Центральний
Комітет КПРС виступає за те, щоб і далі... поліпшувати організацію всієї системи
наукових досліджень.
Л. І. БРЕЖНЄВ
(Із доповіді
«Звіт Центрального Комітету КПРС XXVI з'їздові Комуністичної партії Радянського
Союзу і чергові завдання партії в галузі внутрішньої і зовнішньої політики).
Хоча від часу
першого польоту людини в космос минуло лише два десятиліття,
нині розвиток багатьох галузей знань неможливо уявити без використання нових
методів досліджень, що їх дала людству космонавтика. Перелічимо лише деякі
загальновідомі сфери її практичного застосування: складання прогнозів погоди,
космічний зв'язок, позаатмосферна астрономія, вивчення природних ресурсів
Землі, контролювання стану навколишнього середовища й, звичайно ж, народження
і стрімкий прогрес нової галузі науки - космічної біології та медицини.
Мабуть, часом її народження можна вважати ті роки,
коли перший політ людини в космос ще тільки планувався. Природно, що спочатку
слід було відповісти на головне питання: чи можуть високоорганізовані живі
істоти відносно довго перебувати в умовах невагомості без шкоди для здоров'я.
Слід було також оцінити небезпечність космічної радіації для живого організму
й розробити заходи щодо захисту від неї. Не було в учених і достатніх знань
про вплив перевантажень під час зльоту й спуску космічних кораблів.
Першими з
мешканців Землі піднялись у космос собаки та інші ссавці. Пасажирами дослідних
ракет були також мухи-дрозофіли, насіння вищих рослин і деякі види
мікроорганізмів.
Відтоді й до
наших днів медико-біологічні спостереження є неодмінною складовою частиною
дослідної програми будь-яких пілотованих космічних польотів. Космічна медицина
вже помітно впливає сьогодні на розвиток багатьох галузей чисто земної медичної
науки, в практику якої увійшли найсучасніші діагностичні прилади й апаратура
медичного контролю, створені для космічних польотів.
Останнім часом
з'явився ще один напрям космічних досліджень. Масштаби людської діяльності на
Землі нині стали такими, що її можна, як зауважив академік В. І. Вернадський,
порівнювати із стихійними геологічними процесами. Це втручання людини в хід
природних явищ, що складалися протягом мільйонів років, викликає несподівані,
а часом і непередбачені наслідки. Сьогодні питання екології і охорони
навколишнього середовища обговорюються на міжнародних конференціях і
симпозіумах, їм присвячені численні монографії і статті вчених різних
спеціальностей, виступи державних і громадських діячів.
Свій внесок у
вирішення цих проблем робить і сучасна космонавтика. Починаючи з польоту
корабля «Союз-22», де вперше було встановлено космічну фотоапаратуру, розроблену
спеціалістами СРСР і НДР, та в усіх наступних експедиціях проводилися зйомки
великих ділянок території нашої країни. Ці знімки виявились дуже корисними для
оцінки стану земельних, водних та лісових ресурсів Радянського Союзу. А на
орбітальній станції «Салют-5» космонавти також вирішували одне з важливих
екологічних завдань. Спеціальний телескоп-спектрометр, встановлений на борту
цієї дослідної лабораторії, дозволив одержати дані про прозорість верхніх
шарів атмосфери. У майбутньому ми, певно, будемо свідками створення системи
постійного контролю за станом атмосфери, рік, озер, Світового океану і лісових
масивів.
Завдяки
прогресові космонавтики з'являється й зовсім нова галузь людської діяльності —
космічна технологія. Перший експеримент такого роду — космічне зварювання
було здійснено радянськими космонавтами ще 1969 року під час польоту екіпажу «Союз-6».
Космічний простір надає в розпорядження технолога вакуум і низькі температури
— умови, які на Землі можна досягти лише ціною великих зусиль. А довго
моделювати третю характеристику космічного простору — невагомість — на Землі взагалі
неможливо. Тільки на орбітальній станції «Салют-6» космонавти провели
кількасот експериментів по космічному матеріалознавству і одержали десятки
таких речовин, які в земних умовах створити не можна.
