Атеїстичні думки
видатного вченого П. П. Блонського (1884—1941)
Серед тих, хто
після Великого Жовтня закладав основи нової, радянської школи, був Павло Петрович
Блонський, філософ, педагог і психолог, людина виняткового обдарування й
великої ерудиції, широких наукових інтересів.
П. П. Блонський
пройшов суперечливий шлях ідейного розвитку від ідеалізму до матеріалізму й
атеїзму. На цьому шляху були й помилки, але вчений з властивою йому чесністю й
відданістю науці зумів їх усвідомити й подолати. Суперечності ідейного розвитку
відомого педагога багато в чому пояснюються складністю того періоду, до
якого належить становлення його філософських поглядів.
Народився Павло
Петрович 27 червня 1884 року в Києві у сім'ї дрібного чиновника. Закінчивши
гімназію із золотою медаллю, він вступає на історико-філософський факультет
київського університету.
Після його
закінчення спеціалізується у сфері історії й філософії, одночасно читає
педагогіку і психологію.
Поворотним
пунктом в ідейному розвитку Блонського стала Велика Жовтнева соціалістична
революція. Приват-доцент Московського університету, він гаряче вітав радянську
владу. Коли в кінці 1917 року частина московських учителів під впливом
контрреволюційних елементів оголосила страйк, Павло Петрович різко засудив цей
антинародний акт і звернувся до вчителів через газету «Известия» із закликом
припинити саботаж.
За порадою В. І.
Леніна, який уважно стежив за діяльністю Наркомосу, Блонського було залучено
до роботи в науково-педагогічній секції Державної вченої ради.
П. П. Блонський
був прихильником активної боротьби з релігійними марновірствами і
передсудами, які гальмують розумовий розвиток учнів, заважають правильно сприймати
дійсність. У його статтях «До питання про антирелігійне виховання дітей» (1925
р.), «Релігійність і нерелігійність наших учнів» (1929 р.) дано глибокий
науковий аналіз ставлення дітей різного віку до релігії. Свого часу Н. К. Крупська
високо оцінила ці праці видатного педагога.
У статті «Як я
став учителем» Блонський писав: «Я вважаю для себе величезним щастям, що жив в
епоху Жовтневої революції. Такі епохи змушують замислюватися над усім, ставлять
усе під сумнів, оголюють найбільш приховані основи... Я щасливий, що дух Жовтневої
революції надихав мене в моїй педагогіці» [1].
Ще тривала
громадянська війна, а Павло Петрович обмірковував плани створення трудової
політехнічної школи. Його книга «Трудова школа», перейнята пафосом революційного
руйнування старого, схоластичного, зустріла захоплений прийом з боку демократичної
частини учительства та педагогічної преси. Читаючи цю книгу, В. І. Ленін
підкреслив ті сторінки, де говорилося про величезну роль індустрії та машинної
техніки в розвитку суспільства.
Блонський бере
безпосередню участь у розробці навчальних планів і програм, пише підручники
для шкіл і вузів, досліджує різні питання педагогічної науки.
Велику й
плодотворну наукову роботу педагог поєднував із викладацькою діяльністю в
Московському університеті й Академії комуністичного виховання імені Н. К.
Крупської. П. П. Блонський не міг пройти повз проблеми атеїстичного виховання
учнів, які в перші десятиліття радянської влади ставились особливо гостро й
були предметом багатьох дискусій. Творча співдружність Павла Петровича з Н. К.
Крупською, А. В. Луначарським та іншими педагогами-марксистами визначила
спільність їхніх поглядів у багатьох питаннях, зв'язаних з подоланням
релігійних марновірств і передсудів у процесі виховання учнів.
Відомо, що
релігійність, зокрема дитяча, привертала увагу багатьох буржуазних дослідників.
Проте через свій ідеалістичний світогляд вони не могли правильно вирішити проблему
причин і шляхів виникнення дитячої релігійності, вважаючи її якимось
природним почуттям, притаманним дитині від народження.
