Cимвол віри
сучасної християнської церкви називається «нікео-царгородським»: його
богословське редагування почалося 325 року в Нікеї, тимчасовій столиці
римського імператора, а закінчилось у Візантії, в Царграді. Богословське ж
«шліфування» символа віри тривало понад чотири з половиною століття.
Що ж було
головною причиною, головним поштовхом до складення цього статуту релігійних
догматів? Перш за все численні єресі, своєрідна богословська крамола, опозиція
щодо панівної верхівки ієрархів. До речі, християнство, прийнявши від гностиків
містичну ідею «посередника» між ідеальним духовним світом і недосконалим
матеріальним буттям, а від александрійця Філона філософське найменування цього
«посередника» — логос — з самого початку носило в собі зародок усіх майбутніх
єресей.
Релігійна криза почалася
з того моменту, коли благовісники почали з абстрактно-містичного логоса робити
«спасителя» людства. Отут і постали високою стіною перед християнами
непереборні богословські проблеми.
У «святому
письмі» говориться, буцімто Христос народився на землі, їв, ходив, говорив —
одне слово, був людиною.
У Ветхому завіті
розповідається, що повернеться ще «син людський», який врятує поневолених. І ось
уже з жаром працює екзальтована фантазія числених голосителів «благої вісті».
Саме вони й перетворили логос на божого сина, що, набувши вигляду людини,
залишився богом.
Почалась
євангельська біографізація Христа-логоса. Народився у Віфлеємі, в печері, бо
так Будда з'явився. Вчені маги зі Сходу немовби побачили на небі незвичайну
зірку — якраз таку, що зійшла над Римом під час народження Цезаря Августа. Для
вірогідності євангелісти ведуть Христа в пустиню, де показують його могутнім
звитяжцем диявола, а далі сина божого охрещує Іоанн Предтеча. Голос з неба
підтверджує: «Це мій син — його слухайте». А треба щось і очима побачити. І от
виникає над Ісусом «дух святий» у вигляді голуба, який, так би мовити, наділяє
Христа-людину божественними прерогативами для виконання «волі божої» на землі.
Так закінчилось олюднення та обожествлення Філонового логоса.
На формування
першооснов християнства мала значний вплив і антична філософія. Логос Філона
став найпершою проекцією Ісуса Христа. Тимчасом учення язичницького філософа
Плотіна про тріаду можна сміливо назвати містком до християнської теології.
Плотін навчав, що божественна субстанція («монада») не задовольняється своєю,
замкнутою в собі самій, особистістю, а намагається розчленуватися, в ній
немовби оживає — і народжується «діада», яка на тому не зупиняється, а завершується
«тріадою».
Богослови
по-своєму переконструювали цей «трикутник», перетворивши «монаду» на
«бога-отця», «діаду» — на «бога-сина», а «тріаду» — на «святого духа».
В період
посиленої «христотворчості» освічені римські кола захоплюються філософом
Сенекою, який багато приділяв уваги питанням етики та морального
самовдосконалення. Це також знайшло відбиття в євангеліях (притчах) та численних
«посланнях». Решту доповнили легенди, міфи й тогочасні популярні афоризми.
Отже, єдиний
ветхозавітній Єгова (якого, щоправда, іноді називали також «елогім» — боги)
обріс ще двома паралельними божествами — «сином» і «духом святим», ставши
«триєдиним». Отці церкви і не підозрювали, якого клопоту вони завдадуть цим
роздробленням.
Уже в III
столітті Оріген висловив єретичну думку, що перетворювати Ісуса Христа на бога
— це грубий антропоморфізм. Христос, мовляв, обранець господа, але не бог, і тому
не годиться до нього молитися. На ті часи це було сміливо. Прихильники другої
течії звалися «докетами» (від грецького «докейн» — уявлятися) й, навпаки,
доводили, що Христос — справжній бог, але несправжнім, уявним був його людський
образ.
Македоніяни
заперечували божественність «святого духа», називаючи його творінням логоса.
