Складовою
частиною віровчення свідків Єгови в догмат про воскресення мертвих під час
тисячолітнього царства Христа. Бруклінські богослови, спираючись на
новозавітні тексти, пишуть про два види воскресення: «воскресення життя» та
«воскресення осуду».
«Воскресення
життя» у свою чергу поділяється на ряд етапів.
Перший етап — це
небесне, незриме воскресення до духовного життя на небесах 144 тисяч «вибраних
Христом» чоловіків і жінок — «членів тіла Христового»: таке воскресення нібито
відбувається вже з 1918 року. Вже з цього часу «вибрані» у момент їхньої смерті,
немовби, воскресають у дусі. Після армагеддону прийде час на «краще, земне»
воскресення, що буде дароване перш за все зарахованим до свідків Єгови
біблійним праведникам, які померли ще до смерті Христа: Авелю, Ною, Даниїлу,
Аврааму, Ісааку, Іакову та іншим. Потім уже відродиться до життя на землі
решта померлих свідків Єгови.
Ті, що
воскресли, згідно з «одкровенням слуг Єгови», підготують землю для тих, на кого
чекає «воскресення осуду», котре трактується як поступове воскресення людей, що
померли, не ознайомившись з бруклінськими «істинами». Тепер їм буде надано таку
можливість одночасно з випробуваннями підступами диявола. Ті, кого спокусить
сатана, будуть засуджені на «другу, вічну смерть».
У здавна
властивому багатьом релігіям догматі про воскресення відображено мрії людей про
безсмертя, бажання довідатися, побачити, що ж буде після їхньої смерті. Цей
догмат виковує функцію релігійної втіхи — ілюзорної компенсації неминучої
втрати у людському житті близьких людей. Бруклінські богослови і в цьому разі
не забувають нагадати віруючим, щоб вони витрачали менше грошей на похорон, пам'ятники
тощо, а зберегли їх для організації: «Оскільки Біблія обіцяє воскресення
мертвих, то християни не дуже сумують, якщо вмирає близька людина. І вони не
дуже турбуються про труп...» («Пробудись!», 1968, № 9).
Вселяючи надію
на воскресення, якого нібито буде удостоєно свідків Єгови, місіонери на цій
основі залучають до організації нових осіб.
Виступаючи від
імені одного й того ж бога, бруклінські «пророки» вказували різну кількість
померлих, які нібито воскреснуть. Причому з роками ці цифри у них не збільшувались,
а зменшувались. Так, Руссель у книзі «День помсти» називав цифру — 50
мільярдів, Кнорр у книзі «Справжній мир та безпека — звідки?» — 14 мільярдів.
При цьому
Руссель і Рутерфорд писали, що воскресення відбуватиметься у зворотному
порядку: ті, хто вмер останніми, воскреснуть першими. Таке тлумачення допомагало
богословам пояснити, як же «всевидющий» дізнається, кого треба воскрешати:
«Ділком розумно припустити, що бог творитиме цю велику справу у відповідь на
щирі прохання людей повернути їх померлих приятелів» (Ч. Руссель. День
помсти).
Сучасним
пастирям у цьому розумінні легше. Вони вже знають про електронно-обчислювальні
машину (ЕОМ). До речі, вони дізналися про них чомусь не від «всевидющого», а
із світської преси. Але це не заважав твердити, що точна інформація про
померлих, атомну та молекулярну будову їхніх тіл зберігається у пам'яті бога
так само, як в ЕОМ.
Богослови
запевнюють, що «всевишній» воскресить померлих тими ж особами, але не з таким
самим фізичним тілом. Руссель у книзі «Фотодрама творення», виступаючи нібито
представником Єгови, заявляв: «Для бога легше (виявляється, і «всемогутній»
зазнав труднощів — В. К.) дати нове тіло, ніж зібрати з усіх країн атоми, Щоб з
над створити колишнє тіло». Виручаючи бога, бруклінські провидці твердять, що
«він спроможний дати кожному воскресаючому підходяще тіло і заново залишити у
мозку спогад про все те, чого дана особа навчилася і що взнала у своєму
попередньому житті».
Віровчителі
навіть не беруться відповісти на запитання, з чого ж «всевишній» може
відтворити особу, де вона перебуває після смерті, нащо Єгові зберігати у
пам'яті інформацію про атомну та молекулярну будову тіл, якщо воскреслі
одержать інші тіла. Тільки введені в оману наївні люди можуть повірити в те,
що якесь ілюзорне божество здатне воскрешати людей навіть тоді, коли їхні
тіла, в тому числі носій особистих людських якостей — головний мозок,
повністю розклалися.
