Cередина літа...
Церковний календар щороку нагадує віруючим, що на 29 червня за старим стилем
(12 липня за новим) припадає одне з найбільших християнських свят — «петрів
день», який присвячується «святим» апостолам Петру та Павлу, За релігійними
приписами віруючі майже цілий місяць перед цим повинні постити, не розважатись
і, щоб втриматися від будь-яких «диявольських спокус», посиленно молитися.
Хто ж такі Петро
й Павло? Що говорять про них релігійні перекази та історична наука?
В церковному
календарі цим апостолам відведено важливе місце. Їх шанують католики,
православні, лютерани, послідовники англіканської церкви й віруючі всіх
сектантських напрямків у християнстві. Петра і Павла богослови називають першоверховними
апостолами, оскільки вони були нібито найближчими учнями Христа. Петро
вважається «передначальником апостолів», Павло — «найбільшим трудівником».
Іоанн Златоуст каже, що Петро — це уста учнів христових, стовп і утвердження
віри, що сам Ісус поставив його учителем церкви. Своєю завзятістю він перевершив
усіх апостолів. А Павло, за свідченням церковних джерел, не був сучасником
Ісуса Христа і сприйняв його вчення тільки після того, як син божий вознісся
на небо.
Про життя й
діяльність Петра можна довідатись лише з церковних джерел. У жодній світській
праці згадок про нього немає. Це досить істотна обставина, і слід її мати на
увазі. Згідно з євангелієм від Матфея, Петро був рибалкою, мав дружину та
дітей. Брат його Андрій, пізніше пойменований Первозванним, довідавшись через
учителя свого, Івана Хрестителя, про Ісуса Христа, згодом привів до нього
Петра, а той, побачивши чудеса, котрі творила начебто «боголюдина», став
послідовником і найближчим учнем Ісуса. Та відбулося це не відразу: до «вознесіння»
Христа на небо Петро мав ще сумніви.
Богослови
твердять: це був не перший випадок вагань Петра у вірі. Вони вважають, що
наполегливі заперечення цього апостола проти того, щоб Ісус ішов у Єрусалим, де
він мав померти, є також наслідком «збіднення віри». Петро пізніше тричі
зрікався свого учителя, коли того було засуджено до страти через розп'яття.
Але все це начебто
Ісус простив Петру, а вознісшись на небо, навіть надав йому дар творити чудеса.
Зіставляючи
життєпис Петра з євангельськими сказаннями про Ісуса Христа, неважко помітити
в обох «біографіях» багато спільного. Петро, як і його учитель, виліковує хворих,
«воскрешає» померлих, іде назустріч своїй смерті. Зближення біографії Петра з
біографією Ісуса було потрібне отцям церкви для того, щоб проголосити його
першоверховним, начальником апостолів.
Чому ж апостолів
Петра та Павла називають першоверховними, тобто першими серед рівних? Адже,
згідно з християнським ученням, усі люди, а отже, і апостоли, котрі, за
свідченням церкви, були звичайними людьми, рівні перед богом. До того ж, коли
говорити про заслуги перед Ісусом, то Петро був непослідовним, сумнівався в
чудесах Христа, а в критичні хвилини життя Ісусового відмовлявся поділити з
ним гірку долю.
А Павло? Цей
апостол, як сказано в євангелії від Матфея, не тільки сумнівався. Він
схвально поставився до вбивства архідиякона Стефана, витягав з будинків
послідовників християнського вчення і віддавав їх місцевій владі для
ув'язнення (Діян., 8, 3). Павло сам про себе говорить: «...Я думав, що мені
треба сильно діяти проти ім'я Ісуса Назорея, і я робив це в Єрусалимі.
Одержавши від першосвящеників владу, я багатьох святих заточив у в'язниці і, коли
вбивали їх, я подавав на те голос. І по всіх синагогах я довго мучив їх і
примушував ганьбити Ісуса і... переслідував їх навіть у чужих містах» (Діян.,
26, 9-11). Незважаючи на це, Павло удостоївся від християнської церкви титулу
першоверховного апостола і став після Христа першим «теоретиком» нового
віровчення.
