Щоб надати
християнізації Стародавньої Русі видимості провіденціальності — тобто
божественного передбачення — і вивести її безпосередньо з діяльності якщо не
самого Ісуса Христа, то його найближчого оточення, поборники руського
православ'я всіляко містифікують цей процес. Одним з проявів такої
містифікації є їхнє твердження, нібито християнство на Русі започаткував один з
учнів Христа—апостол Андрій Первозванний, буцімто побувавши на київській і
новгородській землях в середині І століття нашої ери. Особливо активно
пропагується церковна легенда про Андрія Первозванного як провісника
християнства на Русі нині— напередодні 1000-ліття руського православ'я, що
його церква збирається відзначити в 1988 році.
Оскільки ця легенда може
ввести в оману не тільки віруючих, а й когось із невіруючих, то її слід розглянути
якнайретельніше й оцінити так, як вона того заслуговує.
Суть і
призначення церковної легенди
Єдине джерело відомостей
про те, нібито під час своєї місіонерської діяльності в Північному Причорномор'ї
апостол Андрій Первозванний відвідав київську і новгородську землі,— давньоруський
літопис. Літописна оповідь не дуже довга, і її варто навести повністю. У
«Повісті временних літ» читаємо:
«...По берегах
Понтійського (Чорного) моря, яке називають Руським, учив, як кажуть,
святий Андрій, брат Петра.
Коли Андрій учив у
Синопі і прибув до Корсуня, дізнався він неподалік від Корсуня — гирло Дніпра,
і захотів рушити в Рим, і проплив у гирло дніпровське, і звідти рушив угору по
Дніпру. І сталося так, що він прийшов і став під горами на березі. І вранці
встав і сказав учням, що були з ним: «Чи бачите ці гори? На цих горах засяє
благодать божа, буде місто велике, і спорудить бог багато церков». І зійшов на
гори ці, благословив їх і поставив хрест, і помолився богу, і спустився з гори
цієї, де згодом виник Київ, і рушив по Дніпру І вгору. І прийшов до слов'ян, де
нині стоїть Новгород, і побачив людей що живуть там,— який їхній звичай і як
миються і хльоскають себе, і здивувався їм. І рушив у країну варягів, і прийшов
у Рим, і повідав про те, як учив і що бачив, і розповів: «Дивовижне бачив я в
Слов'янській землі на шляху своєму сюди, Бачив лазні дерев'яні, і розігрівають
їх до червоного жару, і роздягнуться і будуть нагі, і обіллються квасом чинбарним,
і піднімуть на себе прути молоде і б'ють самі себе, і до того себе доб'ють, що
як тільки вилізуть, ледь живі, обіллються водою студеною, і тільки так
оживуть. І творять це кожен день, ніким не мучені, але самі себе мучать, і то
чинять омовіння собі, а не мучіння». Ті ж, чуючи про це, дивувалися; Андрій
же, побувши в Римі, прийшов у Синоп» (Повести Древней Руси XI—XII века. Лениздат,
1983, с. 126—127).
Дослідники висловили
припущення, що легенду про апостола Андрія було вставлено в текст літопису
одним з наступних редакторів «Повісті временних літ», який не помітив, що її
зміст суперечить концепції літописця. Суть суперечності ось яка. Під 983 роком літописець
повідомив, що в Києві було принесено в жертву язичеським богам варягів-християн
(батька й сина). Він пояснив це злодіяння підступами диявола, який, мовляв,
намагався «погубити весь рід християнський, але був вигнаний чесним хрестом з
інших країн". «Тут же,— міркував диявол, маючи на увазі Київ,— знайду собі
житло, бо тут не учили апостоли»
(підкреслено мною. — М. Г.). Полемізуючи з дияволом, літописець заявив:
"Якби й не побували тут апостоли самі, все ж учення їх як
трубні звуки лунають в церквах по всьому світу» (там же, с. 158. Підкреслeно мною.
— М. Г.).
