Кожен новий крок
людства в науці та практиці, знаменуючи собою нову перемогу на шляху подолання
хибних уявлень про природу і суспільство, примножує релігійний індиферентизм
і відверто іррелігійні настрої серед віруючих. Грунт під вірою в бога стає
дедалі хисткішим, криза її все більше поглиблюється. Враховуючи це, теологи
силкуються відшукати «докази» істинності релігії та її життєвої цінності для
людини, вишукують нові лазівки для впливу на людську свідомість.
У більшості
такого роду сучасних богословських «досліджень» зосереджується увага на
внутрішньо-інтимному світі людини, її емоційно-психологічному стані, її потаємних
мріях та сподіваннях. Претендуючи на роль «науки життя», релігійна ідеологія
висуває на перший план проблеми особистості, смислу буття її, моральності,
взаємовідносин людини і суспільства.
При цьому слід
зазначити, що ніякий модернізм не змінює основ релігії. Як багато століть
тому, в нашу добу основою її теж лишається віра в надприродне, а проблема
людської особистості незмінно розглядається крізь призму відношення «людина —
бог».
Слід відзначити
також, що в боротьбі проти наукового світогляду — марксизму, сучасні апологети
імперіалізму в умовах глибокої кризи буржуазної ідеології не наважуються
виступати під власними стягами й дедалі частіше використовують ідейні засоби
з арсеналу правого й «лівого» ревізіонізму. Характерно, що при цьому вони віддають
перевагу тій «аргументації», яка безпосередньо спрямована до християнізації
марксизму, прагне примирити науку з богослов'ям, людину з релігією і таким
чином повністю змикається з пропагандою містики й антикомунізму.
В цих умовах,
природно, з порядку денного не знімаються філософська, світоглядна критика релігії,
її аналіз під кутом зору науково-матеріалістичного розуміння людської
особистості, її сутності, ролі та призначення. В цьому зв'язку позитивний
досвід антирелігійної боротьби минулих часів має не тільки
історико-пізнавальне, але й актуальне значення.
Класики
марксизму не раз підкреслювали, що успіхи у вихованні атеїстичної
переконаності й науково-критичного ставлення до релігії багато в чому залежать
від використання тієї антиклерикальної літератури, яка нам дісталась у спадщину
від мислителів минулого. Особливо наголошувалось на значенні антирелігійної
філософії французького матеріалізму XVIII ст., представленого такими
видатними мислителями-вільнодумцями, як Дідро, Гельвецій, Гольбах, Ламетрі. В. І. Ленін писав: «Гостра, жива талановита
публіцистика старих атеїстів XVIII століття, що дотепно і відкрито нападає на пануючу попівщину,
часто-густо буде в тисячу раз більш придатною для того, щоб пробудити людей від
релігійного сну, ніж нудні, сухі, не ілюстровані ніякими вміло підібраними фактами,
перекази марксизму...» [1].
Продовжуючи і
розвиваючи гуманістичні ідеї й принципи мислителів античного світу, доби
Відродження та зачинателів філософії нового часу (Локка, Гоббса, Спінози та
ін.), французькі матеріалісти XVIII ст. найвище призначення своєї теоретичної
діяльності вбачали в тому, щоб допомогти людині позбутися страждань і знайти
щастя та благополуччя.
Чільне місце в
їх філософії займала така важлива світоглядна проблема, як смисл та
призначення людського буття. Ця проблема споконвіку хвилювала допитливий розум
людини. Людське «я», його сутність, місце і роль у природі та суспільстві
постійно були предметом серйозних роздумів багатьох поколінь мислителів.
В основі
релігійного розв'язання цього питання лежить антинаукове уявлення про
безсмертну душу та перспективу загробного існування. Згідно з теологічними
побудовами, життя людини, його зміст і характер, конкретні устремління й загальне
призначення заздалегідь визначено волею надприродного всемогутнього божества.
Милістю господньою людині дано тимчасове земне існування, головна мета якого—
випробування основних якостей індивіда й визначення на цій підставі його
подальшої долі в посмертному бутті. Страждання, скромність і невибагливість
посейбічного буття покликані стати запорукою вічного та безконечного загробного
блаженства.
Таким чином,
релігія спрямовує погляд віруючого, його дії та найкращі сподівання на
неіснуючий загробний світ. Цим вона виховувала у людської особистості відчуженість
щодо зовнішньої природної й суспільної дійсності, байдужість і презирство до
власних потреб і пристрастей. Земне життя — це лише «юдоль лиха і смутку»,
«суєта суєт», що переповнене безліччю «диявольських спокус», воно, мовляв, не
дає і не може дати справжнього щастя. Це лише переддень, пролог справжнього й
повноцінного існування, тож безглуздо надавати йому серйозного значення.