Сьогодні в
космонавтиці немає сенсацій. Крок за кроком тут іде процес нагромадження нової
інформації. В той же час процес освоєння космічного простору — це не тільки
фундаментальні наукові дослідження заради задоволення нашого одвічного
прагнення до пізнання світу. Як і кожне кероване наукою починання, вивчення
космосу вже дає відчутні практичні результати. Людство починає використовувати
їх для своїх потреб, для блага життя на Землі.
Космічні дослідження,
як і взагалі все сучасне природознавство, мають й інший надзвичайно важливий
аспект — світоглядний. Успіхи науки в пізнанні навколишнього світу сьогодні
такі грандіозні, що церква у своїй постійній боротьбі «за душі віруючих» уже не
може діяти по-старому, нехтуючи висновками вчених. Навпаки, кожне чергове
досягнення науки, серед них і космічні керівники та ідеологи церкви намагаються
інтерпретувати таким чином, щоб його можна було відвести на свій рахунок.
Протестантський
автор Е. Франк з прикрістю писав: «Наука всебічно дослідила небо й землю, проте
ніде не натрапила на бога і не виявила навіть слідів його існування. Природа
втратила свою таємницю. Сучасні результати історичного знання звільнили наше уявлення
про історію від будь-яких ознак надприродного. Тепер, коли сучасна освіта
зробила сучасні знання і нову практику надбанням широких мас, коли вперше в
історії могутні держави оголосили відкриту війну релігії, тепер релігія
перебуває в критичній, небезпечній ситуації».
Особливо цікаво
простежити, як зайшлося ставлення теологів до досягнень людини у підкоренні
неба і космосу. Не одне століття церква боролася проти намагання людей постійно
розширювати свої знання, збільшувати свою могутність у боротьбі зі стихійними
силами природи. І така позиція цілком зрозуміла, бо успіхи науки підривали
релігійне твердження про всесилля бога і ницість людей — «рабів божих». Космічна діяльність
людей практично спростовує твердження про заборону й неможливість для людини з
власної волі потрапити на «небо» — теза, яка зустрічається в усіх «священних»
книгах. Адже якщо всевишній визначив, що людям не дозволено вторгатися в його небесні
володіння (досить згадати історію з Вавілонською вежею), а людина все-таки це
робить та до того ж має з космічних мандрів неабияку практичну користь, то
гине легенда про «всемогутнього бога».
Багато століть
релігія була в антагоністичних стосунках з наукою. Ось лише один епізод з
історії їх взаємин.
Літо 1593 року.
Стоячи перед судом венеціанської інквізиції, домініканський чернець Джордано
Бруно сказав: «Я проголошую існування незліченних окремих світів, подібних до світу
цієї Землі... Я вважаю її подібною до Місяця, інших планет, інших зірок, яких
безліч. Усі ці небесні тіла складають незчисленні світи. Вони утворюють
нескінченний Всесвіт у нескінченному просторі» В «Короткому викладі слідчої
справи Джордано Бруно», де дано його письмові свідчення, записано: «Також
вважає, що існує багато світів і багато сонць, де... є речі, подібні родом і видом
до речей цього світу, а також і люди»... І «єретика» Д. Бруно 1600 року було спалено
на вогнищі також і за те, що підтримував ідею про множинність придатних для
життя світів.
Але... нові часи
— нові пісні. Римські папи надсилають привітання радянським космонавтам.
Поздоровлення Радянському урядові й нашим космонавтам друкувались на
сторінках православного «Журнала Московской патриархии». А глава католицького
світу Павло VI свого часу заявив, що він віддає належне «технічному прогресу,
який є гордістю сучасної людини, гордістю її зусиль в освоєнні космосу, у
використанні сил атома і в зміні суспільних структур».
Зауважимо, до
речі, що тут папа римський цілком відходить од «теоретичних основ» релігії,
бо, за біблійним переказом, усі технічні пристрої створювались людьми з племені
Каїна, проклятими богом за те, що вони не визнавали жодної релігії. А ще на
початку нашого століття основоположник космонавтики К. Е. Ціолковський у
статті «Успіхи повітроплавання в XIX столітті» писав: «Справді, в очах наших шанованих
предків і навіть в очах середнього рівня теперішнього людства прагнення
літати рівнозначне прагненню зухвало проникнути в оселю вищих духів і тому є начебто
блюзнірством».