Ніхто не знає, хто й
коли включив у літопис легенду про відвідання київської і новгородської земель
апостолом Андрієм. Зате всім добре відомі цілі цієї вставки. А їх було
щонайменше дві і згадуються вони ледь не в кожній праці з історії Руської
православної церкви і в усіх дослідженнях про руські літописи. Мета перша і
головна: дати відсіч намаганням константинопольських патріархів і римських пап
третирувати Руську церкву як пізно виниклу і до того ж таку, що прийняла християнську
віру з других рук, і на цій підставі позбавити її самостійності, підкорити
впливові Константинополя чи Рима.
Ось лише два приклади
саме такого використання руськими державними і церковними діячами літописної
легенди про перебування апостола Андрія на місцях виникнення Києва і
Новгорода. Архієпископ Макарій (Булгаков) лише глухо посилається на них [1], а професор Є.
Є. Голубинський не тільки наводить їх, а й коментує [2].
Папський посол єзуїт
Антоній Поссєвін переконував Івана Грозного піти на союз з папою римським. При
цьому він посилався на приклад греків-візантійців, які прийняли Флорентійську
унію [3]. Цар відповів папському послові недвозначно: "Ми
віримо не в греків, а в Христа; ми одержали християнську віру при початку
християнської церкви, коли Андрій, брат апостола Петра, прийшов у ці краї, щоб
пройти в Рим; отже, ми на Москві прийняли апостольську віру в той же час, як ви в
Італії, і досі ми дотримувалися її непорушно».
Через століття до такого
самого доказу звернувся келар Троїце-Сергієвої лаври Арсеній Суханов, посланий
царем Олексієм Михайловичем на Схід для ознайомлення з церковними обрядами та
богослужбовими книгами. У відповідь на заяву візантійців, що оскільки руські
прийняли віру від них, то й погоджуватися з ними мусять у всьому, А. Суханов сказав
як зв'язав: «Все ви собою хвалитеся, що ми від вас хрещення прийняли; ми
хрещення прийняли від апостола Андрія, коли він по вознесінні господнім прийшов
у Візантію і звідти пішов Чорним морем до Дніпра, і Дніпром угору до Києва і
навіть до Великого Новгорода і, ходячи тим шляхом, учення своє про віру
Христову поширював, а декого й хрестив... Віру ви спочатку прийняли від
апостола Андрія, а ми також від апостола Андрія».
Мета друга й побічна:
осмикнути й висміяти новгородців, які вважали за тягар свою залежність від
Києва і протиставляли своє місто столиці Київської Русі. Літописець-киянин
вважав, що найкраще це зробити з допомогою апостола Андрія, Саме цим пояснюють
введення в серйозну оповідь про місіонерську діяльність Андрія Первозванного анекдотичної
історії про його потрясіння новгородськими лазнями,— розповіді, яка шокувала
апологетів руського православ'я. Новгородці, як відомо, не залишилися в боргу.
У своїй редакції літопису вони оповідь про лазні вилучили, зате додали — на зло
киянам — повідомлення про те, нібито апостол Андрій не просто відвідав
новгородську землю, як і київську, а й проповідував там і навіть залишив
новгородцям свій жезл.
Ось таким є справжнє
підгрунтя виникнення легенди про відвідини Придніпров'я апостолом Андрієм
Первозванним.
Розвінчання легенди церковними істориками
Дореволюційні
православні богослови чимало постаралися, щоб довести вірогідність літописної
оповіді про місіонерську діяльність апостола Андрія на території майбутньої
Київської Русі, наявність у неї документального підтвердження. Особливу ревність
у цьому відношенні виявив архієпископ (згодом митрополит) Макарій (Булгаков),
який присвятив розгляду таких доказів усю першу главу своєї «Истории
христианства в России до равноапостольного князя Владимира». В ній він
посилається на висловлювання єпископа Іпполита і Орігена (III ст.), єпископів
Євсевія, Дорофея і Єпифанія, Софронія (IV ст.), єпископа Євхерія (V ст.) та
інших пізніших церковних авторитетів.