Монтаністи визнавали того самого «святого духа» мало не головним складником
трійці. Монтан, колишній жрець фрігійської богині Кібели, ставши християнином,
проповідував, що дух святий («паракліт») перевтілився в нього самого. Людство,
говорив Монтан, у релігійному відношенні проходить такі ж самі етапи, як і
кожна людина: язичництво — це дитячий вік, закон Мойсея — юнацтво, вік Христа —
повноліття, а вік Монтана — повна зрілість. Проповідь монтанізму мала чималий
вплив на первісних християн. Вона привабила до себе навіть такого отця церкви,
як Тертулліан. Цікаво, що цю ж саму релігійну концепцію в Росії проповідував
один з філософствуючих містиків-декадентів Мережковський.
Доки Христос
уявлявся безплотним логосом, справа була простіша. Отож апостол Павло в
доброму десятку послань жодного разу не назвав Ісуса богом. Христос для Павла
завжди тільки «Господь наш», тобто «Пан наш». «Один Бог, один і посередник між
Богом і людьми чоловік Ісус Христос» (1 Тимоф., 2, 8). Не дивно, що тексти
таких послань у IV столітті почали бентежити александрійського священика
Арія. У віршованій формі він стан поширювати між християнами єретичні думки,
нібито Христос не бог, а тільки обоготворена людина».
Якщо Христос не
бог, тоді його матір не можна називати «богородицею», а лише
«христородицею»... Це викликало справжній переполох у церковній ієрархії. Серед
віруючих спалахнули суперечки, які часто закінчувались кривавими бійками.
Тогочасний християнський богослов Григорій Нісський писав: «Всюди повно людей,
які роздумують про незбагненне... Запитаєш, скільки дидрахм треба заплатити,
філософствують про родженого і неродженого. Хочеш знати ціну на хліб,
відповідають: «Отець більший, за сина». Поцікавишся, чи готова лазня —
говорять: «Син походить з нічого».
Щоб покласти
край суперечкам, імператор Константин наказав скликати 325 року в місті Нікеї
перший «вселенський» собор для встановлення узгодженого віровчення.
По довгих
нарадах вирішено було скласти так званий символ віри — щось на зразок статуту
релігійних догматів. Перший проект було запропоновано Афанасієм Александрійським,
який у своєму «символі» називає Христа «одноістотним», «єдиносутнім»
(по-грецькому «омоусіос») з богом-отцем. Проти цього негайно запротестував
лідер опозиції Євсевій Нікомідійський, кажучи, що слова «омоусіос» у «святому
письмі» нема, його взято з «Метафізики» Арістотеля. А хіба ж, мовляв,
годиться, щоб християнські богослови користувалися при визначенні основ свого
віровчення язичницькою термінологією?
Євсевій
Нікомідійський запропонував натомість свій термін — «подібноістотний»,
«подібносутній» («оміусіос»). Однак цей термін Константину, вихованому в
поняттях язичницької філософії, не сподобався, і «символ» Євсевія Нікомідійського
було відкинуто.
Редагувати
символ віри доручили Євсевію Кесарійському, який запропонував свій варіант,
Константин
лишився задоволений «символом», але сказав, що до нього таки треба додати
слово «одноістотний» («омоусіос»). Це слово ввійшло в останню, четверту, редакцію
символу віри, опрацьовану іспанським єпіскопом Гозієм і прийняту за
обов'язкову для всієї церкви.
Проте христологічні
суперечки після Нікейського собору ще більше загострились і не вщухали протягом
століть. Боротьбу очолили найбільші єресіархи Аполлінарій, Несторій, Савелій,
Євтихій, Пелагій, Македоній, які часто схиляли на свій бік візантійських
імператорів і тоді «в ім'я боже» людська кров пливла рікою...
Ще на
Нікейському соборі — незалежно від єресі Арія — несподівано виникла опозиція
карфагенського єпіскопа Доната, який виступав проти втручання імператора-язичника до справ церкви, сказавши: «Церква, що уклала союз із царем, зрадила
Христа». Доната підтримали африканські єпіскопи. Вони не визнали Нікейського
собору й відкололися від офіційного, легалізованого Константином християнства.
Справа ще більше
ускладнилася, коли після смерті Константина престол зайняв його син
Констанцій, що явно підтримував аріан. Виникли нові єресі, які вже не задовольнялись
аріанізмом, а пішли далі. Аполлінарій та Євтихій, виходячи з віровчення докетів,
доводили, що Христос мав тільки божественну природу («монофізіс»), а все людиноподібне
в ньому — цілковита ілюзія. Єресь монофізитизму поширилася по всій Римській
імперії.
