Релігія як певний світогляд торкається не
окремих сторін буття — вона пропонує своє тлумачення всієї навколишньої
дійсності, - здатна глибоко впливати на свідомість і поведінку великих мас
людей, на соціальний та духовний процеси суспільного життя. Ось чому питання
про сутність релігії, її соціальні функції давно привертає увагу філософів,
соціологів, письменників, учених.
Для наукового атеїзму як складової частини
світогляду марксистсько-ленінскої партії питання про сутність релігії та її
соціальні функції є полем активної боротьби за звільнення свідомості віруючих
від релігійних передсудів, виховання їх у дусі матеріалістичного світорозуміння.
РЕЛІГІЯ ЯК ФОРМА СУСПІЛЬНОЇ СВІДОМОСТІ
Богослови твердять, що релігія — явище позаісторичне
і неземне. Вони зображають її як результат «одкровення» того надприродного
«начала», яке не тільки створило світ і керує ним, але й дало людям віру в
творця, в його промисл. Навіть саме слово «релігія», що походить від
латинського religio і означає «зв'язок», вони намагаються видати за доказ
того безпосереднього зв'язку, який нібито існує між божеством і людьми,
проявляючись у їхній вірі в нього. Від богословської принципово не
відрізняється й ідеалістична точка зору в цьому питанні. Для філософського
ідеалізму релігія є чимось первинними щодо матеріального, таким, за висловом французького
ідеаліста Г. Марселя, що єднає людину з богом.
Матеріалізм, заперечуючи богословсько-ідеалістичні
вигадки про релігію, розглядає її передусім як одну з форм суспільної
свідомості, як похідне від матеріального, від умов життя людей. Для філософського
матеріалізму це — вихідне методологічне положення в атеїстичній критиці
релігії. «Основа іррелігійної критики, - каже К. Маркс, — така: людина створює
релігію, релігія ж не створює людину» [1].
Але релігія — своєрідна форма суспільної свідомості.
Вона є «...фантастичним відображенням у
головах людей тих зовнішніх сил, які панують над ними в їх повсякденному
житті, — відображенням, в якому земні сили набирають форми неземних» [2].
У цьому визначенні, даному Ф. Енгельсом, виражено сутність релігії, її
специфічні особливості, що проявляються в суб'єкті релігійної свідомості, об'єкті
релігійного відображення, предметі віри й самому способі релігійного
відображення.
Суб'єктом
релігійної свідомості є
суспільство в тому його стані, в тих його соціальних формах, за яких не людина
панує над своєю діяльністю, а продукти її діяльності панують над нею. Це —
суспільство, в якому панують бездушні порядки, чужі людині форми організації
суспільного життя. Ось чому класики марксизму-ленінізму й розглядають релігію
як «дух бездушних порядків» (К. Маркс), як «негідний продукт негідного
суспільного ладу» (В. І. Ленін). Таким є антагоністичне класове суспільство. І
окрема особа тут проявляє себе як індивідуальний суб'єкт релігійної
свідомості, якщо вона живе життям цього суспільства, ще не знайшла себе або вже
знову втратила.
Однією з найхарактерніших особливостей релігійної
свідомості є те, що вона подвоює світ — на вищий і нижчий, творящий і створений,
вічний і минущий. Релігійна свідомість завжди подвоєна: маючи реальний, земний
об'єкт відображення, вона спрямована на ілюзорний предмет віри.
Об'єктом релігійного відображення є сили, що панують
над людьми в їх повсякденному житті. Чужі, стихійні, непідвладні людям, незрозумілі
для них, непередбачувані за наслідками свого діяння, такі сили природи і
суспільства при певному способі відображення їх і становлять зміст релігійних образів.
Звичайно, в релігійному плані можуть бути усвідомлювані й предмети і явища,
які не панують над людиною і, отже, не належать до поняття об'єкта релігійного
відображення. Але таке усвідомлення можливе лише за тієї умови, коли людина
вже має релігійне світорозуміння і під його кутом зору осмислює окремі явища
як частину цілого світу.
