АТЕЇСТИЧНІ
ТРАДИЦІЇ СУСПІЛЬНОЇ ДУМКИ РОСІЙСЬКОГО І УКРАЇНСЬКОГО НАРОДІВ
325 років тому на Переяславській Раді відбулося возз'єднання
двох братніх народів. Цим історичним актом був визначений докорінний поворот у
розвитку українського народу, забезпечений історичний прогрес.
Народи-брати: російський, український і білоруський
мають спільне історичне коріння, спільну колиску — Київську Русь.
Народно-визвольна війна 1648 — 1654 років, яку вело
українське селянство і міська біднота проти соціального гніту польських і
українських феодалів-кріпосників, турецько-татарських загарбників, була
одночасно і боротьбою за визволення України з-під ярма панської Польщі, за
возз'єднання з російським народом-братом.
Ця боротьба завершилась перемогою народу. 8 (18
січня) 1654 року в м. Переяславі на Київщині на Раді, що складалася з
численних представників різних соціальних верств українського народу, в присутності
послів російського уряду Богдан Хмельницький виголосив схвильовану промову.
Нагадавши про тяжкий історичний шлях українського народу, про гніт щляхетської
Польщі, розбійницькі напади султанської Туреччини і кримських ханів, він
закликав до возз'єднання України з Росією. Переяславська Рада одностайно
підтримала Богдана Хмельницького, український народ схвалив мудре й
далекозоре рішення.
Вже невдовзі після возз'єднання України з Росією
відчулися позитивні наслідки цього історичного акту. Прогресивна суспільна
думка України єдналася з російською прогресивною думкою в боротьбі проти
спільних ворогів: самодержавства, феодально-поміщицького ладу та іноземних
загарбників. Підтримувана зростанням селянського руху на Лівобережжі,
спрямованого проти закріпачення селян і козаків, та на Правобережжі — проти
феодального і національного поневолення населення польськими магнатами, передова
суспільна думка України набрала виразного антикріпосницького характеру,
відстоюючи в той же час прогрес науки, освіти і культури.
Возз'єднання народів-братів — економічне, політичне та
ідейне не могло не позначитись на релігійних питаннях, оскільки релігія була
тоді панівною формою суспільної свідомості, що мала вплив на широкі народні
маси.
Відомо, що в 1596 році частина керівної верхівки
православної церкви на Україні, підтримана деякими феодалами, уклала унію з
католицькою церквою. Так звана Брестська церковна унія мала бути знаряддям
поневолення українського і білоруського народу в руках Ватікану й шляхетської Польщі.
Заміна православ'я на уніатство мала також на меті денаціоналізацію і
ополячення українців і білорусів, ізоляцію їх від братнього російського
народу.
Унія не була прийнята українським і білоруським
народами, вони відповіли на національну зраду духовенства і світських магнатів
численними селянсько-козацькими повстаннями. Розгорнулась і гостра ідеологічна
боротьба. Проти уніатства виступили блискучі полемісти, серед яких особливе
місце посідав Іван Вишенський (бл. 1550 — бл. 1620 рр.), який хоча й виступав
проти католицизму та уніатства з позицій православ'я, проте об'єктивно сприяв
викриттю будь-якої релігії.
В цій боротьбі проти унії вже виявлялась єдність
ідейно-політичної думки російського і українського народів. Але це були
тільки передумови тієї духовної єдності, яка розквітла після возз'єднання
України з Росією.
Разом з Росією Україна увійшла в XVIII століття,
знаменне народженням вітчизняної науки, становленням матеріалістичної
філософії, складанням передумов наукового атеїзму. Біля джерел цих процесів
стояв М. В. Ломоносов (1711 — 1765) — послідовний прихильник
природничонаукового матеріалізму, який вів полемічну боротьбу з духовенством, відстоюючи
науку проти зазіхань релігії. М. В. Ломоносов деякий час навчався в Київській
академії, а згодом висловлював думку про необхідність відкриття університету
в Києві. У створеному Ломоносовим Московському університеті, більш-менш
доступному для всіх прошарків населення, вчилося чимало українців. Важливі
наукові й технічні заходи, вжиті з ініціативи М. В. Ломоносова з метою
розвитку продуктивних сил і культури, торкались і України,
Твори М. В. Ломоносова були популярними на Україні й
справляли великий вплив на розвиток суспільно-політичної думки, зокрема несли
на Україну матеріалістичні й атеїстичні ідеї.
