Прихильники Руської
православної церкви вважають, що бог створив людину «досконалою душею й тілом» [1] і сталося
це 5508 року до нашої ери.
Розвінчання богословського міфа йде в основному в чотирьох напрямах: доводиться наукова неспроможність тверджень церковників про час виникнення людини на Землі; про душу, яка буцімто є центром і знаряддям психічної діяльності; про надприродне творіння людини; про її незмінюваність у часі. На відміну од релігії наука дає матеріалістичне пояснення всіх цих питань.
Ще за давньої
давнини люди помічали в себе спільні з тваринами (особливо з мавпами) риси. Це
наводило на думку про спорідненість людини з тваринним світом. Набираючи часом химерних
форм, ця правильна в принципі ідея в ході історії розвивалась і уточнювалась
ученими.
Ставши панівною
релігією на Русі, християнство придушувало будь-яку живу думку про походження
людини, рас, націй, забороняло наукові дослідження. Погляди, що суперечили
Біблії, Руська православна церква оголошувала єретичними, а мавп — нащадками
людей, які «за гріхи» деградували більше від дикунів.
Та попри всі
заборони наукові дослідження тривали (хоч тільки в XVI столітті вчені
насмілились заявити, що у чоловіка стільки ж ребер, як і в жінки).
Порівняльно-морфологічний [2] аналіз людини й тварин, вивчення будови тіла,
мозку, складу крові диктувало висновок: людина й мавпа мають спільних предків
— викопних мавп.
Проте до
середини XIX століття достатніх даних на доказ тваринного походження людини ще
не було. І тільки 1871 року Чарлз Дарвін у своїй праці «Походження людини і
статевий добір» усебічно обгрунтував цей висновок.
Богослови
відкинули його як неузгоджуваний з Біблією, але незабаром переконались, що
прості посилання на «святе письмо» вже «не спрацьовують», а наукова теорія
завойовує дедалі більше прихильників. Тому з 80-х років XIX століття теологи
стали шукати «наукових» доказів на захист біблійного міфа про походження
людини.
Основним їхнім
аргументом проти Дарвіна був такий: якби людина походила від мавпи, то існували
б перехідні форми мавполюдей, викопні рештки яких стали б речовими доказами
правоти вченого. Оскільки ж наука тоді їх ще не мала, теологи твердили, що
Дарвін не має рації.
Та незабаром
саме життя спростувало цей аргумент. Археологія й антропологія збагатили науку
цілою низкою блискучих відкриттів. На острові Ява у 1891—93 роках було знайдено
кісткові рештки пітекантропів — найдревніших викопних людей, що жили на землі
приблизно 500 тисяч років тому. 1927 року в Китаї виявили останки більш
розвиненої викопної людини — синантропа; час його існування — близько 400
тисяч років тому. 1856 року в Німеччині було знайдено скелетні залишки неандертальців,
давність яких — 200—35 тисяч років. Це були попередники викопних пізньопалеолітичних
людей сучасного виду — кроманьйонців, найдавніші рештки яких датуються 40
тисячами років.
Останнім часом
теорія Дарвіна підтверджується новими відкриттями: у Східній Африці знайдено
рештки наших прапращурів, вік яких — 4—5 мільйонів років; у Північній Кенії
виявлено залишки істоти, що жила (за попередніми даними) 8 мільйонів років тому
і була проміжною ланкою між мавпою і людиною.
Про тваринне
походження людини свідчать: палеоантропологічний [3] аналіз кісткових останків
предків людини; ембріональний етап та онтогенез [4] у цілому, що начеб
повторюють філогенез [5] людини від далеких тваринних предків до найближчих —
мавп; фізико-хімічний аналіз тіла, його будова, функції органів, хвороби
людини, подібні до хвороб людиноподібних мавп; понад сто рудиментарних [6]
органів, успадкованих від тварин; 623 спільні для людини і орангутанга ознаки.
Вагомий внесок у
створення наукової теорії антропосоціогенезу [7] зробив Ф. Енгельс. У
роботі «Роль праці в процесі перетворення мавпи в людину» він показав, що
перехід від мавпи до людини тривав довго; впродовж цього тривалого процесу
складалась сучасна фізична будова людського тіла, формувались суспільні
відносини, свідомість і мова. Вирішальне значення при цьому мала праця [8].
Наукове
розвінчання богословського міфа примушує церковників замовчувати біблійну
концепцію щодо часу появи людини на землі. Більше того, тепер вони визнають:
«Як би то не було, очевидно одне: біблійний текст не може правити за джерело
при визначенні древності людського роду».
Поступаючись у
питанні про час появи людини на землі, богослови, проте, й нині нерідко повторюють
біблійний міф про її божественне творення. Так, у «Журнале Московской
патриархии» (1972 р., № 1, с. 33—39; № 3, с. 33—40) без будь-яких застережень
передруковано статтю Василія Великого, де повторюється біблійний міф про
створення людини богом; А. Коновалов у кандидатському творі (1981 р.) пише:
«Богові було угодно започаткувати весь рід людський від однієї людини».
Разом з тим,
зауважує Л. Харахоркін у журналі «Наука и религия» (1959, № 3, с. 19),
«серед... богословських праць... немає, мабуть, жодної, де не було б спроби
висміяти тезу про походження людини від мавпи».
Та в міру
поширення наукових знань люди дедалі більше довіряють їм. Тому в богослов'ї,
крім традиційного тлумачення питання про походження людини, з'явилось і
модернізоване. Особливо виразно виявляє воно себе, коли йдеться про формування
тіла Адама.
