У переповненому
автобусі, що йде в напрямку до центрального парку, поруч мене сидить чепурно
вдягнена юна пасажирка з косами відтінку поліського льону, Дівчина раз по раз
дивиться на годинник, звіряє турботливо точність його з моїм. Неважко
здогадатись: вона спішить на побачення. Придбала квиток, уважно розглядає
його, підраховуючи цифри. На обличчі сонячним зайчиком перебігає щаслива
посмішка. Зрозуміло: сума перших трьох цифр номера дорівнює сумі наступних
трьох. Квиток не звичайний, а «щасливий».
Моя попутниця
дістає з сумочки округле люстерко і вкрадливо, щоб не помітили інші, кидає погляд
на нього.
Та автобус
несподівано загальмував. Хтось ненароком штовхнув руку сусідки — люстерко
брязнуло об залізний поручень і розбилось... Помічаю, як блідне обличчя
дівчини: її вразила «погана прикмета».
...Перед
державним екзаменом студентка кооперативного технікуму Тамара С. дбайливо
прасує стареньке плаття, яке повинно допомогти їй здолати важкий іспит.
Дванадцятирічний Вовка, найкращий воротар вуличної футбольної команди, що
засидівся другий рік у п'ятому класі, зараз, готуючись до екзамену, на якому
провалився торік, старанно ладнає в правому черевику п'ятикопійчану монету.
Ось
сусідки-пенсіонерки, зустрівшись у дворі, намагаються одна одній
якнайдетальніше передати картини сновидінь, крізь призму яких вони прагнуть
розгледіти свій завтрашній день.
— Снилось,
Палазю, що померла я... Хоронять ніби, а людей видимо-невидимо. Всі плачуть - і
старе і мале, а я бачу все, чую все, тільки... обізватись не можу, - каже
перша.
— Значить,
навпаки буде. На радість велику і на життя довге показує сон, — озивається
друга. — Вилікуєтесь, кумцю, їй-бо, вилікуєтесь...
А буває і так.
...Двоє
зібрались у спільну життєву путь. Заквітчане таксі мчить їх гомінкими вулицями
до Палацу щастя.
І раптом ген-ген
удалині — людина з порожніми відрами...
«Невже на нещастя?
— обмінюються тривожними поглядами, молоді. — Хіба марно тільки що били
посуд?»
«Пусте
повір'я...» — женуть від себе настирливу думку закохані, намагаючись забути
цей епізод назавжди. Тільки не викинути ту думку з голови геть. У хвилини
труднощів чи знегод життєвих, від яких не застрахований ніхто, подеколи і
вирине в уяві образ дорожнього відра або чорного кота, що потрапив на очі у
весільний день...
Нещодавно я мав
нагоду привітати свого близького сусіду із щасливим лотерейним квитком. Петро
стояв на порозі й лагодив капризний замок своєї квартири.
— Сто тисяч вам
на «Москвичі» без ремонту! — сказав я, простягаючи йому руку. Він, осяяний
щасливою посмішкою, теж простягнув свою, але розгубився на мить, поквапно
переступив поріг і, ніби вибачаючись, промовив:
— Через поріг не
можна...
А хто з нас під
кінець сонячної літньої відпустки, прощаючись із морем, не кидав у його
синьо-зелені хвилі копійчаних монет! Усім відомі повір'я, зв'язані із знайденою
залізною кінською підковою, зустріччю із служителем кульгу...
Побутові
марновірства ще досить живучі в наші дні й, на жаль, зустрічаються значно
частіше, ніж ми цього хотіли б.
Щоб з'ясувати
причини живучості марновірств, спробуємо встановити приблизний «вік»
найпоширеніших забобонних актів поведінки людини.
Безсумнівно,
марновірства типу «щасливий — нещасливий квиток» і «п'ятак під п'яту»
зумовлені числовою містикою.
Віра в щасливі
та нещасливі числа склалась у сиву давнину. «Таємничі» властивості чисел і
математичні закономірності ще за часів древніх цивілізацій приводять
марновірну людину до містики «щасливих» і «нещасливих» дат. Так,
шумеро-аккадяни тяжкими, «проклятими» вважали 7-й, 14-й, 21-й дні місяця
(останні дні кожної його чверті). Числові марновірства були дуже поширені у
Вавілоні. Римляни вважали, що парні числа приносять нещастя.
