В цій бесіді ми
одночасно розглянемо три процеси: формування людини як фізіологічної особи,
свідомості як виникнення вищого рівня розвитку матерії та людського суспільства.
Всі ці процеси відбувались разом, у безпосередньому взаємовпливі, виходили
один з одного.
Почнемо з деяких
попередніх зауважень.
Порівнюючи людину
з тваринами, ми побачимо незаперечну схожість їх у багатьох фізіологічних
рисах. Людина, як і ссавці, має теплу кров, народжує дітей живими, годує їх
своїм молоком. Є схожість у будові органів і скелета. Початкові стадії
розвитку зародків людини і тварин дуже схожі. Спершу в зародка людини вимальовуються
навіть зяберні щілини, як у риби, а потім зникають. Річ у тому, що людський
зародок повторює в прискореному темпі всі етапи розвитку організмів від
клітини до найскладніших.
В цьому плані
особливо цікаво зіставити людину і людиноподібну мавпу — тут схожість
прямо-таки разюча. Але не можна не бачити й відмінності між ними: мозок людини
значно більший за обсягом, ніж мозок мавпи, більш складний він також будовою,
людина має досконало розвинені руки.
Вчені вважають, що
більш як мільйон років тому на території теперішніх Європи, Закавказзя, Африки
й Північної Індії жили представники вищих мавп, яких назвали дріопітеками («деревними
мавпами»). Вони гуртувалися в невеликі стада, мали дуже розвинений потяг до
об'єднання. Це були ще цілком звірі як за їхнім зовнішнім виглядом, так і за
способом життя. Дріопітек був спільним предком людини та сучасних людиноподібних
мавп. Орангутанг, шимпанзе і горила — це не предки наші, а лише далекі родичі.
Обставини життя
дріопітеків колись склалися так, що вони внаслідок загибелі лісів стали жити
на рівнині. В нові умови вони потрапили з добре розвиненими передніми
кінцівками. Це стало їм дуже в пригоді, бо нові умови життя вимагали більших
зусиль, щоб прохарчуватись.
Добування їжі
тваринами потребує чималих зусиль. Здебільшого вони шукають її. Деякі вдаються
й до трудової діяльності, але їхня праця не має характеру доцільної, це не що
інше, як рефлекторне пристосування до зовнішнього середовища, найголовніше, —
жодна з тварин не здатна виготовляти знаряддя праці.
Наші мавпячі
предки, що стали жити на рівнині, змушені були, щоб не загинути з голоду,
дедалі частіше вдаватись до праці, яка поступово стала обов'язковою умовою
їхнього існування. А щоб працювати, треба було все більше й більше
користуватися передніми кінцівками, звільняти їх від ходіння. Ось ці мавпи й
перетворювалися в прямо-ходячих тварин. Колишнє життя на деревах підготувало їх
до цього, полегшило таке перетворення.
Поступово
утворився ще один ступінь попередників людини в тваринному світі, їх назвали
австралопітеками, що означає «південні мавпи». Австралопітеки жили десь мільйон
і навіть більше років тому.
Австралопітек за
розвитком стояв ще далеко від людини. Та це вже була тварина, яка ступила на
шлях перетворення в людину: вона вдавалась до тваринної праці, вільно рухалась
на нижніх кінцівках, вела стадне життя і колективно полювала на тварин значно
сильніших, ніж сама, так само гуртом захищалась від ворогів і поступово
привчалася працювати в колективі. Австралопітеки інколи навіть користувалися
знаряддями праці: дрючками, камінням, але ще зовсім не вміли виробляти таких
знарядь.
Наступним — і
дуже важливим — кроком наших тваринних предків до «олюднення» було виготовлення
ними знарядь праці. Вважають, що спочатку обробці було піддано дерево за
допомогою випадково знайдених придатних для цього каменів. Згодом такі камені
виготовляли штучно, сколюючи їх. З оцієї тварини, що свідомо виготовила перше
знаряддя праці, й почалося людське плем'я. Вчені назвали істоту пітекантроп.
