Розповідь колишнього священнослужителя
Народився я в
сім'ї православного священика. З раннього дитинства був навчений виконувати
всі приписи церкви. Не знаючи ще грамоти, читав напам'ять багато молитов.
Обов'язковим було в недільні і святкові дні ходити до церкви, де прислужував
у вівтарі, співав на криласі. Одним словом, зростав глибоко віруючим
православним християнином.
Батько мій був
дуже близько знайомий з митрополитом Антонієм. Пізніше в Харкові, куди наша
сім'я виїхала в 1915 році з села Озера (нині Ківерцівський район), митрополит
Антоній допоміг мені продовжувати навчання в духовному училищі. Батько став
військовим священиком, а сім'я оселилася в місті Богодухові. Вчився я дуже
старанно і закінчив училище найкращим учнем по першому розряду з відзнакою і
дістав у нагороду твори О. С. Пушкіна. З цих років запам'ятався такий епізод.
Перекладали ми з латині на російську мову відомий афоризм Сократа «Треба
їсти, щоб жити, а не жити, щоб їсти». Вчитель коротко пояснив нам його зміст,
підкреслюючи, що метою життя кожної людини повинно бути служіння людям, а не
задоволення своїх матеріальних потреб. Мене, що був повністю під впливом православ'я,
таке пояснення ще більше впевнило — мрія стати священиком повинна здійснитися.
1917 рік.
Повалено самодержавство. Наші духовні вихователі пояснювали це так: «помазаник
божий» за свої гріхи заслужив у господа покарання, як старозавітний Саул та
інші біблійні царі. В 1918 році ми повернулися в село Озеро. Я тоді вступив у
духовну семінарію в Житомирі. Волинь у той час опинилася під владою буржуазної
Польщі. Продовжив навчання у духовній семінарії в Кременці. Але, не закінчивши
навчання, був призваний в польську армію. Служив у п'ятому полку уланів.
Невдовзі був переведений у Варшаву для служби при православних військових священиках.
У багатьох гарнізонах при І Варшавському корпусі ми відправляли служби,
приймали присягу. Серед військових було багато православних, вихідців із західних
областей України та Білорусії.
У цьому місці
мушу повернутися до подій, що вплинули на мій світогляд раніше. Навчаючись у
Кременецькій семінарії, я продовжував ревно виконувати вимоги православної
церкви: брав участь у службах, дотримувався постів, старанно вивчав
богослов'я. На це товариші докоряли мені, навіть підсміювались над моєю
релігійністю, змушували мене замислитись: чи справді мої релігійні переконання
мають під собою твердий грунт?
Ще більше
піддати аналізу «православні істини» змусила мене небувала досі в історії
православ'я подія. За згодою уряду буржуазної Польщі у Варшаві було встановлено
для обслуговування православного населення митрополії. Першим митрополитом
став Юрій, який розірвав канонічний зв'язок з Московським патріархатом (адже в
Москві більшовики), оголосив автокефалію, зв'язавшися з Візантійським патріархом.
Зрозуміло, що це все робилося на догоду Заходу, який ніяк не міг примиритися з
існуванням СРСР. Буржуазна Польща стала тоді пристановищем для багатьох, хто
втік з Радянського Союзу. Тут знайшли притулок і петлюрівці, і гетьманівці, і
врангелівці та всяка інша нечисть. Серед них були і «духовні отці» різних
«рангів». Десь у 1922 році (точно не пам'ятаю дати) колишній ректор Хелмської
духовної семінарії архімандрит Смарагд з'явився в резиденцію митрополита у
Варшаві, швидко вбіг на другий поверх, де в своєму кабінеті сидів «глава
автокефальної православної церкви в Польщі блаженніший митрополит Юрій»,
вихопив револьвер і кількома пострілами із словами: «Ось тобі, кате
православія!», поклав «блаженнішого» трупом, а потім, з револьвером у руках,
намагався знайти Волинського архієпископа Діонісія, наміряючись і його
позбавити життя.
Ця подія набрала
розголосу в цілому світі. Преса докладно повідомляла про неї. На мене це так
вплинуло, що я довгий час не міг заспокоїтися. Як же ж так? — міркував я. — І
Юрій, і Смарагд — ченці. Вони відреклись «від світу і всього, що в нім»,
заприсягли відатися служінню богові. Обидва академіки. Смарагд — чудовий
проповідник, улюбленець віруючих, кандидат в єпископи. На обох «спочила
божественна благодать святого духа», яка і повинна керувати їхнім життям і
їхньою діяльністю. Де ж була ця «божественна благодать», що допустила таке
святотатство? Виходить, що сатана сильніший за бога. Бо мені пояснювали цей
факт дією сатани, котрий «яко лев рикає, щоб поглинути людину». Я ніяк з цим
не міг погодитися, а правильного рішення ніхто тоді мені не підказав.
