Радянський Союз є першою
в світі країною масового атеїзму. Відхід від релігії в нашій країні почався
ще в дожовтневий період. Безпосередня участь у революційній боротьбі і прилучення
до наукового соціалізму найбільш свідомої частини робітників і селян відкривали
їм очі на реакційну сутність релігії. Однак основна маса населення, пригнічена
жорстокою експлуатацією, безправністю і темнотою, позбавлена доступу до знань і
культури, не мала змоги збагнути шкідливість релігії. «Такої дикої країни, в
якій маси народу настільки були б пограбовані в розумінні освіти, світла і
знання, — писав В. І. Ленін, — такої країни в Європі не лишилося ні одної,
крім Росії» (В. І. Ленін. Повне зібр. тв., т. 23, с. 123).
Розрив з релігією та
церквою став набирати масового характеру лише з перемогою Великого Жовтня.
Жовтнева революція пробудила до активної перетворюючої діяльності мільйони
трудящих. У ході цієї боротьби, в міру успіхів у будівництві нового
суспільного порядку зникала й потреба звертатись до ідеї бога.
Процес подолання релігії
в нашій країні нерозривно зв'язаний з революційним перетворенням суспільства,
з успіхами будівництва соціалізму і комунізму, з досягненнями в економічному
і культурному розвитку, з ідейно-політичною роботою партії. В результаті
перемоги соціалізму, повної ліквідації експлуататорських класів були підірвані
соціальні й ліквідовані класові корені релігії.
Соціалістичний характер
виробництва зробив радянських людей господарями становища, які усвідомлюють
свою значимість, проявляють високу трудову і політичну активність.
Розуміння зв'язку праці
кожного із загальнонародною справою підносить труд до ефективного засобу
ідейно-політичного, морального й атеїстичного виховання.
Утвердження нових
соціалістичних відносин в усіх сферах суспільного життя, ліквідація класового
і національного гноблення, безправності й злиднів, подолання неписьменності
населення, зростання політичної свідомості і культури трудящих - такі
об'єктивні фактори, які перш за все зумовили масовий розрив з релігією.
У становленні масового
атеїзму в радянському суспільстві можна виділити ряд етапів.
Перший етап — від
перемоги Жовтневої революції й до середини 20-х років. Жовтнева революція скинула
пануванні поміщиків і капіталістів, державну владу почали здійснювати самі
трудящі, селяни одержали у безплатне користування землю, була націоналізована промисловість,
усунена система національного гноблення та нерівності народів, ліквідовані
станові та класові привілеї експлуататорів. У результаті відокремлення церкви
від держави і школи від церкви остання втратила колишню економічну міць і
духовний вплив. Усе це справило величезний вплив на психологію і свідомість
трудящих, мало вирішальне значення у масовому розриві з релігією. Байдужість
до церкви посилювалась також внаслідок ворожої діяльності багатьох
церковнослужителів, які показали себе відвертими ворогами народної влади в
роки революції, громадянської війни і соціалістичного будівництва. Тим часом
антирелігійний рух, який почався ще в перші роки Радянської влади, мав в
основному стихійний характер. Це був період, коли перед революцією в усій
гостроті постало питання: хто кого. Всі сили партія змушена була зосередити на
боротьбі з внутрішньою і зовнішньою контрреволюцією.
З другої половини 20-х
років почався другий етап розвитку масового атеїзму. На цьому етапі
антирелігійний рух став дедалі організованішим і цілеспрямованішим. Велику
роль тут відіграла газета «Безбожник». Вона стала організаційним центром
створення «Спілки войовничих безбожників», яка вела велику пропагандистську і
науково-атеїстичну роботу. Активну участь в антирелігійній пропаганді брали
відомі діячі Комуністичної партії — Н. К. Крупська, І. І. Скворцов-Степанов,
Ом. Ярославський, П. А. Красиков, А. В. Луначарський; видатні радянські
письменники і поети — М. Горький, Д. Бєдний, В. Маяковський, О. Серафимович:
вчені — К. А. Тімірязєв, І. П. Павлов, С. І. Вавілов та інші.
