Перш ніж відповісти на поставлене питання, давайте, шановний
читачу, перегорнемо сторінки історії і простежимо «від початку»: як стало
можливим вбрати билинного героя у клобук і рясу смиренного ченця, та ще й
тілесні останки його створити?
Як відомо з історії,
первісні християни здійснювали свої спільні моління в катакомбах — підземних
некрополях. Річ у тім, що кладовища в Римській імперії користувалися правом
притулку, і первісні християни, котрі в той час ще були поза законом,
влаштовували там свої зустрічі під виглядом зібрань пайовиків поховальних
товариств. Там-таки перші християнські служителі культу запровадили «євхаристію»
(таїнство причастя) на домовинах тих осіб, які були страчені властями не
стільки за сповідування нової віри в Христа, скільки за виступи проти офіційної
державної релігії. Враховуючи, що в структурі державної релігії Риму не останнє
місце посідав культ імператора, можна зрозуміти, чому будь-який виступ проти
офіційної релігії розцінювався і як виступ проти імператорської влади і
найжорстокіше переслідувався законом.
Практика євхаристії на
домовинах мучеників спричинилася до того, що вже в 269 році римський папа Фелікс
І постановив, щоб «згідно з давнім звичаєм літургія здійснювалась не інакше,
як на останках мучеників». Цей звичай започаткував появу так званого антимінса,
тобто культової тканини певної форми з пришитим до неї шматочком «мощей» — висохлих
людських останків, без чого не можна було відправляти літургію. У православ'ї
антимінс для відправи літургії використовується і досі.
Нерідко на тих місцях,
де були поховані мученики, християни будували каплиці, мавзолеї-склепи, xpами.
Поступово в культову практику ввійшов і звичай класти мощі (принаймні хоча б
часточку їх) в основу християнського храму [1]. І от V Карфагенський
собор уже виробив правило, яким вимагалось, щоб жоден християнський храм не
будувався інакше, як «на мощах» того чи іншого мученика; мощі належало «покладати
під олтарем». Звідси стає зрозумілою й легенда про будівництво церкви Успення
в Києво-Печерському монастирі, яка гласить, буцімто сама богородиця Марія із
рук у руки передала грецьким зодчим «мощі семи мучеників», що мало забезпечити
особливу міцність храму, хоча, як відомо, його багато разів руйнували:
землетрус, кочовики, кримські хани, полум'я пожеж, вибухівка, що її заклали
фашистські окупанти.
З 325 року, коли
християнство було визнане державною релігією Римської імперії, повсюдно почалося
зведення храмів і попит на мощі надзвичайно зріс. Було пущено в обіг останки не
лише «відомих» мучеників, а й взагалі будь-які, що так-сяк збереглися. У
багатьох містах Римської імперії заповзятливі служителі нового бога
влаштовували перенесення мощей у храми, в монастирі; розгорнулася торгівля
останками, їх підносили в дар тощо. Ієрархи добре розуміли, що весь цей ажіотаж
навколо мощей не лише зміцнює релігійність у масах, вирізняє християн з-поміж
«язичників», а й рекламує і збагачує церкву. Ось що сказав цього приводу в
одній із своїх численних проповідей константинопольський патріарх Іоанн
Златоуст: "Після живого слова гроби святих є найсильнішим засобом
викликати релігійний запал".
Розкопування могил на
кладовищах набуло епідемічного характеру. Про це свідчить один із сучасників
тих подій — «учитель церкви», єпископ Августин Блаженний у своєму творі «Про
справи чернечі». У самому Римі, розповідає Августин, була затримана ціла
група ченців, які на кладовищі за містом заготовили по цілому клунку останків,
переважно кісток. На допиті ченці зізналися властям, що мали намір у своїх
краях продавати ті кістки як мощі певних церковних святих.
«Мода» на викопування
останків та торгівля ними як «святими мощами» набрали такого розмаху, що
змусили імператора Феодосія І в 386 році спеціальним указом заборонити
розкопування могил і продаж мощей чи перенесення їх у монастирі та парафіяльні
xpaми [2]. Однак уже в другій половині V століття імператор Лев Великий знову
дозволив переносити знайдені останки новоявлених «святих» з кладовищ до храмів,
але, мовляв, «тільки за згодою єпископа»...