Словом,
захиталася моя віра у всемогутнього бога. А далі все більше фактів змушувало
мене замислюватись. Замість убитого Юрія митрополитом став Діонісій. Його
життя було далеко не взірцем. Бачив я, як у тій же Варшаві, другого дня великодня
протодиякон пиячив, а після цього служив разом з Діонісієм і приймав причастя,
тоді як віруючому перед цим не вільно й води напитися.
Коли після
демобілізації я став дяком, ще більше втратив оту гарячу віру в «істини
православ'я», хоч не міг ще заперечити існування бога. Але випадок навів мене
на сумнів: чи існує він? Перше місце на посаді дяка було в селі Цеценівка біля
Кременця. Церковники тоді мене попередили, що один селянин (на жаль, зовсім забув,
як його ім'я та прізвище) є безбожником. Колись він співав у церковному хорі,
потім став сектантом, а як повернувся з першої світової війни, не вірить ні в
бога, ні в чорта, в свята працює, насміхається з духовенства. Радили не
заходити в його хату і взагалі не мати з ним ніяких справ. Я проживав недалеко
від того селянина. Одного літнього дня довелося мені проходити повз його
подвір'я. Біля брами, на лавчині, сидів цей безбожник. Я змушений був з ним
привітатися. Після цього він покликав мене. Уявіть моє становище! Але людяність
не дозволяла мені відмовитись. І я підійшов до нього.
Досі мені не
доводилося бачити зблизька цього чоловіка. Його зовнішність мимоволі привернула
увагу. Це був кремезний літній селянин, з обпаленим сонцем і вітрами обличчям,
вкритим зморшками. Суворі очі надавали його обличчю такого виразу, що викликав
до нього повагу. В народі кажуть, що очі — дзеркало душі. І ось після
декількох фраз, пам'ятається, він почав з того, що висловив докір, чому я
ніколи не зайду до нього. Але тут же зауважив: «Напевно, вам наговорили, що я
антихрист, до церкви не ходжу, і мене треба цуратися». А далі він послідовно
доводив мені, що попи — дармоїди, що вони зовсім не живуть так, як повинні. А
від народу вимагають дотримуватися приписів церкви. Він говорив, що і бога
немає. Коли б він був, то таке не діялося б у світі. Австрійські попи моляться,
щоб їхні війська побили нас, а наші попи просять бога, щоб допоміг солдатам
перемогти австрійців. Кого ж бог має слухати? А його звуть отцем. Та такого
батька, щоб так знущався з дітей, як бог за якесь яблуко з людей, тільки катом
назвати треба. А його називають милосердним, кажуть, що бог — то любов...
Я мовчав. Не
знав, що відповісти. Та ще й боявся, чи не вдарить зараз грім з неба на нас
обох або чи не пожере нас земля. У Цеценівці я пробув майже рік. Більше не
довелося мені зустрітися з цією людиною, яка стала моїм першим вчителем
атеїзму.
З Цеценівки
восени 1927 року я перейшов до села Лина біля Берестечка. Тут познайомився з
учителем з сусіднього села Новостав. Якось йому, українцеві, вдалося втриматись
на роботі. Частенько я з ним зустрічався, бувало, вечорами на співанках,
репетиціях вистав, що влаштовувались так званим «гуртком сільської молоді».
Особливим для мене в цьому знайомстві було то, що він виписував газету «Ехо
польське» і журнал «Вольномисліцєль польскі», які видавались у Лодзі. В них
піддавалася гострій критиці діяльність католицького духовенства, велась
атеїстична пропаганда. Привертали увагу багато пробілів і навіть чистих колонок
— наслідків цензорських «правок»...
Наступною
парафією, де я працював дяком, була церква села Перенятин, що поблизу
нинішнього Червоноармійська Ровенської області, на шляху до Почаєва. Тут у
моєму житті відбулася подія, яку можна назвати початком відходу від церкви. Я
вже згадував, що доводилося спостерігати, як семінаристи критично ставилися до
віри, а самі служителі церкви своїми вчинками аж ніяк не відповідали ревним
хранителям настанов «святого» православ'я. З тих багатьох священиків, з якими
мені доводилось служити, і тих, з життям яких я був близько знайомий, дуже і
дуже мало було таких, котрі хоч приблизно виконували наказ «святого письма»,
викарбуваний на так званому «наперсному хресті», що носить кожен православний ієрей:
«Будь зразком для вірних у слові, у житті, у любові, у дусі, у вірі, у чистоті!»
