів, було втілене в практиці неоскверненого
історією раннього християнства. Саме йому, твердить нинішня церква, притаманні
єдність форми і змісту, збіг вічних принципів із зовнішньою діяльністю.
Ці побудови
християнського богослов'я всебічно розглянуто в марксистській літературі,
тому можна відзначити лише одне: справжня фальсифікація проблеми православним
богослов'ям полягає в тому, що воно розглядає прогресивні моменти в ранньому
християнстві у відриві від історично конкретних умов їх формування, як отаку
собі спільну для всіх християн платформу, поява котрої зумовлена волею потойбічних
сил, як абсолютний моральний ідеал, що колись був даний людям богом, а потім на
час зник через недосконалість суспільних відносин, щоб нарешті виявитись у
власній своїй формі в комуністичному суспільстві.
Аргументація на
користь теорії ідеального та історичного християнства виходить, таким чином,
з положення про наявність у релігії якогось позитивного ядра, такого ж абсолютно
незмінного, як і досконалого. Викриваючи ці спроби реабілітувати християнство,
Маркс говорив, що неможливо відокремити загальні принципи релігії від її
змісту й від її форми.
Теорія конфлікту
ідеального та історичного християнства дискредитує саме християнство. Справді,
якщо вічне й незмінне ідеальне християнство зовсім чи майже ніяк не впливало
на хід історії, то, отже, або воно не мало цієї можливості, або ж його просто
не було.
Та, мабуть,
найсерйознішою трудністю, на яку натрапляють модернізатори православ'я в їх
намаганнях змалювати комунізм як земне втілення соціальної й моральної програми
християнства, є атеїстичний дух учення Маркса, атеїстична загостреність усієї
філософії марксизму. Замовчати цю обставину неможливо ще й тому, що КПРС вела
і веде планомірну роботу з атеїстичного виховання трудящих.
Православна
церква долає цю перешкоду з допомогою прийому, яким вона вже не раз
користувалася,— протиставлячи атеїстичну теорію атеїстичній практиці. Теорію
богослови розглядають як щось неістотне в марксизмі, а зв'язок атеїстичної
пропаганди з марксизмом зображають як випадковий і пояснюють тим, що
православна церква в минулому мала елементи консерватизму й реакційності. І цей
нібито неістотний характер марксистського атеїзму стає очевидним, тільки-но
діяльність церкви починає збігатися з тенденцією соціального прогресу.
Коротше кажучи,
православне богослов'я в даному питанні додержується концепції «політичного
атеїзму». Ця теорія, висунута західною теологією і, особливо, соціологією
релігії, твердить, що атеїзм спрямований не проти релігії як такої, а проти
церкви. Отже, атеїзм ототожнюється з антиклерикалізмом.
Сучасна церква
також заперечує внутрішній зв'язок ідеології комунізму і атеїзму, пояснює
атеїстичну спрямованість наукового комунізму лише негідною діяльністю релігійних
організацій у минулому.
Богословська
постановка питання про політичні джерела марксистського атеїзму принаймні
абстрактна і схематична. Вона по суті позбавлена будь-якого значення, бо виходить
з тези, «а що було б, якби церква не служила реакції», хоч та обставина, що церква
служила реакції, є необхідним наслідком її ідеологічної та соціальної суті.
Оголошуючи
атеїзм явищем політичним, діячі церкви, проте, завжди розглядали його як щось
у принципі несумісне з релігією, вороже їй. Сьогодні така категорична постановка
питання явно не влаштовує духовенство, бо атеїзм у XX столітті в зв'язку з
виникненням соціалістичної системи й дедалі зростаючою роллю науки і техніки в
системі соціальних відносин перетворився на масове явище.
Очевидно, що за
таких обставин сучасний клерикалізм не може, оскільки він заінтересований у
збереженні й зміцненні позицій релігії, залишатися на точці зору голого осуду
атеїстичного світогляду. Не випадково навіть така релігійна організація, як
римо-католицька церква, котра ще порівняно недавно устами своїх
первосвящеників заперечувала будь-яку можливість діалога з атеїстами, в наші
дні, принаймні декларативно, закликає до нього.
