Згадаємо визначення
релігії, дане в першій бесіді: це, перш за все, фантастичне, перекручене відображення
певної частини дійсності; саме в цьому й полягає особливість релігії як форми суспільної
свідомості. Всі ж інші форми суспільної свідомості, порівняно з релігією,
більш-менш правильно відображають дійсність. Релігія намагається відігравати
роль всеосяжного світогляду, вона прагне пояснити навколишній світ, а також
прищепити людині певне ставлення до нього.
Поряд з релігійним
світоглядом існує й інший — науково-матеріалістичний. Він містить у собі
систему наукових, діалектико-матеріалістичних поглядів на світ, грунтується на
науковій філософії та досягненні природничих і суспільних наук, він дає міцні
підвалини філософській, природничо-науковій і соціально-етичній критиці
релігії.
Наука являє собою
систему знань, які об'єктивно відображають усі закони природи, суспільства й
мислення, що виникають на основі виробничої та суспільно-історичної практики.
Наукові знання відображають не тільки конкретні предмети і явища об'єктивного
світу в їх зміні та розвитку, але й пояснюють їх, виходячи з найбільш
загальних законів розвитку світу.
Отже, наука оперує і
фактами і узагальненнями, спирається на філософію. Філософія ж, будучи однією
з форм суспільної свідомості, разом з тим є й окремою галуззю науки. Тому
наукову неспроможність релігії ми передусім викриваємо, доводячи її
філософську безпідставність.
Протилежність науки і
релігії виявляється у різних методах підходу до самого відображення дійсності.
Наука пізнає світ у формі понять, категорій і законів. Це пізнання містить у
собі істину, яку можна перевірити фактами, досвідом, експериментом,
практичною діяльністю людини і суспільства.
Цього не можна сказати
про релігійні твердження, адже вони суперечать об'єктивній дійсності.
Будь-яка релігія для доведення своїх принципових положень не ризикує посилатись
на факти, бо таких фактів у неї немає. У численних богословських творах
головним доказом релігійних положень виступають посилання на «священні книги»:
біблію, коран, талмуд тощо. Захисники релігії твердять, що ці книги написані
під навіюванням бога чи навіть ним самим і тому є істиною, що не підлягає
ніяким сумнівам і має сприйматися на віру.
Християнський богослов
Августин Блаженний, підкреслюючи авторитет біблії, заявляв, що ніяке положення
не може бути прийняте християнином, якщо воно не підтверджене авторитетом
«святого письма», бо цей авторитет більший, ніж усі сили людського розуму.
В біблії розповідається про
те, що святого Іону проковтнув кит, а через деякий час Іона вийшов з черева
кита живим і здоровим. Відомо, що кит харчується планктоном — дрібними
морськими істотами, має дуже вузьку горлянку й не може проковтнути щось
більше. До того ж за добу-дві все у шлунку кита буде перетравлено. Тож ясно,
що подія, описана в біблії, неймовірна. Але один православний богослов заявив:
усьому, що написано в біблії, треба вірити беззастережно; якби там було
написано, що не кит проковтнув Іону, а навпаки, Іона проковтнув кита, то й
цьому треба було б вірити без вагань.
Яким беззастережним
авторитетом є «священні книги» для богословів, можна проілюструвати ще й
таким фактом. На початку VII століття у халіфа (так звали колись главу
мусульманської держави і церкви) спитали, що робити з бібліотекою одного із
завойованих міст. Халіф сказав: усі книги треба спалити, бо якщо вони
суперечать корану, то вони гріховні, а якщо згодні з ним, то зайві, бо в
корані все сказано.
Між наукою і релігією
розбіжність виникає вже при розв'язанні основного питання філософії, яке є
вихідним для розуміння світу в цілому і для визначення ставлення людини до
цього світу.
Що являє собою світ,
який нас оточує? Чи створив його хтось, чи він існує споконвіку? Чи є закони,
які визначають його розвиток, чи ніяких таких законів нема, а є сила, що керує
цим світом за власним бажанням і розсудом?
Усі ці питання у
філософії зводяться до одного - що є первинним: матерія чи свідомість; хто кого
створює: природа, буття створює свідомість, мислення, чи навпаки?
Є дві відповіді на це
питання: матеріалістична: природа, матеріальний світ, буття — первинне, а
свідомість, мислення - вторинний продукт розвитку матерії; ідеалістична:
свідомість, дух, ідея є первинним, вони існували раніше природи,
матеріального світу і створили його.