Проте єпископів не
доводилось умовляти: вони добре розуміли, що акції з визнанням тих чи інших
останків «святими», урочисті багатолюдні церемонії перенесення їх та
встановлення в храмах — то неабияке джерело церковних прибутків. А після того,
як у VIII столітті VII Вселенський собор остаточно сформулював учення про
поклоніння мощам і своїм 7-м правилом зажадав, щоб єпископи освячували храми
тільки з мощами («єпископ, який освятив храм без мощей, підлягає позбавленню
сану»), — ченці, служителі культу, побіляцерковні активісти знову взялися до
масової фабрикації мощей. Крім мощей у вигляді цілісних останків, скелетів,
фабрикувалися й окремі органи тіла—буцімто певних святих (голови і руки Іоанна
Хрестителя, ноги Андрія Первозванного, пальці великомучениці Варвари, коси
великомучениці Катерини, частки «тіла віфлеємського немовляти, Іродом убієнного»
і т. ін.).
Водночас інтенсивно
тиражувались різні реліквії, тобто речі, нібито пов'язані з іменами
старозавітних та новозавітних персонажів. Серед них можна назвати таке: ніж,
яким праотець Авраам готовий був зарізати для бога власного сина Ісаака;
тріски від «ангельської драбини», яку патріарх Яков бачив уві сні; посуд, в
якому зберігалися «тьма єгипетська» (одна з багатьох кар, нібито учинених
біблійним богом над єгиптянами); пір'я з крил архангела Гавриїла, котрий
благовістив діві Марії про непорочне народження нею «сина божого»; пляшечки з
молоком божої матері; сандалі апостола Павла; ключі апостола Петра, обіцяні
йому Ісусом; шматки хреста, на якому нібито був розіп'ятий Христос; обручальні
персні богородиці і безліч інших речей. Поблизу Афін в одному з монастирів
ченці навіть сфабрикували... «пуп Землі» у вигляді великого каменя-гладиша.
Фабрикація церковних
«святинь» тривала впродовж усього середньовіччя. Патріарх єрусалимський
другої половини XVII століття Нектарій у своїх творах свідчить про підробку в
його час і мощей, і різних святинь. Він твердить, що істинну святість можуть
засвідчити три ознаки: ревна віра, доброчесне життя та прояви чудес. «Але
оскільки чудеса підробляються,— пише патріарх Нектарій,— а доброчесне життя
покійних вигадується, то потрібне ще одне знамення — нетління тіл або ж благовонний
аромат від кісток».
Однак ні укази
імператорів, ні постанови соборів, ні приписи окремих патріархів не спроможні
були приборкати епідемії «творення» мощей і реліквій, «святих» і «преподобних».
Ініціатори не звертали ніякої уваги ні на відсутність «нетління» у відкопаних
трупів, ні на брак «благовонних ароматів» від них.
Безперечно, першість у
створенні мощей та реліквій християнських святих належала римським та грецьким
монастирям, зокрема Афону.
Але з появою
християнства на Русі в релігійну практику місцевих храмів та монастирів
поступово теж увійшли і культ мощей, і культ святих, і культ їхніх реліквій. До
привезених із Візантії мощей загальнохристиянських святих Фіва, Климента,
Варвари, до шматка ризи богородиці, тріски від «Ісусових» хреста і цвяха руські
ченці та священики при підтримці феодальної верхівки стали додавати місцеві
останки та реліквії руських святих; мощі князів Бориса і Гліба, ченців Феодосія
Печерського, Леонтія Ростовського, голову князя Володимира Святославича,
хрест Марка Гробокопателя, шапку Іоанна Многостраждального, глечик від сліз
Феофіла Плаксивого, копистку Спиридона Проскурника, ножиці, якими начебто
ангел постриг у ченці Пимена Хворобливого, райське яблуко Євфимія Суздальського,
яке піднесла і уві сні богородиця і т. ін.