У книзі «Вічне
життя у свободі синів бога» зустрічається абсурдне твердження про те, що до
воскресення «не відбудуться зміни у фізичному розвитку» померлих. Яка може йти
мова про фізичний розвиток трупів, що розклалися?
Догмат про
воскресення тлумачиться у віровченні свідків Єгови суперечливо. Подібно до
Христа, у момент смерті нібито «оживляються у дусі» і 144 тисячі «членів його
тіла». Але в той час, як, за Рутерфордом («Арфа божа»), тіло Христа «було
видалено з труни силою бога» (критики християнства, які припускають історичне існування
Ісуса, вважають, що його тіло викрадено учнями; так само вважали і противники
християн у перші століття нашої ери, про що йдеться у Новому завіті), тіла
членів «останку», що вмирають нині, не зникають. Якщо воскресення Христа та
«членів його тіла» є подібним, то чому зникло тіло першого і залишаються тіла
останніх?
Поряд з
«одкровеннями» Рутерфорда про те, що «померлі у Христі святі воскресли», а ті
«члени останку», що залишилися живими, відродяться у момент смерті, у його ж
творі «Оздоровлення світу» зустрічаємо твердження, що померлі «члени тіла Христового»
ще не воскресли, але «будуть першими, хто буде воскрешений».
У «Арфі божій»
Рутерфорд писав спочатку, що воскресення Авраама та інших пророків «слід чекати
на землі протягом кількох найближчих років», а далі, що «Авраам та його
товариші завершили свій земний шлях і воскресли як духовні істоти».
Рядовим віруючим
бруклінські богослови обіцяють тілесне воскресення. книгах «Божественний план
віків» та «День помсти» писав, що «Біблія проголошує воскресення для всіх
людей», що «месія» приніс себе у жертву за все людство, тому всі, хто
коли-небудь жив на землі, воскреснуть, включаючи й тих, котрі «загинуть у
битві цього великого дня» (тобто в армагеддоні — В. К.).
У книзі
«Фотодрама творення» засновник віровчення твердив, що восреснуть навіть ті
іудеї, які розіп'яли Ісуса Христа. У тій же книзі про нібито знищених «Всевишнім»
за гріхи жителів Содома і Гоморри Руссель писав: «Біблія вчить нас, що содоміти
не були безнадійно винищені, що милість бога через Христа пошириться на содомітів,
хоча вони були грішниками... Для содомітів бог приготував воскресення, забезпечене
смертю Христа». «Господь насправді добрий, справедливий та милосердний, - твердив
Руссель у книзі «День помсти», - Найбільший гріх не буде перешкодою для
безмежного милосердя бога, який відродить усіх членів Адамового роду».
У перші роки
свого правління Рутерфорд також запевняв, «що всі мертві будуть пробуджені до
життя... незалежно від їх минулих вчинків та вірувань» («Мільйони живучих
тепер ніколи не помруть»). Керівник бруклінського центру, посилаючись на книгу
Іэзекіїля, включав до числа кандидатів на воскресення і мешканців Содома та Гоморрн,
а також Адама і всіх його нащадків («Арфа божа»).
У книзі «Арфа
божа» та брошурі «Цілий світ у заколоті — чому? Рятунок» Рутерфорд писав:
«Якщо не воскреснуть всі померлі, то смерть і воскресення Ісуса глузді й
даремні.. Якщо весь людський рід не буде повернутий до первісного досконалого
стану, то виходить, що мета, заради якої Єгова створив землю і людину, не досягнута
ним, що бог даремно витратив час, знищив справу рук своїх і визнає, що не
спроможний заповнити землю досконалою расою. Тоді всі дані богом обіцянки не мають
ніякого значення і повинні закінчитися нічим. Якщо вони проваляться, це буде
свідченням, що бог не є всемогутнім, а його обіцянки марні».
Але вже через 15
років «незмінний» бог відкриває Рутерфорду протилежну «істину»: «Кого Єгова
знищить, той вже ніколи не житиме знову» («Охорона», 1936). Наступники
Рутерфорда у книзі «Від втраченого до повернутого раю» також пишуть: «Злі люди
не будуть більше повернуті до життя. Адам і Єва вважалися недостойними життя.
