Вузькими
вуличками старовинного Дрогобича прослизнув жмуток сонячного проміння й
проник у підсліпуваті вікна василіанського колегіуму на Задвірному. Тут в
одній з аудиторій зібралася чимала громада міщан, щоб стати свідком нечуваної
досі події. Вихованець колегіуму Михайло Чайківський мав захищати звання магістра
філософії.
Власне, ця подія
нікого не здивувала б, якби молодий учений не обрав для захисту заборонене
інквізицією Коперникове вчення. Ім'я Міколея Коперника не могли згадувати без
обурення стовпи церкви й знатні городяни. Мабуть, вони так дружно й зібралися
на диспут лише тому, що потай плекали
надію на цілковитий провал молодого й, здавалося б, недосвідченого ще
диспутанта, якому під глумливий свист і вигуки невибагливої публіки довелося б
у такому разі визнати себе переможеним.
У Європі XVIII
століття, коли відбувалась ця подія, на вогнищах інквізиції вже не спалювали
живцем людей — спалювали тільки книжки,
проте церковники й реакція не відмовлялись від переслідувань будь- якої
прогресивної думки, вишукуючи для цього більш витончених, «негласних» методів.
Твір Міколая Коперника ввійшов в індекс книжок, заборонених церквою. Тому
потрібна була справді велика громадянська мужність, щоб у суворих умовах того
часу прилюдно відстоювати вчення
творця геліоцентричної системи світу, кидати виклик офіційній думці.
Скупі історичні
джерела, які вдалося розшукати, говорять про те, що прилюдний захист
Коперникового вчення, проведений у 1783 році молодим дрогобицьким філософом,
закінчився блискучою перемогою останнього. Однак реакція церковних та
світських властей, які вбачали в подібних виступах небезпеку для держави і
релігії, була іншою. Їм невтямки було, як могла поширюватись під опікою і з
благословення «поштивих» отців богохульна єресь. Тож не дивно, що відразу
після обурливого виступу посипались доноси й звинувачення на колегіум. А трохи
згодом, незважаючи на численні протести
городян, його було закрито.
Реакційна
політика монархічної Австрії на довгі роки затримала культурний та економічний
розвиток тієї частини українських земель, які опинились під її пануванням.
Однак, всупереч урядовим утискам та релігійним заборонам, нове й прогресивне
нерідко знаходило собі дорогу до вияву саме там, де можна було найменше цього
сподіватись,—у наукових закладах, що перебували під опікою церкви.
Ідеї відходу від
освячених церквою догм, що опирались на узагальнення практичного досвіду і
справжнє наукове пізнання, дедалі погрозливіше стали вторгатися в життя. Не
рахуватися з ними ставало не під силу навіть церкві, яка врешті-решт змушена
була в 1822 році зняти накладену священною інквізицією заборону з цілого ряду
наукових видань, у тому числі й з учення про геліоцентричну систему світу
Міколая Коперника. Прогресивне вчення святкувало свою цілковиту перемогу,
виборену тисячами сподвижників науки, до яких можна справедливо віднести й
Михайла Чайківського.
Подвиг
випускника дрогобицького колегіуму, який свого часу славився високим рівнем
навчання й глибокою ерудицією викладачів, не залишивсь непоміченим. Його
ім'я було вишито червоними нитками на почесному прапорі однієї з міських шкіл
як приклад мужнього відстоювання своїх поглядів і свідчення прогресивних
традицій міста.
Сам собою
цікавий факт з історії Дрогобича — не лише характерна ілюстрація до
соціально-політичних умов XVIII століття. Підоснови тієї безпрецедентної події
слід шукати в глибоких наукових і ще не досить вивчених традиціях міста, яке
було батьківщиною видатного вченого середньовіччя Юрія Дрогобицького-Котермака.
Існує достатньо обгрунтований погляд про те, що Коперник слухав лекції
великого вихідця з Русі.
Дуже можливо, що
вже в тих викладах у завуальованій формі подавались елементи нового світовчення.
Адже сучасники називали лекції доктора з Русі «особливими». Досі невідомо, в
чому полягала ця особливість, як невідомо, за які конкретні заслуги обрано його
ректором найстарішого в Європі Болонського університету. Можна лише
здогадуватися, що ті заслуги були чималими.
Із того, що ми
знаємо про Юрія Дрогобицького, як про видатного вченого середньовіччя, про його
палючу жадобу до знань до наукової спадщини минулого, котра відкривається нам
із його скупого, але промовистого листування і врешті-решт — з його
«Проностикона», можна судити, що він був людиною непересічних обдарувань та
ерудиції, одним із тих «небезпечних» безбожників, які виражали віяння нового
часу і наполегливо шукали шляхів звільнення середньовічної науки від церковних
догматів та заборон.
Є підстави
вважати, що одним із таких учнів Юрія Дрогобицького був Міколай Коперник, який
навчавсь астрономії в Краківському університеті саме в той час, коли викладачем
цього предмета був учений з Дрогобича, і залишив цей заклад у рік смерті
останнього. Коперник і пізніше постійно спілкувався з особистим другом Юрія
Дрогобицького — Миколою Водкою, в котрого продовжував навчатись астрономії.
Ці факти в
сукупності дають підставу говорити про певну роль Юрія Дрогобицького у
формуванні поглядів Міколая Коперника як творця геліоцентричної системи
світу.
Ольховий
Я.
Немає коментарів:
Дописати коментар