Федір Іларіонович Гурський з міста Ужгорода в
листі до редакції пише, що він людина набожна, але цікавиться атеїстичною літературою
й протягом двох останніх років регулярно читає журнал «Людина і світ». Автор листа
вважає, що «окремі докази» вміщуваних у журналі статей «безпідставні», зокрема
він не згоден з фактами, які наводилися в матеріалах про ставлення академіка Володимира
Петровича Філатова до релігії.
«Я особисто знав академіка Філатова, — пише Ф.
І. Гурський, — оскільки служив паламарем у церкві, котру він утримував. Академік
був людиною глибоко віруючою, перед кожною важливою справою коротко возносив до
бога щиру молитву, просив божої допомоги... Ми, закарпатці, пам'ятаємо, як
академік Філатов приїздив своєю машиною до Ужгорода і ходив щодня на моління.
Я пишу про те, що бачив на власні очі... А всі ваші свідки нічого спільного не
мали з діяльністю Філатова».
На закінчення свого листа Ф. І. Гурський пише:
«Люблю дуже чесність і правдивість. Хочу бачити людину на своєму місці...»
Після опублікування на сторінках журналу
«Людина і світ» статті «Академік Філатов: легенда і правда» редакція одержала
на неї чимало схвальних відгуків від читачів. Але дехто з ревних прихильників
церкви вперто не бажає розлучатися з легендою про релігійність видатного
радянського вченого та громадського діяча. Деякі автори листів намагалися
заперечити факти, наведені в статті, посилаючись при цьому на різні чутки та
вигадки. Відповідаючи авторам тих листів, журнал показав усю неспроможність
і безпідставність «доказів» релігійності академіка Філатова.
Та ось редакція одержала нарешті листа від
читача, котрий твердить, що «особисто знав академіка Філатова... як глибоко
віруючу людину...»
Що ж, давайте розглянемо Ваші «докази», Федоре
Іларіоновичу.
Ви пишете, що були паламарем у церкві, яку
нібито утримував академік Філатов, і там особисто познайомилися з ним. Але
чому ж Ви не вказали в своєму листі, де саме була та церква, в якому місті, на
якій вулиці?
Цього не зроблено з простої причини: тому що
такої церкви ніколи не було й не могло бути. Всі, хто близько знав Володимира
Петровича Філатова, хто довгі роки працював з ним, рішуче відкидають подібні
твердження. Директор інституту імені Філатова Н. О. Пучковська, учениця, друг
і продовжувач наукової справи Володимира ровича, сказала так: «Про те, що він
давав гроші на побудову чи утримання церкви, мені не відомо. Це казки».
Виявляється, Федоре Іларіоновичу, Ви були
паламарем у неіснуючому, вигаданому храмі... То про яке ж особисте знайомство
з академіком ідеться у Вашому листі? Як слід розуміти Ваші слова?
Тепер — щодо Вашого категоричного твердження,
буцімто «академік був людиною глибоко віруючою, перед кожною важливою справою
коротко возносив до бога щиру молитву, просив божої допомоги». Для Володимира
Петровича Філатова найважливішою справою в житті було допомогти хворим на очі.
Поруч з ним працювали десятки вчених, лікарів, і ніхто ніколи не бачив, щоб
він перед операцією «возносив до бога щиру молитву». А ви, Федоре Іларіоновичу,
людина, котра жодного разу не була і не могла бути присутньою в операційній
академіка Філатова, твердите протилежне. На якій підставі? На підставі
«особистого знайомства» у неіснуючій, міфічній церкві, де Ви нібито служили
паламарем?
Син видатного вченого, Сергій Володимирович
Філатов, який працює в інституті, що носить ім'я його батька, розповідає: «Ні,
він не був релігійною людиною. Все, про що ми говорили з ним, суперечить
будь-якій думці про релігійність. Ніколи я не бачив, щоб батько молився або
хрестився».
Ви, Федоре Іларіоновичу, твердите, ніби
академік Філатов завжди, в усіх важливих справах «просив божої допомоги». Але
ж, повертаючи зір людині, він діяв проти волі біблійного бога. За
християнським віровченням, скорботи, хвороби й лиха — це благо для людини, і вона
мусить коритися своїй долі: все, мовляв, у руках божих. А той, хто не
скоряється, порушує волю господню. Сліпота — це, згідно із «святим письмом»,
кара господня. Виходить, академік Філатов повертав тяжко хворим зір всупереч
богові!
Володимир Петрович робив усе для людини, в
ім'я її справжнього щастя — щастя на землі, а не в міфічному «житті за
гробом». Він допомагав усім: невіруючим і віруючим. Лікар Є. А. Будилова, яка
довго працювала з Філатовим, розповідає про такий характерний випадок.
«Пам'ятаю момент вдома у хворого епіскопа,
біля якого зібрався консиліум. Володимир Петрович вийшов до сусідньої кімнати й
каже мені:
— Бачите, вічне життя — вічним життям... У
бога вірує, а не дуже до нього поспішає! З земним життям не хоче розставатися,
жити хоче. І треба зробити все можливе, щоб жив».
З приводу того, що під час перебування на Закарпатті
академік Філатов «ходив щодня на моління», як це твердить автор листа. Звернімося
знову ж таки до спогадів тих, хто з ученим працював. Доктор медичних наук В. В.
Войно-Ясенецький, один з учнів та близьких його друзів, розповідає:
«У своїй науковій роботі Володимир Петрович;
безумовно, керувався принципами діалектичного матеріалізму. Що ж до
відвідування ним церкви, це було зв'язано не з його переконаннями, а скоріше з
емоційною сферою. Подобались йому церковні співи. Це була данина традиціям,
звичкам. А щоб молився він — ні, цього я ніколи не бачив».
Хіба ж можна після таких заяв близьких
Філатову людей твердити, буцімто він «щодня» ходив до церкви та ще й молитися?
На закінчення варто нагадати авторові листа до
редакції, «очевидцю» Ф. І. Гурському, слова ще одного учня академіка Філатова
— З. М. Скрипниченко. Ось що каже вона про свого вчителя:
«Ні, він не був віруючим. Якби ви хоч раз
поговорили з цією людиною, побачили її в житті, ви самі б переконалися в
недоречності такого припущення».
Влучно сказано. Ніби спеціально для Вас,
Федоре Іларіоновичу. До того ж, сказано людиною, котра працювала з академіком
Філатовим, як і всі інші, кого ми згадували. Що ж лишається від вашого
твердження: «Я пишу про те, що бачив на власні очі... А всі ваші свідки нічого
спільного не мали з діяльністю Філатова»?
* * *
У наш час нікого вже не дивує те, що ревні
служителі «всевишнього» намагаються видати легенди за істину. На цьому, власне,
завжди трималися й трималися їхні вірування. А коли доходить справа до фактів,
аргументації, доказів, - вони виявляються такими ж, як і в ужгородського «очевидця».
Марні спроби захисників релігії шукати однодумців серед радянських учених.
Марні й невдячні.
А. Федоренко
Немає коментарів:
Дописати коментар