Але виявляється, що,
по-перше, всі ці діячі говорять лише про місію апостола Андрія в Причорномор'ї
і не згадують про його подорож по Дніпру, а, по-друге,— визнають, що почерпнули
свої відомості не із зафіксованих джерел, а із усних переказів. Так, Оріген
прямо заявляв: «як дійшов до нас переказ». Те саме й у Софронія: «як передали
нам предки».
Тому й архієпископу
Макарію (Булгакову) довелося погодитися з тим, що «літописець скористався
переказом усним». А весь його «доказ» істинності літописної оповіді про
проповідь апостола Андрія в руській землі зводиться до сентенцій: цьому
переказові треба вірити, бо він «не містить в собі нічого неймовірного» і йому
«в усі часи вірили предки наші» (с. 7, 21). Не важко помітити, що насправді
нічого «доказового» в цих міркуваннях немає.
Оскільки ні фактичної,
ні документальної основи літописна оповідь про відвідання апостолом Андрієм
Придніпров'я не має, історична наука давно віднесла її до розряду легенд. Уже
М. М. Карамзін, наводячи в «Истории государства Российского» (т. 1, с. 17) цю
оповідь літописця, супроводив її такою приміткою: «Втім, люди знаючі
сумніваються в істині цієї Андрієвої подорожі».
Про наступних російських
істориків і казати нічого — всі вони розглядали цей фрагмент літопису як легенду.
Так само тлумачить цю
оповідь літописця й більшість дореволюційних авторів богословських праць з
історії руського православ'я, починаючи з першого історика церкви митрополита Платона
(Левшина). В «Краткой российской церковной истории» (2-е изд., М., 1822, ч. 1, гл. 2) він досить ясно висловив
сумнів у вірогідності літописного повідомлення про апостола Андрія Первозванного
і його подорожі по слов'янських землях, на що згодом нарікав архієпископ
Макарій в уже згадуваній книзі (с. 8).
Архієпископ Філарет
(Гумілевський) в «Истории русской церкви» (6-е изд., СПб. 1894, с. 13)
охарактеризував цю літописну оповідь як «приватну думку».
А професор Московської духовної
академії Є. Є. Голубинський присвятив цілий розділ своєї фундаментальної «Истории
русской церкви» скрупульозному розглядові літописної оповіді про перебування в
нашій країні апостола Андрія Первозванного, назвавши її «легендою» і навіть
«вкрай безглуздою вигадкою» (т. 1, ч. 1, с. 1, 28).
«Безглуздість»
літописного повідомлення про подорож апостола Андрія в Рим через київську і
новгородську землі Є. Є. Голубинський вбачав передусім у тому, що воно
«змушувало апостола йти шляхом, який не тільки в 50 разів довший звичайного, а
й який за його часу був зовсім невідомий». За образним порівнянням церковного
історика, це все одно, що добиратися з Москви в Петербург через Одесу. Крім
того, літописець направив Андрія Первозванного в «невідому пустелю», де він
«не міг мати ніякої надії утвердити хоч трохи надійно християнство». «Для чого
ж,— іронізує Є. Є. Голубинський,— він би мандрував у неї? Не для того ж
насправді, щоб ставити хрести на безлюдних горах чи спостерігати такі звичаї,
як парення в лазнях» (т. 1, ч. 1, с. 28, 29).
У світлі всього
сказаного стає очевидною цілковита безпорадність твердження одного із сучасних
ієрархів православної церкви митрополита Антонія (Мельникова), начебто
"цей історичний переказ в основному не заперечували найвизначніші
християнські історики» (Журнал Московской патриархии, 1982, № 5, с. 49).
Якщо говорити про сам
факт існування літописного переказу про місіонерство апостола Андрія Первозванного
в слов'янських землях, то його справді ніхто не заперечував і, додамо від себе,
ніколи не заперечуватиме, адже він — реальність, в чому неважко переконатися,
заглянувши в "Повість временних літ». Але не про це ж суперечка, а про
те, містить у собі переказ історичну правду чи є «благочестивим вимислом». Так
ось, правдивість змісту цієї літописної оповіді, як було показано вище,
заперечувалась і при тому переважною більшістю дореволюційних істориків
Руської православної церкви.
