У чому смисл людського життя? Що таке щастя?
Шукаючи відповіді на ці питання, український мислитель Г. С. Сковорода переконувався,
що релігія неспроможна зробити людину мудрішою й щасливішою. Більше того, він
переконався, що церква і християнська ортодоксія чинять людині перепони, якщо
вона наважиться шукати смисл свого існування в реальному земному бутті, а не в
примарному «царстві небесному». Саме тому посилення антиклерикалізму та
виникнення атеїстичної тенденції у цього видатного філософа були тісно
пов'язані з вирішенням найважливішої етичної проблеми — проблеми вселюдського
щастя.
Особливо яскраво мислитель виявив вититеологічний
дух своєї етичної концепції у вступі до курсу лекцій «О хрістіянском
добронравіи». В ньому піддано гострій критиці основні догмати християнської
церкви, офіційне розуміння Христа й «істинної людини». Якщо у першій проповіді
— «Убуждешеся видеша славу его» — Сковорода відкидає біблійно-церковне
розуміння Христа і людини, то в наступній — «Да лобжет мя от лобзаній уст
своих!» — він викладає своє розуміння «істинної людини», її моралі, яка, на
його думку, полягає не в зовнішньому додержанні обрядів, а в пізнанні кожною
людиною істини, правди та доброчесності.
Ці самі положення філософ розвиває майже в
усіх наступних творах. Так, у «Наркіссі» Сковорода відстоює свою, по суті
глибоку антиклерикальну, теорію самопізнання і стверджує безумовну пізнаваність
світу. У творі «Разговор пяти путников о истинном щастіи в жизни» автор протиставить
біблійним легендам про потойбічний світ думку, що щастя людини — в цьому
світі, позбавленому моральних і соціальних вад.
У своїх творах, листах і промовах філософ
гнівно засуджує релігійне святенництво, що благословляє вбивство брата братом,
призводить до спустошення країн лише за те, що одні моляться на схід, а інші на
південь. Винне в цьому і «святе письмо»: «Вірне слово, що цар і суддя
ізраїльський, а християнський бог — це біблія. Але цей бог... спершу на
єврейський, потім на християнський рід незліченні й жахливі навів марновір'я
поводі. Із марновір'я народилися чвари, суперечки, секти, ворожнечі міжусобні
і дивні, ручні і словесні війни... Цей семиголовий дракон (біблія. — А. М.)... всю свою земну кулю вкрив
марновірством» [1].
Сковорода нещадно викриває фальш релігійної
моралі. Священнослужителі ніби глузують з віруючих, читаючи «святу біблію», де
розповідається про жахливі вбивства, вчинені богом і його праведниками.
«Намісники бога» на землі під час хрестових
походів винищили сотні тисяч людей. А скільки загинуло на вогнищах середньовічної
інквізиції!
«Чого навчає нас історія релігії?» — запитує
Сковорода. І відповідав: релігія завжди роздувала полум'я нетерпимості,
напувала землю кров'ю, а степи вкривала трупами, руйнувала міста, спустошувала
держави; але ніколи жодна релігія не робила людей кращими. Всі релігії міряють
людське життя аршином років, а треба міряти людськими справами.
З особливою іронією критикує Сковорода
біблійні легенди про творення богом світу. Всі вони вигадані різними людьми і в
різний час в тому від початку до кінця суперечливі. Так, у російському тексті
біблії написано: «Спочатку створив бог небо і землю», а в єврейському —
«Спочатку створили боги це небо і цю землю». «Ця мова ніяк не пристає до
вселенського світу. - пише Сковорода. - Якщо є
лише одна земля, як раніше думали, не доречно говориться «цю землю, це
сонце». Якщо ж населеним світам немає числа, як тепер стали думати, і тут
безглузда дурниця: «Це небо!...» А друге, десяте, соте, тисячне хто створив?»
Такі розбіжності свідчать про те, що біблію
складали, писали, переробляли, доповнювали і змінювали не якісь богообрані
пророки, а жерці, священнослужителі, богослови багатьох минулих поколінь. Її
зовсім не визнає мислитель як творіння і тим більш як заповіт бога. Вона
створена земними смертними людьми, до того ж із певною метою, а саме: довести
божественне походження світу і царської влади на землі. Філософ ставився до
біблії як до зразка символічного відбиття світу в свідомості минулих поколінь.
Він так і називав її — «третім світом», але таким, що не має ніякого
відношення до умов нашого життя.