(1 посл. до Тимофія, гл. 4, с. 12).
У «великодню
п'ятницю», коли за церковною традицією посеред церкви виноситься «плащаниця»
— зображення на шовковій чи оксамитовій тканині Христа, який лежить у гробі, —
віруюча людина не посміє й води напитися, доки не поцілує це зображення.
Відбувається це після полудня. Однієї такої п'ятниці я завітав до «настоятеля».
На кухню зайшов і він, почувши мою розмову з матушкою, і запросив до себе в
кабінет. Ми домовлялись про церковнослужбові справи. Зненацька він узяв
графинчик з горілкою, тарілочку з нарізаного ковбасою і окрайцями хліба,
невеличку чарку, і, наливаючи, пояснив мені, що гріха за це не буде, бо нам доведеться
довгий час відправляти в церкві, а до того він хворіє, тому корисно нам буде
підкріпитися. Випивши сам, він налив і мені. Хоч на той час у мене вже «вивітрилась»
ота наївна віра, однак я з певним страхом перехилив спиртне, закусив ковбасою.
У 1937 році
великдень припав на 1 травня. Церковна відправа з нагоди свята відбувається
вночі. Світало, коли ми вийшли з церкви, щоб «посвятити» паски, які віруючі
розставили навколо. Звернули увагу, що весь цвинтар усталений якимись
папірцями, а на дзвіниці майорить червоний прапор. Це були надруковані заклики
КПЗУ з нагоди першотравневого свята, які своїм змістом були спрямовані проти
шляхетського уряду, закликали до боротьби за возз'єднання західноукраїнських
земель з Радянською Україною. Листівки такого ж змісту були в дверях кожної
хати.
Наїхала поліція.
Почалися допити. Допитували й мене. Зрозуміло, що я нічого не міг сказати.
Однак помітив, що чомусь мені не вірять. Минув деякий час, і я одержав від
дубнівського старости рішення, що на підставі існуючих законів Речі Посполитої
я, як чужоземець, повинен до такої-то дати виїхати з теперішнього місцеперебування
і маю право оселитися на території воєводства, яке не межує з жодною іноземною
державою. Перечитавши відношення старости, в кінці якого зазначалося, що це
рішення є остаточне і, згідно з існуючим правом, ніякій апеляції не підлягає,
я був, як громом, вражений. Що ж робити? Де дітися з сім'єю? У мене дружина,
дочка і син. А який же я «чужоземець», коли виконав обов'язкову військову
повинність?!
Вирішив, нікому
нічого не сказавши, їхати в Дубно до старости. Він мене прийняв, вислухав і на
мої докази, що я не відчуваю жодної провини за собою, чемно пояснив, що є
певні причини, з яких я, не будучи польським громадянином, бо народжений за
кордоном (народився я в 1903 році в місті Житомирі), паспорта не маю, а тому
повинен у вказаний строк виїхати. Переконавшись, що староста рішення не
змінить, я добився лише, щоб мені було продовжено строк виїзду до часу збору
врожаю. Я, як і інші служителі церкви, мав право на користування землею. Поїхав
я ще в Кременець до архієпископа Олексія, який був ректором семінарії, коли я
вчився. Він ласкаво мене прийняв, поспівчував моєму горю, однак сказав, що
нічим допомогти не може.
Я змушений був
оселитися в батьків у селі Дідичі (нині Ківерцівський район), де батько
сващенствував. Важко мені було обтяжувати батьків, у яких на шиї було ще
п'ятеро невлаштованих дітей. Продавши корову і ще дещо, ми мали гроші. Старались
хоч трохи полегшувати становище сім'ї. Я ще намагався добитися зміни на краще,
їздив до Луцька, але все безрезультатно. Батько не докоряв мені, однак, ніби
жартома, коли звертався, називав «більшовиком», натякаючи на те, що політичні
обставини призвели до такого стану.
Крім церкви, я
не був підготовлений до іншої праці. Так вдалося мені прожити у батька аж до
початку весни 1938 року.
