«Хто з вас перед
святом приходив до мене додому відповідати урок — устаньте! Брезклий чоловік
у рясі, з важким хрестом на шиї, погрозливо глянув на учнів.
Маленькі злі
очиці немов пронизували всіх шістьох, що підвелися з лав, — чотирьох хлопчиків
і двох дівчаток. Діти боязко поглядали на людину в рясі» [1].
Цими рядками
відкривається всесвітньовідомий твір радянського письменника-бійця Миколи
Олексійовича Островського «Як гартувалася сталь». Три десятиріччя тому, 1932
року, вперше почав він друкуватися в журналі «Молодая гвардия». І читач
одразу гаряче полюбив привабливий і захоплюючий образ молодої людини нашого
часу, вихованця ленінського комсомолу, більшовицької партії Павла Корчагіна.
Зійшовши із
сторінок книги, герой її став в один ряд з такими героями вітчизняної і
світової художньої літератури, як Рахметов М. Чернишевського, Овод Е. Войніч,
Павло Власов М. Горького, Левінсон О. Фадєєва, Кличков Д. Фурманова і багато
інших, кого беруть за взірець все нові й нові покоління.
Сила натхненного
прикладу Павла Корчагіна особливо проявилася під час Великої Вітчизняної війни,
в роки боротьби проти найлютішого ворога прогресу й культури — німецького
фашизму. Павло Корчагін, для якого інтереси трудового народу були над усе,
служить взірцем тим, хто будує комуністичне суспільство,
мільйонам юнаків і дівчат, трудящим всього соціалістичного табору, людям праці
в різних кінцях світу.
Не тільки
відвага, мужність і безстрашність, відданість революції і соціалістичній
Батьківщині характерні для Павла Корчагіна. В тому моральному кодексі, яким
він керувався все своє життя, найпершими законами були революційна боротьба,
пролетарська дружба, щирість, правдивість, самопожертва в ім'я товариша і
колективу, чесність і чистота у взаєминах між чоловіками й жінками; в ньому не
було будь-якого місця для бога й релігії.
Конфлікт між
Павкою і викладачем «закону божого» виник не через те, що хлопець у своїй
одчайдушній спробі помститися отцю Василю за систематичні побої і наругу над
ним насипав махорки в пасхальне тісто. Священик раніше завжди ставив п'ятірки.
Але після одного з уроків іншого вчителя, на якому побував Павка і де він
почув про справжнє походження Землі і світил, що існують мільйони років, допитливий
учень поцікавився:
«— Батюшко, а
чому вчитель у старшому класі говорить, що Земля мільйони років стоїть, а не як
у законі божому — п'ять тис... — і зразу ж осікся від верескливого крику отця
Василя:
— Що ти сказав,
негіднику? Отак ти вчиш слово боже!
Не встиг Павка й
писнути, як піп схопив його за обидва вуха й почав товкти головою об стіну. За
хвилину, побитого і переляканого, його викинули в коридор».
Такі були
«аргументи» отця Василя в суперечці з беззахисною дитиною, яка насмілилася
усумнитися в «божественному» походженні земного життя, Всесвіту. Не дивно, отже,
що Павка цілком справедливо зненавидів попа, який не раз ще після цього
випадку знущався з нього.
Велику ненависть
до всіх тих, хто, спекулюючи на народній темряві, обкрадає людей морально і
матеріально, проніс Павло Корчагін через усе своє свідоме життя.
І однією з важливих сторін творчості письменника-комуніста Миколи Островського, багато яскравих біографічних рис якого знайшли своє відображення в образі Павла Корчагіна, є те, що він у своїх книгах і публіцистичних виступах викриває ворогів трудового народу, які маскуються рясою і сутаною.
...Над
містечком, де жив Павло Корчагін, нависла загроза єврейського погрому — його готувала
петлюрівсько-націоналістична банда отамана Голуба. Сім'ї Павки та його друзів —
Климка і Сергійка — переховували стариків, жінок і дітей. Сергій Брузжак,
захищаючи від шабельного удару безневинну людину, сам стає жертвою
розлютованого бандита. А в цей час на східцях церкви місцева контрреволюційна
погань готує урочисту зустріч ватажкові розбійницької зграї катові Петлюрі.
І піп Василь заради цього одягається в своє урочисте облачення, з євангелієм у
руках стає біля брудної жовто-блакитної ганчірки, повз яку проходять озброєні
розбишаки. Вони цілують спочатку «святе письмо», а потім край петлюрівського
«прапора»...
У цьому
красномовному епізоді письменник зображує тісне єднання хреста і закривавленої
бандитської зброї. І закономірно після цього письменник показує, що коли
в Шепетівці петлюрівські недобитки вже по закінченні громадянської війни створили
антирадянський повстанський комітет, його очолив той же божий прислужник.