Розуміти силу і зміст біблійних чудес,
іронізував Сковорода, то справа пророків. Кожен з них тлумачить те, що йому
вигідно. Прикриваючись поняттям бога й туманними багатозначними
висловлюваннями, вони фактично виправдують те, до чого прагнуть. Наша ж
справа, каже мислитель, розумно підійти до цих тлумачень.
Взяти хоча б таке: «Пізнав Каїн жону свою...
Забув, що, за його ж казкою, не було у світі (нікого. — А. М.), крім чотирьох осіб. Де ж взяв жінку собі, крім матері?» [2].
З давніх-давен люди спостерігали, що кинуте в
землю зерно проростає. У дозрілої рослини стебло відмирає. Цілком закономірні
процеси люди не могли зрозуміти і приписували їх дію надприродній силі. Саме
звідси, каже Сковорода, виникли пророцтва біблійні: «зірки спадуть», «сонце
потьмариться», «згорнеться небо, немов сувій» [3].
Пророки дали привід думати, ніби цей світ колись загине. Таким чином, біблійні
сказання є фантастичні, перекручені відображення дійсності в свідомості людей.
Тільки цим можна пояснити відсутність у наш час чудес, які колись «творила сила
божа».
У діалогу алегоричних персонажів — Душі та
Нетлінного Духа («Потоп зміїв») розвінчується чимало біблейських легенд. За
біблією, бог, створивши небо і землю, вигукнув: «Хай буде світло!». «Звідкіль
же світло це, — дивується Нетлінний Дух, — коли всі небесні світила показались
на четвертий день? І як день може бути без сонця?» «Один лише дитячий розум
сказати може, нібито світу... колись не бувало або не буде» [4]. Що було б, коли б він (бог. - А. М.) не «почил от всех дел своих»? «Нібито стомлений
нічого створити не міг уже більше. А коли б не це стало на заваді, неодмінно у
нас нині з'явились би тепер безхвості леви, крилаті черепахи і кобили,
хвостаті зайці, єднорожні воли, суцільноголосі деркачі, пухо-соболеві їжаки,
чотириокі та чотиривухі судді, правдолюбиві ябедники і наклепники, ...розумні дурні та інші чудовиська
та виродки» [5].
І філософ дає загальну негативну оцінку
легендам про «божі чудеса»: «Кожне її (біблії. — А. М.) положення беззмістовне», поки, мовляв, богослови не почнуть над ним мудрувати. І справді: «Хіба можливо, що Єнох з
Ілією залетіли нібито в небо? Чи не суперечить природі, щоб зупинив Навін
сонце? Щоб повернув Йордан, щоб плавало залізо? Щоб породілля дівою зосталась?
Щоб людина воскресла...» [6].
Із сковородинського розуміння Всесвіту,
суспільних відносин, моральних засад логічно випливає заперечення пекла і раю
як потойбічних вмістилищ. Пекло — це життя за принципом неприборканої волі.
Нестриманість, розумова безконтрольність породжують нещастя людей. Убийте в
собі пекло земне, каже Сковорода, а тогосвітнє не страшнее [7]. Людина може обминути це пекло; від неї самої
залежить і створення раю. На «тім світі» нічого немає, і жити треба розумно,
згідно зі своєю природою тут, на землі. Оскільки бог — бездіяльна сила, то рай
залежить від самих людей. Філософ ототожнює рай із щастям.
Досягнути цього щастя віруючій людині заважає наївна
віра в чудеса «святого письма» і церковних легенд, які вражають уяву
надприродною могутністю божества і протиприродними діями персонажів Ветхого й
Нового завітів та житійної літератури. «Як же могла повстати сама на свій
законі блаженна натура (природа. — А. М.),
коли вона повеліла залізу тонути — і стало так?! Хіба хто вчадів або в гарячці,
той скаже: «Залізо плаває... Від бога все можливо...» «...Хай споживають божу
цю лжу та буйство діти, і то до часу, а розсудливі хай будуть готові до кращого
столу» [8]. Але мислитель не хоче, щоб свідомі люди залишались
пасивними щодо релігійних забобонів.
Інколи Сковорода допускає думку, що в біблії
правильно відбито світ темряви, марновірства й аморальності, і всю вину за
недосконалість світу покладає на біблію: вона не виховує, а розкладає людей.