Релігія перебуває на
позиціях ідеалізму. За її визначенням, бог існує споконвіку і є творчою силою,
яку філософський ідеалізм називає духом, ідеєю. Така точка зору виходить з
хибного подвоєння світу на наш реальний, у котрому ми живемо, і якийсь
нереальний, потойбічний, де нібито знаходяться надприродні сили та істоти. В
цьому подвоєному світі першість надається потойбічному, вічному і сталому, а
поцейбічний світ - створений, мовляв, богом, тимчасовий, обмежений у просторі
й часі.
Яке ж місце належить
людині в цих світах, і як вона має ставитись до них?
Релігія подвоює не
тільки світ, але й людину. За релігійним повчанням, людина складається з двох
частин: «тлінного» тіла та «божественної» душі. Душа перебуває в тілі тимчасово,
вона в полоні тіла і страждає від нього; після смерті людини душа звільняється
від тіла й потрапляє в потойбічний світ, де «суд божий» вирішує її долю: чи
страждати в пеклі за гріхи людини, якій належала ця душа, чи одержати райське
блаженство за заслуги перед всевишнім. А заслуги ці полягають в одному —
беззаперечному виконанні всіх вимог релігії, терпінні, стражданні, покорі
обставинам.
Неважко зрозуміти, який
соціальний смисл вкладається в ці релігійні повчання: вони вигідні експлуататорам,
вони служать поневоленню пригноблених, вимагають від людини — заради
примарного щастя в потойбічному світі — відмовитись від її дійсного щастя в
нашому реальному світі на землі.
Як бачимо, вирішення філософського
питання має цілком конкретне знамення для людей.
Наука стоїть на позиціях
матеріалізму. Навіть у тому разі, коли вчений, чи в силу виховання й освіти,
чи в силу своєї класової приналежності, в загальнофілософських питаннях
додержується ідеалістичної точки зору, в своїй науці, в своїх дослідженнях все
одно змушений стояти на матеріалістичній точці зору.
А ця точка зору полягає
ось у чому. Світ, який нас оточує, єдиний, ніяких інших, потойбічних світів
нема. Цей світ єдиний у своїй матеріальності, тобто все, що є навколо нас, —
прояв матерії.
В. І. Ленін, творчо
розвиваючи марксистську філософію, дав класичне визначення матерії: це філософська
категорія для означення об'єктивної реальності, яка існує незалежно від
свідомості й відбивається в ній. Поняттям матерії об'єднується все, що нас
оточує, весь реальний об'єктивний світ.
Матерію як першооснову
світу визнають усі матеріалісти, в тому числі й ті, котрі жили задовго до
Маркса, Енгельса і Леніна. На відміну від попередніх матеріалістів, Маркс,
Енгельс і Ленін, а також і ми, їхні послідовники, розуміли й розуміємо природу
не тільки матеріалістично, але й діалектично, стоячи на позиціях
діалектичного матеріалізму.
Пояснимо це.
Серед
філософів-матеріалістів є такі, що заперечують розвиток у світі. Насправді ж
матерія як першооснова матеріального світу весь час перебуває в розвитку, і
цей розвиток визначається певними закономірностями.
Матерії властивий рух.
Він абсолютний, він завжди був, є та буде, він скрізь, він вічний і
нескінченний. Рух матерії виявляється у змінах і взаємодіях речей і явищ світу,
в тому процесі існування світу, який нас оточує.
А хто дав рух матерії?
Філософи-ідеалісти і
прибічники релігії на це питання відповідають: ідея, нематеріальний дух, бог.
Це випливає з ідеалістичного вирішення основного питання філософії: дух, ідея
— первинні, матерія — вторинна.
Філософи-матеріалісти відкидають
будь-що надприродне, і, як уже говорилося, вважають матерію вічною, ніким не
створеною, первинною. Але щодо джерела руху матерії у них є розходження.
Частина з них (так звані метафізики) взагалі заперечує розвиток і розглядає його
як просте зменшення та збільшення, як повторення колись пройдених етапів; джерелом
руху матерії, його рушійною силою вони вважають поштовх іззовні. Така точка
зору є перехід на позиції ідеалізму, бо цей поштовх ззовні визнають ідеалісти
й відверто називають ідеєю, духом, богом.
Зовсім інші позиції в
цьому питанні посідають філософи-матеріалісти, котрі визнають рух як всеосяжну
властивість матерії, а розвиток від старого до нового як загальний закон (це
діалектична позиція, таких філософів звуть діалектиками). З точки зору
діалектичного матеріалізму джерело руху слід шукати в самій матерії, в її
здатності до саморуху, в тих протилежностях, які є в матерії, в будь-якій
формі її існування.