Містика чисел
зафіксована в біблійних текстах. Так, четверта книга біблії — це «Числа». В
Одкровенні Іоанна говориться про «число звіра» — 666. Тут можна знайти безліч
містично-числових виразів типу «сьома труба», «сім чаш гніву божого», «послання
до семи церков» і т. д.
Древній автор
папіруса Райнда (запис робив писець Ахмес між 1880—1780 рр. до н. е. пам'ятка
зберігається в Британському музеї в Лондоні) називає математику «настановою, як
досягнути знань усіх темних речей» [1].
Марновірства,
зумовлені числами і зв'язані з числовим значенням монети, могли виникнути не
раніше сьомого століття до нашої ери, бо в цей час уперше в історії людства
почали карбувати монети в Лідії. На Русі монети власного карбування з'являються
наприкінці Х століття. Тому в слов'ян марновірства, зв'язані з містифікацією
числового значення монети, могли з'явитися лише в одинадцятому столітті.
Марновірство
«щасливий — нещасливий білет» складається, очевидно, у зв'язку з розвитком морського
пасажирського транспорту. Вирушаючи в далеку подорож, мандрівник ризикував
життям. Усвідомлення небезпеки стимулювало марновірний страх пасажира, що
зібрався «в дорогу далеку», викликало у нього бажання дізнатись, яка доля
чекає його.
На суходолі
згадане марновірство стало поширюватися з середини XIX століття у зв'язку з
розвитком залізничного транспорту.
А страх перед
розбитим дзеркалом? Його коріння сягає в далекі часи становлення анімізму
(душевір'я) людини. Понад 25—15 тисяч років тому, в Мадленську епоху (кінець
палеоліту) давня людина — кроманьйонець у міру розвитку свого абстрактного
мислення приходить до ідеї душі. Для нього кожен предмет має свого двійника,
якого при бажанні нібито можна побачити як тінь предмета.
Найпереконливішим
«доказом» наявності в живих істот їх двійників-душ були відображення людини чи
тварини у воді. Дозволити комусь наступити на тінь або порушити відображення
у воді — це дуже загрозлива прикмета. Існували навіть способи ворожіння за
відображенням у воді.
На Україні в
івано-купальське надвечір'я (6 липня) дівчина намагалась розпізнати в колодязі
чи в ставку образ свого судженого. У III тисячолітті до нашої ери людина
навчилась виготовляти бронзові дзеркала. Люстро стає мовчазним свідком «буття
людської душі», а відтак — безпосереднім її пристановищем. У І столітті нашої
ери римляни виготовили скляне дзеркало. Марновірні й на нього перенесли
уявлення своїх попередників. Саме відтоді існує забобон: розбити дзеркало -
прикмета близької смерті того, хто ним користувався. В час, коли покійник
розпрощався з душею, накривали дзеркало тканиною, щоб позбавити можливості
«бездомну» душу поселитися на тривалий час у його відображувальній поверхні.
В язичеських
храмах дзеркало було культовим інвентарем. Так, в аркадському храмі Володарки
— дочки Посейдона і Деметри, пише автор книжки «Путешествие по Елладе», у стіну
вправлено люстро. «Якщо на нього дивитись, то свого обличчя зовсім не побачиш
чи побачиш у похмурому відблиску, але статуї богів і трон відображається
чітко». Як інструмент провіщання дзеркало використовували піфії в інших
грецьких храмах.
З найдавніших
часів застосовують дзеркало для різноманітних гадань у Росії й на Україні.
Тому не випадково героїня пушкінської «Казки про мертву царівну і сім богатирів»
промовляла до люстерка:
«Я ль на свете
всех милее,
Всех румяней и
белее?»
Використовуючи
фольклорні мотиви у баладі «Світлана», В. А. Жуковський теж говорить про
дзеркало як чарівний засіб передбачати майбутнє.
Отже, оскільки
до марновірства, зв'язаного з розбитим люстром, людина не могла прийти раніше,
ніж винайшла скляне дзеркало, то імовірний час виникнення цього забобону —
перше століття нашої ери.