Чим же пояснити,
що виведені в євангелії люди, які стільки нагрішили перед християнською
релігією, є «першоверховними» апостолами? Богослови пояснюють це просто. Вони
кажуть: для бога не має значення, що вчинила людина; важливо, щоб вона
покаялася в своїх гріхах. З точки зору християнської моралі, один грішник, що
покаявся, цінніший для бога, ніж дев'яносто дев'ять праведників, котрі не мають
потреби в каятті.
З цього
випливає, що люди можуть усе життя чинити злочини, — головне, щоб перед смертю
не забули вони звернутися з покаянною молитвою до бога й попросили у нього
прощення. Цього цілком досить, на думку церкви, аби таким людям бог усе
простив і гарантував місце в «раю».
«Житія» апостолів
розповідають, що Петро мав найбільший дар «чудотворіння». Досить навіть було,
щоб його тінь доторкнулася до хворого, як той негайно одужував. У євангелії
розповідається, як Петро з Іоанном, ідучи до храму, зустріли кривого старця,
котрий попросив у апостолів милостиню, але вони лише поглянули на нього, і Петро
сказав: «срібла і золота не маю, а що маю, те й даю тобі... встань і ходи»
(Діян., З, 6). Хворий нібито вмить підвівся й почав ходити. Одного разу до
Петра звернулися з проханням, щоб він воскресив із мертвих якусь Тавіфу. Досить
було апостолові подивитись на мертву й сказати: «Тавіфо, встань!» (Діян., 9,
40), щоб та незабаром «відкрила очі свої і... сіла».
Наукою доведено,
що смерть людини, як і її народження, є таким же законом, як, скажімо, схід
або захід сонця. Всі люди смертні.
«Чудеса», що
приписуються апостолам Петру та Павлу, як і самому Христу, є вигадкою, вони
нічим не підтверджуються, наука спростовує їх. А поширювалися чутки про
«чудеса» з однією метою — затемнювати свідомість людини, вражати її уяву,
підтримувати віру в неіснуючого бога.
Про «чудеса»,
котрі начебто робив апостол Павло, говориться в тих же «Діяннях»
(13, 10—11). Але навіть з Церковних джерел видно, що Павло не історична, а
вигадана особа. В його біографічних даних — надзвичайна плутанина, особливо в
останні вісім років життя. Одні богослови стверджують, ніби апостол Павло сам,
відчуваючи свою близьку смерть, повернувся з місіонерської мандрівки до Рима,
інші — ніби його взяли силою й ув'язнили. Немає в богословів спільної думки й
про дату смерті Павла. Іоанн Златоуст, наприклад, не погоджується з тими, хто
твердить, начебто Паоло постраждав за те, що охрестив дружин Нерона, римського
імператора. Про час страти Павла також немає єдиної думки. Одні кажуть, що це
сталося 29 червня 67 року; їм заперечують. Не менша плутанина і в тому, де
поховано цього апостола.
Хоч він є явно
вигаданою особою, богослови приписують йому в Новому завіті з двадцяти одного
послання чотирнадцять. Усі ці послання, що мають форму настанов, повчань,
адресовані різним християнським громадам.
Аналізуючи
послання Павла, більшість учених дійшли висновку, що автором їх була не одна
особа, а щонайменше двоє, котрі написали цей твір у різні періоди.
Встановлено, що
ці настанови й повчання привіз у 139 році з собою в Рим з Малої Азії відомий
християнський діяч Маркіон. Він і оголосив їх віруючим як послання апостола
Павла. Радянські дослідники біблії вважають саме Маркіона одним з авторів
послань, що приписуються апостолу Павлу. Сам Маркіон міг виставити автором
когось іншого з тих міркувань, що авторитет його було підірвано: в той час він
потрапив до числа «єретиків». Але перші чотири послання належать до більш
раннього періоду, і автор їх не відомий.