Одного дня
з'явився комендант поліції з Олики й чемно запропонував мені протягом 2—3 днів
виїхати з села. Я й пригадав, що в Томатові (нині на території Польської
Народної Республіки) працює настоятелем собору і благочинним колишній товариш
по семінарії Федір Борецький. Я і вирішив до нього поїхати. Він втішив, що все
з часом влаштується, запропонував оселитися в його квартирі, допомагати в
церкві, а головне — вести канцелярію, бо, як він підкреслив, з його причетників
ніхто не володіє польською мовою, щоб безпомилково вести книги громадянського
стану. Я, зрозуміло, радо на це погодився і до жовтня 1938 року прожив у нього.
...Почалася
друга світова війна. В наших околицях не було боїв, однак доводилося ховатися
від артилерійського обстрілу.
Настав
незабутній день — 17 вересня 1939 року. Прилетіла радісна звістка про
порятунок, з яким прийшов на допомогу знедоленим трудящим Західної України Радянський
Союз. Ми зустрічали червоних кавалеристів на околиці Городиславич на Хелмщині.
Утворився ревком. Виявилось, що серед місцевих селян були підпільні члени КПЗУ.
У нашій хатині
мешкав молодий командир. Я і досі не знаю, хто він, які мав службові
обов'язки. Бачились ми ввечері за склянкою чаю... Так минуло декілька днів.
Одного вечора, поки дружина на кухні готувала вечерю, наш квартирант повідомив,
що територію од річки Буг займуть німці, а Червона Армія відійде на протилежний
берег. Є можливість, хто бажає, виїхати звідси. Оселитись можна в будь-якій
місцевості Радянського Союзу. Держава бере на себе і проїзд, і забезпечення
харчами. Дружина відразу сказала: «Поїдемо до своїх, на Волинь!» Я засумнівався.
Став нагадувати, хто я такий. Що ж зі мною може бути? Гість докладно ознайомив
мене із станом релігії в СРСР і підкреслив, що людей освічених там треба
багато, а тому можна працювати вчителем, а не обов'язково бути попом. Почувши
таке, я дуже зрадів і почав готуватися до від'їзду.
У Луцьку я
одержав призначення в школу села Скірче біля Сенкевичівки. Згодом став
директором, оформився на заочний відділ російської мови та літератури Луцького
учительського інституту.
А як же з
релігією? А віра в бога? Глибоко у свідомості, як я вже розповідав раніше,
зародилося стійке переконання, що немає істини в релігії. Але я ще не міг би
цього пояснити іншим. З перших днів взявся за читання відповідної літератури.
Адже я вчитель. Повинен інших навчати. В Луцьку були влаштовані курси перепідготовки,
на яких я і почав навчатися.
Одного разу на
курсах читав лекцію «Мораль буржуазна і мораль комуністична» лектор з Києва.
Слухали ми його дуже уважно. Були не тільки вчителі, а й навіть священики.
Вразило те, що він не читав і навіть не користувався конспектом, але часто
наводив цитати з Біблії, Корана і в доступній формі роз'яснював не тільки антинауковість
релігії, а й її шкідливість. Про все це він розповідав так коректно, що не
міг образити навіть фанатично віруючу людину. Це був той кульмінаційний
момент, який безповоротно зробив мене переконаним атеїстом.
Закінчився
1940—41-й навчальний рік. Я готувався їхати в Ровно, куди було переведено
відділ російської мови і літератури інституту. Мав виїхати 22 червня. Вранці
розбудила мене дружина і сказала, що над хатою гудуть літаки, а над Луцьком
дим. Війна...
Довго треба було
б розповідати про пережите тільки в перші дні окупації, про злочини фашистів у
селах нашого краю. Прокляття на їхні голови! Від рук бандитів-націоналістів
весною 1944 року в селі Липне загинули мої батьки. У цьому селі батько був
священиком. Він виступив на мітингу, переконуючи молодь йти захищати
Батьківщину. Через кілька днів після цього виступу батька й матері не стало. І
досі не знаю, як і де вони загинули.
1 липня 1944
року мене призвали в Червону Армію. Служив у запасному полку. В квітні 1945
року направили нас на фронт. Незабаром перемога.
Минув час. Тепер
слова «Треба щоб жити, а не жити, щоб їсти» — по-новому звучать у моїй
свідомості. У серці палає бажання нести людям істину марксистсько-ленінського
матеріалістичного світогляду.
