Питання про мету і смисл життя є одним з основних серед морально-етичних
проблем. Більше того, смисл життя — це не лише моральне, а й загальнофілософське
поняття. Воно виходить за межі моральності, оскільки торкається питання про
ставлення людини до світу, про своє місце в ньому, про суть життя. Питання про
Мету і смисл життя охоплює всі сфери людського існування.
Мета життя людини і смисл життя — не рівнозначні поняття, хоч вони й
нерозривно зв'язані між собою. Мета життя — це питання про те, до чого йде людина
у своїх обдуманих цілях, а смисл життя — це питання про те, для чого потрібна
саме ця мета, в чому її сенс. Питання про мету життя має зовнішній характер, а
поняття про смисл життя — внутрішній. Мета завжди попереду, а смисл — це
значення сьогоднішнього процесу життя. Кожна людина хоче усвідомлювати, який
смисл уже сьогодні має її буденне життя для майбутнього.
Радянські люди добре знають мету і смисл свого життя. Наш народ вписує нову
сторінку в літопис будівництва першого на землі комуністичного суспільства.
Товариш Л. І. Брежнєв говорив на XXV зїзді КПРС про те, що ми послідовно
«просуваємося до великої мети - побудови комуністичного суспьствава і чим
ближча ця мета, тим вища енергія мас» [1]. Щоранку десятки мільйонів радянських людей починають свій черговий,
звичайний робочий день. Саме вони, як було сказано на з'їзді, «виконуючи
накреслення партії, підносять Радянську країну до нових і нових висот прогресу.
І, називаючи наш час часом великих звершень, ми віддаємо належне тим, хто зробив
його таким, — ми віддаємо належне людям праці» [2].
Марксистсько-ленінська філософія дає людині правильне розуміння смислу
людського буття й відповідно до цього формує внутрішні переконання, чого не
можна сказати про релігію.
Церковна література широко ставить питання про мету і смисл життя. Та в
якому плані?
Кожний істинний християнин, писав патріарх Сергій, прагне вічного життя.
«В цьому — смисл існування для віруючої людини». Релігія не обіцяє людині
щастя на землі. Біблія, нехтуючи земним життям, вимагає від віруючих «не
збирати для себе скарбів на землі», бо вони відвертають людину від віри в
бога.
Релігія завжди прищеплювала зневагу до земного життя. Всі святі отці
вимагали зречення світу, говорили про вихід у монастир чи в пустелю. Людині,
за їх твердженням, слід зректися світу лише тому, що з любов'ю до земного
життя не можна поєднати любов до бога. Найбільшого зречення світу, згідно з
ученням церкви, можна досягти в чернецтві.
До Жовтневої революції в Росії налічувалось 547 жіночих і 478 чоловічих
монастирів, в яких перебувало понад сто тисяч черниць і ченців, які зреклися
світського життя. Нині лише жменька віруючих людей, відірваних від громадсько
корисної праці, проживають у невеликій кількості монастирів, що залишились у
наш час. Церква розцінює таке життя як подвиг. Вона називає їх благочестивими
християнами, які обрали для себе «шлях чернечого послуху святій церкві».
Присвячуючи все своє життя служінню богу, ці люди є для церкви прикладом християнської
доброчесності. У монастирях, пише «Журнал Московской патриархии», невгасимо
жевріє лампада близького для православної людини «чернечого подвигу».
Проблеми мети і смислу життя, як їх розглядає релігія, за багато років не
зазнали істотних змін. Причина цього — в непорушності біблійних догматів, на
яких грунтується релігійне вчення.
Патріарх Сергій писав, що «для християнина мета життя — не особисте щастя,
не самовтіха, а святість заради святого господа».
Отже, мету і смисл буття людини християнство вбачає у прагненні до вічного
життя після смерті. Такий вихідний пункт усієї церковної пропаганди як у
минулому, так і тепер. Про це написано чимало богословських дисертацій. Так,
у дисертації М. Чебаря «Про основні принципи християнської моральності», яку
він захищав у Московській духовній академії, цілком серйозно доводиться,
нібито «християнство вказує людині найвищий ідеал не в досягненні технічної
зовнішньої досконалості в житті чуттєвого земного світу, а у самовдосконаленні
й досягненні царства небесного. Підготувати себе в цьому земному житті через
самовдосконалення до іншого, вищого життя в царстві небесному — таке головне
завдання християнина».
Виходить, що не земному життю віруючий повинен приділяти головну увагу, а
якомусь царству божому. Відхід від суспільного життя в себе, у вузький світ
особистих переживань і прагнень до бога, «спасіння» — ось головна норма
поведінки, приписувана церквою віруючим.
Ще зовсім недавно богослови критикували атеїстів за те, що вони відкидають
аскетизм. Відомий богослов Н. Стеллецький писав, що до подвигів духовного
подвижництва матеріалісти ставляться з неприхованим «презирством та іронією».
Їм, мовляв, незрозуміло те, що аскетизм є «плід найглибшої потреби душі
людської в прагненні її до божества й тому тримається на розумних основах».
Так, ми, атеїсти, відкидаємо аскетизм, бо він проголошує відхід від
радощів земного життя у світ власного «я», вимагає посиленого додержання
релігійних догматів й утверджує релігійний фанатизм. В. І. Ленін відзначав,
що «комунізм повинен нести з собою не аскетизм, а життєрадісність і
бадьорість, викликану також і повнотою любовного життя» [3].