Що ж до Павла,
то зовсім немає ніяких доказів, що він був автором хоч би деяких послань.
Звичайно, людина під таким ім'ям могла мати якесь відношення до їх написання,
але не та, про яку говорять церковники. Згідно з євангелієм, апостол Павло жив
у першій половині першого століття й був страчений у Римі в 67 році.
Послання, як ми. вже бачили, з'явились тільки в 139 році, тобто через 72 роки
після «смерті» Павла. Звідси ясно, що їх автором не міг бути євангельський
апостол.
Більше того, сам
апостол Павло, як тепер встановлено, не історична, а міфічна, вигадана особа.
Та ось Ватікан
вирішив довести, що і Петро і Павло насправді існували. Особливо багато зусиль
доклала католицька церква, щоб зробити історичною особою Петра. Справа в
тому, що папи римські називають себе наступниками апостола Петра, і тому
нібито кожний папа є главою всієї християнської церкви. Це один з основних
догматів католицизму.
Щоб ствердити за
собою право верховенства у християнському світі, папа римський вдався до пошуків
могили «першого» єпіскопа Рима — учня Христового, апостола Петра. З цією метою
було розпочато археологічні розкопки під храмом святого Петра в Римі. У разі
успіху, міркували у Ватікані, розвіялися б сумніви про місце поховання «князя
апостолів», було б доведено, що він не міфічна особа, як здавна говорять
дослідники, а історична і що папа римський дійсно має право главенства серед
християн.
Розкопки
почалися в 1939 році й тривали понад десять літ. Увесь процес пошуків ретельно
фіксували. Кожний шматочок землі, а надто виявлені предмети, не раз розглядав
цілий консиліум учених мужів. Знахідки аналізувались, просвічувались...
Навколо розкопок метушились десятки буржуазних кореспондентів, ласих на
сенсації. Вони використовували найменший привід, аби нагнітати серед читачів
релігійну атмосферу й викликати у довірливих людей особливе почуття поваги
до наступника апостола Петра — папи римського. Фанатики прагнули будь-що дістати
хоч би шматочок землі з розкопок як священну реліквію.
Розкопки не
припинялись і тоді, коли на планеті спалахнула війна. В 1950 році їх нарешті
закінчили.
Виступаючи перед
натовпами прочан, які зібралися в Римі, папа Пій XII урочисто заявив, що
археологічні дослідження увінчались повним успіхом — могилу першоверховного
апостола Петра знайдено. А на підтвердження цієї заяви було навіть показано
уламки мармурових колон, котрі начебто прикрашали гробницю «святого» Петра.
Та незабаром у
пресі з'явилися статті, де говорилося, що то уламки колон від якоїсь іншої
будівлі, зведеної значно пізніше того часу, коли нібито помер апостол Петро. А
за рік у католицьких виданнях, розрахованих на вузьке коло читачів, було
опубліковано офіційний звіт, з якого видно, що могилу Петра не знайдено, а
виявлено нібито лише «місце, де він був похований». Це, звичайно, вже не те, що
казав Пій XII.
Але варто
розглянути, наскільки «науково» обгрунтовано повідомлення археологічної
експедиції щодо місця поховання апостола Петра.
Із двох послань
Петра не видно, щоб він був у Римі. І ось богослови створили версію, нібито в
своєму привітанні «з Вавілона» (перше послання) Петро натякає на відвідання
цього міста. А під «Вавілоном», тлумачить Іоанн 3латоуст, слід убачати Рим,
котрий названо так, мовляв, за тодішню аморальну поведінку його мешканців.
