До 300-річчя з
дня смерті Б. Спінози (1632—1677)
Нідерландський
філософ-матеріаліст, борець проти релігії і церкви Барух (Бенедикт) Спіноза
народився в Голландії, яка, за висловлюванням К. Маркса, «була зразковою
капіталістичною країною XVIII століття» [1], одною з перших
європейських країн, що стала на шлях капіталістичного розвитку.
З раннього віку
майбутній філософ у релігійній школі «Древо життя» старанно вивчає Біблію,
Талмуд, філософію середньовіччя і новітніх часів. Під впливом деяких своїх
наставників, а також ідей Дж. Бруно, Ф. Бекона, Т. Гоббса, Р. Декарта й інших
мислителів Спіноза починає критично осмислювати релігійне вчення своїх предків
— іудаїзм. В бесіді з учнями школи він відверто висловлював свої сумніви щодо
божественного походження «святого письма», заперечував безсмертя душі, догмат
створення світу.
Рабини не
залишились у боргу: молодого мислителя було піддано малому відлученню. Члени
релігійної громади не мали права спілкуватися з ним протягом місяця. Але
Спіноза, переконаний у правоті власних ідей, не лише не скорився, а й письмово
виклав свої думки у філософському нарисі «Короткий трактат про бога, людину та
її щастя» і навіть організував спеціальний гурток для вивчення ідей цього
трактату.
Остерігаючись
«згубного впливу» на єврейську молодь, старійшини вдруге викликали непокірного
мислителя, намагаючись погрозами змусити його відвідувати синагогу й не
висловлювати крамольних поглядів на віру. Одначе Спіноза був несхитним.
Вичерпавши всі засоби — підкуп, замах на життя — й переконавшись, що Барух
назавжди порвав з «релігією батьків», рада релігійної громади 27 липня 1656 р.
виголосила анафему початкуючому філософу.
За тих часів це
було дуже тяжке покарання, бо жодному з членів громади «не вільно говорити з ним
ні усно, ні писемно, ні надавати йому будь-яких послуг, ні проживати з ним під
одним дахом, ні стояти від нього ближче, ніж на чотири лікті, ні читати нічого із
складеного ним чи написаного».
Але у Спінози
було багато друзів, які прийшли на допомогу в скрутні для нього часи. Йому
довелося змінити кілька місць проживання. Хліб насущний заробляв він
шліфуванням оптичного скла й досяг у цій галузі значних успіхів та
популярності. Нарешті Спіноза оселився в Гаазі, де й завершив свій «Богословсько-політичний
трактат» — один з найвидатнішнх творів XVII століття, що підривав основи
релігії. Роботу було опубліковано 1670 року анонімно. Численні ревнителі віри
шалено накинулись на цей твір. У 1674 році голландські власті наклали на нього
сувору заборону.
Чим же були так
обурені служителі церкви й правителі держави? Виявляється, Спіноза, прагнучи
звільнити людей від впливу церкви, а розум — від релігійних пут, вирішив
«дослідити Письмо вільно і без упереджених думок; вирішив не твердити про нього
і не брати за його вчення нічого такого, чому воно не навчило б найяснішим чином»
[2].
Не слід думати,
ніби до Спінози ніхто не досліджував Біблію. Її коментували екзегети, тлумачили
філософи середньовіччя, трактували талмудисти. Спіноза запропонував власний
метод аналізу, суть котрого полягає в тому, щоб 1) з'ясувати природу і властивості
мови, якою було написано книги Письма і якою їх автори говорили; 2) «зібрати
положення кожної книги і звести їх до суттєвих начал» з тією метою, аби проаналізувати
двозначні або суперечливі положення, що зустрічаються в одному реченні; 3)
з'ясувати обставини, що стосуються всіх книг пророків, а саме: про життя,
характер і заняття автора, долю кожної книги (як було її спочатку прийнято і
до чиїх рук вона потрапила; скільки було її різночитань і за чиїм рішенням її
включено до числа святих); й яким чином усі священні книги об'єднано в одне
ціле?