Пітекантроп не
тільки фізіологічно наблизився до сучасної людини, але, порівняно з його
попередниками, вже мав більш розвинену свідомість. Цьому сприяла трудова діяльність:
він діяв розумно й цілеспрямовано, мав певні навички й знання, які
передавались наступним поколінням. Зачатки членороздільної мови свідчать про
те, що пітекантропу вже було властиве логічне мислення.
Зробив крок пітекантроп
у напрямку до «олюднення» й тим, що на цьому етапі розвитку наших предків
почала формуватись суспільна організація. Це ще було первісне стадо, але вже
не тваринне. В стаді пітекантропів почався процес обмеження зоологічного індивідуалізму,
що долався не якоюсь надприродною силою, не якимсь «духовним прозрінням», а в
ході суспільного виробництва.
Створюючи знаряддя
виробництва і тим самим — продуктивні сили, виробники неминуче вступали між
собою у виробничі відносини, які стали головним результатом усіх зв'язків
викопної людини. Ці виробничі відносини грунтувалися на колективному володінні
засобами виробництва, вони накладали на всіх однакові вимоги працювати і всім
давали однакові права на споживання здобутих предметів. Ясно, що зоологічний
індивідуалізм повинен був поступитись місцем колективізму.
Відомий і
подальший наступник пітекантропа — неандерталець.
У неандертальців
виробництво піднялось на новий щабель. Новий крок зробила й свідомість. Мислення
вже було здатне вдаватись до хай елементарних, а все ж абстракцій. Зародились
елементи мистецтва. Водночас у неандертальців, разом із здатністю мислити та
припускатись помилок у відображенні дійсності, з'явилися зародки релігії.
Помітний прогрес
бачимо у неандертальської людини і в галузі суспільного устрою: первісне стадо
відійшло в минуле, склалася кровно споріднена орда. Виник поділ праці за віком:
молодші члени орди займалися збиранням плодів та ягід, старші полювали, ще
старші, а отже, й досвідченіші, виготовляли знаряддя праці та керували
спільними діями. Все це було наслідком зміцнення колективістичних виробничих
відносин.
Неандертальці обпалюють наконечники списів
Ще ближче до нас
стояв так званий кроманьйонець. Він відкрив історію сучасної «людини
розумної», яка в біологічній класифікації сучасного тваринного світу посідає
таке місце: тип — хордові; підтип — хребетні; клас — ссавці; ряд—примати;
сімейство — гомініди (люди); рід — людина; вид — людина розумна (по латині —
гомо сапієнс).
Кроманьйонець не
тільки завоював найвище місце в біологічній класифікації: він поклав початок
новій суспільній організації, створивши родову общину. Родова община — це
вже зовсім стала група людей, що зв'язані між собою кровною спорідненістю,
входять у спільний трудовий колектив, спільно захищають свої інтереси. Це була одночасно
і родина, і артіль, і держава.
Ми вжили ці
слова відносно родової общини умовно, бо ні родини, ні артілі, ні держави
тоді ще не було, це все продукт класового суспільства. Так цим порівнянням
можна лише підкреслити універсальність родової общини, те, що з неї пішло
дальше людське суспільство.
Рід виявився
стійкою і ефективною формою життя людства в первісну епоху. Між родами стали
складатись постійні зв'язки, цього вимагали потреби виробництва, шлюбні
відносини. З кількох родів складалися племена. Роди були порівняно невеликі —
тридцять-вісімдесят чоловік, а якщо умови життя були дуже сприятливі — кількасот.
Племена вже
об'єднували сотні й навіть тисячі осіб, мали свою територію й захищали її
кордони. Плем'я для людства було школою керівництва суспільством: тут суспільний
розподіл праці йде далі, виділяється група людей, яка керує справами племені (вожді,
воєначальники, керівники полювання, ворожії тощо). У племені панує справжній демократизм,
керівником може бути всякий, якщо він виявить необхідні для цього якості.