Ще більшою мірою
така «миролюбність» характерна для православної церкви. Додержуючи своєї
лінії на ототожнення принципів комунізму і християнства, вона використовує
ленінську критику буржуазного атеїзму. Вона протиставляє марксистський атеїзм
буржуазному, але, само собою зрозуміло, зовсім не так, як це робили основоположники
марксизму.
Ось характерний
зразок такого протиставлення: «...атеїзм комуністичний, — говорив на одній з
регіональних зустрічей християнського духовенства митрополит Никодим, — являє
собою певну систему переконань, що включає моральні принципи, котрі не
суперечать християнським нормам, інший атеїзм, блюзнірський, аморальний, який
виник з бажання жити «вільно» від божественного закону правди, існував
переважно в надрах старого суспільства... Християнство справді вважає смертним
гріхом атеїзм другого роду, але інакше дивиться на атеїзм комуністичний».
Але кому не
ясно, що навіть при найсерйознішій відмінності між двома формами атеїзму вони
все-таки в одному, до того ж дуже істотному відношенні, тотожні, оскільки розглядають
релігію як ілюзорну картину світу. А православне богослов'я закриває очі на цю
«незначну» деталь.
На думку церкви,
основні принципи комуністичної моралі йдуть від євангелія і є головними в
марксизмі, тож виходить, ніби атеїстичний комунізм по суті релігійний і його
можна розглядати як одну з фаз еволюції релігійної свідомості.
Теорія
«політичного атеїзму» водночас має на меті обгрунтувати тезу про вічність
релігії. Апологети православ'я наче не сумніваються в тому, що й у
комуністичному суспільстві релігійні організації, а відповідно й віруючі,
будуть таким самим природним явищем, як і в попередніх формаціях. Вони перетворюють
християнство на універсальну форму виразу та еволюції позитивних принципів
ставлення людей одне до одного, до суспільства й до світу в цілому, приписують
християнству заслуги, які йому зовсім не належать.
Сучасний
богослов А. Іванов від імені церкви підписується під висловлюванням одного з
провідних діячів християнства середини ІІ століття Іустина: «Отже, все хороше,
що сказане кимось, належить нам, християнам, Усі ті, хто жив розумно, суть
християни, хоча б і вважалися безбожниками, як, наприклад, Сократ, Геракліт. Християни — це філософи між варварами».
Цю думку Іустина
перетворено сьогодні на найважливіший пропагандистський прийом, що його православна
церква використовує в боротьбі за уми. «Журнал Московской патриархии» пише, що
«кожна людина, яка прагне добра і правди, робить на землі справу Христову,
хоча б розумом вона не знала Христа чи навіть заперечувала його».
Така постановка
питання органічно зв'язана з новим трактуванням учення про спасіння, що є
центральним пунктом християнського богослов'я. Традиційний розгляд цієї
проблеми церквою, котра, до речі, так хизується своєю ортодоксальністю, явно
не відповідає її становищу в соціалістичному суспільстві, внаслідок чого вона
змушена ламати тисячолітню традицію.
Перед церквою
стоїть завдання примирити по суті індивідуалістичний дух християнської
концепції спасіння з ідеями колективізму, що є серцевиною комуністичної моралі.
Звідси — нове трактування цього догмата. Спасіння сучасне богослов'я розглядає
саме як суспільне спасіння. Церква твердить, що «для сучасного мислення
важливе не лише почуття спасіння душі людини як окремої особи, а людства в цілому,
в масштабах усієї планети, навіть у масштабах усього космосу».
Церква розглядає
комунізм як тимчасову, минущу форму запропонованої християнством програми
морального вдосконалення, а діяльність, спрямовану на втілення в життя ідеалів
комунізму, як окремий випадок більш повної, широкої християнської діяльності.
Церква прагне
виділити свою особливу мету, так би мовити, завдання-максимум, порівняно з
якою всі історичні конкретні цілі розглядаються як щаблі до неї.
Таким чином,
соціальне кредо сучасного православ'я зводиться до того, щоб представити
соціальні ідеали комунізму як частину більш широких і повних ідеалів християнства
й зняти можливість постановки питання про протилежність комуністичної і
релігійної ідеологій.
Н. Носович, кандидат філософських наук, Ленінград.
Примітки:
1. Тут і далі
без виносок цитується «Журнал Московской патриархии».
Немає коментарів:
Дописати коментар