Смисл людського
буття зводиться релігією до безупинного служіння богу, раболіпного схиляння
перед «всевишнім», прагнення «з'єднатися з господом навіки». Почуття
постійної залежності від якоїсь надсвітової сили пригнічувало свідомість,
принижувало гідність людини, знецінювало земне життя.
Переносячи вищий
смисл буття в потойбічний світ, релігія фактично позбавляла сенсу земне життя.
Виходить, що смисл життя полягає не в самому житті, а у втечі від нього, в
смерті. Більше того: релігія завжди намагалася довести, що лише ціною відмови
від найдорожчого, наймилішого людському серцю в земному житті людина нібито дістає
перепустку в світ «вічного блаженства».
Французькі
матеріалісти рішуче виступили проти релігійно-теологічного трактування смислу
людського буття, викрили його антинауковість, протиприродність і антигуманізм.
З позицій матеріалістичного
світорозуміння Ламетрі, Дідро, Гольбах і Гельвецій дошкульно висміюють і
спростовують облудність ідеї обіцяного релігією безсмертя. Людське буття вони
розглядають як минущий і тимчасовий стан матерії, як одну з її конкретних форм,
обмежену в просторі й часі. Вмерти означає для них лише повернутись до того
стану нечутливості, в якому перебувала людина до народження. «Народитися,
жити, зникати — це означає змінювати форми», — пише Дідро [2].
Факт, що людина
вмирає вся, для них цілком очевидний та безперечний. «Безсмертна душа» — це
фікція, плід людської фантазії, обумовленої природним і цілком правомірним
прагненням людини до самозбереження, до «тривалого й спокійного щастя». Проте
бажання, породжені людською уявою, не можуть бути доказом і мірилом реальності.
Остаточний висновок Гольбаха з приводу цього догмата є такий: «Припускати
існування душі безглуздо. І ще безглуздіше припускати існування душі
безсмертної» [3].
Дідро
підкреслює, що релігійна теза про безсмертну душу не має під собою наукових
доказів, непереконлива, наївна й пуста. Повірити в неї—все одно, що повірити
в те, «що будеш бачити, не маючи очей, будеш чути не маючи вух, будеш мислити,
не маючи голови, будеш любити, не маючи серця; будеш відчувати, не маючи
чуттів, будеш відчувати, хоч тебе не буде; будеш чимось безвимірним і позапросторовим»
[4].
Безперечною
заслугою французьких матеріалістів є те, що за всіма хитросплетеннями
релігійно-філософських мудрувань з приводу потойбічного існування вони змогли
розпізнати їх реакційний соціальний підтекст. Вони зрозуміли, що пояснення
смислу буття з точки зору релігійної догматики—це не що інше, як той
ідеологічний матеріал, котрий працює на тиранів, виправдуючи соціальну
несправедливість і відвертаючи від неї увагу людей у світ інший. З цього
приводу Гольбах пише: «Вигадали якісь загробні сфери, залишивши за собою право
винагороджувати в них рабів, які підкоряються їхнім свавільним законам, і
карати непокірних їхній волі бунтівників» [5].
Величезну
шкідливість догмата про загробне існування вони вбачають також у тому, що він
«зробив народи апатичними, байдужими до свого щастя, він віднімає мужність та
бажання поліпшувати свою долю [6].
Французькі матеріалісти
виступили проти релігійно-аскетичних, песимістичних поглядів на людське
щастя, його зміст і призначення. Вони категорично відкидають різноманітні
ілюзії про потойбічний світ проголошуючи найвищою метою людини радість земного життя й повнокровну
насолоду ним. Усі представники цієї філософської школи одностайно поділяли
думку про те, що найвищий сенс і зміст людського буття полягає в прагненні до
щастя й досягненні його.
Ідеал щасливого
життя вони виводили з земної природної основи, керуючись двома постулатами; людина
— це чуттєва істота; людина — істота суспільна, власне
людські риси (розум, мова, воля) можливі лише за суспільного життя.
На основі
загальності чуттєвої природи людини французькі матеріалісти робили важливий у
соціальному плані висновок про рівне право всіх на щастя. Виходячи з чуттєвої
природи людини, вони реабілітували людську «плоть» і пристрасті, теоретично
виправдали споконвічне прагнення до щастя й насолоди: існує одне життя і одне
щастя. Оскільки здатність відчувати є першою передумовою щастя, то разом із
смертю зникає і можливість щастя. Не в боротьбі з власною природою та
бажаннями вбачали вони призначення земного людського існування, а в розумному
задоволенні бажань.