Аріанізм і
монофізитизм привели до кількаразового скликання вселенських соборів. Втім,
вони головним, чином засуджували єретиків, а лише принагідно дещо «уточнювали»
у віровченні. Було засуджено Македонія, що заперечував «святого духа»,
Несторія, котрий, ідучи за Арієм, визнавав Христа більш людиною, ніж богом, а
його матір «христородицею», архімандрита Євтихія — отця монофізитизму. Засуджувались
також імператори, приміром, іраклій — за «єресь монофелітства», Лев Ісавр — за
його боротьбу проти шанування ікон, Пелагій — за те, що заперечував потребу
«благодаті» і т. ін.
Отже, символ
віри, на який покладали надії цар Константин і вся «вселенська» церква, не
тільки не спинив єресей, а навпаки, примножив їх, породивши безглузду суперечку
про «походження святого духа». Символ віри, замість зміцнити єдність християн,
насправді став причиною їх роз'єднання.
Коли глибше
вникнути в зміст символу віру, то стає очевидно, що він не охоплює всієї
церковної догматики в її сьогоднішньому богословському діапазоні. Він
обертається головним чином навколо Христа-логоса та його відношення до
«бога-отця», бо саме це питання найбільше бентежило отців церкви у ІV столітті.
Так, у символі віри немає ніякої згадки про «гріх первородний», про який
уперше заговорив «блаженний» Августин у V столітті. З усіх таїнств згадано
тільки хрещення: інших у тогочасній церкві не було. Ні слова не сказано тут
про «благодать», нема визначення ієрархічної структури, хоч говориться про
«воскресення з мертвих» та «життя майбутнього віку», але нема нічого про пекло.
Пригляньмося до
символу віри ближче.
«Вірю в одного
бога-отця, вседержителя, творця неба і землі...», — говорить його перший
пункт. До того, щоб у 325 році можна було записати це в офіційному документі, поняття
божества мало пройти значну еволюцію. Релігійні уявлення, як відомо, почалися
не від «одного бога», а від численних більших чи менших божеств. Скільки
існувало незрозумілих первісному дикунові явищ природи, стільки ж було й
«таємних сил», котрі внаслідок їхньої антропоморфізації перетворилися в живі,
людиноподібні істоти — в богів. Це був первісний релігійний політеїзм
(багатобожність).
Згодом, з
ускладненням соціальної структури первісної общини, між богами виділяють
найгрізнішого, найстаршого, верховного. Він подібний то до сонця, то до
грому, і має у різних народів різні найменування; Ель, Ра, Юпітер, Осіріс,
Зевс, Ягве, Мітра. Приміром, біблійний Єгова стверджує існування інших богів,
підкреслюючи свою «верховність», коли наказує Мойсеєві; «Нехай не буде в тебе
інших богів, окрім мене» (Вихід, 20, 3). Згодом «інші», дотримуючись належної
субординації, перейшли на положення «чинів ангельських» та «святих».
Християнська
релігія вважає себе суто монотеїстичною (єдинобожною). Однак, розчленувавши
свого бога на три іпостасі (отець — син — дух) та дозволивши віруючим молитовно
звертатися до кожного з них окремо, вона фактично запровадила трибожність.
У політеїстичних
релігіях існував культ не тільки богів, а й богинь: Іштар, Ісіда, Кібела,
Діана, Афіна, Афродіта та ін. Християнство й тут спробувало зробити відповідний
реверанс у бік язичництва. Так з'явилися Мерів, Марія Магдалина, Вероніка,
Софія та її три дочки Віра, Надія й Любов, так з'явилися Варвара, Катерина,
Параскева-Пятниця та безліч інших.
Якщо автори
християнського символе віри підкреслюють свою віру в одного бога, то це для
того, аби відгородитись від язичників, які в IV столітті приносили жертви численним
богам.
Щодо другого пункту, де проголошено віру «в
одного господа нашого Ісуса Христа», то слід зауважити, що сучасне теологічне
поняття Христа як обранця, «помазаника» божого історично виникло із злиття
язичницького логоса з іудаїстським месією. Язичники-гностики придумали
посередника між богом і світом, а іудеї гарячково очікували спасителя. Саме
месія допоміг логосові стати людиноподібним за євангельським висловом, «слово
— плоттю стало» (Іоанн, 1, 14).
