Наступ на
релігійну ідеологію Павло Тичина вів протягом усього свого життя, вів
наполегливо й цілеспрямовано. Вистражданим, глибинним був протест поета проти
релігії й клерикалізму, похмура тінь яких лягла на його дитинство та юність.
Твори, в яких постає образ знедоленої дитини, що зненавиділа задушливу
атмосферу навчального духовного закладу (йдеться передусім про вірш «З мого
дитинства» (1940) і поему «Моє дитинство» (1958—1960), являють собою щиру схвильовану
сповідь поета, відтворюють ті обставини його життя, що спричинилися до появи
поезій, де боротьба з релігією осмислюється на неоглядних просторах
світобудови, в широкій історичній перспективі.
В ранній поезії
Тичини підкреслюється філософський психологічний аспект теми — ліричний герой
кидає виклик релігійній ідеї одвічної гріховності людської природи,
утверджуючи віру у величезні духовні можливості людини, в її силу і велич,
звільняючи її від принизливого страху перед гнівом господнім. Почуттям
радості, яке охоплює ліричного героя, котрий зробив цей важливий крок на шляху
духовного визволення, і пройнятий вірш «Не Зевс, не Пан...», що відкриває першу
збірку поета — «Сонячні кларнети»:
І стежив я, і я
веснів:
Акордились
планети,
Навік я взнав,
що Ти не Гнів, —
Лиш сонячні
кларнети.
Поетичні ідеї
вірша «Не Зевс, не Пан...» дістають вияв не тільки в роздумах про місце людини
у світобудові, не тільки у запереченні психологічних комплексів, пов'язаних з
релігією, а й у протиставленні релігійній космогонії тих образів, що беруть
свій початок у новітніх наукових поглядах на природу. «Дзвонні звуки», «пітьми
творчої хітон», «благовісні руки» — ці, пов'язані з релігійною символікою,
образи поступаються перед поетичним апофеозом одвічного руху, кругообігу
матерії:
Горять світи,
біжать світи
Музичною рікою.
Вірш «Не Зевс,
не Пан...» був першим твором Тичини, в якому. такою очевидністю, з таким
поетичним блиском виявилась єдність художника і мислителя, та єдність, яку
поет вважав основою справжнього мистецтва, до якої прагнув сам і закликав
інших.
Поетів ніжних в
нас багато,
Але мислителів
ще мало... —
ось що засмучувало
Тичину, який вимагав — аж до останніх днів свого життя — піднесення
філософської культури мислення в поезії.
Глибока
зосередженість поета, цілеспрямоване розгортання поетичної ідеї заперечення
релігійного світовідчуття дістають свій вияв також у циклах «У собор» (1917) і
«Сотворіння світу» (1920).
У першій частині
диптиху «У собор» відтворюється психологія людей, які, зрікшися власної волі
й гідності, сподівання свої пов'язали з надприродними силами, чекаючи від них допомоги
й здійснення бажань. Старці б'ють поклони біля церкви — цей образ наче подвоюється,
віддзеркалюється у пейзажному малюнкові:
По один бік
верби.
По другий —
старці.
Гнуться, гнуться,
гнуться верби.
Нагинаються
старці.
Побутову реальну
картину поет підносить на рівень узагальнення. Перед читачем вже не просто старці-жебраки,
а люди, духовно окрадені релігією, принижені, скорені, позбавлені волі й
сили, «злиденні духом».
Вдаючись до
улюбленого ним прийому перенесення епітету, поет досягає неабиякого ефекту
художньої ощадливості. Так, рядок «синє брязкання кадил» дає змогу побачити
одразу і синій дим ладану, і кадило, що розгойдується в руці диякона. Цей самий
прийом у рядку «шум юрби глухої» виконує інше завдання — поєднує дві різні за
змістом характеристики; глухий шум юрби та її затуманеність релігійною проповіддю.
Минає понад
сорок років, і у варіанті до поеми «Моє дитинство» знову виринають знайомі
мотиви:
А дві стіни
закошлених ченців
(мов сонним
вітром бур'яни хилило)
все кланялись.
Поміж людьми ходило
зітхання
покаянне. А кадило
їм струшувало
брязкіт бубонців [1].
Похмурому колориту
першої частини твору протистоїть осяяна сонячним світлом, радісно піднесена
друга його частина. Тут містичним маренням протиставлено пафос ствердження реального
чуттєвого світу, красу й поезію природи, її буяння. Поет веде читача в
знайоме, звичне оточення, але просвічує його променем такої ліричної напруги,
що стежка на город починає співати, дивом поезії здається соняшник, басовий
голос бджоли, ніжне вітання ромашки стають необхідними нотами у зеленому
гімні природи, у величному, злагодженому її хорі («І звучить земля, як орган»).
З великою силою
поетичної виразності відтворено у диптиху самопочуття людини, яка духовно
прозріла, визволилася з-під влади релігійних примар. У змінах тональності, у
чергуванні й зіткненні різних значень постає багатогранний місткий образ
оновленої людини.