Влада керівників спирається виключно на авторитет і традиції, бо ще нема
ніяких законів. Виконання людьми їхніх обов'язків та здійснення їхніх прав
цілком регулюються моральними засадами.
Історія
суспільства пішла повним ходом...
Поряд з такою
науковою картиною виникнення людини і становлення суспільства релігійні міфи
з цього приводу настільки елементарні, що навіть не потребують спростування.
Ось, приміром,
міф про створення всього світу божим словом за шість днів, зокрема й про те,
як бог створював людину. Він нібито виліпив з праху земного «за образом своїм
і подобою» Адама і вдихнув у нього душу.
Цей міф зовсім
не оригінальний. Складачі біблії запозичили його, як багато чого іншого в цій
«священній книзі», з релігійно-міфологічної спадщини народів, древніших, ніж
стародавні євреї. Легенда про Адама є переказом аналогічної розповіді,
створеної десь у III тисячолітті до нашої ери народом, що жив у межиріччі Тигру
і Євфрату. Це був народ порівняно високої культури, який знав зрошувальне
землеробство, будував великі міста, створив високохудожні пам'ятки літератури
і мистецтва.
Люди намагалися
дати якесь пояснення світові, зокрема своєму походженню. Вони бачили, що
майже все найголовніше в матеріальному житті створено руками і розумом таких,
як вони, тому й міркували, що людина теж є продукт якогось творіння. Тож поряд
з легендою про створення світу з первісного хаосу, коли бог Мардук переміг бога
Азбу та його жінку Тіамат, богиню хаосу, вони склали міф і про те, як з крові
Азбу й червоної глини створено було першу людину.
Цей міф, у свою
чергу, відображує ще древніші риси розуміння тодішніми людьми світу: червону
глину як матеріал для створення людини обрано неспроста, це був дуже цінний
матеріал для гончарства, яке викликало свого часу цілу революцію в
матеріальному житті суспільства, бо з винайденням гончарного посуду викопні
люди стали вживати варену їжу, а це прискорило фізіологічну еволюцію людського
організму. Не дивно, що на той час глина була найкоштовнішим матеріалом.
Але повернімося
до біблійного міфа.
Як уже сказано,
бог нібито створив Адама, а щоб йому не було сумно, вирішив дати йому подругу.
Наславши на Адама глибокий сон, Всевишній вийняв у першої людини ребро і зробив
з нього Єву.
З ребра
Адамового... Ця, здавалося б, незначна деталь говорить про те, що релігія
розглядає жінку як людину другого сорту. Адже Адама створено з «першокласного»
матеріалу — глини, а на Єву пішла та частина Адамового тіла, без якої (це,
мабуть, спостерігали стародавні люди, роблячи при нещасному випадку видалення
ребра) людина може без усяких обмежень існувати. До того ж у біблії нічого не
сказано про душу Єви: бог їй такої не «вдихав». Тому християнське духовенство
тривалий час сперечалося, чи є у жінки душа, і, отже, чи є жінка взагалі
людиною.
Щоб остаточно
покінчити з розглядом цього питання, зупинимося ще на одному аспекті його. Як
побачимо далі, бажаючи привести релігійну ідеологію хоч у якусь відповідність
із сучасністю, богослови згодні на ряд поступок у тлумаченні походження
людини. Але одно не підлягає змінам — містичне розуміння рушійних сил цього
процесу.
Що ж рухало
еволюцію від людиноподібної мавпи до «гомо сапієнс»?
Ця еволюція,
безумовно, включала в себе дві сторони: біологічну і соціальну. Людина є
частина органічного світу, тому на неї поширюються всі його закони, серед них
і закони природного добору. Безперечно, природний добір вів до того, що
виживали й давали потомство людські особи найбільш витривалі, краще
пристосовані до навколишнього середовища. Але в дію цього закону природного
добору серйозну поправку вносило колективне життя первісних людей, у якому
знаходили підтримку та захист і слабші індивіди.
