Вивчаючи архівну спадщину
академіка Д. І. Яворницького, я натрапив на цікавий документ — акт, складений
1921-го року. Швиденько пробіг його — ото пощастило! Офіційний папір
підтверджував бувальщину, яку вчений свого часу розповідав співробітникам
музею.
...Біля залізничного депо у
Катеринославі (нині Дніпропетровськ) зібрався великий натовп. У декого в руках
свічки.
— Що трапилось? — цікавилися перехожі.
— Та, кажуть, чудо якесь...
— Ікона Миколи-чудотворця обновилась! — одказав сивий
дідусь, повагом зняв шапку і перехрестився.
Юрба тут збиралася вже кілька
днів. Паломники й просто цікаві - сновигали коліями, виводили з рівноваги
ремонтників.
— Вигадки попівські, людям туман у вічі пускають. Бач,
пруть до чуда — ні проїхати, ні пройти, — сердито кинув машиніст, який
поспішав у депо.
Чутка про
"чудо" гуляла по місту й за його межами. Що діяти? Губвиконком
створив спеціальну комісію, до якої ввійшло дев'ять чоловік. Крім офіційних
представників губвиконкому, управління залізниці, до неї включили академіка Яворницького,
професора хімії Чумакова, художника Страхова, а також делегованих від ради
церковної общини та від канцелярії єпархіального архієрея. Комісії було доручено
ретельно оглянути ікону і дати свої висновки.
Дмитро Іванович Яворницький не
вперше бачив такі "чудеса".
— Ну що ж, давайте оглянемо Миколу-чудотворця! - сказав
він. - Хай цю ікону зніме зі стіни представник архієрея — громадянин
Данилов.
Священик
Данилов з професором Чумаковим обережно зняли зі стіни ікону і поклали її на
стіл. Члени комісії уважно оглянули «чудотворну». У верхніх кутках були помітні
свіжі тріщини й свіжа підмазка. Розкрили кіот ікони. В одному з верхніх шипів
виразно було видно свіжий слід від, нового цвяха. Коли з кіота вийняли скло,
то з внутрішнього боку зауважили відбиток двох пальців чоловічої руки.
— Ач, які мудрагелі, ви тільки гляньте на оці квіти! —
звернув увагу присутніх Яворницький. Ті, що зверху, — яскраві, а ті, що внизу
кіота, — збляклі, старі. Зразу ж видно, що вони покладені сюди в різний час.
Професор хімії примітив на ризі
ікони свіже цинкове білило і показав це місце членам комісії. Дмитро Іванович
взяв до своїх рук оголену ікону, придивився крізь лупу і, всміхаючись, сказав:
— Ви тільки подивіться: образ Миколи зверху невміло
наведено свіжими фарбами, фон навколо голови лишився матовий, у кіптяві, а
голову покрито заново.
— А лик! — додав професор хімії.
— Він же увесь покритий свіжим лаком. Тут і профану зрозуміло, що ікону
намагалися підмалювати.
Комісія одностайно дійшла
висновку: це не що інше, як груба фальсифікація чудесного оновлення ікони.
—
Все
зрозуміло! — сказав представник губвиконкому. — Що ж будемо робити з цією
«чудотворною»?
—
Передайте
до нашого музею,— запропонував професор Яворницький.
Так і вирішили. А про
фальсифікацію «чудесного» оновлення ікони склали акт, який опублікувала місцева газета «К
труду» 10 липня 1921 року.
Минув місяць. Одного ранку, як
тільки відчинилися двері музею, на порозі з'явились три набожні бабусі. Вони
підійшли до каси, взяли вхідні квитки, знайшли у залі ікону Миколая
чудотворця, приліпили до неї свічки, стали навколішки і почали молитися.
Про це повідомили професора Яворницького. Він підвівся зі свого крісла і пішов до
прибулих.
— Добрий день, бабуні, яким же це вітром до нас?
— Прийшли помолитись чудотворцю Миколаю, - відказали
вони.
— А зайдіть-но до мене в кабінет, я вам щось скажу.
Молільниці
зніяковіли. Вони погасили свічки, поклали недогарки в свої хусточки і
несміливо попрямували до кабінету директора. Там їх запросили
сісти. Дмитро Іванович посміхнувся у вуса й почав:
— Перш за все, добрі бабуні, ви не в ті двері зайшли. Це
ж музей, а не церква. Я хотів спитати, чи оглядали ви музей?
— Ні, ми прийшли до чудотворної ікони...
— От бачите, я так і думав. Тож слухайте уважно, що я
вам скажу. Тут, у музеї, зібрані майже всі ті ікони, що раніше вважалися
чудотворними. Стоять вони собі і ніяких чудес не творять.
І повів Дмитро. Іванович бабусь
по залах музею. Підвів їх до скорченого кістяка, якого викопав як археолог.
Потім — до погруддя Джордано Бруно: розповів, за що він прийняв мученицьку
смерть, Показав з десяток
виліплених українськими гончарями чортів, повідав про ікони, на яких замість
апостолів намальовані чубаті запорожці; показав царів, які зображені на
іконах в рангу свят.
— От бачите, все залежить від людини, від художника: він
може з кого завгодно і якого завгодно намалювати бога і святого. Отак і з
отим "чудом" було: підфарбували стару ікону руки людини, а ви вірите
в якесь надприродне чудо.
Біля Дмитра Івановича збиралось
усе більше відвідувачів, а попереду всіх стояли троє бабусь, які уважно
слухали розповідь відомого вченого.
Іван Шаповал, Дніпропетровськ
Немає коментарів:
Дописати коментар