У циклі
«Сотворіння світу» паралелі між життєдайними процесами, що відбуваються у
космосі (цей мотив незабаром буде розвинутий в циклі «В космічному оркестрі»),
і самоствердженням людства в процесі праці й творчості завершуються образом
передостаннього дня старого світу, передодня справжньої історії людства.
Вершиною циклу є другий його вірш — «Вже бих заснув сиз вечір». Тут біблійні
образи стають своєрідними метафорами, засобами творення поетичного іносказання.
Християнство
надавало особливого значення біблійній легенді про гріхопадіння Адама і Єви.
Тут бере початок ідея первородного гріха, що, на думку богословів, назавжди
визначив напрямок і характер історії людства. У вірші Тичини Адам і Єва — не
грішники, які, вражені божим гнівом, у розпачі і каятті стоять біля райської
брами, що навіки зачинилася перед ними, не жалюгідні вигнанці, приречені на
злиденне існування, на одвічне спокутування своєї провини. У вірші вперше
постає мотив, який проймає всю творчість Тичини,— поетизація народної праці, що
створює всі цінності землі і в процесі якої людина, реалізуючи свої
можливості, освоюючи навколишній світ, піднімається на все вищі й вищі
духовні рівні.
Настроєм
урочистої задуми пройнято вірш. Адам і Єва немовби спинились на якійсь межі,
що відділяє їхнє вчора від їхнього завтра. Ця межа — усвідомлення своєї людської
сутності, передчуття величних перспектив, що чекають на людину, яка, створивши
знаряддя праці, вийшла на простори творчості.
Неоднозначним,
складним і суперечливим було ставлення молодого поета до етичних і естетичних
ідеалів, які лягли в основу релігійного мистецтва. Це позначилось на ранніх
його творах. Поетичним свідченням глибокої внутрішньої переоцінки цінностей,
що відбувалась у свідомості поета, стає цикл «Мадонно моя» (1920). У ньому
відбилася глибока відданість новому світові і водночас внутрішня збентеженість.
У циклі протистоять один одному два ідеали, два світи, дві душевні структури. З
образом Мадонни — цим втіленням лагідності, ніжності, скорботи, вболівання за
людство — змагається образ, що мас втілити новий етичний і естетичний ідеал,
красу нової жіночності. Жага життя й радості, праця й кохання — ось що
символізує образ троянди, якій має поступитися місцем Мадонна-лілея.
Втім прагнення
поета надати перевагу земному над небесним наче наштовхується на якісь внутрішні
перешкоди, набуває в циклі суперечливого характеру. Суперечність ця розв'язується
у вірші «La bella Fornarina» (1921), де з реальним земним життям пов'язуються
уявлення про високу духовність, красу, чуйність і ніжність.
Дальший розвиток
антирелігійної теми у творчості Тичини характеризується загостренням
соціальної проблематики. Так, у поемі «Живем комуною» (1920) звільнення від релігійних
уявлень пов'язується з поетизаціею народовладдя, з мотивом піднесення самооцінки
людини - активного учасника соціалістичних перетворень.
Грандіозність історичних
зрушень XX століття, могутній розмах Великої Жовтневої соціалістичної
революції, народження нового світу в запеклій боротьбі з силами світу старого,
впевненість у тому, що процес революційних перетворень негайно пошириться на
інші країни, набуде світового характеру, чекання цього омріяного майбутнього —
все це породжувало нечуване емоційне піднесення, визначало світовідчуття
радянської людини, а отже, зміст і напрямок радянського мистецтва. Виникає
явище, типове для мистецтва перших років революції, — так званий космізм,
якому віддали данину поети різних напрямків і угруповань, естетичною закономірністю
стає поетичне осмислення світобудови.
Ідея космізму була
наскрізь соціальною: вдаючись до планетарних масштабів, поети засобами романтичного
письма відтворювали переможну ходу соціалістичної революції, її велич.
Мистецтво утверджувало єдність світу, прагнуло відтворити цілісну його
картину, вловити в хаосі суперечностей провідні закономірності поступального
розвитку дійсності, — поетизуючи універсальний зв'язок, взаємодію між явищами
природи і суспільного життя, воно поширювало на всю світобудову закони найсправедливішого,
найлюдянішого комуністичного ладу. Все це зміцнювало, поглиблювало історичний
оптимізм радянської літератури.
Заглиблюючись у
сфери, ще не освоєні поезією, Тичина незмінній застиглій картині релігійної
космогонії протиставляє образи вічного кругообігу матерії, минущості її форм.
У створеній ним поетичній картині космосу пульсує життя — безмежне й вічне, як
безмежні й вічні матерія і спосіб її існування — рух. У циклі «В космічному
оркестрі» вражає різноманітність образів і картин руху матерії. Мільйони
вібруючих сонячних систем, комети, які мчать безнастанно, потоки вітру, линучі
сузір'я — немовби сама матерія розгортає все багатство свого буття.
Процес одвічного
оновлення, переборення космічним рухом усіх тимчасових незгод і драм — ці мотиви
у циклі пов'язуються з життям суспільства, з ідеєю утвердження історичного
оптимізму, з впевненістю в тому, що людство подолає всі перешкоди на своєму
шляху до комуністичного майбутнього.