Суб'єкт і об'єкт релігійного відображення —
поняття співвідносні й історично мінливі. В первіснообщинному суспільстві
об'єктами релігійного відображення виступали ті сили природи і ті
фізіологічні та психічні якості самих людей, які залишалися ще не пізнаними,
не освоєними й панували над ними в їх повсякденному житті. Поступово в свідомості
людей звужується сфера релігійного відображення цих об'єктів. Але з появою
класів виникає новий, який стає тепер головним, об'єкт релігійного
відображення — антагоністичні суспільні відносини. Причому, вплив цих останніх
на релігійність людей такий, що тенденція до звуження об'єкта релігійного відображення
в сфері природних явищ і психофізіологічних якостей людини гальмується, бо
антагоністичні суспільні відносини негативно впливають і на зв'язки людини з
зовнішнім світом, і на пізнання нею власної природи.
Соціалізм — суспільство вільних і
рівноправних громадян — не є суб'єктом, творцем і носієм релігійної
свідомості, не містить у собі об'єкта релігійного відображення. Соціалістичне
суспільство не продукує релігії, вона може тут лише відтворюватися в порівняно
вузьких межах — у свідомості частини громадян як залишок від історично минулих
епох. Окремий індивід може виступати при соціалізмі як суб'єкт раніше
виробленої людством релігійності лише за тієї умови, коли він ще недостатньо
включився в творення нового, недостатньо оволодів надбанням соціалізму. Віруючі,
виходячи уже з наявної релігійності, в її дусі можуть усвідомлювати стихійні
лиха, прикрості в особистому житті і т. ін., але подібні явища і для
індивідуальної свідомості не є обертом релігійного відображення, бо не
становлять загального фону життя індивідів, не вони характеризують їх
суспільне буття.
Релігійна свідомість завжди спрямована на
предмет віри: богів, духів, безсмертних душ, нечисту силу... Предметом віри є
надприродне, тобто такий зміст понять і уявлень, в якому дійсність подано в
спотвореному, протиприродному вигляді, у вигляді істот, властивостей і
зв'язків, що не є підпорядковані об'єктивним закономірностям світу й панують
над ним. Інакше кажучи, надприродне — це повторний зліпок з реально існуючого,
але зліпок, який силою людської фантазії відірвано від його основи, поставлено
над нею і мислиться віруючими як первопричина відчуваного буття.
Найхарактернішою рисою поглядів і ставлення
релігійної людини до надприродного є те, що вона вірить у його реальне
існування. Ця віра не має нічого спільного з упевненістю, переконаністю в
правильності уявлень, що має своїм грунтом знання й підтверджується практикою.
Вона є сліпою і пов'язана з прагненнями, бажаннями, почуттями віруючого,
виступає як своєрідна проміжна ланка між його уявленнями про надприродну і
культовими спробами вплинути на нього.
Іноді рядові віруючі, а здебільшого богослови
намагаються аргументувати буття надприродного: «Існує уявлення про бога — значить
є бог». «Бог створив світ, а хіба ще хтось може його створити?», «Хіба всі
можуть помилятися?» Ці й подібні «докази» божого буття і взагалі надприродного
обертаються в порочному колі, бо самі виходять з віри в існування
надприродного. Віра в надприродне — специфічна особливість і головна ознака релігії.
Зміст релігійних поглядів та уявлень залежить
не тільки від того, що в них відображається, а й від самого способу відображення.
Релігія є фантастичним відображенням певних сторін дійсності, тобто таким, коли
ті чи інші риси реально існуючого об'єкта мислено відриваються дід нього і за
допомогою уяви комбінуються в такі образи, що зміст їх виявляється
протиприродним, самодостатнім і, до того ж, справляє визначальний вплив на
матеріальну дійсність.
Релігія — форма суспільної свідомості, споріднена
з ідеалізмом. Спільність світоглядних засад філософського ідеалізму і релігії
полягає у роздвоєнні світу на природний (матеріальний) і надприродний
(духовний) у визнанні духовного вічним, первинним, а матеріального — похідним
від нього, вторинним, в уявленні про примат духовного щодо предметного світу.