«Керували організацією піп Василь, прапорщик Вінник, петлюрівський офіцер Кузьменко.
А попівни, брат і батько Вінників та Самотия, що затесався в діловоди виконкому,
провадили розвідку».
Отець Василь,
проповідуючи з церковного амвона християнські заповіді «люби ближнього», «не
вбий», не зупиняється перед організацією грабунків і вбивств захисників революції,
мирних трудових людей, їх маленьких дітей.
Наскрізь
фальшивому «людинолюбству» церковників письменник протиставляє справжній
гуманізм — пролетарський, соціалістичний. Любов до людини-трудівника, помножена
на гостру ненависть до класового ворога, характеризує героїв творів Миколи
Островського.
У боях з
класовим ворогом, у повсякденній жорстокій борні з темними плямами, що
лишилися від експлуататорського суспільства, герої книги Миколи Островського
діють не за брехливими релігійними законами, а за велінням чистого серця.
Церква вчить: «Якщо тебе вдарять по правій щоці, підстав ліву». Коли б Павло
Корчагін керувався цією «настановою», навряд чи він, ризикуючи власним життям,
захистив би Анну Борхарт від глуму бандитських виродків.
Павло Корчагін
діє за законами пролетарської моралі, яка підказує людині не шкодувати власного
життя, коли йдеться про долю товариша і друга, спільника в боротьбі за краще
майбутнє всіх трудящих.
Опинившись на
керівній комсомольській роботі в прикордонному містечку Берездові на Волині,
Павло Корчагін з допомогою громадського активу розгортає антирелігійну
роботу серед населення. Місцевий рабин Борух змушений з гіркотою констатувати:
«Щось, мабуть, дуже погане сталося дев'ятсот сімнадцятого року, коли
навіть тут, у такій глушині, молодь ставиться до рабина без належної
поваги».
Усе, що заважає
фізичному і моральному розвиткові людини, виробничій і громадській діяльності на
користь трудящих, Павло Корчагін відмітає геть зі свого шляху.
Релігійне вчення
каже: «Кожен — за себе, один бог — за всіх». Комуністичний принцип, навпаки,
утверджує: «Один—за всіх, всі—за одного». Цим дороговказом і керується Павло
Корчагін на фронті, в роботі на підприємстві, в суворих умовах заготовки палива
у Боярці, під час лісосплаву на Дніпрі.
У тяжкій
боротьбі з хворобою, яка тимчасово вивела його з строю, Павло Корчагін чекає
порятунку не від неба, не від неіснуючого бога, не від церкви, яка радить
«покірливо нести свій хрест» і надіятися на райське життя. Ні, він, як і
личить справжньому більшовикові, веде мужній бій з хворобою і виходить
переможцем, повертається до активної діяльності через літературу. Ось чому так
глибоко запали в душу читача слова Павла Корчагіна: «Найдорожче в людини - це
життя. Воно дається їй один раз, і прожити його треба так, щоб не було нестерпно
боляче за безцільно прожиті роки, щоб не палила ганьба за підленьке і
дріб'язкове минуле і щоб, умираючи, зміг сказати: все життя і всі сили були
віддані найпрекраснішому в світі — боротьбі за визволення людства».
З величезною
силою викриває реакційну, антинародну роль церкви, на цей раз переважно
католицької, Микола Островський в незакінченому, другому своєму романі «Народжені
бурею». Дія книги, як відомо, відбувається в Західній Україні, окупованій
кайзерівськими військами.
У старовинному
палаці магнатів Могельницьких збирається контрреволюційна зграя, очолювана полковником
спочатку царської, а згодом французької служби Едвардом Могельницьким. Тут
можна побачити і одного з нащадків графів Потоцьких, і німецького майора
Зоненбурга, і князя Замойського, і цукрозаводчика Баранкевича, і авантюриста
капітана Врону, і поручика Зарембу, і фабриканта Шпільмана. Всіх їх об'єднує
звіряча ненависть до трудящих, до більшовиків, Радянської Росії.
Аристократичні вишкрібки та їхні поплічники жорстоко розправляються з
місцевими робітниками і наймитами, які протестують проти знущання над їх людською
гідністю, не хочуть примиритися з окупаційним режимом, виступають за
об'єднання з революційною Росією.
Із зворушливою
теплотою, яскравими барвами змальовує письменник образи пролетарських борців,
тих, що сміливо і відкрито протистоять ворожому капіталістичному таборові. Це
- професіональний революціонер, член ЦК Польської комуністичної партії
Сігізмунд Раєвський, машиніст водокачки Григорій Ковалло, паровозний кочегар
Данило Чобот, робітник Патлай, молоді пролетарі кочегар цукроварні Андрій
Птаха, Раймонд Раєвський, швачка Сара Міхельсон, пекар Леон Пшеничек,
молотобоєць з депо Остап Щабель та інші.