Легкість «обретіння
останків» чудотворних у підвалах храмів, на церковних цвинтарях, у склепах, на
монастирських кладовищах Суздаля, Твері, Ярославля, Пскова, Смоленська,
Москви, Києва, не контрольоване верхами оголошення тих чи останків «святими
мощами» певних місцевих достойників, поклоніння їм, тощо викликали спеціальну
постанову Московського помісного собору 1667 року, якою заборонялося це робити
без дозволу на те найвищої церковної влади — патріархії.
Але й після постанови
церковного собору самодіяльне «мощетворення» не припинилося. За браком останків
шахраї в рясах інколи ставили дорогі раки, гробниці й на пустому місці [3] або
ж вкладали у гробницю абиякий набір кісток, зшивали людські «фігури» з рам'я
чи витесували їх з дерев'яних колод [4].
Над шахрайством
православних церковників збиткувались іноземці, які відвідували Росію в роки царювання
Петра І. Врешті-решт Петро особисто зажадав од Синоду покласти край такому
неподобству, І Синод змушений був офіційно проти цього видати указ від 15 березня
1722 року. Ось уривок із цього багатослівного документа: «І в інших багатьох
місцях по міських церквах і монастирях знаходяться такі гробниці і раки... Покладені
в них замість тілес різьблені і видовбані колоди, які й покриті покровами, мов
би самі тих святих тілеса, що небагатьом і відомо є, а котрі про те не знають,
паче ж простолюдини, приходячи до тих рак і гробниць і з невідання свого
приймаючи те, як їм видно, за самі святі тілеса, приступають з великим страхом
і цілують покладені на тих колодах покрови з благоговінням, вважаючи, що самим
тілесам належить тут бути, яких ніколи тут не що немалим підозрінням і
непростим від інославних наріканням є".
За настійною вимогою
Петра І Синод постановив: «Оці різьблені і видовбані колоди, які, мов якась омана,
покладені, відібравши з гробниць, прислати при донесеннях у найсвятіший Синод
негайно, щоби надалi такої омани ніде не було».
Забігаючи наперед,
скажемо, що ця постанова аж ніяк не змінила становища. Особливо після смерті
Петра І. Духовенство не тільки не квапилося відсилати до Синоду в Петербург
свої «омани», а навпаки, фабрикувало нові.
З усіх руських
монастирів найдавнішою традицією мощетворення та найбільшою їх кількістю й
численними оповідями про чудеса од них завжди славилася Києво-Печерська лавра,
печери якої, починаючи з другої половини XI століття, були перетворені на
цвинтар, катакомби, де ховали монастирську братію та представників вищого духовенства.
Це давало широкий простір і для відбору, і для фабрикації мощей тих чи інших
святих.
Особливо широкого
розмаху набуло мощетворення в лаврі в період XIV—XVII століть. Нерідко ченці
обходилися навіть без видимості ідентифікації святих; вони не завжди завдавали
собі клопоту й з вигадуванням імен. Зокрема, отці печерські створили
безіменний культ так званих «мироточивих глав» із людських — невідомо чиїх —
черепів. Систематично поливаючи вкладені в скляні та металеві посудини черепи
оливою, ченці переконували простодушних прочан у тому, що то «святі глави» самі
собою «точать миро», до того ж «миро не просте»,— читаємо в «Патерику Печерському»,—
але таке, що дарує зцілення всяких недуг»...
Саме в той період
рясофорні шахраї сфабрикували, причому досить-таки невдало, цілу галерею мощей
святих, останки яких аж ніяк не могли перебувати у лаврських печерах. Це
найперше стосується Євфросинії Полоцької, яка, згідно з історичними даними,
наприкінці свого життя вирушила на прощу до Єрусалима, де й померла 1174 року,
й там-таки була похована. Показували ченці в лаврі й мощі Меркурія
Смоленського, який ніколи у Києві не бував, а також Феофіла Новгородського,
похованого у Новгороді. Щодо останнього, то сам новгородський владика не
стерпів такої «омани» і в 1796 році у листі до лаврського архімандрита
повідомив, що серед новгородських архієреїв єпископ з ім'ям Феофіл був лише
один і що похований він у 1485 році на Корсунській паперті новгородської Софії.
