Вчителі математики в процесі атеїстичного
виховання, крім індивідуальної та колективної роботи з учнями, повинні
використовувати виховні можливості змісту математичного матеріалу, а також
історичних матеріалів, розгляд яких пов'язаний з темою уроку і розкриває
реакційну суть релігії. Потрібно уникати штучного прив'язування атеїстичної
проблематики до теми уроку. Буває так, що один яскравий факт, наведений вчасно
в зв'язку із змістом матеріалу, дає більший ефект, ніж поверхові розповіді
вчителя про шкідливість релігії.
Форми і напрями атеїстичної роботи в школі
різноманітні: короткі повідомлення на уроках у процесі вивчення матеріалу,
індивідуальні бесіди, доповіді учнів на засіданні математичного гуртка,
атеїстичні математичні вечори, диспути та обговорення атеїстичної літератури,
інформації в математичній газеті, демонстрування кінофільмів на атеїстичну
тематику, екскурсії в музеї тощо.
Атеїстичне виховання на уроках математики
передбачає тлумачення основних понять і теорій в світлі
діалектико-матеріалістичного вчення і комуністичної моралі, у напрямі боротьби
з ідеалізмом і формалізмом. Атеїстичне виховання має бути спрямоване на те,
щоб навчити учнів використовувати математичні теорії для спростування релігійних
забобонів, розуміти математичні абстракції як відображення властивостей
реально існуючих об'єктів. Учитель повинен навчити учнів використовувати математику
для розкриття суперечностей у релігійних легендах, надуманості церковних
забобонів та числової містики, розповідати про випадки розкриття наукою
закономірностей природи, які пов'язувались раніше з числовою містикою. У
позакласній роботі можна використати спростування теологічних конструкцій
окремих учених-математиків, які намагалися «довести» існування бога. Під час
вивчення відповідних тем учитель повинен розповісти про дії служителів різних
релігій, які гальмували введення в науку звичайних дробів, від'ємних, ірраціональних і комплексних чисел,
про переслідування вчених-математиків з боку церкви. Слід ознайомлювати учнів
із сучасним станом боротьби між наукою і релігією і розповідати про місце
математики в цій боротьбі. Під час вивчення теми «Десятковий дріб» у IV класі
можна розповісти учням, що до кінця XVI ст. здебільшого користувалися
шістдесятковими дробами, запозиченими у вавілонян. Але ще на початку XV ст.
самаркандський математик Джемшід аль-Каші систематично користувався
десятковими дробами. Своє вчення аль-Каші виклав у праці «Ключ до арифметики»,
яку написав у 1427 р. Але мусульманське духовенство нетерпимо ставилось до
розвитку науки і математики зокрема. Аль-Каші довелося рятуватися від
переслідувань мусульманського духовенства.
В Європі створення теорії десяткових дробів
приписують бельгійському вченому С. Стівену, який у 1585 р. опублікував твір
«Про десяткову лічбу». Він теж зазнавав утисків духовенства. Як бачимо,
церковники жорстоко придушували вияви наукової творчості, якщо її не можна
було використати в інтересах релігії.
Вчитель математики повинен розкривати учням
причини виникнення числової містики, забобонів, пов'язаних з неспроможністю
людини науково пояснити різні явища навколишньої дійсності, з'ясувати
матеріальну суть тих явищ, фактів і закономірностей, які використовуються
служителями релігійних культів для доказу існування бога і надприродних сил,
аналізувати приклади боротьби вчених-атеїстів з релігійними догмами в різні
часи.
Спинимось коротко на атеїстичній роботі в
процесі розширення поняття про число. Немає такої релігії, яка б не
приписувала числу «божественного» походження і не боролася з ученими, які
вводили в науку нові числа — від'ємні, ірраціональні, комплексні.
Ще в III ст. до н. е. грецький математик
Діофант, виконуючи деякі перетворення, фактично користувався правилом
множення від'ємних чисел, але під час розв'язування рівнянь від'ємний корінь
відкидав як «недоступний». Індійські математики, починаючи з Брамагупти (VII
ст. н. е.), систематично користувалися від'ємними числами, даючи їм наочне
тлумачення: додатні числа — прибуток, від'ємні числа — борг. Але лише завдяки
науковим працям Р. Декарта від'ємні числа стали застосовуватися нарівні з
додатними. Таке визнання від'ємних чисел відбулося б набагато раніше, але проти
введення від'ємних чисел виступали служителі церкви.
Розглядаючи в VII класі поняття арифметичного
кореня, учні дізнаються, що √2 — ірраціональне число. Можна повідомити учнів при цьому, що про √2 знав ще
Арістотель. У його працях знаходять строге доведення ірраціональності √2 без
посилання на інші джерела. Діяльність ученого, праці якого протягом багатьох
століть були джерелом теоретичної думки і наукових знань, енциклопедією
античної мудрості, викликала ненависть священнослужителів. Вони добилися
вигнання Арістотеля з Афін, він був вимушений тікати на острів Евбею, де і
помер у вигнанні.
У IX класі під час вивчення дійсних чисел
треба розповісти учням, як довго в історії людства йшла боротьба за те, щоб
ірраціональні числа набули прав «громадянства».
На уроках математики потрібно розкривати
хибність числової містики і марновірств. Це можна робити у процесі вивчення
натуральних чисел у IV—V класах. Багато цікавого матеріалу для таких бесід
учитель знайде у книжці.
Під час вивчення теореми Піфагора вчитель може
розповісти учням про школи піфагорійців, про їх внесок у науку, а також
містичні погляди на числа, на будову всесвіту.
Треба по можливості розкривати учням
антинауковий характер релігійних поглядів на математику, показувати, яку
жорстоку боротьбу вела церква проти науки взагалі і проти математиків зокрема,
на конкретних фактах доводити, що всяка релігія спирається не на наукові
основи, а на віру в чудеса.
У десятому класі під час вивчення
многогранників можна розповісти учням про те, що додекаедр, на думку деяких стародавніх
учених, був моделлю світу. На уроці алгебри і елементарних функцій можна
розповісти про те, що навіть такий видатний математик, як Г. Ф. Лейбніц,
ідеалістично сприймав уявні числа. Він вважав, що «уявні числа — це чудесне
переконання божого духа, це породження світу ідей».
Перемога пролетаріату в нашій країні,
світоглядом якого є діалектичний матеріалізм, відокремлення церкви від держави
і школи від церкви створили всі умови для широкого, масового розвитку атеїзму. Але
залишки релігії ще живуть, отже, з ними слід вести систематичну і наполегливу боротьбу.
Немає коментарів:
Дописати коментар