На межі
четвертого і третього тисячоліть до нашої ери у єгиптян існував чаклунський
звичай писати на горщиках імена своїх ворогів і, розбиваючи горщик ущент, в
такий спосіб магічним шляхом «накликати» на них «наглу смерть».
«До нас дійшли,
— вказує академік Ю. П. Францев, - черепки, на котрих написані імена змовників,
які загрожували спокою й цілісності єгипетської держави» [2]. З тих далеких
часів, очевидно, й існує звичай бити посуд «на щастя» та вираз «розбили
горщик», що слід розуміти як розрив дружніх стосунків. Значно пізніше, за аналогією
до цього, виникає звичай розбивати пляшку шампанського об борт новозбудованого
корабля.
Давнє
марновірство зв'язувати вузлик бере свій початок від древніх
обрядово-чаклунських дій, які включають у себе зав'язування та розв'язування
вузлів. Так, згідно із слов'янськими повір'ями, вузли рекомендувалося
зав'язувати при чаклуванні, коли силою чарів намагалися скерувати події в
бажаному напрямку. Саме тому, очевидно, й існує в народі вираз «Сказав — як
зв'язав».
Навпаки, коли
народжується дитина, рекомендувалося розв'язувати вузли: це, на думку древніх
«акушерів», повинно полегшити пологи. Відгомін цього поширеного серед багатьох
народів забобону знайти в древньоєгипетських і лівійських марновірних обрядах,
де чоловік, коїли дружина народжує дитину, розв'язує вузли на фартусі в честь
богині родючості й материнства Ісіди. Згідно з повір'ям, ця богиня входить у
дім, де народжується дитина. Ю. П. Францев вважає, що такий обряд (як і обряд
«кувада») виник в епоху переходу від материнського роду до батьківського [3].
На чаклунський прийом розв'язання вузлів вказує старогрецький історик. «Перський
цар Дарій залишив на час походу (в південноруські степи) греків для охорони
моста, збудованого ним через Дунай, і сказав: «Візьміть цей ремінь і, починаючи
з того дня, як я піду на скіфів, розв'язуйте на ньому щодня по одному вузлу»
[4].
Безсумнівно,
розв'язування вузлів є тут не лише спосіб обліку днів, але й магічний прийом,
мета якого - полегшити розв'язку воєнної кампанії Дарія.
Один з
найстаріших забобонів, - «не вітатись через поріг». Як марновірно-релігійний
припис, він діє вже щонайменше 25 тисяч років. Час його виникнення збігається
з часом переходу людини від нерелігійного буття до епохи найдавніших релігійно-анімістичних
поклонінь.
Предок людини неандерталець,
який жив у ямах і печерах, ховав померлих поруч із своїм житлом, бо ще не усвідомлював
біологічної значимості акту смерті й не знав містичного страху перед покійником.
Тому родича, що «раптом заснув» якимсь дивним сном, перестав рухатись, їсти,
говорити й дивитись, «поселяли» поруч, в окремій «кімнаті»-ямі чи в
«кімнаті»-печері. Нове «житло» покійника нічим не відрізнялось від його
попередніх квартирних умов. Звичай ховати покійників поруч із власною оселею
зберігся й тоді, коли кроманьйонець переходить до наземного способу
житлобудування. Тепер місце покійника було вже «за порогом» хижі.
Радянський
учений-археолог А. П. Окладников дослідив понад 20 поховань неандертальців у
гроті Тешик-Таш (Узбецька РСР), де було достовірно встановлено одночасність
поховань тіла померлого з перебуванням людей у печері.
З розвитком
абстрактного мислення людина приходить до найелементарніших форм душовір'я;
вже в ті далекі часи вона стає забобонною. Тепер вона боїться смерті настільки,
що навіть остерігається вітатись, стоячи за порогом, на традиційно-символічному
місці поховання: «душа» покійника може негативно вплинути на стосунки живих
людей, навіть переселити когось із них у «царство духів». З тих пір, очевидно,
і живе містична віра в те, що вітатися через поріг — це значить наражатись на
небезпеку.
В надрах
стародавніх тотемістичних вірувань людини — десь близько десяти тисячоліть
тому — виникає одне з найпоширеніших нині марновірств. Ідеться про чорного
кота. Чому так багато легенд і забобонних уявлень зв'язано з цим одомашненим
хижаком?
