Протягом кількох століть трудящі
Буковини вели наполегливу боротьбу
проти своїх гнобителів, австрійських колонізаторів.
Особливого піднесення революційний рух досяг у сорокових роках XIX століття,
коли на чолі його став Лук'ян Кобилиця.
Дружно виступило в цей період духовенство на стороні австрійського уряду.
Воно намагалося всілякими засобами припинити або хоч загальмувати розвиток революційних
подій. Яскравим свідченням цього є документи. Староста Буковини Бах
звертається з циркуляром безпосередньо до духовенства. Він ставить завдання:
«Спіймати та передати властям численних товаришів Кобилиці... і впливати на
населення так, щоб усунути існуюче незадоволення, неспокій та заворушення».
Духовенство виправдувало надії
австрійського уряду. В 1843 році настоятель церкви села Киселиці, декан округи Йоган Ганицький у доповідній
записці австрійській жандармерії просив надіслати військо, щоб у самому
зародку придушити народне повстання під проводом Лук'яна Кобилиці.
У грудні 1848 року вижницький
священик Іоанн Грибовський доносив австрійській крайовій жандармерії, що
Лук'ян Кобилиця закликав населення до «бунту» проти світських і духовних
властей. А тому просив він
вжити «...найсуворіших і дуже важливих заходів, щоб ліквідувати анархію, викликану
депутатом рейхстагу Лук'яном Кобилицею та його спільниками, бо вона дуже
шкідлива і для держави і для релігії».
З доносами проти повстанців
виступали духовні особи Гуслятинський і Діакович.
За активну участь у придушенні селянського повстання австрійський уряд нагородив
золотою медаллю священика сіл Слободзія та Ванилів Дмитра Семака. Це викликало
справжню бурю невдоволення серед народу. У відповідь на зрадницьку політику
духовенства трудящі Буковини рішуче виступали проти церкви і релігії.
У протоколі заступника обласного
старости Збишевського відзначається, що селяни не мели жодної поваги до
священиків і не відвідували публічної церковної служби.
Велику
агітацію, спрямовану проти церкви, священнослужителів і релігії, проводив
сам ватажок повстання Лук'ян Кобилиця. В 1843 році, під час першого виступу
селян проти австрійських загарбників, протоієрей Ганицький умовляв народ
бути розсудливим, не боротися проти уряду. Але повстанці не слухали його. В
промові, виголошеній перед селянами, Лук'ян Кобилиця сказав, що Ганицький —
зрадник, бо він на послузі у панів і разом з ними обдурює мужиків.
Ці слова Лук'ян Кобилиця пізніше
підтвердив на суді. На поставлене запитання: «Чому ви назвали протоієрея
зрадником, який нібито разом з іншими священиками допомагає дідичам і з
ними разом розоряє мужиків!» він відповів:
«Бо все це правда».
Чим
більше наростав революційний рух селян, тим краще вони розуміли, яку реакційну
роль відігравали духовенство і релігія — ці прислужники австрійських
капіталістів і поміщиків, гнобителів і душителів трудового народу.
Виступи селян носили антипопівський характер, бо саме в священиках вони
вбачали своїх ворогів. Селяни виганяли попів з парафій, загрожували їм
фізичною розправою.
Збереглися про це і
документи. Священик Грибовський з Вижниці скаржився, що селяни перешкоджали йому правити в
церкві. Справа доходила до того, що «служба божа» проводилася під охороною
зброї. Один з документів розповідає про те, як священик Гусятинський, що
обслужував Сторонецьку (Питилівську) парафію, просив спеціальної охорони для
проведення служби за межами церкви.
Боротьба проти гнобителів не лише піднімала революційний дух народу, а й
сприяла швидкому піднесенню свідомості мас. Селяни рішуче поривали з
релігією. І надарма священик Ганицький скаржився, що гуцули навіть і в неділю
не відвідували церкву, без страху виконували різні роботи. Такі випадки були
непоодинокими. Російський письменник Кельсієв, побувавши в 1849 році на
Буковині, розповідає, що на запитання, чому гуцул не йде до церкви, той
відповів: «Чого я піду?
То все — дурниця; попи вигадали, щоб людей обдирати».
Після придушення селянського руху, очолюваного Лук'яном Кобилицею, настали
роки релігійної і політичної реакції. Духовенство, спираючись на австрійські
війська, жорстоко мстило селянам. Попи здирали величезні побори за виконання
релігійних треб. Навіть запеклий ворог трудящих Ганицький визнавав, що в той
час священики більше виступали збирачами боргів, ніж духовними пастирями.
Мрія трудящих Буковини про
звільнення від церковного гноблення здійснилася в наші часи.
В. ДОБРЖАНСЬКИЙ, голова ради
Путильського районного Будинку атеїста.
Є. АНДРОСЮК, керівник секції
Буднику атеїста.
Немає коментарів:
Дописати коментар