У дитинстві я
вірив у бога і в загробне життя. Вірив, мені здавалось, більше, ніж мої
батьки. Ставши юнаком, я часто думав над тим, як краще присвятити своє життя
богу, як підготуватися до прийняття чернецтва, читав «святе» свянгеліє.
Ввечері, коли всі лягали спати, я довго стояв на колінах, бив поклони,
настійливо молив бога, щоб він прийняв мене до царства небесного.
Одного холодного
зимового дня ми з батьком працювали в лісі — рубали дрова. Промерзлий, стомлений
за день, я прийшов додому, заліз на теплу піч і заснув як убитий. Вночі
прокинувся й злякався: згадав, що перед сном не помолився богу. Зліз з печі
не вдягаючись, став біля вікна на коліна й старанно повторював «Отче наш»,
«Помилуй мене, боже», «Вірую»... Молився доти, поки не відчув утому й сильний
озноб. Ледь підвівся, ліг спати, але заснути не міг — мене кидало то в жар, то
в холод. А вранці ніяк не міг встати: дуже болів поперек.
Перші три-чотири
тижні моєї хвороби батьки твердили, що вона послана богом для спасіння наших
душ і для випробування мого терпіння. Тому молились батьки і молився я. Та не
допомагало. Мені ставало все гірше й гірше. Страшні, нескінченні болі довели
мене до відчаю. І ось тоді я вперше поставив під сумнів, що саме бог послав
мені таку нестерпну хворобу. А якщо справді бог, то чому він такий
безсердечний до мене? Що я поганого зробив йому?
Це було восени
1918 року. Мати пішла до сільського священика за порадою: «Що робити? Син
Костя десятий місяць лежить у ліжку, піднятися не може. Спочатку, коли
захворів, багато молився, а тепер відмовляється їсти, перестав молитися, не
розмовляє, мовчить. Здасться, щось погане замишляє. Боюся, щоб не заподіяв
собі смерть».
«Вашого сина
диявол штовхає до гріха. Будьте насторожі!» — сказав батюшка. А потім на проповіді
в церкві заявив: «Брати й сестри! В сім'ї Гната Миронюка поселився диявол,
він підбурює його сина Костянтина на великий гріх. Юнак перестав молитися
богу й замишляє заподіяти собі смерть. Хай збереже його господь від усякої
нечисті!».
Чи треба
говорити, яке враження справила ця проповідь на віруючих? Найбільш набожні
вирішили спасти мою душу. Вони переступали поріг хати, часто хрестились,
уважно дивились у той бік, де я лежав, вишукуючи нечистого духа. Потім запитували
й умовляли: «Чому перестав молитися богу? З ким уночі розмовляєш? Говори, не
соромся, адже ми тільки добра тобі бажаємо. А можливо, ти вже з нечистим
зв'язався!? То подумай, що тебе чекав на тому світі!»
За порадою сільського
вчителя батько відвіз мене в Гайсин до лікаря. А той відразу: «Запустили хворобу,
а тепер скиглите! Ну й нарікайте на себе». Виписав рецепт, за яким батько ліків
не знайшов, і з тим повезли мене додому. Я мимоволі сам став мучеником і
мучителем своїх батьків. Тоді й вирішив твердо, що з безвихідного стану є вихід
єдиний — смерть.
Незабаром я
спробував здійснити своє рішення. Вночі, коли батьки поснули, я доповз рачки до
колодязя й кинувся в нього з надією, що більше нікого не мучитиму. Та мати
почула шум, розбудила батька й мене витягали з колодязя живим. Зрозуміло, від
цього мені не стало легше. Чутка про те, що тринадцятирічний хлопець із села
Рахнівки, Костя Миронюк, кинувся в колодязь, щоб утопитись, розлетілась по всій
окрузі.
Але якось до нас
прийшов із села Зятківці один чоловік — Горбатюк — і запропонував моїм батькам
«лікування з гарантією». При цьому він зразу сказав: «Я вилікую вашого сина
не за спасіння душі, а за платню». Через місяць після мого одужання батько мав
віддати цьому чоловікові відгодовану свиню або дворічну телицю. Батьки не задумуючись
дали згоду, і наступного дня приступили до лікування. Горбатюк не читав молитов,
не звертався до бога. Він не шептав і не проголошував ніяких заклинань.
Пізніше я зрозумів, що це була людина, яка добре знала народну медицину.
Лікування
виявилось простим. Парили мене в бочці з теплим наваром із кухонної солі,
ялівцю й мурашника. Гріли через день. Я прийняв вісім ванн і на сімнадцяту
добу піднявся на ноги. Ще через дванадцять днів я зовсім зміцнів. Горбатюк,
згідно з домовленістю, одержав дворічну телицю.
Хоча моє
захворювання було від застуди, в часи моління, в той час я все ще не
переставав вірити в бога. Вірив не так переконано, як до хвороби, а боячись,
щоб вона знову не повторилась.
Якось група
набожних жінок нашого села збиралась іти до Києво-Печерської лаври на
поклоніння «святим» мощам. За настійною вимогою священика вони умовили батьків
послати й мене з ними.
Пішли ми в
суботу, а в неділю священик сільської церкви у своїй проповіді говорив про
мене: «Ми вирвали з обіймів диявола душу раба божого Костянтина, який нині
пішов до Києва, аби принести подяку богу й поклоніння святим мощам».
Від села
Рахнівки до Києва 250 кілометрів. Ішли туди й назад пішки. Не потаю, так звані
«святі» мощі справили на мене велике враження. Ченці пояснювали, що сотні
років лежать мерці й зовсім не розклались, — адже це чудо!
Та коли я почав
знайомитися з кожним похованням, то звернув увагу, що всі «святі» — ченці,
духовні особи й князі. Чому ж не було жодного святого з простого народу? Це питання
не давало мені спокою.
Почав думати,
читати книжки, цікавитись мощами. Я дізнався, чому деякі трупи в печерах
Київської лаври не розкладались: там такі умови, за яких відбувається
природна муміфікація, — сухо й добра вентиляція. Дізнався пізніше й про
підробки мощей, до яких вдавалися ченці. Все це так мене вразило, що віра моя
розвіялась, мов дим.
Тепер я
зрозумів, чого варті заяви батюшки про те, що мене штовхав диявол до
самогубства.
Так я одужав
двічі: позбувся хвороби, а потім і віри в бога.
К. МИРОНЮК, м.
Львів.
Немає коментарів:
Дописати коментар