Тому їх умертвив Єгова. Люди, що загинули під час потопу в дні Ноя, також
дістали несприятливий вирок. Мешканці міста Содома загинули від вогняного дощу,
який упав з неба, після того, як дістали несприятливий вирок. В інші часи
несприятливий вирок дістали також й інші групи людей. Вони виявилися
недостойними життя, тому не воскреснуть... У наш час люди, які залишаються На
боці вождів хибної релігії, і які відмовились коритися богу, не бажаючи бути
керованими Ісусом Христом (звичайно, в особі його бруклінських представників —
В. К.), дістануть несприятливий вирок. У божій битві армагеддон вони назавжди
будуть відрізані під життя».
У книзі «Бог
вірний» пояснюється, що Адама позбавлено права на воскресення через те, що він
«засуджений до смерті як злісний грішник. Бог не скасує свого справедливого
вироку й не дасть йому життя. У божому намірі не передбачені ніякі заходи для
спокути Адама». Виходить, «всевидющий» і «незмінний» Єгова не знав раніше, що
Адам — «злісний грішник», а дізнавшись, змінив наміри, оголошені через Русселя
та Рутерфорда.
Такі твердження
«останку» суперечать не лише попередній власним пророцтвам, але й Біблії,
згідно з якою бог уже вирішив (а він «не змінюється»), що «буде воскресення з
мертвих праведних і неправедних» (Діяння апостолів, 24, 15), що воскреснуть
усі померлі (Перше послання до Корінфян, 15, 22; Євангеліє від Іоанна, 5,
28-29).
Ці пророцтва
Біблії не заважають богословам твердити у книзі «Слово твоє - світильник нозі
моїй»: «У слові бога ніде немає обіцянки, що воскреснуть ті, хто буде
страчений у кінці цієї розбещеної системи речей... Вони будуть знищені назавжди».
Подібні заяви бруклінський центр, «який передає думки Єгови», припускає не
через незнання «його слова», оскільки одночасно в літературі організації,
наприклад, у книзі «Істина, що веде до вічного життя», журналах «Вартова
башта» № 4 за 1972 рік та «Пробудись!» № 6 за 1969 рік, зустрічаються й
посилання на тексти Біблії, які говорять про те, що Христос своєю смертю
спокутував усіх померлих. Причина ігнорування бруклінським центром вказівок
«святого письма» полягає у прагненні залякати «інших овець» втратою надії на
воскресення, щоб примусити їх активніше займатися місіонерською діяльністю
(«Башня стражи, 1965, № 5).
Оскільки
тлумачення вчення про воскресення тісно пов'язане з догматом про душу,
зупинімося коротко на тому, як розуміють його свідки Єгови.
З одного боку,
бруклінські богослови повсюдно заявляють, що відкидають догмат про безсмертя
душі, який визнається «фальшивими» релігіями. Заперечення це досить своєрідне.
Твердячи, що «душа» не може бути духовною субстанцією в людині, яка могла б
жити окремо від тіла» («Істина, що веде до вічного життя»), свідки Єгови,
здавалося б, відмежовуються від ненаукових уявлень інших сповідань. Цим вони
створюють видимість якоїсь оригінальності порівняно з іншими віровченнями, що
допомагає залучити нових віруючих.
Але перше
враження виявляється обманливим після знайомства з бруклінським тлумаченням
понять «душа» і «дух». Термін «душа» трактується свідками Єгови як «жива
істота, будь вона риба, птах, тварина чи людина». Зустрічається й таке тлумачення:
«Тіло і дух життя, які оживляють організм, разом становлять душу, тобто живу
істоту» («Вісник втіхи», 1938, 3). А «людська душа» — це «розумом обдарована
особа з усіма своїми тілесними та духовними якостями».
Поняття «дух»
тлумачиться бруклінськими теологами як «неособова сила життя у тілесних
клітинах людини. Цей дух виходить із тіла в момент смерті. Оскільки лише бог
має силу відновити життя, то дух переходить під божу владу. Тепер залежить від
бога Єгови через його суддю Ісуса Христа вирішити, воскресить він мертвого чи
ні» («Пробудись!», 1970, № 4).
«Але ж
дозвольте, — скаже обізнаний читач. — Адже приблизно так само тлумачиться в
літературі інших сповідань поняття «душа». Так, свідки Єгови, широко
рекламуючи своє заперечення догмата про безсмертя душі, одночасно без зайвого
галасу зберігають його у дещо зміненому тлумаченні, підмінами поняття «душа»
поняттям «дух», який нібито не вмирає і може існувати незалежно від тіла.
До речі,
православні та католицькі богослови вважають, що поняття «душа» і «дух» не
відрізняються за своїм змістом. Так, у католицькому катехізисі говориться, що
«душа — це дух, нематеріальна істота, яка для свого існування не потребує
матерії, а перебуваючи у тілі людини, керує нею. Людська душа існує і живе
після смерті тіла».