Сьогодні ж
ідеологи церкви шукають шляхів, які зближають науку і церкву. Ось свідчення
нашого сучасника, відомого американського богослова К. Коттена, який
твердить, що між формуванням наукової картини світу й християнським світорозумінням
існує прямий зв'язок. Можна виділити, запевняє він, три передпосилки сучасної
науки, які легко простежуються аж до способу мислення, в основі якого лежить
біблійне уявлення про ставлення бога до створеного ним. Це, на думку К.
Коттена, по-перше, віра в існування закладеного в природі й осягнутого
людиною порядку, по-друге, переконання в необумовленості цього порядку,
методом пізнання якого в зв'язку з цим має бути не апріорний умогляд, а емпіричне
дослідження. І, нарешті, уявлення про те, що об'єктом наукового пізнання має бути
матеріальний, а не формальний аспект речей. Як твердить богослов, ці
«фундаментальні» для сучасної науки положення є «спробою повернення до справді
біблейського уявлення про всемогутнього бога, який створив світ, виходячи зі
свого нічим не обмеженого свавілля». Який парадокс: тепер уже розвиток науки,
торжество її матеріалістичного підходу до вивчення світу, могутність
експериментального методу вивчення природи в устах захисників релігії стає
нічим іншим, як доказом мудрості й всемогутності «творця Всесвіту»! Чи існує
переконливіше свідчення перемоги людського розуму, якщо теологи змушені
залучати для захисту релігії ту ж саму науку, зокрема — космонавтику, проти
досягнень якої вони ще недавно так заповзято виступали?
Космонавтика,
одна з наймолодших галузей людського знання, робить сьогодні вагомий внесок у
подолання релігійних забобонів.
Людина, твердить
релігія, раба божа, що смиренно чекає на божу милість. Ні, це не так, доводять
праця й досягнення космонавтів. Тільки активна життєва позиція, палке прагнення
до здійснення своєї мрії, наполегливість і воля, що додають усі перепони,
роблять людину творцем власної долі, розкривають її безмежні можливості й
здібності, роблять її життя прикладом для мільйонів людей.
Смертним не
годиться вторгатися в небесні володіння, твердили церковники. Та сьогодні
космонавти по кілька місяців успішно працюють на орбітальних дослідних станціях
і цілими та здоровими повертаються на рідну землю.
Космонавтика
разом з іншими природничими науками допомагає людині пізнавати рідну планету,
свідомо перетворювати навколишній світ, усе глибше вивчати закони природи,
простуючи безмежним шляхом пізнання. І нині релігія не переслідує науку, як це було
впродовж багатьох століть, а сама відступає під натиском усе нових і нових
природничо-наукових фактів. Вона змушена «коригувати» ті свої положення,
які за самим духом і смислом релігії мають залишатися вічними й незмінними.
Цей процес
звільнення свідомості людини від релігійних уявлень про світ і закономірності
його розвитку сьогодні, в добу науково-технічної революції, йде з небувалою,
дедалі зростаючою швидкістю.
Серед багатьох
завоювань людства вихід у космос — одна з найвизначніших історичних подій. К.
Е. Ціолковський писав: «Нині люди слабкі, та, незважаючи на це, перетворюють
поверхню Землі. Через мільйони років ця могутність зросте настільки, що вони
змінять поверхню Землі, її океани, атмосферу, рослини і самих себе.
Керуватимуть кліматом і хазяйнуватимуть у межах Сонячної системи, як на самій
Землі. Мандруватимуть і поза межами планетної системи, сягнуть інших сонць і скористаються
їх незайманою енергією замість свого згасаючого світила».
Навіть побіжний
погляд на розвиток науки за два десятиліття космічної ери переконує нас, що
зростання могутності людини йде значно швидше, ніж гадав великий космічний
провидець. Тому людині, яка проникла в безмежжя Всесвіту і в таємниці
мікросвіту, не потрібне ілюзорне щастя, що його пропонує релігія.
А. Лепіхов, Москва
Немає коментарів:
Дописати коментар