Поборники сучасного
руського православ'я дуже часто згадують Андрія Первозванного, а отже, й літописну
оповідь про відвідання цим апостолом київської і новгородської земель. Йому
присвячуються окремі богословські статті, про нього виголошують спеціальні
церковні проповіді. Його ім'я не сходить зі сторінок "Журнала Московской
патриархии», "Православного вісника» та інших періодичних видань Руської
православної церкви. Про нього та його місіонерську діяльність на території
майбутньої Київської Русі згадують усі публікації Московської патріархії,
присвячені історії Руської православної церкви. Ось лише деякі з таких
висловлювань, взяті нами з цих публікацій.
«За переказом,— мовиться
в «Короткому огляді історії руської церкви», вміщеному в спеціальному випуску «Журнала
Московской патриархии» «50-річчя відновлення патріаршества» (М., 1971, с. 25),—
промені християнської віри осяяли межі Росії вже в перші десятиліття
християнства. Початок християнізації Рyci цей переказ зв'язує з іменем святого
апостола Андрія Первозванного, який бував на Київських горах та благословив
майбутнє місто Київ".
«Перше проміння віри
Христової, — читаємо в збірнику «Московский патриархат. 1917—1977» (М., 1978,
с. 2),— осяяло землю нашу ще в І столітті, коли св. апостол Андрій
Первозванний, за переказом, проповідував у найдавніших межах Русі, побував
біля нинішнього Києва, поставив хрест на горах Київських, доходив до Новгорода
і села Друзіно (Грузіно) на річці Волхові, де поставив апостольський свій
посох».
«Руська церква,— сказано
в книзі «Русская православная церковь», виданій Московською патріархією в 1980
році (с. 8),— свято береже переказ про те, що святий апостол Андрій
Первозванний відвідав нашу землю та благословив її майбутню велику християнську
церкву... Отже, благодать священства кожного руського пастиря духовно бере
початок від Андрія Первозванного».
Зверніть увагу на
категоричність наведених вище висловлювань. Хоч у кожному з них літописна
оповідь про місіонерську діяльність апостола Андрія Первозванного в слов'янських
землях характеризується як «переказ», подається ж вона як повідомлення про
достовірний факт, істинність якого не викликає в авторів ніяких сумнівів.
Особливо широко
пропагується літописна легенда про відвідання слов'янських земель Андрієм Первозванним
у богословських і проповідницьких матеріалах, що публікуються у виданнях
Московської патріархії в порядку підготовки Руської православної церкви до
свого тисячоліття.
«Православный церковный
календарь на 1981 год», що започаткував такі публікації, починається вельми
категоричною фразою: «Руська православна церква наближається до тисячоліття
свого історичного буття. Передісторія її бере початок в І столітті за Різдвом
Христовим, коли на Руську землю приніс християнське благовістя святий апостол
Андрій Первозванний» (с. 2).
Таку ж безапеляційну
заяву містить і доповідь митрополита Антонія (Мельникова) «Місія Руської
православної церкви в минулому і тепер», з якою він виступив на богословському
факультеті імені Яна Амоса Коменського в Празі: «За літописним переказом
преподобного Нестора, перше насіння християнства на території Стародавньої
Русі було посіяно апостолом Андрієм Первозванним» (Журнал Московской
патриархии, 1982, №5, с. 49).
У такому ж дусі
висловився інспектор Одеської духовної семінарії архімандрит Палладій (Шиман)
у статті «Київська Русь перед прийняттям християнства»: «У всі часи життя
православ'я на Русі свідомість його сповідників завжди поєднувала цю віру з
літописним переказом про перебування на Руській землі апостола Андрія Первозванного
та його благословення їй» (Православний вісник, 1984, № 7, с. 16).
