Чи утримує від
злочину віра в бога?
Однією з
найпоширеніших тез, яку використовують захисники релігії, є твердження про
нібито виняткову роль віри в бога у запобіганні й викорененні злочинності. На
думку богословів, тільки релігія, тільки «страх божий» можуть утримати людину
від злочинних дій.
Судження
сучасних богословів про користь релігійної моралі і шкоду безбожжя, тобто
атеїзму, — не оригінальні й не нові. До революції церква в нашій країні
систематично використовувала ці ідеї. В умовах класового експлуататорського суспільства
такі ідеї мали захищати інтереси панівних класів, примирювати трудящих, як
писав В. І. Ленін, «з цим пануванням, відвертати їх від революційних дій,
підривати їх революційний настрій, руйнувати їх революційну рішимість» (В. І.
Ленін. Повне зібр. тв., т. 26, с. 223).
Не випадково не
тільки на Русі, а й у багатьох інших країнах безбожниками й злочинцями
оголошували керівників народних повстань, найактивніших захисників інтересів
трудящих, прогресивно настроєних учених, письменників та громадських діячів.
Та й у наш час теза «все безбожне — злочинне» широко використовується
буржуазією у боротьбі з інакодумцями. В сучасній ідеологічній боротьбі ця теза
перебуває на озброєнні антикомуністичних клерикальних центрів у багатьох
країнах світу. Ще запеклий антикомуніст папа римський Пій XI заявляв, що
комунізм є «найзлочиннішим з учень, які будь-коли існували на землі» і «має
сатанинські наміри».
Марксистська наука
вже давно довела, що релігійна мораль, зокрема її християнський різновид, ні в
минулому, ні тепер нічого не дала і не могла дати позитивного людям праці в
боротьбі за їх визволення, бо християнські соціальні принципи, як писав ще К. Маркс,
«вихваляють боягузтво, презирство до самого себе, самоприниження, смирення, покірність...
всі якості черні» і на цих принципах «лежить печать пронозливості і ханжества»
(К. Маркс і Ф. Енгельс. Тв., т. 4, с. 197).
Керуючись такими
моральними принципами, християнська релігія не тільки ніколи не утримувала
людей від безчесних вчинків 1 злочинів, але навіть, як свідчать історія й
життя, збільшувала кількість злочинців серед віруючих. Вона не зміцнювала
своїм авторитетом законність і правосуддя, як бездоказово твердять буржуазні
правознавці та богослови, а найчастіше звільняла віруючу людину від будь-якої
відповідальності перед суспільством, людьми взагалі і навіть перед власною
сім'єю.
Служителі культу
різних релігійних напрямів доводять, що найнадійнішим засобом утримати людину
від злочину є «страх божий». Їх мета — залякати віруючого, підмінити уявлення
про неминучість покарання за злочинну діяльність фантастичними картинами
пекельних мук у потойбічному світі, що нібито чекають грішників. Слід однак
відзначити, що ні широко рекламований і нав'язуваний віруючим «страх божий», ні
картини майбутніх мук після смерті в пеклі, як свідчить досвід усіх попередніх релігій,
не можуть утримати навіть найфанатичнішого віруючого від злочинних дій,
застерегти його від якихось непорядних вчинків.
Не випадково
один із найвідоміших філософів Бертран Рассел на підставі своїх багаторічних
спостережень наголошує в книзі «Чому я не християнин», що «якраз ті люди, які
| дотримувалися християнської релігії, і відзначалися в більшості кричущою
порочністю». Дуже показова в цьому плані також думка колишнього югославського
архімандрита Васо Пелагича, який, розглядаючи злочинність і факти порушення
моралі в Римі, пише в своїй книзі «Роздуми здорового глузду»: «Статистика
повідомляє, що в цьому вічному місті, в цій столиці святих отців, які є слугами
бога й вівтаря та охоронцями моралі, аморальності більше, ніж будь-де».
Те, що
релігійність не робить людей морально кращими, підтверджують і багато вельми
переконливих сучасних фактів. З повідомлень буржуазної періодичної преси
відомо, що в багатьох найрозвинутіших капіталістичних країнах і насамперед у
США та Італії бурхливо зростає злочинність, збільшується кількість пограбувань
банків, розбійних нападів на людей, насильств над особою, крадіжок творів
мистецтва і навіть викрадення людей та їх убивств.