Як же
створювалась євангельська біографізація логоса-слова, що стало людською
плоттю? Ось міркування тих, що, надумавши писати «благу вість», вибрали для
народження месії печеру в Палестині. Тут, мовляв, «центр гордині»; тут, за
біблійною версією, стався бунт першої людини Адама; тут мала місце й зухвала
спроба збудувати башту «до самого неба». Насправді ж євангельський міф про народження
Христа в печері виник на грунті інших легенд, за якими в печері народилися
також Будда, Аттіс, Мітра. Євангелісти хотіли показати, що їхній «помазаник»
нічим не гірший від інших богів.
Не менш
фантастична історія з «волхвами зі сходу». Скільки їх було? Оріген називає
трьох. Сірійці й вірмени «спростовують» Орігена й заявляють, що волхвів було
дванадцять! В одному древньому кодексі якийсь благочестивий фантаст навіть
придумав імена тих волхвів: Бітідар, Мельхіор, Гатаспа. Легенда згадує про їхні
«мощі», котрі зберігалися спочатку в Константинополі, звідти їх (певно,
сфабриковані хрестоносцями після здобуття цього міста), перевозять до
Медіолана, а 1164 року — в Кельн.
Нині
християнська церква щороку святкує пасху, однак не називає точної дати
воскресення Христа.
Пасха пов'язана
з дохристиянською міфологією, що оповідає про вмираючих та воскресаючих богів.
Найбільше ритуальних моментів увійшло в цей обряд з мітраїзму та язичницького культу
бога Аттіса. 25 березня, вночі, шанувальники Аттіса збирались у храмі, де в сутінках
стояла домовина. Засвічувалося світло, домовину відкривали і сповіщали: «Аттіс
воскрес!» Учасники торжества теж вигукували: «Аттіс воскрес!» Майже те саме
діється й нині на пасху.
У третьому пункті символу віри говориться
про святого духа. Це — проти єретика Македонія, який заперечував
божественність духа. Тут ще додано, що дух святий походить від отця, бо так,
мовляв, написано в євангелії від Іоанна (15, 26). В католицькій церкві (від V
століття) почали додавати: «від отця і сина». Це розгнівало православних, які
засудили католиків за порушення догматів.
Сучасний
католицизм так не наполягає на цьому додаткові до символу віри, однак для
себе вважає цей канон непорушним догматом. Цікаво, що протестанти й інші течії,
які відкололися від католицизму, прийняли цю пізнішу вставку до нікейського
символу віри, а православна церква, як і раніш, наполягає, що дух святий
походить «тільки від отця».
IV, V, VI та VII пункти символу віри -
про «апостольську церкву», про «хрещення» як умову «відпущення гріхів» та
«воскресення з мертвих» і «майбутній вік» — ці питання ще нікого в ті часи не
хвилювали. Сьогодні церква говорить, що хрещення «змиває з душі первородний
гріх», а всі інші (особисті) гріхи очищає «таїнство покаяння» (сповідь). А в
період складання символу віри богослов'я, яке знало тільки хрещення дорослих,
навіть не згадувало так званий первородний гріх.
•••
Отже, символ
віри — «святая святих» християнства.
Та чи тільки
цього віровчення?
Ні, бо мали і
язичники свої символи віри. Ось, наприклад, один з них, складений у стародавньому
Єгипті на честь богині Ісіди:
«Я Ісіда,
володарка всієї
землі.
Я вихована
Гермесом
і разом з
Гермесом винайшла письмо...
Я поклала людям
закон...
Я дружина і
сестра царя Осіріса...
Я відділила
землю від неба,
я вказала шляхи
зорям.
Я встановила рух
сонця і місяця.
Я винайшла
мореплавство,
я зміцнила силу
справедливості.
Я звела жінку з
чоловіком...
Я поклала, щоб
батьки любили дітей...
Я разом з братом
Осірісом поклала край людожерству
Я припинила
владу тиранів...
Я встановила,
щоб істина вважалася прекрасною...
Я встановила
мови для еллінів і варварів...
Я володарка рік,
вітрів і моря.
Я володію
блискавкою...
Я перемагаю
долю».
Мабуть, у ті
далекі часи цей «символ» зворушував шанувальників Ісіди, для нас він лише
міфологічний документ. Таким з часом стане і християнський символ віри.
Віктор Колос
Немає коментарів:
Дописати коментар