В. І. Ленін розглядав філософський ідеалізм як дорогу до попівщини, як
витончений фідеїзм — вчення, що спирається на віру в одкровення і намагається
науку підпорядкувати релігії.
Водночас між релігією і ідеалізмом є й
відмінні риси. Ідеалізм апелює до розуму, тоді як релігія виходить з «істин»
одкровення й базується на вірі в надприродне. Ідеалізмові не властиве уособлення
духовного «начала» світу, тоді як релігія, якого б ступеня узагальненості її
образи не набирали, без уособлення надприродного не існує.
Для релігії характерним є також загострене
емоціональне ставлення до надприродного, вона обов'язково пов'язана з
сукупністю культових церемоній і дій, зі спефічними формами соціальної
організації віруючих (релігійні громади тощо).
Певна річ, ці та інші особливості релігії щодо
філософського ідеалізму, враховувані науковим атеїзмом, не можуть заступити того
головного, визначального, що робить ідеалізм і релігію союзниками в боротьбі
проти матеріалізму, проти передової науки, зрештою - проти суспільного прогресу.
СОЦІАЛЬНІ І ГНОСЕОЛОГІЧНІ КОРЕНІ РЕЛІГІЇ
Релігія — явище не випадкове. Вона має
соціальні й гносеологічні корені, тобто причини й умови, які породжують і
відтворюють релігійні вірування.
Соціальні
корені релігії — це такі
умови суспільного буття, за яких люди не вільні в своїй діяльності, не вони
панують над зв'язками між собою і з природою, а сили природи і суспільства
панують над ними. Соціальні корені
релігії — це насамперед антагоністичні виробничі відносини, які виступають у
вигляді зовнішнього, нав'язаного людям. Анархія виробництва, гра суспільних
стихій позбавляє людину впевненості в завтрашньому дні, завдає їй страждань,
які не можна порівняти з руйнівним впливом сил природи. Особливо важким тягарем,
породженим силами соціальної стихії капіталізму, є безробіття мільйонних мас
трудящих.
Якщо ж до цього додати всі інші форми
соціального, особливо політичного, гноблення трудящих, то стає зрозумілим,
чому саме в суспільних відносинах антагоністичного ладу полягає головна
причина релігійності мас. «Соціальна придавленість трудящих мас, — писав В. І.
Ленін, — позірна цілковита безпорадність їх перед сліпими силами капіталізму,
який спричиняє щодня і щогодини в тисячу раз більше найжахливіших страждань,
найдикіших мук рядовим робочим людям, ніж усякі надзвичайні події, як-от
війни, землетруси і т. д., — ось у чому найглибший сучасний корінь релігії» [3].
Хибний релігійний світогляд виростає з хибної
земної основи — з не гідних людини умов її життя. Відділяючи в уяві такі умови
життя від самих себе і переносячи їх у світ релігійних ілюзій, людина в такий
спосіб переборює своє земне рабство, у релігійній втісі виповнює ущербність
свого суспільного буття. І тільки революційна боротьба розвіює релігійні примари
людської свідомості, звеличує людину і робить її господарем власної долі.
Дослідження соціальних коренів релігії дає
змогу з'ясувати, чому виникають та існують марновірства. Але соціологічний аналіз
не претендує на вирішення питання про те, як саме складається релігійна
свідомість, бо це проблема взаємодії соціальних коренів релігії з гносеологічними, які криються в певних
особливостях процесу пізнання й пов'язані з його складністю і суперечливістю.
Критикуючи точку зору на релігію старого,
метафізичного матеріалізму, зокрема тих його представників, які вбачали у
віруваннях тільки нісенітницю, не більш як прикру помилку людського розуму, В.
І. Ленін відзначав: «...у попівщини..., звичайно, є гносеологічне коріння,
вона не безгрунтовна...» [4].