У США, за
офіційними даними, щороку відбувається понад 12 мільйонів таких серйозних
правопорушень, як викрадення автомобілів, збройні напади, згвалтування,
пограбування і вбивства. В багатьох капіталістичних країнах існує організована
професіональна злочинність, діють різні гангстерські банди, створено підпільні
синдикати злочинців.
Усе це добре
відоме всьому світові. Але ж соціологічні дослідження, матеріали офіційних
переписів та опитувань населення, проведених у таких, наприклад, країнах, як
США, Італія, ФРН, Австрія, свідчать про те, що майже все населення цих країн —
віруючі люди, невіруючі становлять лише проценти. В той же час у Радянському
Союзі, де невіруючі й атеїсти становлять приблизно 90 процентів, злочинність
скорочується з кожним роком і нині вона в десятки разів менша, ніж у США та в
дореволюційній Росії, де більшість населення знову ж таки становили, як це
добре відомо, віруючі люди.
Висновок з таких
фактів може бути тільки один — всупереч демагогічним просторікуванням деяких
богословів, релігія не здатна утримувати від злочинних дій. Християнство майже
за дві тисячі років свого існування не змогло добитися таких істотних змін у
житті суспільства, в подоланні злочинності і підвищенні правової культури населення,
яких досягли соціалістичні країни і особливо Радянський Союз лише за кілька
десятиліть. А річ у тім, що високий рівень злочинності в сучасному капіталістичному
світі, як і в дореволюційній Росії, зв'язаний не зі станом релігійності
населення, а з такими важливими соціальними факторами, як злидні й
безробіття, безправ'я трудящих мас, їх соціальне та економічне гноблення й
експлуатація.
Якщо в США, за
даними, опублікованими в американській пресі, 15 мільйонів людей не мають роботи,
35 мільйонів живуть за офіційно визнаною межею бідності, мільйони людей щоденно
шукають собі місце для ночівлі в парках, церквах, станціях метрополітену,
вокзалах і громадських туалетах, не маючи постійного даху над головою,— то не
варто дивуватися, що в цій країні, керівники якої так багато й охоче говорять
про права людини і підкреслюють на кожному кроці свою релігійність, в останні
роки, за американськими джерелами, «вбивають утричі частіше, гвалтують у п'ять
разів, завдають тяжких тілесних ушкоджень у шість разів частіше... в
перерахунку на душу населення», ніж у недалекому минулому.
За даними
Федерального бюро розслідувань США, у країні кожні 23 хвилини відбувається
вбивство, кожні 6 хвилин — згвалтування, кожні 48 секунд — бандитський напад,
кожні 8 секунд — квартирне пограбування і кожні 4 секунди — крадіжка.
Такі факти можна
навести й щодо інших, передусім найбільш розвинутих капіталістичних країн, де
соціальні умови, сам капіталістичний спосіб життя стимулюють злочинність.
Неспроможність
активно пропагованої богословами, служителями культу і глибоко віруючими
людьми тези про несумісність злочинних дій з релігійними переконаннями можна
довести й тим, що злочинність серед релігійних людей не зменшується в
процентному відношенні до їх загальної кількості, що служителів культу і
вожаків сектантських організацій і в наш час ще часто ловлять на гарячому,
коли ті припускаються різних непорядних та протизаконних дій.
Скажімо, в
Херсонській області церковний староста Д. Войташенко був покараний за браконьєрство.
Самі віруючі звинуватили його у привласненні більш як тисячі карбованців з
церковної каси. Сектант В. Лунгу, працюючи водієм міжміського автобуса,
регулярно привласнював одержану з пасажирів плату за проїзд. Священик І.
Люберанський у стані сп'яніння спричинив автомобільну аварію, внаслідок якої
загинула людина.
Як же пояснюють
такі вчинки віруючих богослови і служителі культу? А дуже просто. Вони користуються
старою тезою про так зване достоїнство християнства і недостоїнство окремих
християн, які припускаються гріховних, тобто злочинних дій. Про це й сьогодні
розповідають віруючим, щоб урятувати релігію, вивести її з-під об'єктивної
критики.
Служителі культу
постійно переконують віруючу людину у тому, що будь-який її «гріх», тобто поганий
вчинок неодмінно буде прощений богом, якщо його щиро попросити, помолитися
йому, поставити в церкві свічку. Будь-який «гріх», злочин можна порівняно легко
ж швидко спокутувати релігійними обрядами, ревними молитвами, постами, грошовими
приношеннями.