Релігія виправдує і прославляє страждання людини. Чим більше страждає
людина, тим більше вона угодна богу. Марксизм дає зовсім іншу оцінку стражданням
людини та ідеалізації їх церквою. Своєю проповіддю терпіння і прощення в
стражданнях християнство, вказував А. Бебель, «відхиляло людство від його
мети — вдосконалюватись в усіх відношеннях, прагнути до найвищого розвитку,
радіти і насолоджуватись уже досягнутими благами» [4].
Церква проповідує примирення з муками як неминучим супутником земного
життя. Вона може благословляти навіть сльози дитини в ім'я спокутування
гріхів. А комунізм організує трудящих на боротьбу з усіма стражданнями людини.
«Наш заклик до боротьби, — говорив А. В. Луначарський — не є тільки жертовний.
Ми йдемо на боротьбу не як ягнята на заклання, а ми йдемо на боротьбу як
озброєні борці, з метою перемогти» [5].
Релігія оголошує бога кінцевою метою людини. А бог в уявленні віруючих -
це найвища справедливість, любов, найвище благо. Сама ж людина зображається
слабкою за своєю природою, нікчемною порошинкою, гріховною і злою істотою.
Віруючі люди завжди замислювались, чому всемогутній бог не позбавить їх
від горя? На це запитання журнал євангельських християн-баптистів «Братский
вестиик», дає таку відповідь: «Постає питання: хіба не спроможний бог уже тепер
позбавити дітей своїх від всемогутньої скорботи? Бог спроможний захистити
своїх чад від усіх знегод, але не входить у господні наміри захистити своїх
послідовників від усього сумного й скорботного в цьому світі». Сказано в дусі
Євангелія: «У світі будете мати скорботу» (Іоанн, 16, 33).
Ідеологи релігії кажуть, що віруючі завжди можуть просити бога, щоб він
захистив від горя, скорботи, але найкраще просити його, щоб він дав сили не
ремствуючи перенести скорботи, переживання. Слід проходити життєвий шлях,
покірно несучи свій хрест.
Церква ніколи не ставила своєю метою знищення соціальної несправедливості.
Вона не виступала проти рабства, злиднів, класової експлуатації. Релігія
завжди виправдовувала і виправдовує духовну злиденність людини.
Смисл свого життя віруючий бачить у рабській покорі волі божій. Ніщо не
дає такої користі людям, як відмова від власної волі, пише «Журнал Московской
патриархии». Бо як може людина зрозуміти волю бога, якщо вона віритиме сама собі
й дотримуватиметься своєї волі? «Наша воля є мідна стіна між людиною та богом.
Відсічення своєї волі є кровопролиття, і для досягнення цього людина має
трудитись до смерті». Єдина мета людини, учить релігія, будь-що досягти
«вічного спасіння».
Богослови твердять, що вічного спасіння швидше досягає той, хто відвідує
храм. Тут християни вже на землі стають громадянами неба. Тому церква закликає
всім серцем полюбити храм божий, цей, за їхнім висловом, духовний спасенний корабель,
який вірним шляхом допоможе переплисти бурхливе житейське море й досягти
бажаного небесного берега.
Легковірна віруюча людина запитує, коли ж, нарешті, настане оте царство боже.
Духовенство соромливо ухиляється від прямої відповіді на це запитання, бо
само, зрозуміло, нічого не знає й знати про це не може.
Питання про смисл життя людини нерозривно зв'язане з питанням про щастя.
Релігія закликає віруючого шукати смисл свого існування на шляхах, які ведуть
від боротьби за справжнє щастя. Релігія обіцяє людям щасливе життя тільки на
небі. Вона відриває їх від творчої діяльності на благо суспільства, притуплює
свідомість. Праця для віруючого є лише засобом спасіння душі. Крім того, без
божої допомоги, за твердженням богословів, праця людини буде марною.
Ні, даремно сучасні богослови говорять про користь релігії для виховання
високої моральності у радянських людей. Християнство і соціалізм — це вогонь
і вода, як влучно зауважив Август Бебель. Лише соціалізм розкрив велич людини,
творця всіх матеріальних і духовних благ. Марксизм-ленінізм учить, що смисл
життя слід шукати в творчості, у справах людини, яка перетворює світ. Людина
— ось хто володіє всім, робить усе і бореться за все, «Історія — не що інше, як
діяльність людини, що переслідує свої цілі» [6], — писали К. Марксі Ф. Енгельс.
Життя людини, позбавлене мети і смислу, не може бути щасливим. Життя дає
людям величезне задоволення лише тоді, коли воно підпорядковане служінню
великим цілям. Справжнє щастя людини невіддільне від виконання громадянського
обов'язку. Лише в соціалістичному суспільстві створюються умови, в яких
виконання громадянського обов'язку може стати для кожної людним смислом її
життя, творчої діяльності, що дає справжнє щастя. Програма КПРС проголосила Щастя
великою метою комунізму поряд з Миром, Працею, Свободою, Рівністю і
Братерством.
М. Дзекунов,
кандидат філософських наук, м. Суми.
Посилання:
1. Матеріали
XXV з'їзду КПРС. К., Політвидав України, 1976, стор. 5.
2. Там же. стор. 43.
3. Спогади про В. І. Леніна, т. 2, К., Політвидав України, 1958, стор. 477.
4. А. БЕБЕЛЬ. Христианство и социализм. М., Госполитиздат, 1959, стор. 24.
5. А. В. ЛУНАЧАРСКИЙ. Христианство или коммунизм. М., 1926, стор. 38.
6. К. МАРКС І Ф. ЕНГЕЛЬС. Твори, т. 2. стор.
98.
Немає коментарів:
Дописати коментар