Отже, мовляв, немає ніяких підстав показувати домовину з останками Феофіла в
печерах лаври. Проте цей лист залишився голосом волаючого в пустелі: до
останніх днів існування лаври як монастиря ченці показували «мощі Феофіла Новгородського»...
Тут же — вигадані 12
безіменних братів-греків, що нібито збудували в Печерському монастирі Успенську
церкву, тоді як «Патерик» розповідає лише про чотирьох зодчих, не називаючи ні
їхніх імен, ні родинних зв'язків. «Прийшли від Цареграда,— повідомляє
«Патерик»,— майстри церковні чотири зодчі, мужі багаті зело...»
Трапився казус у
лаврських преподобників і з мощами мученика Євстратія. Про останнього
«Патерик» прямо говорить, що Євстратій був страчений в Криму і тіло його
«ввержено в море». І далі: «І шукали вірні тіло його і не знайшли: не хотів бо
святий слави від людини, а від бога». Проте отців печерських це не збентежило:
вони, «нічтоже сумняшеся», показували його мощі в Ближніх печерах.
Розуміючи цю прикру
неув'язку, печерські книжники змушені були внести в «Патерик» таке доповнення:
«Але певним розсудом божим мощі Євстратія знайшлися в печері, де й донині
нетлінно почивають, даруючи чудеса».
Усупереч цим
твердженням, останки, що приписуються Євстратіеві, не лише не «дарують чудес»,
а й не є нетлінними і являють собою випадковий набір перемішаних людських кісток...
До речі, подібних
вимушених «доповнень», інших украй необхідних виправлень у «Патерику Печерському»
богослови зробили чимало. Треба ж було якось позамітати сліди підробок, хоч
трохи завуалювати проріхи між мощами та житіями угодників, звести кінці з
кінцями між історичними відомостями і культовою практикою. Цього зажадав від
упорядників та видавців сам Найсвятіший Синод,—щоправда, під тиском
імператриці Єлизавети Петрівни. Спеціальною постановою 1755 року богословам
наказувалося «з усяким обачним огляданням достовірно переглянути» книгу (мається
на увазі «Патерик Печерський». - Авт.), і коли щось «слову божію, догматам і
переказу протилежне... угледиться, його виписавши, виключити, або змінити, або
додати», У дусі цих «благочестивих» вимог згори «Патерик Печерський» було перероблено
й доопрацьовано і вже в новій редакції випущено у світ 1759 року в Москві.
Відтоді «Патерик» у цій редакції тільки і друкувався.
І тут, зрештою, ми впритyл підійшли до головного персонажа, ім'я якого винесено в заголовок нашого нарису. Так, найбільший казус отців Києво-Печерської лаври вийшов саме з... мощами Іллі Муромця. Хто ж він такий, цей Ілля? Усі наукові довідники гласять, що Ілля Муромець — один із головних героїв староруських билин, плід усної народної творчості. В образі Іллі Муромця народ втілив незвичайну силу, мужність, хоробрість, безмежну відданість звитяжця рідній землі. Разом з Добринею Никитичем і Альошею Поповичем богатир Ілля захищає Русь від зовнішніх ворогів. Герой стародавніх билин згодом був перенесений у народні казки; пізніше його образ відтворено в літературі музиці, живописі.
І тут, зрештою, ми впритyл підійшли до головного персонажа, ім'я якого винесено в заголовок нашого нарису. Так, найбільший казус отців Києво-Печерської лаври вийшов саме з... мощами Іллі Муромця. Хто ж він такий, цей Ілля? Усі наукові довідники гласять, що Ілля Муромець — один із головних героїв староруських билин, плід усної народної творчості. В образі Іллі Муромця народ втілив незвичайну силу, мужність, хоробрість, безмежну відданість звитяжця рідній землі. Разом з Добринею Никитичем і Альошею Поповичем богатир Ілля захищає Русь від зовнішніх ворогів. Герой стародавніх билин згодом був перенесений у народні казки; пізніше його образ відтворено в літературі музиці, живописі.