В умовах
існування людських колективів закон природного добору діяв не тільки
індивідуально, але й щодо цілих біологічних і соціальних колективів. Тут на
перший план уже виступали не біологічні властивості, а здатність до праці,
вміння виробляти знаряддя праці й користуватись ними.
Нема сумніву, що
за тих умов від голоду, хвороб, хижаків, стихійного лиха могли гинути цілі
первісні людські стада, не даючи ніякого потомства. Виживали ті, які були
більш організованими, більш активними в трудовій діяльності, які вдосконалювали
старі та створювали нові знаряддя виробництва. Те ж саме відбувалось і з кровно
спорідненою ордою.
Як бачимо,
біологічні чинники діяли в сукупності з соціальними, причому трудові процеси
стали визначальними. Тому це був біосоціальний добір.
Біологічна еволюція
наших предків тривала доти, доки створився такий вид («гомо сапієнс»), який
був найбільш пристосований для трудової діяльності. Тепер уже не людський
організм став пристосовуватись до навколишнього середовища, а людина почала
створювати з природи середовище для себе за допомогою праці.
Отже, праця —
головний чинник еволюції від людиноподібної мавпи до людини. Відкриття цієї
закономірності розвитку людства належить Ф. Енгельсу.
Ми вже знаємо,
що олюднення мавпи почалося тоді, коли австралопітек чи близькі до нього мавпи
почали жити на рівнині. Вчені датують це кінцем третинного періоду
кайнозойської ери, коли внаслідок зміни клімату на території розселення
австралопітеків загинули тропічні ліси. В цей час багато видів людиноподібних
мавп та інших тварин перестали існувати, не змігши пристосуватись до нових
умов. Але деякі вижили, — ті, котрі стали систематично застосовувати палиці й
каміння як знаряддя праці. Енгельс каже, що, мабуть, минули тисячоліття, поки
кремінь було перетворено на перший ніж. Перші трудові операції були нескладні,
але дедалі вдосконалювалась рука, і згодом вона стала створювати такі знаряддя,
які зробили мавпоподібну людину сильнішою за всіх тварин.
Праця розвивала
не тільки руку, але й свідомість. Розглянемо і це явище.
Свідомість є
вторинним від матерії, але вона властива не всякій матерії, а лише тій, яка в
процесі розвитку органічного світу досягла певного, дуже високого рівня. На
свідомі дії здатні лише ті істоти, які мають нервову систему та мозок. Але така
свідома діяльність ще дуже й дуже далека від мислення людини, котре являє
собою продукт особливо високорозвиненої матерії людського мозку. Ніяке
мислення без людського мозку неможливе.
Утворення мозку
в свою чергу є продуктом тривалого історичного розвитку. Коли виникла перша
жива істота — грудочка білка, вона не мала ніякої свідомості, але все ж таки
вже була здатна відображувати зовнішні подразнення. Відчувати навколишнє
середовище зміг лише елементарний організм, що, будучи результатом ускладнення
грудочки білка, став одержувати від цього середовища потрібні йому речовини
для обміну. Еволюція живих істот привела до того, що у них утворилась нервова
система та органи чуття.
Найбільшого
розвитку відчуття досягли у людини, бо на ній позначався вплив
суспільно-виробничої діяльності. Ця діяльність поступово розширювала коло
предметів і явищ, котрими користувалася людина. Щоразу збільшувалась
кількість тих закономірностей природи, які вона використовувала в своїх
інтересах і тому повинна була відчувати. Не менше значення для розвитку відчуттів
мала суспільна практика людей, їх спілкування. Ось чому розвиток органів
чуттів людини став неодмінним елементом її еволюції.