Релігія ще живе,
хоч наука вже давно спростувала вигадку про бога. Релігія зуміла протягом
віків озброїтись мудрістю народу, його традиціями і звичаями. Все це вона
використовує в своїх інтересах. Взяти хоча б Біблію. В її змісті чимало такого,
що ми звемо житейською мудрістю. Але в нього вплетена ідея бога. Колись,
перебуваючи під впливом богословів, я недобачав, що ця «ідея бога», образно
кажучи, пришита білими нитками. Для людей, що не хочуть оцінити Біблію
критично, ця ідея така настирлива, що зливається з історією і особливо — із
загальнолюдською мораллю. Догмати будь-якої релігії не припускають і думки про
перевірку її вчення. А пригляньмося уважніше до біблійних канонів, які
церковники зображують вічними й незмінними. Насправді вони грунтовно
змінюються самими ж церковниками, які пристосовують їх до часу, до змін, які
відбуваються в суспільстві. Віруючі на це не звертають уваги. Їм здається, що
оскільки біблійні тексти, молитви, богослуження, церковні свята — принаймні,
на їхньому віку — залишаються незмінними, то й у церковному вченні немає змін.
Саме цим релігія завоювала собі авторитет володарки й охоронниці «вічної
істини». Зміни, які відбулися в практиці православ'я за останні десятиріччя,
може не бачити лише той, хто не хоче цього бачити.
Діалектика життя
така, що все змінюється. А зрозуміти це — справа складна. Далеко простіше
вірити, адже це не зобов'язує міркувати. Важче йти до знання, ніж замикатися в
собі, вірити «в божу милість, всемогутність, премудрість». А людина повинна
мислити!
Наш радянський
спосіб життя є об'єктом гострих нападок з боку ідеологів капіталізму. Ми не
ізольовані від ворожого нам світу. Але пригляньмося пильніше до нашого життя,
до нашого щасливого сьогодення. Знаємо, особливо старші віком, що зараз
селянин у нас так живе, як ніколи раніше. У більшості (а я це добре пам'ятаю)
на великдень і різдво не було на столі того, що сім'я колгоспника споживає,
сьогодні щодня під час обіду. А одяг? А житло? Є люди, які пам'ятають старців,
що з торбою від села до села ходили і раді були дістати окраєць хліба.
Сьогодні ми рідко згадуємо про це. І добре, що наше життя стало забезпеченим,
щасливим, духовно багатим.
Що ж я знайшов
для себе в науковому атеїзмі? Чому хочеться кожного переконати, що тільки цей
світогляд допомагає правильно розуміти життя, його мету і не боятися смерті?
Поміркуйте! Будь-яка релігія проповідує якесь потойбічне життя — рай, пекло.
Релігійна людина боїться, що може після смерті потрапити на вічні муки, бо
дуже важко просунутись у «царство небесне». З яким же страхом вмираюча людина,
яка вірить у бога, покидає цей світ. Сьогодні я і не думаю про смерть. Знаючи,
що життя людині дається лише один раз, я намагаюся прожити його так, щоб
якнайбільше залишити чогось доброго людям. Якою скромною не була б професія,
кожен має можливість жити так, щоб приносити користь своєму народові. Щодня,
лягаючи спати, замість молитов до неіснуючого бога, дуже корисно пригадати, що
доброго ти зробив у цей день.
Атеїстів
ненавидять деякі віруючі-фанатики, називають їх іудами, христопродавцями.
Одержував і я анонімки різного змісту. Одні докоряли, лякали «страшним судом»,
«смертною годиною», інші погрожували й страхали.
Все це я
сприймав дуже спокійно. Адже сам, коли ще глибоко вірив в існування
«всемогутнього, милосердного творця і промислителя», старався ретельно виконувати
приписи «святої православної апостольської церкви», вважав не лише безбожника,
але й іновірця своїм ворогом. Зараз мені перестали писати листи з погрозами,
але ще намагаються часом образити, зневажити. Це мене не хвилює. Радію, що
моя атеїстична робота дуже багатьом до серця. Особливо молодь підтримує мене.
Скільки різних сувенірів зберігається у мене від школярів, робітничої та студентської
молоді. Скільки різних запитань — і усних, і письмових - одержую після прочитаної
лекції! А це доказ того, що доходять мої слова до сердець слухачів. Гордитися
маю повне право, що належу до тих, хто сіє розумне, добре і вічне.
Є. Сльозко, с.
Гайове Ківерцівського району Волинської області
(Газета
«Радянська Волинь»)
Немає коментарів:
Дописати коментар