Дореволюційні
богослови категорично заперечували ідею існування преадамітів [9] (або
коадамітів); сучасні ж визнають, що людина має тваринних предків. В їхньому
середовищі буцімто й народився Адам, який перетворився на людину після того, як
бог вдихнув йому душу. А «Журнал Московской патриархии» (1972, № 2, с. 67)
визнав, що «у всіх людей природне походження однакове». Тобто богослови зробили
істотний відступ від біблійного міфа про творення людини (тіла). Ще рішучіше
відступили вони від Біблії у питанні про походження людських рас.
Як відомо, у наш
час «теорія» вищості одних рас над іншими зазнала остаточного краху. «Видатне
завоювання соціалізму — розв'язання національного питання. Перемога Жовтня
назавжди покінчила з національним гнітом і нерівноправністю націй і
народностей, — записано в новій редакції Програми КПРС. — ...Відійшла в минуле
національна ворожнеча, нормою життя стали братерська дружба, тісне
співробітництво і взаємодопомога всіх народів СРСР» [10]. Конституція СРСР відкидає
політику релігійної конфронтації: «Розпалювання ворожнечі і ненависті у зв'язку
з релігійними віруваннями забороняється» (ст. 52).
За цих умов
проповідь винятковості православних (так само як і інших) народів стала неможливою.
Ось чому церковники мовчать про колишню зневагу Руської православної церкви до
«іновірців».
Замовчують вони
й ті місця Біблії, де пояснюється виникнення різних мов: у такий спосіб було
покарано людей за зухвалу спробу побудувати Вавілонську вежу, щоб зазирнути в
мешкання бога [11].
Та замовчувати
расові відмінності богослови все-таки не можуть. Адже очевидно, що від
чорношкірих батьків народжуються чорношкірі діти. Який же був Адам? Чорний чи
білий?
Так саме життя поставило
церковників перед необхідністю вибрати концепцію полігенізму [12] чи
моногенізму [13]. Оголосити себе прихильниками моногенізму вони
не можуть, бо цим дискредитували б себе в очах «кольорових» народів. Не можуть
і визнати теорію полігенізму, бо це означало б відмовитись від ідеї творення
прабатьків людини богом. Отож вони й вибрали «проміжний варіант»: нащадки
однієї подружньої пари, проживаючи довго у різних кліматичних умовах, змінили
колір шкіри й набули інших расових відмінностей.
Антинауковість
цієї позиції полягає в тому, що вона виводить увесь рід людський від однієї
подружньої пари і, визнавши існування рас результатом
Фронтиспис
Біблії
(Москва, 1663 р.).
еволюції, саму еволюцію
розуміє поверхово. Адже головне у становленні й розвиткові людини - перетворення
всього організму (а не виникнення расових відмінностей і різного кольору
шкіри) і особливо розвиток мозку й психічних здібностей під впливом трудової
діяльності. Та про це богослови не говорять нічого.
Визнавши по суті
банкрутство богослов'я в питанні про тіло Адама, церковники й досі твердять
про творення богом безсмертної душі. Їхні намагання зберегти «неушкодженою» ідею
душі зрозуміла; вона є основоположною в християнстві; без її визнання
християнство існувати не може. За даними радянських дослідників, віруючі
надають їй такого ж фундаментального значення, як і ідеї бога; з розвінчанням
цих ідей знищується й одне з головних положень християнства — міф про воздаяння
в «іншому» світі».
І. М. Сєченов, І.
П. Павлов та їх послідовники спростували релігійну ідею душі. Головні їхні
аргументи були такі: по-перше, психічні явища не виникають самі собою, поза
матеріальними об'єктами; по-друге, суб'єктивний світ людини формується в
результаті аналізу й синтезу в її мозкові подразнень, що надходять від
зовнішніх об'єктів і внутрішніх органів. Усі ці процеси цілком матеріальні.
Сухих
Олексій, кандидат
філософських наук, доцент, м. КОМУНАРСЬК Ворошиловградської області.
ПРИМІТКИ
1. Рідкісним
винятком є думка дореволюційного професора-протоієрея П. Я. Свєтлова про те, що
духовна і тілесна досконалість перших людей не була закінченою (Светлов П. Я.
Христианское вероучение в апологетическом изложении, т. 2. Киев, 1912, с.102).
2. Морфологія —
наука про закономірності будови й процесів формоутворення тваринних і рослинних
організмів у їх індивідуальному та історичному розвитку.
3.
Палеоантропологія - наука, що вивчає викопні рештки людини, її походження і
розселення.
4. Онтогенез — індивідуальний
розвиток будь-якого організму від моменту зародження до смерті.
5. Філогенез —
історичний розвиток як окремих видів і систематичних груп організмів, так і
органічного світу в цілому.
6. Рудиментарний
- недорозвинений, зникаючий, залишковий.
7.
Антропосоціогенез — соціальні умови походження людини.
8. Про інші фактори становлення людини див.:
«Наука и религия», 1982, № 1, с. 3—4; 1983, № 1, с. 22; 1984, № 9, с. 24—33;
«Філософська думка», 1983, № 4, с. 103—107.
9. Преадаміти — попередники Адама.
10. Матеріали XXVII з'їзду КПРС. М., 1986, с.
149.
11. У «Богословских трудах» (1961, т. 2, с.
214) визнається, що «змішування мов» могло являти собою тривалий процес, який
проходив під впливом природних причин. Як бачимо, відмова від духу й букви
Біблії очевидна, хоч, як і раніше, наукове пояснення походження національних
мов заперечується.
12. Полігенізм —
реакційна антинаукова теорія походження людських рас від різних видів і родів
мавп у різних місцях землі незалежно одна від одної. Використовується
ідеологами імперіалізму для обгрунтування расизму.
13. Моногенізм —
система поглядів, за якою всі сучасні раси мають спільне походження і є підрозділами
одного виду — сучасної людини.
Немає коментарів:
Дописати коментар