Звичайно, релігія викликана не якимись
особливими «релігійними» психічними явищами. Немає релігійних відчуттів, сприйнять,
мислення тощо, відмінних від звичайних пізнавальних процесів. Релігійні
уявлення пов'язані із здоровою пізнавальною діяльністю людини, вони являють собою,
зазначав В. І. Ленін, пустоцвіт, що росте на живому дереві могутнього, всесильного
людського пізнання. Але не обов'язково, не завжди в процесі пізнання виникають
релігійні вірування. Релігія пов'язана з пізнавальною діяльністю лише як її
можливість, яка має місце тільки в разі відсутності послідовно правильної
орієнтації людини в дійсності й реалізується, знову ж, під визначальним
впливом зазначених соціальних причин.
Людина має справу з нескінченною в своїй
різноманітності, суперечливою в своєму розвитку дійсністю. Тому пізнання не є
дзеркалом буття, актом простого зняття копії з дійсності, а являє собою живий,
складний процес з безліччю відтінків наближення до неї. Пізнання нагадує, за
висловом В. І. Леніна, криву лінію, що «безконечно наближається до ряду кіл,
до спіралі». «Всякий уривок, уламок, кусочок цієї кривої лінії може бути
перетворений (односторонньо перетворений) у самостійну, цілу, пряму лінію, яка
(коли за деревами не бачити лісу) веде тоді в болото, в попівщину...» [5].
В чуттєвому сприйнятті, з якого починається
процес пізнання, дійсність представлена своєю зовнішньою стороною з усіма її
неістотними, другорядними, випадковими зв'язками і рисами. За цією стороною
криється внутрішнє, відносно стійке, істотне в дійсності. Щоб збагнути
сутність, пізнання повинне силою абстракції відсікти неістотне, випадкове,
виділити певні зв'язки й узагальнити істотне.
Виходить, що абстрагування як виділення й
узагальнення ознак є перериванням цілого, спрощенням складного, огрубленням,
омертвленням живого. Воно відходить від безпосередньої даності предмета, але й
наближається водночас до нього в тому розумінні, що проникає все глибше в його
сутність. У цих мислительних операціях криється можливість непомітного, не
усвідомлюваного людиною відриву тих чи інших рисочок або сторін пізнання від
дійсності, можливість взагалі забуття матерії та перетворення продуктів
відображення в абсолют, у таке, що видається існуючим самостійно.
Активну роль у пізнанні світу відіграє
фантазія, або уява, — своєрідна форма відображення, яка полягає в творчому
синтезі змісту формованих понять і уявлень, у виробленні з наявного в мисленні
матеріалу нових образів. Пізнання завжди включає в себе конструюючу
діяльність фантазії, яка за умови належного контролю з боку критичного
мислення і перевірки практикою дає образи великої пізнавальної цінності. Але
фантазія, як висловився Д. І. Писарєв, може й шугати зовсім убік, відриватися
від відображуваного і з реалістичного змісту уявлень пам'яті та понять формувати
фантастичні образи.
Зазначеного ще не досить для розуміння того,
чому відрив продуктів пізнання від дійсності, абсолютизація їх можуть набирати
специфічно релігійної форми. Адже не всяке поняття чи уявлення, відірване від
дійсності, хибне за змістом, належить до релігійної сфери. Хибний образ у
самому процесі формування його набирає релігійної специфіки, якщо він
складається як вираз безсилля людини, її ілюзорна спроба компенсувати це
безсилля.
А це, в свою чергу, означає, що гносеологічні
корені релігії існують як її реальна можливість лише в умовах невільної
діяльності людини. І перетворюється ця можливість у дійсність під впливом
такого соціального фактора, коли не людина панує над умовами свого
суспільного буття, а навпаки.
Ось чому порушуване іноді питання про те, чи
залишаться гносеологічні корені релігії і в майбутньому, позбавлене сенсу. Уже
починаючи з соціалізму, суспільство як суб'єкт предметної і духовної діяльності
стає свідомим розпорядником не тільки суспільних відносин і стосунків з
природою, а й своєї духовної творчості.