Войовнича атеїстична
робота великою мірою сприяла масовому відходу від релігії Але вирішальну роль
і на цьому етапі відіграли успіхи у будівництві соціалізму. В результаті
індустріалізації країни, колективізації сільського господарства і культурної
революції відбулись докорінні зміни в умовах життя людей, в їх побуті й
свідомості.
Велика Вітчизняна війна
дещо стримала розвиток масового атеїзму. З її початком припинилась діяльність
СВБ, усі сили були мобілізовані на боротьбу з фашистською небезпекою. Тяжкі
жертви й знегоди сприяли пожвавленню релігійності серед частини радянських
людей, які не мали ще твердих атеїстичних переконань. Далася взнаки й
активізація діяльності релігійних організацій у країні, які скористалися невизначеністю
людської долі для посилення свого впливу.
Переможне завершення
війни й успішна відбудова народного господарства дали змогу радянському
народові вийти на нові історичні рубежі. Важливою віхою в історії вашої країни
був XXII з'їзд КПРС, який прийняв нову Програму. З'їзд відіграв велике значення
у піднесенні всієї ідеологічної роботи, в тому числі і в посиленні
атеїстичного виховання.
З ХХІІ з'їзду партії
настав третій етап у розвитку масового атеїзму, який триває і досі. Суть цього
етапу виражено в Програмі КПРС, яка поставила завдання повного подолання всіх
пережитків старого в свідомості людей, в тому числі і релігійних.
У розвинутому
соціалістичному суспільстві закономірно відбувається справжнє і повне звільнення
всіх форм суспільної свідомості від релігійного впливу, атеїстичні переконання
дістають дедалі більше поширення.
Буржуазні фальсифікатори
з особливим завзяттям роздувають вигадки про штучне й насильне насадження
атеїзму, про переслідування за віру в нашій країні, навмисно ігнорують
марксистсько-ленінське вчення про шляхи подолання релігії, теорію і практику
наукового атеїзму. Науковий атеїзм принципово відкидав будь-які насильні
методи боротьби з релігією не лише як неспроможні, але й як шкідливі, здатні
тільки утруднити процес відходу від релігії. Неприпустимість примусових
заходів у подоланні релігійних переконань випливає з марксистського розуміння
релігії як фантастичного, спотвореного відображення дійсності. Звідси — лише
визволення від гніту соціальних сил і сил природи разом з поширенням знань про
закони розвитку природи й суспільства ведуть до визволення від релігії. В
соціалістичних країнах неухильно виконується ленінська вказівка про те, що
боротьба проти релігії є ідейною боротьбою, що вести її слід шляхом
пропаганди, шляхом освіти.
Розвиток масового
атеїзму в СРСР супроводиться невпинним скороченням кількості віруючих і все
помітнішим зниженням рівня їх релігійності. Сьогоднішній віруючий в нашій
країні — це людина соціалістичного суспільства, і соціалістичне буття неминуче
позначається на його духовному обличчі. Для багатьох віруючих релігія все
більше стає справою зовнішньою, переважно побутовою, яка не зачіпає глибоко
їх почуттів і думок. Серед характерних рис більшості рядових віруючих
вирізняються такі, як:
·
ослаблення
чіткості релігійних уявлень, поверхове знання змісту віровчення як системи
догматів, відсутність твердих релігійних переконань. Багато хто з них
звертається до релігії лише в скрутну хвилину, забуваючи про неї у
повсякденному житті;
·
нерегулярне
відвідування церковних богослужень (лише на великі релігійні свята). Переважають
1-2 відвідування на рік. Православні храми регулярно відвідує не більш як 10-15
процентів віруючих;
·
скорочення
часу, присвячуваного молитві;
·
різкий
занепад конфесіональної нетерпимості;
·
байдуже
ставлення до багатьох обрядів і ритуалів. Деякі з них: хресні ходи, освячення
колодязів, житлових приміщень — зовсім забуті. Разом з тим деякі обряди та
звичаї (хрещення новонароджених, відспівування, зберігання ікон у домі), переважно
за традицією, тримаються досить міцно;
·
зниження
вимогливості до дотримання постів;
·
вивітрювання
релігійного змісту багатьох свят, які часто зводяться до звичайних гостювань
без виконання культових ритуалів чи бесід на релігійну тему.