Загальність руху стає
очевидною, коли ми піддаємо дослідженню світ, що нас оточує. Не кажемо вже про
рух механічний, який ми зустрічаємо на кожному кроці, — сама наша планета
Земля з усім, що є на ній, мчить у Сонячній системі, а остання — в Галактиці, і
так нескінченно. Кожен предмет зазнає змін: нагрівається чи охолоджується, іншим
стає його хімічний склад. Невпинно змінюється органічний світ, у ньому завжди
щось народжується, живе і вмирає.
А яке рухливе суспільне
життя! Воно все складається з подій і змін. Нарешті, погляньмо на наше мислення:
думка тече не зупиняючись ні на мить, її швидкість безмежна. Щойно ми
замислилися над сторінкою книжки, та ось подумали про космічний корабель, який
колись мчатиме до зірки Альфа Центавра із швидкістю світла (цей шлях триватиме
4,3 роки) — і наша думка сягнула до Альфи Центавра швидше за світло!
Існування будь-яких
предметів, тіл, явищ природи можливе лише завдяки рухові та взаємодії матерії.
Про це свідчить будова атома, будова Всесвіту.
Завдяки рухові та
взаємодії виникають властивості тіл: з одного боку, це виявлення внутрішніх
зв'язків (електропровідність, хімічні властивості, радіоактивність і т. ін.),
з другого, — взаємодія з іншими тілами (вага, як взаємодія якогось тіла з
Землею тощо). Тому про тіло, яке не рухається й не взаємодіє, нічого не можна
сказати, та такого тіла й не існує.
Але з цього зовсім не
випливає, нібито діалектичний матеріалізм заперечує спокій і рівновагу, — вони
є, але вони відносні. Стіл, наприклад, може бути в стані механічного спокою
щодо кімнати, але він рухається у Всесвіті разом з нашою планетою; він є в
стані спокою щодо біологічних процесів, але перебуває в русі в інших формах,
бо з ним завжди відбуваються зміни, а всякі зміни — це і є рух.
Отже, з точки зору
діалектичного матеріалізму матерія вічна й нестворена, весь час перебуває в
русі.
Ці положення остаточно
руйнують підвалини, на яких тримається релігія: твердження про існування бога
і творення ним світу. Між іншим, серед сучасних богословів є такі, що
погоджуються з існуванням матерії як основи матеріального світу, але при цьому
заявляють: матерія, світ створені богом.
Релігійне твердження про
творення світу надприродними силами рішуче спростовується фізичним принципом
незнищуваності й нестворюваності матерії та фізичним законом збереження й
перетворення енергії. Філософське положення про вічність матерії, висунуте ще
мислителями стародавнього світу, тривалий час не мало фізичного обгрунтування.
В 1748 році видатний російський учений М. В. Ломоносов відкрив закон збереження
речовини і руху, який і став основою закону збереження й перетворення енергії.
В листі до Ейлера М. В. Ломоносов писав: «Усі зміни, що постають у природі, відбуваються
так, що скільки до чого додалося, стільки ж віднімається від іншого. Так,
скільки до одного тіла додається речовини, стільки ж віднімається від іншого...
Цей закон природи є настільки загальним, що поширюється й на правила руху:
тіло, що поштовхом викликає рух іншого, стільки ж втрачає свого руху, скільки
віддає від себе цього руху іншому тілові».
Відкриття М. В.
Ломоносова в XIX столітті конкретизував німецький учений Р. Майєр, який сформулював
закон збереження енергії: енергія не виникає і не зникає безслідно, вона
перетворюється з одного виду в інший. Цей процес ми спостерігаємо щоразу,
поглянувши навколо себе: електрична лампа перетворює електричну енергію в
світлову, водночас вона нагрівається — так паралельно перетворюється електрична
енергія на теплову, електродвигун перетворює електричну енергію на механічну
і т. ін.
У тому, що весь
навколишній світ перебуває в русі, нас переконує перш за все повсякденна
людська практика, а ще більше — численні дані науки.
Рух матерії в світі, а
звідси всі зміни в ньому, всі процеси та явища мають закономірний характер.
Існування цих закономірностей підтверджують наявні причинно-наслідкові
зв'язки: усе має свою причину, кожне явище, кожний процес викликає свої
наслідки. В світі діють певні об'єктивні закони, їх ніхто не встановлював,
вони самі є продуктом розвитку матерії.
Релігійне розуміння
цього питання зовсім інше: надприродні сили, що панують над світом, діють за
своїм розсудом, усім керує бог, це він встановлює закони для світу, для
природи, а оскільки так, то він може й порушувати їх. На доказ цього богослови
посилаються на чудеса.