СОЦІАЛЬНІ ФУНКЦІЇ РЕЛІГІЇ
В релігії знайшли свій вираз і безпорадність
людини перед стихійними силами природи та суспільства, і її мрії про краще
життя. Тому релігія — не тільки фантастичне відображення того, що є, — негідних
умов існування людини в історично минулих формах суспільного буття. Якби
справа стояла тільки так, віруючі не мали б у релігії потреби, вона взагалі не
могла б існувати. Для віруючого релігія — це передусім засіб подолання його
придавленості природою і класовим гнітом, доповнення того, що бракує йому в
житті, компенсація ущербних умов свого буття і компенсація, винагорода за свої страждання
в умовах негідного експуататорського ладу. Але, певна річ, віруючий долає свою
придавленість не в творчій діяльності, він намагається компенсувати ущербність
свого буття не в реальних відносинах цього буття, а в позаземному світі
ілюзій. Не здатна перетворити за чужих їй соціальних умов свої мрії в дійсність,
релігійна людина переносить їх здійснення у світ загробного блаженства, і не
втішає її. Втішально-компенсаційна
функція і є головною соціальною функцією релігії в період історії, що передує
соціалістичному суспільству.
Чим обертається на ділі ця функція для
віруючих? Втішаючи людину вірою в допомогу небесних сил у її земних труднощах,
релігія завжди спрямовувала зусилля віруючих не на активну перетворювальну
діяльність, а на пасивне, споглядальне ставлення до дійсності. Вона завжди
сковувала їх енергію, їх творчу активність та ініціативу, виступала гальмом
розвитку продуктивних сил і форм суспільної організації.
Особливо шкідливим, таким, що присипляє соціальний
протест, виявляється очікування обіцяного релігією загробного блаженства,
винагороди в потойбічному світі за страждання на землі. Й не дивно, що
релігійну втіху, ілюзорну компенсацію за терпіння завжди активно використовували
експлуататорська держава і церква для приборкання трудящих, утримання їх у
покорі. Всі і всякі експлуататорські класи, відзначав В. І. Ленін, потребують
для охорони свого панування двох соціальних функцій: функції ката і функції
попа. «Кат має придушувати протест і обурення пригноблених. Піп має утішати
пригноблених, малювати їм перспективи (це особливо зручно робити без запоруки
за «здійсненність» таких перспектив...) пом'якшення бідувань і жертв при
збереженні класового панування, а тим самим примиряти їх з цим пануванням,
відвертати їх від революційних дій, підривати їх революційний настрій,
руйнувати їх революцінну рішимість» [6].
Релігії властиві також регулятивна та інтеграційна соціальні функції, навколо яких так
багато фальші нагромаджено дипломованими захисниками фідеїзму. Богослови та
богословствуючі соціологи, намагаючись обгрунтувати цивілізаторську роль
релігії в історії суспільства, наділяють людину, не «облагороджену»
одкровенням божим, найнегативнішими рисами: нечесністю, користолюбством, нескромністю,
підступністю, зоологічним індивідуалізмом, егоїзмом і т. ін. Тільки релігія, кажуть
вони, очищає людину духовно, утримує її від негідних вчинків, є охоронцем
громадського порядку, зв'язує особу з суспільством, робить суспільство єдиною
моральною громадою.
Релігія дійсно виконує в суспільстві, яке її
породжує, функції соціального регулятора й інтегратора, але діють ці функції
зовсім не в тому напрямі, про який говорять богослови. Регулятивна та
інтеграційна функції релігії полягають зовсім не в утриманні людей від негідних
вчинків і згуртуванні їх в єдиний моральний колектив.
Негідний продукт негідного суспільного ладу
не може бути носієм моральних цінностей. Регулятивна та інтеграційна функції
релігії, будучи похідними від її втішально-компенсаційної функції, полягають в
утвердженні лише тих стосунків між віруючими, які вигідні експлуататорам, у
об'єднанні рядових віруючих лише в одному плані — навколо інтересів
експлуататорів. «Ідея бога, — писав В. І. Ленін, — завжди присипляла і притупляла
«соціальні почуття», підміняючи живе мертвечиною, будучи завжди ідеєю рабства
(найгіршого, безвихідного рабства). Ніколи ідея бога не «зв'язувала особу з
суспільством», а завжди зв'язувала пригноблені класи вірою в божественність гнобителів»
[7].