Щоправда, дехто з
дослідників вважає Іллю Муромця та інших богатирів історичними особами. Тут ми
не будемо вдаватись у полеміку, скажемо, що якби навіть це була істина, то й
тоді немає жодних підстав перетворювати Іллю на ченця, святошу. Маючи від
природи богоборчий характер, він не міг бути ченцем, ні святенником, якби
навіть жив колись на білому світі. Ось, наприклад, як розповідає про його
«релігійність» билина під назвою «Сварка Іллі Муромця з Володимиром»:
«Расходился он да
раскуражился,
С церквей кресты да он
повыломал,
Золотые маковки да он
повыстрелял,
С колоколов языки да он
повыдергал».
До «служителів божих»
Ілля Муромець теж ставився без будь-якої шанобливості. Не випадково саме йому
в уста народна билина вклала слова про властиву отцям духовним зажерливість:
«Попівські очі завидющі, попівські руки загребущі».
Ченці Києво-Печерської
лаври скористалися з популярності в народі билинного героя у своїх цілях.
Можна думати, що з метою
зміцнення православ'я на Україні, посилення боротьби із засиллям католицизму, а
також щоб піднести авторитет Печерського монастиря ченці й сфабрикували тут
мощі Іллі Муромця. Адже відомо, що саме цими мотивами керувався київський
митрополит (він же й архімандрит Печерської лаври) Петро Могила, коли 1643 року
в урочистій обстановці канонізував, тобто оголосив святими, останки 69
ченців, похованих у лаврських печерах у різний час, починаючи з другої половини
XIII століття. До речі, про більшість із них зовсім немає будь-яких історико-біографічних відомостей. Житія багатьох з цих «святих» обмежуються такими
коротенькими «даними», як-от: «догодив богові постом і молитвою»; або: «коли
жив і переставився, невідомо»; «про життя і подвиги його нічого не відомо»;
«знаний тільки іменем»...
А щодо житія Іллі
Муромця, то спочатку воно переказувалося прочанам усно: мовляв, після того, як
Ілля покінчив з усіма кочовиками — ворогами Русі, він прийшов у Києво-Печерську лавру, прийняв чернецтво, «подвизався» там — і от, мовляв, його
нетлінні мощі збереглися.
Підтримуючи в такий
спосіб культ Іллі Муромця серед прочан, насамперед серед простого люду, печерські
книжники, проте, не насмілилися надрукувати його житіє, хоча у «святці» його
ім'я внесли і день його шанування визначили: 19 грудня. Там-таки у «святцях»
зазначалося, що Ілля Муромець нібито «подвизався» у XII столітті.
Але якби це було
насправді так, то складачі «Патерика Печерського» (написаного саме в XII—XIII
ст.) неодмінно написали б про нього. Однак ні в «Патерику», ні в «Четьї-Мінеї»
житія Іллі, як такого, немає.
Уперше згадуються мощі
«великана», «богатиря» в щоденнику Еріха Ляссоти, посла німецького імператора
Рудольфа II, який, їдучи до запорозьких козаків, 1594 року побував у Києві,
зокрема в Києво-Печерській лаврі. Описуючи відвідання лаврських печер,
Ляссота підкреслює, що того «великана чи богатиря» називали Чобітком і тут же
наводить пояснення, чому саме його так називали. «Розповідають,— пише Ляссота,—
що одного разу на нього напало багато недругів саме в той час, коли той взував
чобіт; а оскільки, поспішаючи, він не міг схопити ніякої зброї, то почав захищатись
другим чоботом, якого ще не взув, і ним подолав усіх. Від цього й дістав таке
прізвисько».
Як бачимо, замітка Е.
Ляссоти належить до кінця XVI століття, а в наступному, XVII, столітті ті самі
останки вже називали мощами Іллі Муромця. Отже, цілком можна припустити, що в
печерах лаври відбулася свідома підміна імені якогось богатиря Чобітка іменем
богатиря Іллі Муромця. І вже лаврський ієромонах Афанасій Кальнофойський
1638 року в своїй книзі «Тератургема» пише про повсюдне шанування мощей саме
Іллі Муромця. А згодом, розсилаючи по всій Російській імперії часточки мощей
печерських угодників, лавра додавала до них і часточки мощей «преподобного»
Іллі Муромця...