Лише радянська
педагогіка з самого початку дослідження дитячої релігійності почала розглядати
її не як самоціль, а як необхідну умову визначення шляхів і способів її
подолання. Надія Костянтинівна Крупська не раз вказувала, що розробка
ефективної системи атеїстичного виховання можлива тільки за умови глибокого
вивчення й аналізу причин дитячої релігійності, її характеру й особливостей
прояву в кожному конкретному випадку. Такий підхід був і в П. П. Блонського.
Він писав, що для подолання релігійності дітей необхідно передусім знати все,
«що в житті робить дитину релігійною або, навпаки, нерелігійною» [2].
Основним
джерелом релігійного впливу на дітей П. П. Блонський вважав сім'ю: «...Якщо
дитина буває релігійною, то майже завжди це буває внаслідок впливу сім'ї» [3].
Найбільш
сприйнятливі релігійні уявлення і почуття в дошкільному віці. Життєвий досвід
дошкільника дуже малий, мислення конкретне і некритичне, маляті важко відрізнити
справжнє знання від фантастичних вигадок. Ось чому в цей період треба особливо
оберігати дітей від релігійного впливу, знайомити їх у доступній формі з
явищами навколишньої дійсності. Відзначаючи великий інтерес дошкільників до
казок, П. П. Блонський радив вихователям підбирати останні з урахуванням
педагогічних завдань, виступаючи проти тих казок, які дають неправильне уявлення
про дійсність.
На відміну від
дошкільника, молодший школяр може відрізнити фантастичне від дійсного. Його погляди
звичайно цілком реалістичні, мислення стає більш критичним. Проте, відзначав П.
П. Блонський, коло уявлень молодшого школяра ще дуже вузьке, здатність до абстрактного
мислення не досить розвинута. Тому дитина легко й довірливо засвоює погляди
дорослих, авторитетних для неї людей.
Релігійні
уявлення молодшого школяра, вказує П. П. Блонський, мають земний і наочний
характер: смерть — зміна місця, бог — добрий, але сердитий старик і т. д. Одна
з причин, яка підтримує релігійність дітей у цьому віці, — надія на допомогу
надприродних сил у виконанні бажань. Тому важливо переконати дитину в марності
її молитов.
Досліджуючи
релігійність молодших школярів, П. П. Блонський встановив, що вона нестійка й
поверхова. Звідси він робить важливий педагогічний висновок: саме в цьому
віці антирелігійне виховання повинно бути особливо енергійним, причому
найсильніше діє атеїзм самого вчителя, його особистий приклад.
Якщо
релігійність дошкільників і молодших, школярів нестійка, поверхова, то інша
справа — в підлітковому віці. Для перевиховання релігійного підлітка потрібно
більше часу, зусиль.
Характеризуючи
підлітковий вік, П. П. Блонський вказує, що в цей період закладаються основи
матеріалістичного світогляду. Цьому сприяє знайомство з науками про природу й
суспільство. В галузі природознавства підлітків особливо цікавить проблема
генезису: звідки походить людина, як утворилася Земля, яка історія Всесвіту і
т. ін.; в галузі суспільній — проблема соціальних відносин.
П. П. Блонський
розумів, що матеріалістичний світогляд виробляється на основі сучасних наукових
відомостей. При цьому великого значення він надає методам навчання, способам оволодіння
знаннями. Розглядаючи науку як систему знань, систему розкриття закономірностей
у їх взаємозв'язку, педагог вимагав при опануванні біології, фізики, хімії, історії
знайомити учнів з логікою, методами самої науки. Тільки за цієї умови наукові
знання не залишаються мертвим вантажем у голові, а стають знаряддям
перетворення дійсності.
У формуванні
матеріалістичного світогляду, відзначає Павло Петрович, велику роль відіграє
праця. Поєднання освіти з працею на широкій політехнічній основі він розглядав
як необхідну умову виховання нової людини.
Так само, як і
Н. К. Крупська, учений завжди виступав проти перетворення школи в закриту виховну
установу. Якщо школа тільки дає знання, писав він, але не розвиває
революційного інтересу до життя, політичних подій, вона не робить своєї справи.