У період переходу
людини від скотарства до рільництва хлібороб, котрий виростив якусь мірку
зерна ціною затрати неймовірних зусиль, терпів збитки від гризунів, які
знаходили його продовольчі запаси і нещадно знищували їх. Кіт як ворог мишей
був охоронцем людської провізії — отже, рятівником людини від голодної смерті.
Тим часом гризуни не тільки винищували запаси їжі, але й поширювали інфекційні
хвороби.
На чаклунський
прийом захистити рослинну їжу від гризунів та від покарання божого пошесною
хворобою вказує біблія. Так, у І книзі Царств сказано, що філістимляни,
покарані чумою за те, що затримали у себе ковчег заповіту господнього,
повернули його з викупним зерном, підкоряючись наказу своїх жерців і заклинателів:
«...п'ять наростів золотих і п'ять мишей золотих... зробіть статуї наростів
ваших і статуї мишей, що спустошують землю, і прославте бога Ізраїлевого,
можливо, він полегшить руку свою над вами».
Ще в часи
Геродота ходили легенди про те, що воїнам, які стояли на кордоні Єгипту, миші
погризли сагайдаки і паси «біля щитів» — внаслідок цього військо втратило
боєздатність.
Отже, кіт, який
оберігав людину від гризунів, не міг не посісти ролі доброго бога-охоронця.
Із занепадом
єгипетської рабовласницької держави зникають і її тваринні боги (священні бики,
коти, ібіси тощо), бо, «як тільки національні божества не можуть уже більше
охороняти незалежність і самостійність своєї нації, вони самі собі скручують
в'язи»». [5] Втім, колишні єгипетські божества продовжують жити в свідомості
наступних поколінь, але вже не як добрі «рідні боги», а як чужинські, злющі
вередливі демони.
Образ чорного кота постає в свідомості
марновірних людей як реальне, живе уособлення злого начала, «нечистої сили».
А відколи існує
повір'я «знайти підкову — на щастя»? Виникло воно в ті часи, коли кований кінь
був рідкісним явищем. Воїн на кованому коні в бою з супротивником завжди мав
більше шансів на перемогу. Проте, коли його кінь губив хоч одну підкову,
боєздатність вершника падала, і тоді його супротивник, що був на зовсім не
кованому коні, несподівано здобував перевагу в двобої. Таким чином, знайдена
підкова була запорукою успіху однієї з протидіючих сторін.
Підкову
«винайдено» не пізніше III століття нашої ери у римлян і кельтів. У слов'ян
вона входить в ужиток за часів Київської Русі. Оскільки повір'я, зв'язане з підковою,
не могло виникнути раніше, ніж було викувано першу підкову, то час народження
цього марновірства можна віднести до V—VI століття нашої ери.
Особливо давнім
є забобонний звичай, прощаючись із морем, кидати монети в його зелено-сині
хвилі.
У найвіддаленіші
часи історії люди вірили в існування морських богів (мудрий Еа у
шумеро-аккадян, Посейдон у греків, Нептун у римлян, Моряна та Купайло у
слов'ян).
Боги й духи, як
і земні володарі, любили «побирати» жертви. Свідченням жертвоприношення людини
богам Води є древній звичай під час повені кидати жіночу статую в хвилі ріки,
справляючи в такий спосіб «весілля Нілу», як це було в Єгипті.
З розвитком
культури іншими стають уявлення про характер і потреби божества, людські жертви
замінюються в біблійні часи тваринними, а ще згодом, у міру поширення
грошового обміну, водяні боги не цураються й грошової пожертви, як не цурається
її й домовик, якому, закладаючи фундамент будинку, кидають під наріжний
камінь дрібні гроші. Про давність звичаю кидати гроші у воду говорять знайдені
біля річки Голольніци (Болгарія) в намулі цілющих мінеральних джерел римські
монети і статуї богині Ісіди.
Як бачимо, спонукальна
причина, що породила марновірства, давно
забулася, та забобон не зник...