Ще одну згадку про
нетлінні мощі билинного героя знаходимо в подорожніх записках московського
священика Покровської церкви Івана Лук'янова. Мандруючи в 1701 році в «святу
землю» і назад через Київ, панотець Лук'янов побував у лаврських печерах, де,
за його словами, «бачив хороброго воїна Іллю Муромця в нетлінні під покровом
золотим, на зріст, як нинішні дебелі люди; рука у нього ліва пробита списом;
ураження все знати на руці; а права його рука зображена (складена.— Авт.)
хресним знаменням»...
Саме ці слова із записок
московського мандрівника наводилися в усіх популярних путівниках по
Києво-Печерській лаврі протягом XVIII—XIX століть; ці слова «очевидця»
покликані були «засвідчити» перед простодушними прочанами не тільки
історичність особи Іллі Муромця та наявність справжніх його мощей у лаврських
печерах, а і його релігійність.
Настало XIX століття —
час, коли дедалі ширші літературні кола почали глибоко цікавитись усною народною
творчістю; письменники й дослідники-фольклористи стали повсюдно записувати
билини, пісні, казки, публікувати їх на сторінках журналів і т. ін. Вивчення
фольклору було включено в програми університетів. Зрештою, вже в тому-таки столітті
деякі прочани почали висловлювати сумніви, а дослідники - подив з того, що
лаврські ченці показують у печерах мощі міфічної особи — Іллі Муромця. В
церковній літературі 90-х років богослови «дипломатично» почали писати замість
«Ілля Муромець» — «Ілля з града Мурома». Ці-таки слова були написані й на
іменній табличці, що висіла над труною з останками мнимого Іллі. Такий відступ
від давньої традиції свідчив, що лаврські ченці ладні вже були якось
залагодити ту халепу, в яку вони вскочили з билинним персонажем.
Прагнення вигородити
печерських мощетворців видно, зокрема, у книзі «Житія святих», складеній з
претензією на науковість богословом кінця XIX століття чернігівським
архієпископом Філаретом (Гумілевським). Під 19-м грудня Філарет теж уже пише
«Ілия из града Мурома» замість колишнього «Ілия Муромец». Навівши уривок із
подорожніх записок Івана Лук'янова 1701 року, сановний богослов називає автора
- свого духовного собрата — «простодушним паломником», а на закінчення своїх
коротких житійних повідомлень про Іллю заявляє: «Думка, що преподобний Ілля є
одна особа з відомим богатирем Іллею Муромцем, зустрічається і в інших московських
пам'ятках; але за правильність її немає ніяких запорук» (Филарет Гумилевский.
Жития святых. Декабрь. СПб., 1892, с. 227).
3 кінця 1929 року, коли
Києво-Печерська лавра як діючий монастир вже не існувала і вся її територія
була у віданні державного заповідника, почалося планове наукове вивчення всіх
колишніх лаврських об'єктів — предметів культу, храмів, дзвіниць, фортечних стін,
печер, а також поховань у них. Так, 1939 року авторитетна комісія, у складі
якої були антропологи, медики, історики, представники широких кіл громадськості,
розкрила гробниці в Ближніх і Дальніх печерах лаври, дослідила їх і виявила, що
понад 50 процентів досліджених скелетів мали змішані кістки; в деяких скелетах
кісток не вистачало, а в інших — вони були зайві. У 118 домовинах було виявлено
33 мумії, 14 — частково замуміфікованих трупів, а решта являли собою скелети
та змішані кістки.
Однак у період
тимчасової окупації гітлерівцями Києва, коли ченці з дозволу окупантів
відновили діяльність Печерського монастиря, відповідно прибрані останки і
черепи в посудинах зі свіжою оливою слуги божі, як і раніше, стали пропонувати
віруючим як «святі нетлінні мощі» та «святі мироточиві глави»...