На перший погляд може
здатися, що висловлювання сучасних богословів і церковних проповідників про
місію апостола Андрія Первозванного в Придніпров'ї нічим не відрізняються від
того, що говорилося з цього приводу в дореволюційних виданнях Руської
православної церкви. Але при уважному зіставленні сучасних і дореволюційних
церковних авторів чітко виявляються досить значні розбіжності в їх підході до
літописної оповіді про місіонерську діяльність апостола Андрія Первозванного на
території майбутньої Київської Русі.
Почнемо з того, що жоден
із сучасних богословів, які виступали на сторінках видань Московської патріархії,
не солідаризується з тими із своїх дореволюційних колег, котрі заперечували
достовірність літописного переказу про Андрія Первозванного. При цьому
всіляко применшуються масштаби такого заперечування — воно приписується невеликій
кількості незначних осіб, які нібито не мали церковного авторитету. Так,
наприклад, автор статті «Початки християнства на території України-Русі»
протоієрей І. Нікітенко запевняє своїх читачів, буцімто, хоч «літописне
оповідання про благовістя св. апостола Андрія на Русі з давніх часів викликало
серед істориків багато суперечок щодо його вірогідності», однак «визначні наші
історики, в більшій чи меншій мірі, визнавали вірогідність цього оповідання» Православний
вісник, 1981, № 9, с. 27).
Насправді ж, як було
показано вище, якраз «визначні історики" не визнавали вірогідності
літописного оповідання і кваліфікували його як «легенду».
Мало того, сучасні
автори богословських статей і церковні проповідники намагаються переконати своїх
читачів і слухачів у тому, що літописна оповідь про місіонерську діяльність
апостола Андрія Первозванного в Придніпров'ї нібито має документальне
підтвердження й істинність її змісту начебто доведено вірогідними джерелами,
письмовими свідченнями.
Зокрема протоієрей І.
Нікітенко починає вже згадувану статтю твердженням, нібито відомості про місіонерство
апостола Андрія на Русі «знаходимо як у місцевих джерелах так і в стародавній християнській
літературі» (с. 27). А в «Православном церковном календаре на 1982 год» твердиться,
що в літопису «з цілковитою певністю засвідчено апостольську передісторію
Руської церкви, підтверджувану давніми джерелами» (с. 2).
На які ж джерела і
свідчення посилаються автори наведених висловлювань? Та все на ті ж самі, на
які півтора століття тому посилався архієпископ Макарій (Булгаков) і які відкинули
практично всі наступні історики церкви: на Орігена, Євсевія, Єпіфанія та іже з
ними. Нагадаємо, що жоден з них жодним словом не обмовився про подорож апостола
Андрія Первозванного вгору по Дніпру, і тому посилання на них виявляються
безпорадними від початку до кінця. Маємо явний обман слухачів і читачів.
Таким самим обманом є
твердження протоієрея І. Нікітенка, нібито вірогідність літописної оповіді про
місіонерство апостола Андрія Первозванного в слов'янських землях визнавав
академік Б. Греков та інші радянські історики, У статті процитовано таке
висловлювання Б. Грекова: «Греки безумовно прагнули поширити християнство
серед своїх сусідів, і в нас є всі підстави гадати, що на тиверців, уличів і
полян раніше, ніж на інші східнослов'янські племена, було звернуто увагу грецьких
проповідників» (Б. Д. Греков. Киевская Русь. М., 1949, с. 383).
Не важко помітити, що з
визнання ранньої місіонерської діяльності на східнослов'янських землях греків не
випливає визнання вірогідності літописного переказу про появу в І столітті
апостола Андрія Первозванного на території майбутньої Київської Русі.
Насправді ж ніхто з
радянських істориків не відносив літописної оповіді про Андрія Первозванного як
про першого християнського місіонеpa на слов'янських землях Придніпров'я до
інформації, документованої давніми письмовими джерелами. Всі вони вважають цю
оповідь легендою, пущеною в обіг уже після запровадження християнства на Русі
як державної релігії.