В еволюції
свідомості величезну роль відіграє знову ж таки праця, яка здійснювалась у
колективі, вимагала тісних зв'язків між його членами й неможлива була без
спілкування. А для цього потрібна членороздільна мова. Справа полегшилася тим,
що вертикальне ходіння спричинилося до зміни форми нижньої щелепи, і, таким
чином, виникла можливість вимовляти членороздільні звуки.
Спільна
колективна трудова діяльність і членороздільна мова у свою чергу
вдосконалювали мозок, до нього надходило все більше сигналів, і він мав
виробляти сигнали-відповіді. Тому-то поряд із збільшенням об'єму мозку
змінювалась і вдосконалювалась його будова. А розвиток мозку зі свого боку сприяв
удосконаленню колективної праці. Ця взаємодія і привела до створення
специфічно-людського мислення, яке поставило людину на недосяжну для інших тварин
висоту в органічному світі.
Мисливець-кроманьйонець
Матеріалістичне
пояснення процесу формування людської свідомості, розкрите історичною наукою,
доповнюється вченням І. П. Павлова про вищу нервову діяльність.
Релігійне
твердження про душу, яку «вдихнув» бог у людину під час її творення, має
глибокий соціальний зміст. Роздвоюючи людину на «грішне», «смертне» тіло і
«безсмертну» душу, релігія підкреслює другорядність нашого реального світу в
порівнянні з потойбічним. У зв'язку з цим усі соціальні проблеми нашого
реального життя відсуваються на задній план.
Посиланням на
душу релігія намагається пояснити психічні процеси і мислення людини,
намагається оголосити їх таємничими й незбагненними, виявом нематеріальної сутності
людини, вкладеної в її тіло богом.
Павловське
вчення відкидає геть такі релігійно-ідеалістичні уявлення і матеріалістично
пояснює психіку людини як вищу нервову діяльність. Вища нервова діяльність є
складним процесом утворення зв'язків між окремими частинами і клітинами кори
великих півкуль головного мозку. Матеріальну основу цього процесу становить нервова
система тварин і людини, яка складається з двох частин: центральної (спинного
і головного мозку) і периферійної (нерви, нервові волокна і вузли, розташовані
по всьому організму).
Через нервову
систему організм отримує інформацію із зовнішнього середовища й відповідно до
цієї інформації реагує на подразнення чутливих нервових клітин. Це реагування
має назву рефлексів безумовних і умовних, які й становлять суть психічної
діяльності людини. Безумовні та умовні рефлекси пояснюють поведінку тварин і
людей, відразу спростовуючи релігійні твердження, нібито в цій поведінці є
щось надприродне.
Вчення І. П.
Павлова розкрило також різницю в психічній діяльності тварин і людей. Тваринам
властива елементарна психічна діяльність, вона обмежена безпосереднім
відбиттям зовнішнього середовища за допомогою рефлексів, які І. П. Павлов
назвав першою сигнальною системою. У людини це відбиття ускладнюється
мисленням і мовою, вона використовує другу сигнальну систему, і слово є тут
сигналом сигналів. Мова опосередковує рефлекторну діяльність і забезпечує
більш глибоке, узагальнене відбиття дійсності у вигляді абстрактних понять і
умовиводів.
Отже, ніякої душі
нема - є вища психічна діяльність людини, яка має цілком матеріальну основу і матеріальний
характер.
Як бачимо,
наукові уявлення про людину цілком спростовують релігійні вигадки про раптове
створення її богом. Людина є наслідком розвитку матерії в органічному світі.
Цей розвиток привів до утворення свідомості, мислення, яке само стало
пізнавати матерію і впливати на світ. Але все ж таки матерія первинна, а
свідомість, мислення є вторинним. Кожен крок науки підтверджує це основне
положення марксистсько-ленінської філософії.
Танчер В. К., доктор
філософських наук, професор
Немає коментарів:
Дописати коментар