І лише після того, як
монастир печери у 1961 році стали музейним об'єктом, для огляду екскурсантами
були розкриті деякі гробниці. Так, зокрема, в 1963 році була розкрита й
гробниця з останками гаданого Іллі Муромця, а самі останки звільнені від
церковних покривал. Тепер кожен міг бачити, що це чоловічий муміфікований труп
з яскраво вираженим монголоїдним черепом. Отже, спритні ченці використали
останки якогось східного пришельця, котрий загинув під час однієї з облог
монастиря, а труп його в своєрідних умовах лаврських печер добре замуміфікувався.
Як бачимо, для «слуг
божих» байдуже було, чи то історична особа, чи ні, чи тут вона похована, чи в
іншому місці, чи православний слов'янин то був, чи іновірець-«язичник». Для
них головним і єдиним критерієм було: аби сфабриковані мощі, реліквії, вигадки
про чудеса давали прибутки.
Завдяки ретельним
науковим дослідженням у лаврських печерах було незаперечно доведено, що
певному збереженню останків там сприяли не «воля божа», не «ревна віра ченців»,
а природні властивості самих печер та умови поховань у них. Це — глибина
поховання (до 20 метрів від поверхні землі),— грунт, у якому пролягають
печери, а також стала температура впродовж цілого року та постійна тяга
(циркуляція) повітря в них.
Отже, сміливо можна
сказати, що мощі віками були зручним засобом духовного затьмарення свідомості
трудящих і поповнення за їх рахунок церковно-монастирської казни.
З перемогою Великого
Жовтня часи духовної темряви й неуцтва відійшли в минуле. Поступово, але
неухильно зникають із пам'яті людей імена церковних «святих» і «преподобних»,
перетворюються на порох усілякі, говорячи словами синодального указу 1722
року, «різьблені й видовбані колоди, які наче якась омана покладені», а світлий
образ героя давньоруських билин Іллі Муромця, звільнений від липких нашарувань
церковної «благоліпності», житиме вічно як символ невмирущої сили, доблесті і
честі нашого народу.
Павло
Дарманський
Примітки:
1. На думку
релігієзнавців, це є не що інше, як «жертва житлу», «жертва дому» — пережиток стародавніх
вірувань, які зобов'язували первісних будівничих приносити жертви духам житла
(дому) — ларам, пенатам, домовикам тощо. А клали в основу (фундамент) житла як
приношення духам і злаки, І коржики, І гроші, і щось із домашньої птиці,—
приміром, ПІВНЯ. Вважалося, що без такої жертви будівля довго «не встоїть».
Особливо зміцнювало «стояння» дому, замку чи, скажімо, воріт міста приношення в
жертву людини. Відображення ЦІЄЇ примітивної віри І цього дикунського звичаю
зустрічається І в Біблії (див. Ісуса Навіна,6, 25; III Царств, 16, 34).—Авт.
2. Феодосій І (або
Великий) — римський імператор, який утвердив панівне становище ортодоксального
християнства, переслідував аріан та прихильників язичества. Саме Феодосій І
заборонив Олімпійські ігри як язичеські, при ньому-таки спалено знамениту
Александрійську бібліотеку та чимало «язичеських» храмів.— Авт.
3 До речі, абсолютно
порожньою була дорогоцінна рака Феодосія Печерського в Успенському соборі
Києво-Печерської лаври, оскільки його останки разом із срібно-золотою ракою
загинули ще в 1240 році під час навали на Київ орд хана Батия та облоги
Печерського монастиря. Широкі маси прочан не знали, що протягом віків вони цілували
порожню раку, яку ченці вдруге спорудили вже в XVII столітті.— Авт.
4. Шахрайство
церковників було розвінчано перед усім світом у перші роки Радянської влади під
час розкриття домовин, що фігурували в церквах та монастирях як «святі нетлінні
мощі». З протоколами й актами досліджень мощей Сергія Радонезького, Тихона
Задонського, Євфросинії Полоцької та інших читач може ознайомитись по «О святых
мощах». М., 1961. Про причини висихання трупів див. брошуру В. А. Шиденка «Про
так званих «святих» та їх мощі». К., 1959. - Авт.
Немає коментарів:
Дописати коментар