При цьому
французькі матеріалісти застерігали, що людські бажання й помисли не
вичерпуються і не повинні вичерпуватись тільки матеріальними вигодами та «тілесними
втіхами». Вони далекі від того, щоб зводити зміст життя до біологічного
відтворення і продовження роду homo sapiens [7].
Характерним є
те, що французькі матеріалісти прагнули розкрити не тільки індивідуальний, але
й соціальний смисл людського існування. В їх філософії людина постає творцем
«добра, істини й краси», примноження яких наближує людство до ідеального
суспільства, «царства розуму» і загального блага. Найвище покликання людини вони
вбачали в тому, щоб не прожити своє життя безцільно, марно. «Працювати... Так!
Ось наш жереб і наше призначення тут, на землі. Залишити після себе більше
знань та щастя, ніж було їх раніше» [8] — ось у чому полягає їх заповітний
ідеал.
Не тільки жити
для себе, а трудитись в ім'я спільних величних та благородних цілей, приносити
користь і щастя сучасникам, нащадкам, людству і таким чином заслужити
глибоку його вдячність було їх твердою життєвою настановою.
Виходячи з
позицій атеїстичного світогляду, французькі матеріалісти XVIII ст. якісно
іншим способом, ніж релігія, вирішували проблему безсмертя.
Вони визнають
безсмертя соціальне. Йому, його цінності особливо багато уваги приділено в
творчості Дідро та Гольбаха.
Науково-матеріалістичне
світорозуміння не визнає особистого біологічного безсмертя. Кожна людина смертна,
і разом з її тілом відходить у небуття внутрішній світ індивіда. Проте у
нього є змога пережити самого себе за допомогою фізичної та розумової
діяльності. Продукти його праці продовжують жити й діяти в справах і помислах
прийдешніх поколінь, стверджуючи й прославляючи ім'я їх творця.
Гольбах відзначає,
що безслідно зникає тільки людина, котра нічого не робила для інших, на
безсмертя «має право претендувати геній, талант, доброчесність» [9]. Шлях до
справжнього безсмертя один — цілеспрямована діяльність людської особи на благо
суспільства. Тільки своїми добрими діяннями людина досягає безсмертя у вдячній
пам'яті майбутніх поколінь. «Яка втішна під час роботи
надія на благоденство нащадків!» [10] — натхненно говорить
Гельвецій.
Почуття
соціального безсмертя — високе й плодотворне. Воно надихає та окрилює людину,
є ефективним стимулом її творчого зльоту, її морального вдосконалення. Саме
про таке безсмертя — реальне, а не ілюзорне — й потрібно дбати. «Людина живе в
минулому, теперішньому і майбутньому» [11],—
говорить Дідро. В цьому висловлюванні філософа зосереджена глибока
діалектична думка. Людина є живим концентрованим втіленням попереднього
досвіду і знань, сьогоденних досягнень цивілізації. Водночас вона своєю
плодотворною діяльністю будує фундамент для дальшого висхідного розвитку людства.
На думку Дідро, саме це є суттєвою характеристикою людини, що вигідно відрізняє
її від інших живих істот.
Таким чином,
своєю діяльністю у сфері матеріальної й духовної культури людина робить певний
внесок у сукупний процес соціально-історичного розвитку і, отже, є творцем і
суб'єктом справжнього безсмертя.
Дідро, цей
«найбільш глибокодумний з усіх енциклопедистів» (Герцен), надзвичайно високо
ставить почуття індивідуальної відповідальності, відповідальності перед
майбутнім людства, турботу про нього, вимагає постійно звіряти свою діяльність
і плани з його потребами та завданнями.
Характерна риса
світорозуміння французьких матеріалістів — непохитний оптимізм. Вони були
глибоко переконані, що людський розум, характер і діяльність постійно і невпинно
прогресують, а тому й люди прийдешніх поколінь, безперечно, будуть більш
розвиненими.
Дідро писав:
«Мене цікавить не тільки те, що скажуть завтра і післязавтра, а що скажуть
через сто років» [12]. З гнівом і презирством говорить вождь
енциклопедистів про приказку «Після мене — хоч потоп». Тільки дріб'язкові й
егоїстичні люди могли її придумати і взяти за своє життєве гасло.
Осмисленість і
цінність життя людини немислима поза суспільством. Тому кредо французьких
матеріалістів XVIII ст. — навчатися й навчати вмінню жити не тільки для себе,
але й для інших, заради майбутнього людства.