Соціальну роль релігії, що проявляється в її
втішально-компенсаційній, регулятивній, інтеграційній та інших функціях, глибоко,
влучно охарактеризували класики марксизму-ленінізму: "Релігія є опіум народу"
(К. Маркс); "релігія — рід духовної сивухи, в якій раби капіталу топлять свій
людський образ, свої вимоги на скільки-небудь гідне людини життя" (В. І. Ленін).
Всі і всякі релігії, що мають місце в антагоністичному суспільстві, освячують
приватну власність, виправдовують загарбницькі війни, культивують ворожнечу
між народами, ведуть боротьбу проти прогресивних суспільних рухів,
прищеплюють віруючим найганебніші риси — покору, смирення, терпіння, тим самим
полегшуючи експлуататорам панування над ними.
Здійсненням своїх соціальних функцій релігія завдячує
в першу чергу тому, що вона є надбудовою над тим економічним базисом, тобто
тими виробничими відносинами, які її породжують. В антагоністичному суспільстві
релігійний світогляд і церковна організація тисячами каналів зв'язані з
експлуататорською державою і правом, у тому числі й тоді, коли буржуазне
законодавство формально декларує відокремлення церкви від держави.
Релігія тісно зв'язана і з тими філософськими,
моральними поглядами, які панують з антагоністичному суспільстві й становлять
важливий елемент його надбудови. Покликання релігії і церкви в такому суспільстві
полягає в активному обслуговуванні його економічної структури, політичного ладу,
в обстоюванні й ствердженні ідеології пануючого класу, в боротьбі проти тих
суспільних сил і ідей, які протистоять базису й надбудові експлуататорського
суспільства. В сучасну епоху ця боротьба спрямовується насамперед проти визвольного
пролетарського руху проти його наукової ідеології - марксизму-ленінізму.
Не обмежуючись ідеологічною боротьбою, церква
завжди брала і тепер бере в капіталістичних країнах активну участь у
політичній боротьбі класів, незмінно виступаючи на боці експлуататорської держави.
В свою чергу ця остання надає всебічну підтримку, охороняючи її власність,
створюючи простір для діяльності її організацій, насаджуючи в народі релігійні
вірування, ведучи боротьбу проти наукового, матеріалістичного світогляду.
В нашому суспільстві релігія не є надбудовою
над його економічним базисом. Втративши соціальну основу, яка її породжувала,
релігія втратила можливість здійснювати зазначені вище соціальні функції щодо суспільства
в цілому. Вона зберегла одну функцію — задовольняти особисті релігійні потреби віруючих. Але, обмежуючи коло їх інтересів,
їх духовний розвиток, їх участь у боротьбі за загальнонародну справу, релігія
тим самим проявляє себе як глибоко реакційна сила не лише щодо самих віруючих,
а й щодо потреб, завдань і цілей соціалістичного суспільства в цілому. Тому
остаточне подолання релігійних пережитків відповідає інтересам як віруючих, так
і потребам усього радянського народу.
Б. Лобовик, кандидат філософських наук
Примітки:
1. К. МАРКС і Ф. ЕНГЕЛЬС. Твори, т. 1, стор.
384.
2. К. МАРКС і Ф. ЕНГЕЛЬС. Твори, т. 20, стор.
309. (Підкреслення наше, Авт).
3. В. І. ЛЕНІН. Твори, т. 15, стор. 357.
4. В. І. ЛЕНІН. Твори, т. 38, стор. 349.
5. В. І. ЛЕНІН. Твори, т. 38, стор. 349.
6. В. І. ЛЕНІН. Твори, т. 21, стор. 197 - 198.
7. В. І. ЛЕНІН. Твори, т. 35 стор. 93.
Немає коментарів:
Дописати коментар