В Євангелії
(Лук. 23, 39—43) розповідається, як один з розбійників, розп'ятих поряд з
Ісусом Христом, звернувся до нього: «Пом’яни мене,
господи, коли прийдеш в царство твоє!». Ісус на це відповів: «Істинно кажу
тобі: нині ж будеш ЗІ мною в раю». Ось так! Виходить, що і всі інші люди, які
увірували в бога, за будь-яких зло діянь і злочинів можуть здобути «життя
вічне». Недаремно в усіх складних для них ситуаціях глибоко віруючі люди дуже
багато говорять про милосердя й доброту бога, його благовоління й безмежну
доброту до віруючої людини.
Виходячи з
широковідомого релігійного твердження про те, що «все в руках божих», що все в
світі діється з його волі і навіть волосина з голови людської не впаде без
божої на те волі, віруючий, який порушив закон чи вимоги моралі, неодмінно говорить
про участь самого бога в його неправильних діях. Виправдовуючи себе, така
людина з найсерйознішим виглядом підкреслює, що все, вчинене нею, угодне богу
і сталося з волі самого бога.
У разі, коли
відповідальність за злочин уже ніяк не можна перекласти на бога і на його
волю, віруючий заявляє, що він усе-таки не винен, бо його штовхнув на злочин
сатана, диявол, «нечистий поплутав». А церква ще й підтримує винного: усі люди,
мовляв, грішні, і лише сам бог без гріха.
А візьмімо
церковний обряд сповіді, християнське таїнство покаяння, яке створює у віруючого
ілюзію повного прощення за будь-які неправедні вчинки, звільнення від
будь-якого покарання за них. І в наш час «відпущення гріхів» все ще здійснюється
і в православних церквах, і в католицьких костьолах.
При докладному
розгляді питання про ставлення церкви та її священнослужителів до гріховності
і злочинності серед віруючих виявляється, що духовенство вимагає не рішучого
припинення всіх «гріховних» дій, про які почуто на сповіді, а тільки
своєчасного звернення віруючих за черговим «відпущенням гріхів». Не випадково навіть
самі віруючі, іронізуючи над таїнством покаяння, говорять: «Не согрішиш — не
покаєшся, а не покаєшся — не спасешся», тобто не здобудеш ні безсмертя душі, ні
місця в раю.
Відома біблійна
теза гласить: «На небесах більше радощів буде від одного грішника, що
розкаявся, ніж від дев'яноста дев'яти праведників, які не потребують покаяння»
(Лук. 15,7). Іншими словами, для самого господа, бога розкаяний грішник, в тому
числі й найзапекліший злочинець, набагато дорожчий за будь-яку доброчесну
людину, яка не скоїла за все життя жодного злочину.
Краще за всіх
зрозуміли і засвоїли справжнє ставлення релігії до злочинності й гріховності,
звичайно ж, самі церковнослужителі й ченці, які за всіх часів не відзначалися
високою моральністю. Народ дошкульно висміяв їхні «чесноти» в байках, приказках,
оповідках.
Нині в нашій
країні є випадки, коли окремі екстремістські елементи, прикриваючись
релігійністю, чинять дії, які караються законом. І знаходяться ще деякі
керівники релігійних організацій, які не тільки оголошують такі дії угодними
богу, а й заохочують їх. Підбурюють віруючих молодих людей відмовлятися з релігійних
мотивів від служби в армії, від прийняття присяги, здійснюють бузувірські,
шкідливі для здоров'я людини обряди, виготовляють і поширюють антирадянську
літературу, створюють не зареєстровані в установленому порядку релігійні
організації, школи для примусового навчання дітей релігії.
У новій редакції
Програми КПРС сказано: «Виступаючи за неухильне додержання конституційних
гарантій свободи совісті, партія засуджує спроби використовувати релігію на
шкоду інтересам суспільства і особи» (Матеріали XXVІІ з'їду КПРС. К.,
Політвидав України, с. 196).
У сучасних
умовах, коли релігія особливо активно використовується зарубіжними недругами в
ідеологічній боротьбі, треба далі підвищувати якість атеїстичного виховання
трудящих і піднімати його ефективність, У зв'язку з цим викриття намагань
богословів і церковнослужителів фальсифікувати питання, що стосуються
злочинності й релігійності, має особливе значення.
Микола Ляхов,
кандидат педагогічних наук, доцент, Херсон.
Немає коментарів:
Дописати коментар