Цікаво, що для надання
літописній легенді про Андрія Первозванного видимості вірогідності сучасні
богослови і проповідники доповнюють її такими деталями і уточненнями, яких у
літопису немає.
Так, наприклад, на
відміну від літописця, який «привів» апостола Андрія Первозванного до безлюдних
київських гір, сучасні церковні автори «заселили» цю місцевість. В уже
згадуваному церковному календарі на 1982 рік читаємо: ,3а свідченням
давньоруських літописів, з Херсонеса апостол Андрій прийшов до гирла Дніпра.
Від гирла він піднявся в середнє Придніпров'я. Біля підніжжя Київських гір, де
було тоді кілька поселень слов'янського племені полян, апостол Андрій сказав
своїм учням...» — і далі за текстом «Повісті временних літ»
Тим часом ні в самому
літопису, ні в дореволюційних працях церковних істориків немає ніяких згадок про
такі поселення. Навпаки, завжди підкреслювалося, що місцевість, яку з волі
літописця «відвідав» Андрій Первозванний, була безлюдною. Професор Є. Є.
Голубинський вважав (і не без підстав), що автор літописної легенди зробив це
свідомо: коли апостол був у безлюдному місці, то й слідів свого перебування він
залишити не міг, а, отже, й шукати їх нічого—досить вірити переказові.
Далі, якщо в
давньоруському літопису мовиться, що апостол Андрій Первозванний лише благословив
пустельні київські гори і поставив на них хрест, то на сторінках сучасної
церковної преси наголошується, начеб він на київській землі займався
проповідницькою діяльністю — місіонерствував, повчав, «благовіствував». «Саме
тут, біля нинішнього Києва,— заявив митрополит Філарет (Денисенко) в одній із
своїх промов,— проповідував святий апостол Андрій Первозванний» (Журнал Московской
патриархии, 1978, № 12, с. 53). А в «Слові в день пам'яті святого апостола
Андрія Первозванного» він охарактеризований як «сіяч в Руській землі слова
божого» і далі як «перший просвітитель нашої землі» (там же, 1982, № 6, с. 50).
Нарешті, сучасні
церковні автори розширили географію місіонерської діяльності апостола Андрія Первозванного.
На доповнення до «Повісті временних літ», де місцем перебування апостола
названо лише київську і новгородську землі, автор нарису «З історії
Смоленської єпархії» вказав і на Смоленщину: «Можливо,— мовиться в ньому про
Андрія Первозванного,— він був і на смоленській землі, яку теж благословив»
(Журнал Московской патриархии, 1984, № 10, с. 6).
Все це не можна назвати
інакше, як перекрученням історичної правди. І робиться воно з тим, щоб
переконати сучасного читача і слухача в тому, що нібито утвердилося
християнство на Русі не стараннями простого смертного — князя Володимира Святославича,
який вирішував власні політичні та ідеологічні проблеми, а діяннями
найближчого учня Ісуса Христа, котрий чинив за повчанням свого «божественного
учителя» і виконуючи «промисел господній». Така містифікація знадобилася
ідеологам сучасного руського православ'я для того, щоб показати початковий етап
християнізації Стародавньої Русі явищем не просто значним, а надзвичайним,
екстраординарним, що виходить за рамки чисто земних феноменів, «промислительним»
за своїми джерелами і тому, мовляв, основоположним для всього наступного
розвитку нашої країни.
Микола Гордієнко, доктор
філософських наук, професор, м. Ленінград.
Примітки:
1. Архиепископ Макарий. История
христианства в России до равноапостольного князя Владимира, как введение в историю
русской церкви. Изд. 2-е, исправленное, СПб, 1868, с. 7.
2. Е. Е.
Голубинский. История русской церкви, т. 1, ч. 1. М ., 1901, с. 27.
3. Тобто угоду про об'єднання православних з католиками
за умови підпорядкування перших папі римському. Укладено цю унію було в 1439 році,
а остаточно розірвано в 1472 році
Немає коментарів:
Дописати коментар