Докладно
аналізуючи питання про авторитетність Біблії, Спіноза прийшов до висновку, що всі
пророцтва мають суб'єктивний характер, їх зміст нерозривно зв'язаний з
індивідуальними особливостями кожного пророка, і джерелом пророцтва є аж ніяк
не бог, а звичайні смертні люди. Наприклад, якщо пророк був людиною
оптимістичною, то йому відкривались «видіння» перемог, миру і всього, що викликає
у людини радість, а якщо пророк був меланхолік — йому ввижалися війни,
покарання і всілякі злигодні. Більше того: на думку Спінози, характер, зміст і
стиль викладу пророчих одкровень залежав від життєвого досвіду, професії,
рівня культурного розвитку пророка. Якщо пророк був селянином, то йому
вважалися вівці, корови, бики; якщо воїном — полководці, війська. Пророк з
витонченим смаком говорив і писав у такому ж стилі; грубий, безграмотний —
відповідно й прокрокував. Це особливо помітно, якщо порівняти красномовність
Ісайї і Наума з грубуватим стилем Єзекіїля і Амоса.
Отже, пише
Спіноза, «якщо все це правильно зважити, то легко виявиться, що у бога нема
ніякого власного стилю в мові, але що тільки залежно від ерудиції і здібностей
пророка бог буває витончений, точний, суворий, грубий, велемовний і темний», а
тому довірятись авторитету пророцтв можна лише на тих же підставах, на котрих
ми довіряємось авторитету будь-якої іншої людини. Тим більше, що в багатьох
випадках пророки проявляють незнання, яке межує з невіглаством, хоча служителі
церкви й доводили, ніби пророкам відомо все, що може осягнути людський розум.
Так. із тексту Біблії випливає, що всевідаючий бог і гадки не мав про будову
сонячної системи, бо вважав, що Сонце рухається навколо Землі, а остання
стоїть нерухомо в центрі світу.
Важко
переоцінити значення для дальшого розвитку атеїстичної думки висновку
філософа про те, що Мойсей, якого Іудейсько-християнська теологічна традиція
вважає творцем найдавнішої частини Біблії — П'ятикнижжя,— не міг бути його
автором. Спіноза навів багато доказів, що підкріплювали цю думку: порівнював
назви місцевостей, які існували в часи Мойсея; старанно вивчав приписувані
йому книги, розповіді про його смерть і дальші події; звернув увагу навіть на
те, що розповідь ведеться в третій особі. Але хіба може бути таке, запитує
філософ, щоб людина писала про себе в третій особі, описувала власну смерть і
наступні події, що стались після її кончини? Певна річ, не може!
І Спіноза
приходить до таких висновків: а) «священні» книги написала не одна людина і не
для народу одної епохи, а багато мужів різного таланту, які жили в різні часи.
Якби ми схотіли підрахувати час, охоплений всіма ними, то вийшло б майже дві
тисячі років, а можливо, і значно більше; б) Біблія містить «не філософські
питання, а речі найпростіші, які можуть бути сприйняті навіть яким завгодно
тупицею»; в) мета Письма полягає зовсім не в тому, щоб повідомляти людям
істину, а «лише в тому, щоб учити послуху», благочестю, благопристойній
поведінці. Отже, Спіноза по суті дійшов розуміння й усвідомлення політичної
ролі церкви як найближчого спільника монархічної влади в одурманюванні й
експлуатації народних мас. Одначе мислитель не знав, та й не міг знати
внаслідок обмеженості наукових даних того часу ні соціально-історичних
коренів релігії, ані її класової суті.
Спіноза
знаходить велику кількість неузгоджених між собою біблійних висловлювань,
протиріч, які стосуються віку біблійних персонажів та часів, у котрі відбувалась
та або інша подія.
Філософія
Спінози справила величезний вплив на метафізичний матеріалізм XVII—XVIII ст.,
а його вільнодумство — на дальший розвиток атеїзму. Під впливом ідей Спінози
писав свій «Заповіт» священик Ж. Мельє. Великій просвітитель Ф. Вольтер в
антнцерковній полеміці запозичував чимало положень із
«Богословсько-політичного трактату». Атеїстичні думки Спінози знайшли
продовження у творчості «особистого ворога бога» — П. Гольбаха. Д. Дідро у
своїй славнозвісній «Енциклопедії» відзначав, що своїми працями Спіноза
«ввергає читачів у пучину атеїзму». П. Бейль називав Спінозу «благородним
атеїстом».
Високу оцінку
філософським поглядам Спінози дали класики марксизму-ленінізму.
В. Сутрин
Примітки:
1. МАРКС К. І
ЕНГЕЛЬС Ф. Твори т. 23 с. 707.
2. СПИНОЗА Б.
Избранные произведения в двух томах, т. 2, М., 1975, с. 13. (Тут і далі без
виносок — посилання на це видання. – Ред.).
Немає коментарів:
Дописати коментар