Адже в самому раю слова божого (біблії. - А. М.) криються диявольські тенета. Кого, запитує мислитель,
поставила ця книжка на шлях морального життя? Нікого! Зате «багатьох спокусив
бруд Лотового пияцтва; багатьох розклав яд Давидового прелюбодіяння. Не менше
отрути і в повістях про сина його. Читаємо про заздрість Ілії — і гостримо ніж
на ближнього... Багатство Іова робить нас жадібними, а вдячність Авраамова —
пихатими» [9].
Біблійні догми сіють чвари, ведуть до кровопролиття.
Тому-то філософ і закликав мислячих людей гасити факел ворожнечі.
Сковорода мав дуже великі сумніви щодо Ісуса
Христа як особи і категорично заперечував його існування як боголюдини. Враховуючи розумове пробудження людей і те, що всі
знання грунтуються на фактичному матеріалі, філософ запитував: «Де він
народився? Від яких батьків? Скільки жив на світі? Як давно?»
Сковорода сміється з тих, які в пошуках
євангельського Христа «волочаться по Ієрусалимах, по Іорданах, по Віфлеємах, по
Кармілах, по Фаворах; нюхають між Євфратами і Тиграми... Дехто шукає його по
високих мирських почестях, в пречудових будинках, по церемоніальних столах...
Шукають у довгих моліннях, постах, у священницьких обрядах... Шукають у
грошах, в столітнім здоров'ї, у плотськім воскресінні... Та де ж він?» [10] В крайньому разі, це була постать алегорична. У
діалозі Людини з Мудрістю цю думку філософ виклав так:
Человек.
Любезная сестра иль как тебе назвать?
Доброты всякой ты и стройности ты мать.
Скажи мне імя ты, скажи свое сама...
Мудрость.
У греков звалась я Софіа в древній век
А мудростю зовет всяк русский человек,
Но римлянин мене Мінервою назвал,
А хрістіанин добр Христом мне імя дал» [11].
Сковородинське розуміння Христа знаходимо і в
його листах до Ковалінського. Філософ тут допускає і таке: «Христос, поки він
був в пустині, був монахом». Він також називав Христа «главою схоластів» [12]. Отже, коли навіть допустити існування Христа
як людини, то він і тоді не хто інший, як глава філософської шкілки, до того ж
безплідної, схоластичної, аскетичної. В цьому ж листі пишеться, що всі, хто
прагнув наслідувати Христа, робились фізично мертвими, переставали жити.
Частково це відомо нам з історії християнства, коли ченці живцем замуровували
себе в стіни, щоб стати святими. Оскільки філософських течій в історії людства
було багато, таке припущення вірогідне. Але, очевидно, школа, яку має на увазі
Сковорода, мала нечисленних послідовників і помітного сліду в історії
філософії не лишила.
Більш вірогідне перше судження українського
філософа: євангельський Христос не що інше, як прагнення уособити людську
мудрість; він аж ніяк не може бути боголюдиною, тим більш такою, що колись
воскресла. «Яким способом ця Божа Премудрість народилася від батька без матері
і від діви без батька, як вона воскресла і знову до свого батька піднялась?»
Філософ не радить прагнути дізнатись про це, бо, оскільки саме явище
неможливе, то, само собою зрозуміло, воно вигадане. Та й вчення Христа, як
подає його біблія, свідчить не на користь бога: «...суєвір журиться, якщо хто
на південь, а не на схід з ним молиться. Інший сердитий, що занурюють, другий
скаженіє, що обливають похресника. Один клене квас, інший опрісноки»...
Григорій Сковорода в дорозі. З картини І. С. Іжакевича
Христос нічого не міг проголосити такого,
чого б не знали люди. Християнство як релігія, що виникла історично, нічим не
відрізняється від будь-якої іншої релігії. Усвідомлення цього повинно піднімати
людину на вищий ступінь духовного, морального життя, на якому вона не
потребує божественних посередників, відкидає містику.
Хоч бог, як твердить біблія, один творив світ
і людей, а люди ж вірять у різних богів. До того ж, кожна релігія визнає і
хвалить тільки свого бога і видає тільки себе за істинну віру. А це вже веде до
суперечок, грабунків і воєн, до загибелі величезних мас людей. То навіщо ж бог
винищує свої творіння? — запитує Сковорода і відповідає, що біблійного бога,
як і саму біблію, створили люди.