Уявлення про
майбутню гармонію в циклі «В космічному оркестрі» не має нічого спільного з
ідилічністю, з тенденцією до згладжування реальних суперечностей історичного
розвитку. Навпаки, поет підкреслює драматизм народження й утвердження нового в
житті природи і суспільства, у рядках високої ліричної напруги звеличує
героїзм, самовідданість борців за перемогу ленінських ідей, вловлює музику
прийдешнього, пов'язану не з релігійними містичними ілюзіями, а з реальною
могутністю нового світу:
То не тінь херувима
—
аероплана путь!
—
Яка музика
невловима! —
пропелери гудуть...
Отже, атеїстична
суть поетичної космогонії Тичини в його циклі «В космічному оркестрі» полягає в
розгорненій поетом картині світобудови, де не лишається місця для бога та
його синкліту. «Не тінь херувима», а художнє осмислення тенденцій розвитку
природи і суспільства, плин художніх асоціацій, пов'язаних з останніми
досягненнями наукового пізняння, з філософською, етичною, соціальною і
політичною проблематикою, — ось на якому широкому полі здійснюється в циклі
критика релігії.
Ліричні роздуми
про комуністичне суспільство, в якому втіляться етичні ідеали поета («Нема там
смутку, суму-гніту, Чужий системам егоїзм»), заклики до мужності, стійкості,
суспільної активності переростають у звеличення героїзму, у поетичне
передбачення того, що в боротьбі за перемогу комунізму зросте покоління велетнів
духу. Та й у віршах, датованих 1921 роком («Великдень» і «Перше травня на
Великдень»), релігійному святу, що наче уособлює всі сили старого світу, поет
протиставляє новітнє торжество, передчуття величі майбутнього, сліпучого злету
людської думки, буяння людської краси.
Мотиви, що
беруть свій початок у матеріалістичній філософській ідеї єдності світобудови,
виразно лунають і в поемі «Срібної ночі», написаній в 60-і роки і присвяченій
пам'яті О. І. Білецького. На тлі повсякденного життя виникає й розгортається
у цьому творі внутрішній конфлікт, іде суперечка двох голосів у душі поета.
Один з цих голосів не може примиритися з минущістю людського життя, другий —
умовляє скоритись неминучості. Поет наче прозирає глибини світобудови, і
перед ним постає картина вічного кругообігу матерії, де кінець життя стає його
початком:
А там ні сну ж і
ні дрімання,
ні обайдужень,
ні журби, —
тяжіння вічне й
розставання, —
і все під знаком
боротьби,
під знаком
одного бажання:
і в хаосі
творить скарби.
Критика релігії
звучить і в публіцистичних творах Тичини. Виразно памфлетні наголоси
позначають, зокрема, розповідь поета про Міжнародний конгрес письменників на
захист культури, що відбувся 1935 р. в Парижі. Учасники конгресу виступали
проти буржуазної культури, що йде до занепаду, зокрема — проти загравання
буржуазної інтелігенції з релігією. «Їй необхідні декорації, — говорив про
буржуазію Арагон, — на зразок декорацій карикатурної «Містерії страстей Христових»
на паперті Нотр-Дам, які затуляють префектуру поліції» [2]. Про цю ж містерію,
яка на задум її організаторів, мала відвернути увагу народних мас від
конгресу, згадує й Тичина. Сатиричний ефект утворює зіставлення ним бездуховної,
буржуазної повсякденності, сліпучого світла реклам великого капіталістичного
міста й грубих підробок під містичний екстаз середньовіччя.
Наприкінці 30-х
років у художніх творах Тичини критика релігії поступається місцем перед іншими
проблемами, втім, ставлення до релігійної ідеології назавжди лишається для
поета одним із вирішальних критеріїв оцінки світогляду людини, безпомилковим свідченням
її суспільно-політичної позиції. Захоплення поета викликають «антирелігійні
стріли «Кобзаря», бойовий запал виступів Франка проти релігії та її слуг,
антирелігійні мотиви в народній творчості, сміливі виступи проти релігії
Руставелі, Гафурі, Абовяна.
Протиставлення
релігійній космогонії поетичного образу світобудови, пов'язаного з
матеріалістичними поглядами, витіснення уявлення про всемогутність бога
уявленням про всемогутність людини, яка осягнула свої сили й можливості,
визначення місії людини у світобудові, її активної перетворюючої ролі, отже, й
поетичне ствердження народовладдя, викриття релігії як захисника та оборонця
світової реакції — так у поезії Тичини втілено тему визвольного впливу
соціалістичної революції на духовний світ людини, тему поступального
світоглядного розвитку особистості під впливом ідей марксизму-ленінізму.
Людині гімн.
Людині, а не богу! —
закликав поет у
вірші «Я знаю...» (1919). Гімном людині була вся його творчість.
Б. Корсунська, кандидат
філологічних наук
Примітки:
1. Особистий
архів поета.
2. Международный
конгресс писателей в защиту мира. ГИХЛ. М., 1936, с. 102.
Немає коментарів:
Дописати коментар