Вимога зв'язку школи з життям червоною ниткою проходить через численні
висловлювання Блонського з питань шкільної освіти.
Розглядаючи
основи наук як грунт для вироблення матеріалістичних поглядів на природу й суспільство,
Блонський разом з тим відзначав, що нерідко внаслідок знайомства з наукою
релігійність підлітка втрачає свою архаїчну форму, модернізується, видозмінюється.
Тому важливо в атеїстичному вихованні вплинути не тільки на розум, а й на почуття.
Підлітковий і
юнацький вік, говорить Павло Петрович, дуже суворий і вимогливий у питаннях
моралі. В цьому віці яскраві факти, що розкривають реакційну роль релігії та
церкви в історії суспільства чи аморальність духовенства, справляють на молоду
людину надзвичайно сильний вплив і сприяють відходу од релігії.
Вивчаючи
релігійність підлітків, П. П. Блонський встановив, що багатьох з них приваблює
естетичний бік релігійних обрядів, барвистість і врочистість церковної
відправи. Одначе, зазначає він, церква діє на дітей двояко: з одного боку,
дітей приваблює спів, музика тощо, а з другого — стомлює довге стояння, і вони
туди не люблять ходити. З тих сімей, де релігійні обряди виконуються суворо,
але суто формально, де дітей примушують додержуватись цих обрядів, часто
виходять активні атеїсти.
Треба, щоб потяг
підлітка до красивого, врочистого мав багато виходів, причому більш задовільних,
ніж релігія. Театр, художня самодіяльність — дуже серйозні противники церкви,
говорить Блонський.
Аналізуючи
причини релігійності, видатний педагог установив її залежність від ступеня
загального розвитку учнів. Основну масу віруючих, за його спостереженнями,
становлять діти, які мало читають, загальний розвиток яких слабкий. Ось чому
так важливо дбати про розумові інтереси учнів — прищеплювати їм любов до книг,
науки, літератури, мистецтва.
Успіх в
атеїстичному вихованні, підкреслює П. П. Блонський, неможливий без урахування
індивідуальних особливостей учнів, ступеня їх релігійності.
Важче піддаються
виховному впливу діти, релігійність яких має фанатичний характер. Такі учні
звичайно, ставляться до вчителя недовірливо, вони замкнуті, мало товариські. В
їхньому марновірстві велику роль відіграють віруючі батьки, насамперед матері.
Уважне ставлення до таких дітей з боку вчителя особливо необхідне.
Друга група
віруючих дітей - ті, яких П. П. Блонський називає слухняновіруючими. Для таких
релігія є вірою в буквальному розумінні слова. Отож у них відсутня будь-яка
критичність, є лише своєрідна інтелектуальна слухняність - інакше кажучи, це
діти пасивні, із слабким загальним розвитком. Їх, як правило, приваблює
зовнішній бік релігії, емоціонально-естетичний. Розширення розумового кругозору
дітей, задоволення їхніх художніх потреб, особливо у співах і театрі, авторитет
учителя, за словами Блонського, сприяє подоланню релігійності таких школярів.
До третьої групи
учнів Павло Петрович відносить так званих хитких, тих, хто сумнівається. Це
здебільшого невіруючі діти, але в той же час і не активні атеїсти. Завдання
вчителя щодо них — зміцнювати їхню антирелігійність, ширше залучати до
громадського життя колективу.
За роки
радянської влади в нашій країні відбулися величезні зміни. З перемогою
соціалізму докорінно змінилося духовне обличчя трудящих. В переважній
більшості радянські люди давно порвали з релігійними пережитками й твердо
стоять на позиціях атеїзму. Величезна заслуга в цьому належить радянській
школі, педагогічній науці, в розвитку якої ідеї П. П. Блонського займають
гідне місце.
Л. ЧАГОВЕЦЬ,
аспірантка
Джерела:
1 П. П. БЛОНСКИЙ.
Избранные педагогические произведения. Изд. АПН РСФСР. М., 1961, стор. 46.
2 Там же, стор.
534.
3.
Там же, стор. 511.
Немає коментарів:
Дописати коментар