Як бачимо, суть
відмінностей у тлумаченні поняття «душа» — «дух» між свідками Єгови і
традиційним християнством у тому, що перші, визнаючи безсмертя духа,
підкреслюють його неособовий характер. Таке трактування поняття «дух» потрібне
було бруклінським богословам, щоб посилити роль свого догмата про воскресення.
Адже таке тлумачення позбавляє віруючих ілюзорної надії на існування після
смерті у формі безсмертної душі. Про це прямо говориться у «Вартовій башті» № 6
за 1968 рік: «Надія на життя після смерті у формі безсмертної душі, яку дає
традиційне християнство, є фальшивою надією. Коли людина помирає, то перестає
існувати як жива душа. Надія на майбутнє життя полягає тільки у воскресенні з
мертвих». Щоб заслужити і зберегти цю надію, віруючі повинні витратити на
поширення бруклінського віровчення всі свої сили, все життя.
Саме такі думки
навіює свідкам Єгови «Вартова башта» № 5 за 1965 рік, зазначаючи, що для
самовідданої проповідницької діяльності потрібна «міцна віра і непохитна надія
на воскресення з мертвих».
Джерела вчення
про душу, дух коріняться ще в анімізмі (від лат. - дух, душа) — одній з
первісних форм релігійних вірувань, для яких характерна віра у надприродні,
духовні (безплотні, нематеріальні) істоти, які можуть існувати нібито самостійно
і вселятися в які-небудь тіла живої чи неживої природи. Не маючи уявлення про
будову свого тіла, не знаючи, що мислення, психічні процеси — це вияв діяльності
мозку, не розуміючи суті смерті як кінцевого етапу життя, люди вірили в існування
нематеріальної душі, яка вселяється в людину під час народження і залишає її у
момент смерті.
Підтриманню віри
в існування незалежної від тіла душі сприяли й сновидіння. Ф. Енгельс
зазначав, що на ранніх етапах розвитку суспільства у людей було «скрізь
поширено уявлення, що людські образи, які ввижаються їм уві сні, в душі, що на
якийсь час покинули тіло» (К. Маркс і Ф. Енгельс. Тв., т. 21, с. 270).
Проте у період
рабовласницького суспільства віра у безсмертя людської душі викликала сумнів.
Можна назвати, наприклад, секту саддукеїв у стародавній Іудеї (ІІ ст. до н. е.
- 70 рр. н. е.), які заперечували безсмертя душі. Віра в душу, духів в
істотним елементом усіх сучасних релігій. Проте деякі з них заперечують догмат
про безсмертя душі. Наприклад, адвентистські богослови пишуть, що людська душа
вмирає разом з тілом до загального воскресення з мертвих.
Як бачимо, одні
богослови тлумачать поняття «душа» як «живу матеріальну істоту», інші — як
«нематеріальну істоту». І перші, і другі обгрунтовують своє розуміння
біблійними текстами. Пояснюється це тим, що у Біблії — збірнику книг, написаних
різними авторами у різний час, - одні й ті ж поняття вживаються у різних, часто
протилежних значеннях. Так, термін «душа» вживається і в значенні смертної
живої істоти, і в значенні безсмертного нематеріального в людині (Луки, 12,
19; Марка, 3, 4). Це дозволяє богословам обирати тексти, які підходять для
обгрунтування їх власних учень.
У зв'язку з
визнанням смертності «особової душі» відпадає необхідність у догматах про
пекло — як місце, де мучаться душі грішників, і чистилище — місце, де, за
католицьким віровченням, душі померли очищаються, перш ніж потрапити до раю.
Під «пеклом» свідки Єгови розуміють стан смерті, бездіяльності, несвідомості, а
також загальну могилу людства, до якої потрапляють після смерті всі люди, добрі
і злі.
Ще у ХІІ—ХІІІ
століттях догмат про пекло відкидали альбігойці. І тепер його не визнають деякі
течії християнства, наприклад, адвентисти. Але у Біблії є тексти, в яких пекло
зображено як місце вічних мук, страждань, вогню вічного (наприклад, Матфея, 25,
41 та 46; Луки, 16, 23-28). Бруклінське ж тлумачення не узгоджується з цими
текстами.
Таким в зміст
догматів свідків Єгови про воскресення, душу та пекло.
В. Коник, кандидат
філософських наук, Москва
Немає коментарів:
Дописати коментар