Але таке
твердження довільне і ніякими науковими даними не підтверджується. Втім, це не
перешкоджає духовенству запевняти віруючих, буцім апостол Петро аж двічі був
у Римі, вів проповідницьку діяльність, про яку начебто дізнався жорстокий
переслідувач християн Імператор Нерон. Про загрозу, що нависла над Петром,
його начебто попередили і апостол залишив місто. Але тут його зустрів учитель
і сказав, що Петру належить померти в муках у Римі. Тоді апостол повернувся начебто
до цього міста і чекав своєї кончини. Перед смертю він нібито дев'ять місяців
сидів у в'язниці та був закатований 29 липня 67 року — розп'ятий на хресті.
Такий зміст вигаданої богословами легенди про міфічного апостола.
Але тоді, коли
буцімто жив апостол Петро, жили знамениті римські історики, які залишили
докладні відомості про різні події того часу, але жоден з них не згадав про
страту Петра. Коли б така страта дійсно відбулася, вона не могла б пройти повз
їхню увагу. Тим більше, що Петра арештовано, ув'язнено, а далі розп'ято, як
твердять богослови, за вказівкою Нерона. Приводом для такої розправи було,
мовляв, те, що Петро вихрестив двох любимих дружин імператора.
Та історичні
дані свідчать, що того року, коли начебто був страчений Петро, Нерона навіть
не було в Римі. Захоплений артистичною діяльністю, імператор вирушив у 66 році
в мандрівку до Греції й повернувся до Риму тільки в 68 році. Ця обставина ще
раз спростовує вигадку про страту першоверховного апостола в Римі.
Шукати місце
поховання Петра — це все одно, що черпати воду з висохлого колодязя. Петро, як
і його учитель Христос, міфічні, вигадані особи, насправді їх не було. Тому
широко розрекламовані Ватіканом археологічні розкопки були одним з тактичних
прийомів, спрямованих на те, щоб у тій складній міжнародній обстановці
відволікти народні маси від життєво важливих проблем у бік релігії. Пошуки апостола
Петра мали привернути увагу віруючих до його вчення, котре відбиває ідеологію
експлуататорських класів. Адже в приписуваному Петрові посланні сказано:
«Всіх поважайте, братство любіте, бога бійтесь, царя шануйте» (І Петр., 2, 17).
І далі: «Слуги, з усяким страхом коріться панам, не тільки добрим і лагідним,
але й суворим» (І Петр., 2, 18), бо це «угодне богові». Ватікан і хотів, щоб
саме ці ідеї рабської покори експлуататорам віруючі одержали з «першоджерел».
Прелати добре
розуміли: розкопки — то обман, але релігія без цього ніколи не обходиться.
Із сказаного
видно, що євангельські апостоли Петро і Павло особи не реальні, як і більшість
«святих» християнської церкви. А проте церковники прагнуть і в наш час пропагувати
культ цих апостолів, розповідаючи про них усякі вигадки. Богослови навіть написали
книжки про «першоверховних» апостолів. У церковному календарі Петру й Павлу
відведено спеціальне велике свято. Йому передує «петрів піст», який триває
близько місяця, з 17 червня по 12 липня. Віруючим на цей час забороняється
вживати скоромну їжу, розважатися, вступати в шлюб і справляти весілля. Служителі
церкви рекомендують пастві сумувати з приводу «мученицької» кончини вигаданих
апостолів, перейнятися глибоким почуттям віри в їх велику «святість» і
молитись їм, просячи захисту перед богом.
Церква на всі
лади розхвалює Петра й Павла саме за те, що ці апостоли фанатично проповідували
християнське вчення про гріховність людини, життя котрої на землі — це, мовляв,
тільки вступ до вічного життя за гробом, а перебуваючи на землі, вона повинна
пройти іспит на вірність богу через страждання, котрі посилає всевишній. Та
мільйони радянських людей давно вже порвали з релігією, з її повчаннями,
відмовились від усіх релігійних свят, у тому числі й від свята на честь
міфічних апостолів Петра та Павла.
М. Захаров
Немає коментарів:
Дописати коментар