На якому ж боці
барикад стояло в той час католицьке духовенство? Микола Островський дає на це
недвозначну відповідь: на стороні поміщиків і капіталістів, найжорстокіших
гнобителів трудового люду, на стороні тих, хто хотів зробити Україну колонією
німецьких, англійських, французьких та інших імперіалістичних хижаків.
Коли Едвард
Могельницький приїжджає потайки з Парижа в зайняте німцями містечко, щоб
організувати польські націоналістичні сили, він насамперед знайомить зі своїми
планами місцевого священика отця Ієроніма. При цьому він прямо посилається на
Ватікан, «його святість кардинала Камаріні» і зустрічає повну підтримку.
«Едвард замовк,
придивляючись до карти. Потім, наче згадавши щось, додав:
— До речі, його
святість кардинал доручив мені переказати вам, що коли ваша робота буде вдалою,
то більш підходящого генерального вікарія (заступника єпіскопа. — Ш. В.) на
Волині, ніж ви, йому не знайти.
Очиці отця
Ієроніма не змінили свого звичайного виразу.
— Я жду ваших
наказів, пане Едварде».
Так було
складено союз хреста і маузера; він був підкріплений одразу першими 15
тисячами німецьких марок, вручених контррозвідником «непідкупному» божому
служникові.
І протягом усієї
книги бачимо, як здійснюється на практиці цей союз. Отець Ієронім не тільки
благословляє, а й бере найактивнішу участь в усіх контрреволюційних, антинародних
заходах, які намічає або проводить Едвард Могельницький. Не вагаючись,
погоджується він зібрати нараду ксьондзів, щоб передати їм інструкції штабу
заколотників, звернутися до пастви з антибільшовицькою пропагандою, поїхати
до князя Замойського з листом від Едварда Могельницького. А коли повсталі
робітники вриваються до графського палацу, він намагається сповістити про це
телефоном своїх хазяїв. Польські пани високо цінують «послуги» цього
політикана і шпигуна в сутані.
Отець Ієронім не
гребує нічим, аби тільки вислужитися перед своїми панами. Коли один з
графських виродків, Владислав, згвалтував служницю Хелю, «святий отець» став
умовляти її не викривати розпусника. «Сам бог сказав прощати кривди ворогам
своїм!» — улесливо намовляє він бідну дівчину.
З цієї ж породи
«божих слуг» і інші представники католицького духовенства, зображеного
письменником. Шпигунством займається ще один місцевий ксьондз. В парафіянки
Марцеліни, яка завітала в гості до його економки, він обережно вивідує
потрібні реакціонерам відомості про місце перебування її сестри Ядвіги та її
чоловіка — комуніста Сігізмунда Раєвського.
Вікарний єпіскоп
Бенедикт, вірою і правдою служачи польським панам, турбується лише про те, щоб
не прогавити зручний момент для розправи з революційно настроєними робітниками
і селянами, в зародку задушити їх спроби вирватись з-під влади поміщиків і
капіталістів, приєднатись до Радянської Росії.
Як відомо,
повість «Народжені бурею» лишилася незакінченою. Письменник у статтях,
промовах і бесідах не раз повертався до неї, ділився з читачами думками про
долю її героїв, можливий розвиток подій. Микола Островський, знайомлячи
слухачів із змістом одного з розділів майбутньої книги, над якою він
продовжував працювати, розповідав: «Дія відбувається в будинку ксьондза
Ієроніма. Це підлий до глибини душі ксьондз. З ним розмовляє офіцер-кокаїніст.
Офіцер каже: «Я
жандарм і тому є та людина, яку можна ганьбити. А ви — ксьондз, і вас
поважають. Я здивований цим ось чому: ви розумієте, я, звичайно, — вбивця,
кокаїніст, але дозвольте, дорогий, якщо розібратися, то важко сказати: хто
підліший... Я хапаю людей, які намагаються так чи інакше змінити становище і
зробити так, щоб ми вийшли в тираж. Я цих людей хапаю і розстрілюю, а ви їм
морочите голову. По суті я працюю відкрито, а ви — нишком».
З творів
видатного радянського письменника-бійця М. О. Островського читачі дізнаються
багато цікавого і повчального про тих, хто, прикриваючись ім'ям неіснуючого бога,
намагається обплутати людей тенетами мракобісся і тим самим загальмувати їх
боротьбу за своє краще майбутнє. Книги М. Островського — могутня зброя в
атеїстичному вихованні трудящих.
Ш. Вядро
Джерело:
1. М. Островський,
Твори, «Молодь», К., 1958, стор. 5. Далі всі цитати з творів М. Островського
даються за цим виданням.
Немає коментарів:
Дописати коментар