Але наука давно довела: ніяких
чудес нема. За чудеса раніш часто видавали явища, причини яких люди не розуміли.
Але минув час, ці причини було пізнано і, отже, певні явища перестали вважати
чудесними. Взяти, наприклад, сонячне затемнення. Колись це було «боже чудо».
Але тепер усім відома природа цього явища, і сучасні служителі культу сонячне
затемнення чудом не називають. Що вже сказати про ті «чудеса», котрі являють
собою просте шахрайство: «оновлення» ікон, перетворення води на вино,
«самозаймання» свічок тощо. Такі «чудеса» може зробити кожний, для цього
потрібні лише знання з хімії.
Заперечуючи
об'єктивність законів розвитку світу, релігія розходиться з наукою і в
питанні про їх пізнання.
Марксистсько-ленінська
філософія виходить з того, що світ і
його закономірності пізнаванні. Органи
чуття людини та її мозок є достатнім апаратом для сприйняття світу, створення
його правдивого відображення, встановлення суті окремих явищ і зв'язків між
ними. Інакше кажучи, вони здатні розкрити закономірності світу.
Правильність наших знань
ми доводимо практикою, досвідом, експериментом. Люди за допомогою
астрономічних спостережень і математичних обчислень розкрили закони руху
планет навколо Сонця, вони можуть точно знати, коли та чи інша планета буде в
якомусь певному пункті навколосонячного простору. Точність цих знань доведено,
зокрема, запуском міжпланетної станції «Венера-6», яка зустрілась з нашою
сусідкою по сонячній системі.
Пізнання світу має
величезне значення для людської діяльності. Марксизм-ленінізм визнає
об'єктивність законів розвитку світу, але це зовсім не означає цілковитого
безсилля людей перед ними. Дійсно, окремих законів природи і суспільства люди
поки що не осягли. Ми не можемо протидіяти процесам утворення гір чи
опускання земної поверхні, ми ще не керуємо змінами погоди тощо.
Але, пізнавши закони
природи і суспільства, ми можемо, по-перше, використати ці знання на користь
людству. Приміром, визначивши процес опускання земної поверхні, можна
враховувати це при плануванні будівництва міст. Ми не втручаємося в
астрономічні процеси, але використовуємо наше знання астрономії для обчислення
часу, навігації і т. ін.
По-друге, ми можемо
впливати на закони природи в інтересах людей: знаючи, як поширюються інфекційні
хвороби, люди навчились боротися проти них щепленням; обізнаність із законами
генетики дає змогу виводити нові породи худоби, нові сорти рослин і т. д.
Що ж до релігії, то вона
або негативно ставиться до знань, або зовсім заперечує їх. Релігія твердить,
що людина безсила й немічна, в усьому залежить від бога, що мудрість людини —
злочин перед богом. Заперечення релігією пізнання пояснюється й тим, що кожен
крок у пізнанні навколишнього світу приносить людям нові й нові докази проти
релігії. Не дивно, що релігія не тільки заперечує знання і віддає перевагу
сліпій вірі, але й є відвертим ворогом науки.
Боротьба релігії проти
науки має давню історію, вона сповнена трагічних подій і немало коштувала
людству.
В XVI столітті було зроблено
видатне відкриття Миколи Коперника, яке спростовувало вчення церкви, нібито
планета Земля є центром Всесвіту. За Коперником виступив Джордано Бруно з
ідеєю нескінченності Всесвіту й безмежної кількості окремих світів. Галілео
Галілей довершив їхні виступи створенням телескопічної астрономії. Католицька церква,
яка панувала тоді в релігії, засудила вчення Коперника, спалила Бруно і
примусила каятись престарілого Галілея.
З неменшою впертістю
боролася церква проти еволюційного вчення в біології, бо воно спростувало релігійні
твердження про створення богом світу таким, яким ми його бачимо тепер.
Священнослужителі цькували Ламарка, нещадно лаяли вчення Чарлза Дарвіна,
переслідували К. А. Тімірязєва та І. В. Мічуріна.
Історія свідчить також
про боротьбу релігії проти медицини, хімії, фізики та інших наук. Чимало
прогресивних учених зазнавали утиску з боку церкви.
Проте релігія безсила
протистояти науці, яка невпинно розвивається. Кожен крок у розширенні знань
був новим ударом по релігії. Предметом наукового пізнання стали природа,
суспільство і мислення. Дослідження кожної з цих галузей об'єктивного світу
приносила атеїзмові нові невідпорні докази проти релігії.
В. Танчер, доктор
філософських наук, професор
Немає коментарів:
Дописати коментар