Усі міркування
французьких матеріалістів про смисл буття сповнені глибокої поваги до праці.
Для них щастя нерозривно пов'язане з необхідністю трудитися. Праця — не тільки
засіб задовольняти життєві потреби, але й спосіб здобути повагу суспільства.
Отже, це велика моральна цінність. Крім того, людина здатна відчувати
величезну насолоду від самого процесу праці, котра збагачує смисл людського
життя, надає йому певної спрямованості й емоційного забарвлення. Французькі
матеріалісти засуджують бездіяльність багатіїв. Вони розглядають неробство як
різновид справжнього нещастя. «Відпочинок — благо лише для того, — пише Гольбах,
— хто трудиться, він джерело нудьги, смутку й пороків для тих, хто не
працює...» [13].
Французькі
матеріалісти не вважали володіння матеріальними благами за головну ознаку
щастя і найвищу мету людських прагнень. У них щастя не зводиться до того, щоб
розкішно вдягатися, мати хороші меблі й вишукану їжу. Гельвецій, який більше,
ніж будь-хто інший, спиняється на цьому питанні, визнає задоволення потреб у
цих речах необхідним, але аж ніяк не достатнім для повноти щастя. Щастя, за
його глибоким переконанням, великою мірою залежить від того, наскільки приємно
заповнюється у людини проміжок часу між задоволеною потребою і знов виникаючою.
Він повинен заповнюватись не тільки розвагами, але й осмисленою працею.
Таким чином,
сенс буття французькі матеріалісти виводять з особливостей «природи людини»
та умов її існування. Сенсетивність, фізична чутливість людини зобов'язує її постійно
прагнути щастя, а соціальне середовище, котре покликане сприяти в протиборстві
з природою, вимушує її думати й турбуватися в своїй життєдіяльності про своїх сучасників
та нащадків. Вони були твердо впевнені, що головною цінністю для людини є не
вигадане потойбічне майбуття, а життя земне, з його трудами, тривогами й
радощами. Тому треба добиватися щасливого життя на землі, а не розраховувати
на примарне щастя неіснуючого потойбічного світу.
Основну мету
людського життя вони вбачають у розумній насолоді від різноманітних плодів
своєї діяльності, у фізичній і духовній утісі, в праці заради прекрасного
майбуття.
Філософські
погляди цієї плеяди мислителів на смисл людського буття наскрізь пройняті
оптимізмом, життєлюбством, пафосом праці й істинним гуманізмом.
Щоправда,
французьким матеріалістам не вдалося подолати історичну обмеженість
буржуазного світогляду, вийти за рамки просвітительства. Єдиний спосіб
поліпшити особисте й суспільне життя, зробити його осмисленим і досконалим вони
вбачали в пізнанні, у поширенні знань про людську природу, в апелюванні до
природи й здорового глузду — цих «дороговказних зірок і світильників людини»
(Ламетрі). Залишаючись у полоні
ідеалістичного розуміння історії, вони не змогли вказати справжніх, дійових
шляхів і методів перебудови світу.
Тільки марксизм
з позицій історичного матеріалізму не лише з'ясував, у чому полягає істинний
смисл людського буття, але й вказав на ті корінні перетворення в соціально-економічному
житті суспільства, що ведуть до справжнього щастя.
Т.
Коломієць, аспірантка Інституту філософії АН УРСР
Примітки:
1. В. І. ЛЕНІН.
Твори, т. 33, стор. 195.
2. Д. ДИДРО.
Избранные атеистические произведения. Изд-во АН СССР. М,. 1956, стор. 135.
3. П. ГОЛЬБАХ.
Письма и Евгении. Здравый смысл. Изд-во АН СССР, М., 1956, стор. 323.
4. Д. ДИДРО.
Избранные атеистические произведения, стор. 274.
5. П. ГОЛЬБАХ.
Система природы. М., 1940, стор. 204.
6. Там же. стор.
159.
7.
Д. ДИДРО. Собрание сочинений, т. 10, Гослитиздат, 1947. стор. 500.
8 А. ДИДРО. Избранные
атеистические произведения, стор. 240.
9.
П.
ГОЛЬБАХ. Система природы, М., 1940, стор. 172.
10.
К. ГЕЛЬВЕЦИЙ. О человеке, Соцэкгиз, 1938. стор. 424.
11.
Д. ДИДРО. Собрание сочинений, Гослитиздат. 1940, т. 9. стор. 339.
12.
Д.
ДИДРО. Собрание сочинений, т. 9, стор. 271.
13.
П. ГОЛЬБАХ. Система природы, М., 1940, стор. 245.
Немає коментарів:
Дописати коментар