Чимало
марновірств, що дійшли до нас через тисячоліття, втратили своє
первісно-конкретне значення і набули зовсім іншого, «модернізованого» смислу
(наприклад, побажання людині, яка чхнула — «будьте здорові!» — розуміли як
підмогу їй проти злого духа, що намагався прослизнути в людський організм,
куріння — як засіб принести жертву божествам, а шлюбна обручка, що мала колись
магічне значення, стала символом подружньої єдності і т. д.).
Ми розглянули
кілька прикладів, які ілюструють історичну глибинність джерел існуючих
побутових марновірств і дають нам можливість зробити висновок: усе це —
забобонні переконання давно минулих часів, «вік» їх вимірюється багатьма
сотнями, тисячами й навіть десятками тисяч років. Які ж причини такої живучості
марновірств? Чому бур'ян забобонності, що буйно проріс на ниві людської
свідомості, не «виполото» й досі, чом примари часів палеоліту сягнули через
тисячоліття у наш сьогоднішній день? Спробуємо відповісти на ці питання.
Як «близькі
родичі» релігійних марновірств, побутові марновірства мають свої специфічні
корені; процес їх виникнення та спосіб функціонування зумовлюють як об'єктивні,
так і суб'єктивні фактори. Основним джерелом, що живило побутові марновірства
у період язичеських і монотеїстичних релігій, був страх людини перед
незрозумілими для неї фактами з ряду астрономічних, сейсмічних,
метеорологічних, біопсихічних та інших явищ.
Так, затемнення
сонця, що відбувалось 1 травня 1185 року, для воїнів князя Ігоря, які збирались
походом на половців, виверження Везувія для жителів поселень, що межували з
Помпеєю, та вогні Ельма на баштах Острозької церкви, що «як три свічі горящі»
сяяли три години в 1636 р., - все це для свідків згаданих подій — тривожні
«знамення», доказ існування таємничих і могутніх надприродних сил. Основним
джерелом, котре живило побутові марновірства у період язичеських і
монотеїстичних релігій, був страх.
Смертоносний смерч і засуха, несподівана повінь і градова хмара, чорна віспа, чума, летаргічний сон і епілептичний припадок — усе це утверджувало віру людини в існування полчищ невидимих, але жорстоких всевладних сил, що не тільки населяють небо, землю, весь навколишній простір, але проникають і в саму людину.
В епоху
становлення й розвитку класового суспільства страх людини перед загадковими
природними явищами примножується за рахунок реальної загрози з боку всілякого
соціального лиха.
Безпросвітні
умови життя експлуатованого трудівника, класова нерівність, расова
дискримінація, тяжкий соціальний гніт помножували страх пригнобленої істоти
перед завтрашнім днем, породжували містичні настрої у безправного раба,
кріпака, наймита перед реальною загрозою покарання або й фізичного знищення.
Якщо замислитись
над наслідками двох останніх світових воєн, то можна зробити висновок: у роки
масового лиха посилювалась релігійність, більшало марновірних людей у
побутовому значенні цього слова. У зв'язку з цим не можна обминути питання про
сприятливий психологічний грунт для оживлення марновірств (тривога за долю
близьких людей, намагання відвернути лихо, завбачити хід подій тощо). Одним з
чинників, що зумовлювали й живили забобонність з найвіддаленіших часів, були
сновидіння людини і подальше містичне витлумачення їх. Для містика сновидіння
— то не лише небувалі комбінації колишніх вражень. Людина, яка вірить у нічні
подорожі душі, в її спілкування зі своїми «родичами» — духами, впевнена:
сновидіння - пряма чи символічна підказка духів, що саме збираються вони
вчинити.
Віра у віщі сни
завжди була особливо дійовим аргументом марновірства, бо, за спостереженнями
людини, окремі сновидіння «збувались», і це переконувало всіх, що «сон каже
правду».
Які ж сновидіння
справджуються?
Скажімо, коли у
людини вражений хворобою в зачатковій формі якийсь внутрішній орган, то в
стані неспання, коли її центральна нервова система дістає велику кількість
різноманітних сигналів, слабкий сигнал про руйнування живої матерії просто не
доходить до головного мозку. Проте уві сні такий сигнал легко «пробивається»
до великих півкуль і сповіщає про небезпеку. Це і викликає певні сновидіння, в
котрих так чи інакше фігуруватиме хворий орган. Пройде немало днів прихованого
від людини процесу посилення хвороби, доки людина відчує біль та усвідомить
міру свого нещастя. Саме тоді вона й згадає той
"віщий" сон, що його, мовляв, було навіяно якимись сторонніми
містично-таємничими «всезнаючими» інформаторами.