Глузує Сковорода і з відомих біблійних легенд
про взаємини бога і сатани. Бог нібито на тисячу років зв'язав свого супротивника
і побоювався, щоб цей владар темряви не звільнився передчасно. Строк покарання
скінчився в X столітті, отож християнський світ пережив багато тривожних днів,
очікуючи «мирокрушення». «Цією дитячою лжею, - писав Сковорода — наприкінці
десятого після Христа сторіччя весь християнський світ так потрясло, що кінця
світу так усі боялись, як мореплавці в надзвичайну бурю розбиття корабля» [13].
Щоправда, у таких вигадках мислитель вбачає і
позитивні якості: адже вони сприяють прозріванню народу. Чим більше небилиць,
тим швидше розпізнають їх нісенітність люди. І ніхто не винен, що така вигадка
«ввергла Христову філософію в крайнє презирство і глумлення... достойно і вірно
християнську бісність цю висміювали і висміюють» [14].
Із поглядів Сковороди на релігію також
неминуче випливає: моральність не залежить від релігії. Навпаки, релігія є джерелом
багатьох людських пороків.
Офіційна церква твердила, що «боговідступникам»
не властиві доброзичливість, чесність, порядність та інші високоморальні
якості, що атеїст заперечує совість, вірність, моральність. Сковорода ж
доводив протилежне: заперечення релігійних догм атеїстом не суперечить його
поглядам на відносини між людьми, з яких випливають певні обов'язки, моральні
принципи, етичні погляди; і все це залежить не від бога, а від самих людей.
Філософ багатьма прикладами підтверджує, що ім'я бога використовувалось для
виправдання злочинів: тиранії, обману, грабунку і т. ін.
Будучи вірним правилу «нічого надміру»,
Сковорода засуджував релігійну обрядовість. «Ти постиш? — писав він. — Хіба не
здається тобі не сповна розуму той, хто зовсім нічого не дає тілу або подає
йому щось отруйне? Зменшуй зайву їжу, щоб осел, тобто плоть не розвалювався; з
іншої сторони, не мори його голодом, щоб він міг нести вершника» [15]. Обряд посту, на думку Сковороди, шкідливий з двох
причин. По-перше, він позбавляє людину фізичних сил, необхідних для життя, і веде
до передчасного зношування організму. По-друге, сама ідея «умертвіння плоті»
суперечить здоровому глузду. В цьому немає нічого морального і суспільно
корисного.
Сковорода перший на Україні виступив з такою
грунтовною критикою біблії. Цікаві його міркування щодо можливого походження
самого поняття «бог». Стародавні люди зовсім не розуміли явищ навколишнього
світу, надаючи всьому магічного значення.
Аби переконатися самим у його існуванні та довести
це іншим, «...нематеріальнії: єство боже зображали тлінними фігурами, щоб
невидиме було видимим...» [16]
Офіційна релігія та її захисники обставили
шукання бога аскетичним церемоніалом: треба всього зректися, скалічити своє
життя, стати не тим, ким ти є; гріхів навколо тебе повно: і недоступне — гріх,
і переступив — гріх, і хліба шматок з'їв — гріх. Не дивно, що на світі стає
дедалі менше охочих шукати бога. Та найменше їх серед «слуг божих».
Український філософ-гуманіст усе життя боровся
за визволення людей з-під влади релігії і церкви. Його тлумачення біблії, заперечення
обрядовості в своїй основі були протилежні офіційній релігії і грунтовно
руйнували середньовічний релігійний світогляд, відстоювали зверхність розуму.
Заперечуючи догмати церкви, пропагуючи сприймання дійсності такою, якою вона
є, Григорій Сковорода утверджував незалежність людини від будь-яких містичних
сил, наближав час торжества розуму над релігійною вірою.
А. Марков
Джерела:
1. Григорій Сковорода. Твори в двох томах. Вид-тво
АН УРСР, К., 1961, т. 1, стор. 373.
2. Там же, стор. 553.
3. Там же, стор. 389.
4. Там же, стор. 552.
5. Там же, стор. 552.
6. Там же, стор. 270.
7. Там же, т. 2, стор. 52.
8. Там же, т. 1, стор. 374—375.
9. Там же, т. 1, стор, 408.
10. Там же, т. 1, стор. 7—8.
11. Там же, т. 2, стор. 84.
12. Там же, т. 2, стор. 222-223.
13. Там же, стор. 552.
14. Там же.
15. Там же, т. 2, стор. 240.
16. Там же. т. 1, стор. 366.
Немає коментарів:
Дописати коментар