Самі служителі культу
визнають, що у значної частини сучасних віруючих провідне місце займають не
релігійні думки, а громадянські помисли і життєві турботи. В їх світогляді
химерно переплітаються віра з невірою, релігійні погляди на світ з науковими
уявленнями.
Соціалізм сам по собі не
містить соціальних основ, які породжували б релігійність, але й при
соціалізмі ще зберігаються об'єктивні і суб'єктивні фактори, котрі зумовлюють
живучість релігійних пережитків.
До об'єктивних факторів
живучості релігійних пережитків слід віднести:
·
відставання
суспільної свідомості від розвитку суспільного буття. На ступінь цього
відставання великий вплив справляє глибина старих ідей і поглядів, сила традицій.
Релігійні традиції відіграють особливо консервативну роль, вони особливо
живучі, оскільки складались тисячоліттями й освячувались ім'ям бога. Е. Маркс
указував, що традиція є могутньою консервативною силою. «Традиції всіх мертвих
поколінь, — писав він, — тяжіють, як кошмар, над умами живих» (К. Маркс і Ф.
Енгельс. Тв., т. 8, с. 113);
·
вплив
буржуазної ідеології. Апологети капіталізму заінтересовані у підігріванні
релігії в соціалістичних країнах як ідеології, протилежної марксизму-ленінізму
і як засобу роз'єднання мас за релігійною ознакою, підриву монолітної єдності
соціалістичного суспільства;
·
істотні
відмінності між містом і селом, між фізичною та розумовою працею. Дослідження
підтверджують, що релігійність серед сільського населення і представників
фізичної праці помітно вища, ніж серед міського і людей розумової праці. Так, за
даними досліджень 1976 року, на Чернігівщині серед віруючих-баптистів робітники
становили 8,5 процента, службовці 0,5, колгоспники - 22
проценти;
·
тяжкі
наслідки минулої війни і страх перед загрозою нової. В. І. Ленін писав: «Війна
не може не викликати в масах найбурхливіших почуттів... Які є головні потоки
цих бурхливих почуттів? 1) Жах і відчай. Звідси, — посилення релігії» (В. І.
Ленін. Повне зібр. тв., т. 26, с. 272).
Із суб'єктивних факторів
збереження релігійних пережитків можна виділити такі:
·
недостатність
освіти й культури у частини радянських людей. У нашій країні зроблено небачено
багато для розвитку освіти і культури трудящих. Радянське суспільство —
найбільш освічене. Видатним досягненням став перехід до загальної середньої
освіти. Якщо в царській Росії 3/4 дорослого населення було неписьменним, то
тепер понад 3/4 працівників, зайнятих у народному господарстві, мають вищу
або середню (повну чи неповну) освіту, всіма видами навчання в країні охоплено
більш як 95 мільйонів чоловік. Найчастіше в неодержанні належної освіти винна
сама людина. В той же час було чимало причин, які заважали багатьом радянським
людям оволодівати знаннями. За короткий історичний строк нашій країні довелося
вести три тяжких війни. Це гальмувало здійснення завдань загальної
обов'язкової освіти. А малописьменні люди не тільки важче звільняються від
релігії, але й, будучи невіруючими, легко підпадають під вплив релігії;
·
вплив
релігійної сім'ї. Цей канал релігійні проповідники розглядають як головний
для збереження релігії серед підростаючого покоління, повчають віруючих
батьків (нерідко вдаючись і до залякування) виховувати своїх дітей у
релігійному дусі;
·
вузькість
соціальних зв'язків, недостатня соціальна активність частини радянських
громадян. Найбільше піддаються релігії особи, які не беруть участі у суспільно-виробничій
діяльності — пенсіонери, домогосподарки і т. д.;
·
зв'язок
релігійних пережитків з іншими пережитками минулого: домостроївщиною,
безвідповідальним ставленням до сім'ї, пияцтвом, бездушністю, неуважністю до
людей, особливо коли людина опиняється в скрутному становищі. Партія орієнтує
наше суспільство на рішучу боротьбу з цими вадами. У переважної більшості
громадян вони викликають не лише неприязнь, але й організовану протидію;
· недоліки науково-атеїстичної пропаганди.