Якщо людина
систематично бачить тривожні сновидіння, котрі супроводжуються емоцією страху,
що веде до пробудження, то це, зазначає К. К. Платонов, можна розуміти як
сигнал про захворювання серця.
З найдавніших
часів помічено: перед тривалою негодою багатьом сняться давно померлі родичі,
знайомі та й взагалі «абстрактні» покійники. Як казав відомий фізіолог М. Є.
Введенський, ці «типові» сновидіння зумовлюються метеорологічними умовами. І
справді, зниження атмосферного тиску сприяє сонливості, що фізіологічно є
особливо глибоким гальмуванням кори. В таких умовах дістають змогу діяти ті
нейрони, які є носіями інформації, що перебуває у «найвіддаленіших закутках
комори людської довготривалої пам'яті».
Як бачимо, в
основі цього типу «пророчих снів» лежать звичайнісінькі фізіологічні процеси.
Зважаючи на це, ленінградський учений В. М. Касаткін зібрав і проаналізував
понад 8 тисяч снів, які можуть бути типовими зразками-показниками медичної
діагностики.
Серед багатьох
містиків поширені категоричні твердження, що вони мають індивідуальний набір
типових штампів-сновидінь, які завжди несхибно з'являються напередодні певних
значимих життєвих подій - і це, мовляв, беззаперечний доказ того, що на світі
«щось є».
Досліджуючи це
питання, ми встановили, що у людини, схильної до скрупульозного аналізу
сновидінь, можуть бути такі індивідуальні «віщі» сноштампи. Проте природа їх
зовсім не містично-таємнича, а цілком матеріальна — умовнорефлекторна.
Коли взяти до
уваги, що завтрашній трудовий день людина планує сьогодні, й, передбачаючи його
хід, напередодні певним способом морально та фізично готується до зустрічі з
ним, то стає зрозумілим, що сновидіння, які з'являться вночі (між «сьогодні» і
«завтра») будуть здебільшого продиктовані усвідомленою психологічною
готовністю людини до завтрашньої праці й забарвлені тими позитивними чи
негативними емоціями, які супроводжують її усвідомлені установки. Ми передбачаємо
події наступного дня, і це зумовляє певний психологічний колорит сновидінь.
Такі «віщі» сновидіння - хаотичний відблиск того, що раніше не досить виразно
відчувається чи й усвідомлюється нами.
Інколи ми
інтуїтивно завбачаємо майбутнє, спираючись на попередній досвід. Так, незначні
зміни в поведінці дитини, яка лише починає хворіти, можуть викликати у матері
невиразну, неусвідомлену тривогу - і це теж іноді є спонукою певних сновидінь,
пов'язаних турботою про дитину. Містично настроєна людина прагне до «поглибленого
аналізу» і «дешифрування» кожного сновидіння в плані причинно-наслідкової
залежності, тому вона завжди пов'язує те, що снилося вчора і що відбулося
сьогодні. Як бачимо, в голові людини умовно-рефлекторним шляхом виникають асоціації
(зв'язки) фантастичних картин минулого сну і сьогоднішніх подій. Скажімо,
аматорові-рибалці сьогодні приснилась невдала риболовля, а завтра на роботі
справді виникають якісь утруднення, неув'язки. Людина довільно пов'язує
ілюзорні картини сновидінь з фактами реальної дійсності, і якщо в майбутньому,
усвідомлено чи інтуїтивно, вона очікуватиме на роботі якихось турбот, це знову
викличе а неї сновидіння невдалої риболовлі. Так у носія марновірств
з'являється «персональний» комплекс нібито перевірених «віщих» сновидінь.
Посилювали віру
в забобони дії гіпнотизера, містичне самонавіювання релігійних істериків,
котрі в моменти екстазу покривалися стигматами — «копіями страдницьких ран
Христа». Множили забобонність і спірити (лат. spiritus — дух), що вірили в
потойбічне життя «душ» померлих і доводили можливість спілкування з ними за
допомогою спеціальних ритуалів.
Сіячами
релігійного й побутового марновірства були численні ворожбити й ворожки, які за
допомогою гороскопа, гральних карт, розбитого яйця, топленого воску і т. ін.
«читали» майбутню долю клієнта, вміло оперуючи загальниками типу «мав
неприємність», «стережись русявого», «буде напасть», «попадеш у казенний дім»,
«про тебе думає валет хрестовий» тощо. У такі пророкування легко було
підставити конкретні моменти життя будь-якої людини, і це справляло враження,
ніби «ворожка наперед усе знала і сказала правду».
Особливо дійовою
причиною живучості побутових забобонів є їх живлення за рахунок марновірств
релігійних. Хоч церква й намагалась «відхреститись» від «неістинної віри» —
побутової забобонності, протиставлячи їй свою, «істинну» віру в «істинного»
бога, проте сама вона, будучи сіячем релігійного марновірства, стимулювала марновірність
побутову. Адже віра в існування «всевишнього творця» неодмінно зумовлювала й
віру в наявність сатани, біса, диявола, чорта і т. д. Інакше богам не було б
від кого захищати людину, вони були б просто ні до чого. З другого боку,
«всемилостивим» володарям неба не личило власноруч напускати на людей чуму,
війну, коросту, голод. Далеко зручніше просто «відступитись» від грішників і
дати волю «нечистому»...
В біблії
древньоєврейський верховний бог Єгова (Ягве) спілкується із сатаною на
паритетних засадах, обговорюючи долю покірного Іова, і, влаштовуючи іспит на
вірність богу, віддає його на муки в руки сатані. В євангелії від Матфея біси
навіть «сина божого» спокушають. Диявол заводить Христа на високу гору, показує
йому всі царства світу, пропонуючи: «Все це віддам, якщо, впавши, поклонишся
мені». Віру в нечисту силу сіяла невтомно «свята інквізиція», полюючи на
«відьом».
Джерелом
релігійного і побутового марновірства були «житійна» література, монастирські
хроніки. Адже релігійний «подвиг» — це здебільшого подолання спокус, до яких
вдається «нечиста сила». Як твердить «Києво-Печерський патерик», біси
безперервно спокушали ченців.
Монах Федір,
згідно з патериком, подолав спокусу й примусив «нечистих» змолотити за одну ніч
п'ять возів монастирської пшениці. Підкоряючись владі служителів монастиря,
біси переносять навіть колоди з Дніпра на місце побудови храму божого.
Чорноризець Трохим за допомогою чаклунських методів робить з лободи хліб, а
попіл перетворює на сіль.
Сіяли забобони
вертепні драми великоднього й різдвяного циклу та численні духовні вірші, що
їх декламували під час свят мандрівні дяки.
В умовах
капіталістичної дійсності марновірством уражені мільйони людей. У США,
приміром, понад. 70 процентів населення вірить у різні прикмети. У ФРН 95 процентів
сільського і 65 процентів міського населення застосовують амулети й вірять у
чаклування. У Франції «працюють» і досі понад 50 тисяч ворожок, а в Англії їх
близько 20 тисяч. На заході виходять чималими тиражами астрологічні журнали.
В нашій країні
забобонність стала пережитком минулого, втратила свій первісний зміст абсолютного
регламентатора поведінки й діяльності людини. Марновірство окремих наших
співгромадян — найчастіше прості формальні звички. Але й цим пережиткам не
повинно бути місця у свідомості й побуті радянської людини. Щаслива дійсність,
матеріалістична наука й соціалістична культура народу — будівника комунізму —
це могутні чинники, що протидіють релігійному марновірству та побутовій
забобонності. Тому в нашій країні ці пережитки минулого закономірно дотлівають
і гаснуть.
Л. Коптюк
Джерела:
1. И. Я. ДЕПМАН.
История арифметики, М., 1965.
2. Ю. Ф. ФРАНЦЕВ.
У истоков религии и свободомыслия, М. - Л., 1959, стор. 282,
3. Там же, стор.
269.
4. Цитуємо за
книжкою И. Я. ДЕПМАН. История арифметики, М., 1965, стор. 20.
5.
К. МАРКС І Ф. ЕНГЕЛЬС. Твори, т. 19, стор. 300.
Немає коментарів:
Дописати коментар