· недоліки науково-атеїстичної пропаганди.
Усі названі фактори
мають минущий характер. Вони все більше усуваються в процесі руху до
комунізму.
Могутні продуктивні сили
розвинутого соціалістичного суспільства, гігантські досягнення у галузі науки
і техніки дають змогу не тільки ефективно протистояти стихіям природи,
запобігати їх руйнівному впливу, але й підпорядковувати їх інтересам
суспільства. Видатними досягненнями у перетворенні природи були освоєння цілинних
і перелогових земель, здійснювана програма меліоративних робіт, створення
великих водоймищ тощо. Широке використання досягнень науки приводить до того,
що несприятливий вплив природних стихій уже не є глибокою причиною існування релігійних
пережитків при соціалізмі.
Формуванню особи, яка не
потребує релігійної втіхи, сприяє дедалі зростаюче задоволення матеріальних і
духовних потреб радянських людей.
Могутнім фактором
утвердження масового атеїзму є радянський соціалістичний спосіб життя —
органічна складова частина нашого буття, що відображається у свідомості.
Спосіб життя як сукупність типових форм життєдіяльності людини, класу,
суспільства, зумовлених історичними конкретними соціальними умовами, неминуче
позначається на характері суспільної та індивідуальної свідомості.
Радянський спосіб життя
Л. І. Брежнєв виділив як один з головних підсумків шляху, пройденого нашою
країною з часу перемоги Великої Жовтневої соціалістичної революції.
Колективізм і товариськість, згуртованість і дружба всіх націй і народностей
країни, творча праця на благо суспільства, ідейно-політична єдність народу,
патріотизм та інтернаціоналізм — ці характерні риси радянського способу життя
— дедалі рішучіше витісняють релігійний індивідуалізм і замкнутість, песимізм і
пасивність, ослаблюють релігійність віруючих, ведуть до неухильного відходу
від релігії.
Рух радянського
суспільства до комунізму супроводиться дальшим розвитком соціалістичної
демократії, суть якої полягає в широкій участі трудящих в управлінні справами
держави, суспільства. Радянська держава заінтересована у залученні всіх
трудящих, у тому числі і віруючих, до активної громадської діяльності. КПРС
виховує радянський людей у дусі господарів країни, причетності до всіх сторін
життя нашого суспільства, вчить, щоб кожному до всього було діло.
Безпосередня участь у роботі місцевих Рад народних депутатів, профспілкових
організацій, органів народного контролю, комісій сприяння, добровільних
народних дружин, шкільних і студентських об'єднань і т. ін. розвиває соціальну
активність людини, виробляє усвідомлення нею суспільної значимості, людської
гідності, несумісних з релігійною раболіпністю перед міфічним божеством.
Становлення і розвиток
масового атеїзму в соціалістичному суспільстві сприяє засвоєнню масами
багатств матеріальної і духовної культури, науково-матеріалістичного
світогляду, утвердженню у свідомості трудящих комуністичних ідеалів і принципів.
Тим самим атеїзм виконує важливу культурно-ідеологічну функцію. Він скидає
містичне покривало з культури і ставить її на службу широким масам трудящих.
Він розкриває людині закономірності природи і суспільного життя, сприяє привнесенню
соціалістичної ідеології у свідомість мас.
У постанові «Про дальше
поліпшення ідеологічної, політико-виховної роботи» ЦК КПРС, відзначаючи
створення в розвинутому соціалістичному суспільстві широких можливостей для
реалізації програмних цілей нашої партії в галузі формування комуністичної свідомості
людей, указав на необхідність посилення атеїстичного виховання, підвищення
відповідальності комуністів і комсомольців у боротьбі з релігійними
передсудами.
П. Чернейко
Немає коментарів:
Дописати коментар