Для російського і українського народів знаменним
етапом у розвитку атеїстичної думки стала творчість О. М. Радіщева
(1749—1802). Послідовно додержуючись матеріалістичних принципів, О. М. Радіщев
не тільки заперечував релігію, але й намагався розкрити її соціальну роль, хоч
і робив це з позицій просвітительства. В оді «Вольність» він писав:
Власть царска веру охраняет,
Власть царску вера утверждает;
Союзно общество гнетут.
Одно сковать рассудком тщится,
Другое волю стерть стремится;
«На пользу общую» — рекут.
Революційні ідеї О. М. Радіщева сприяли розвиткові
передової суспільної думки в Росії і на Україні. І. Я. Франко розглядав О. М.
Радіщева, як попередника декабристів і разом з тим указував на ідейний зв'язок
його творчості з творчістю Г. С. Сковороди та Т. Г. Шевченка.
Погляди видатного українського філософа-просвітителя і
поета Г. С. Сковороди (1722—1794) формувалися під впливом тогочасної російської
та європейської культури.
Г. С. Сковорода бував у Петербурзі і Москві,
спілкувався з багатьма діячами російської культури.
Як і М. В. Ломоносов, він рішуче виступав проти
богослов'я, критикував офіційну православну церкву, поширював геліоцентричну
систему Коперника. Він ще не став цілком на позиції матеріалізму і атеїзму, але
з позицій просвітительства вів активну боротьбу за знання, торжество розуму.
Він вітав возз'єднання українського і російського народів і з цього приводу
писав:
«Будь славен вовек, о муже избрание, Вольности отче,
герою Богдане»
(Антологія української поезії, т. 1. К, Вид-во художн.
літератури, 1958, с. 74).
Мандрівний філософ, який жив серед народу і добре знав
його життя, відображав у своїх творах народне світорозуміння. «Боротьба Сковороди
з офіційною церквою та її «стовпами», з ортодоксальною богословською системою,
з тодішньою схоластикою в науці — виразні (поряд з ідеалізмом) початки матеріалістичного
розуміння світу; гуманізм і демократизм Сковороди, що так і не побачив своїх творів
надрукованими, але чиї трактати, поезії, байки, притчі широко розходились у
списках — все це знаменує нову добу. Кроки цього вічного мандрівця луною
відбилися в віках», — писав М. Т. Рильський (Антологія української поезії, т.
1. К., Держлітвидав, 1958, с. 9).
В. І. Ленін у плані монументальної пропаганди серед
видатних діячів минулого, які боролися за соціальний прогрес, назвав і Г. С.
Сковороду.
Творчість Сковороди мала неабиякий вплив на
українську і російську літературу, зокрема на І. Котляревського, Є. Гребінку,
Г. Квітку-Основ'яненка, Т. Шевченка, Л. Глібова, В. Капніста, В. Наріжного та
ін.
Відомо, що визвольна війна 1648—1654 років та
возз'єднання України з Росією привели до занепаду унії на Лівобережній
Україні. Із возз'єднанням українських і російських земель і включенням Правобережної
України до складу Росії у кінці XVIII століття унія була ліквідована і там.
Але в Західній Україні і на Закарпатті унія ще продовжувала існувати, тривала й
боротьба проти неї.
Активним борцем проти унії на Закарпатті був Михайло
Андрелла (1636—1710). що народився у с. Росвигові, поблизу Мукачева. Виступаючи
проти унії, він вносив у релігійну боротьбу виразні соціальні мотиви, закликав
захищати інтереси народу не тільки від католицьких ксьондзів і ченців, але й
від поневолювачів, які самі жиріють, а «народ в горі і голоді держать». Усіх
поневолювачів, магнатів — і світських, і духовних М. Андрелла вважав ворогами
народу. Відкидаючи намагання втягнути його до уніатського духовенства, він
промовив знаменні слова, які потім прозвучать в атеїстичній публіцистиці XX
століття: «...раді б вони мені заткнути скоро, дуже просять, молять
повернутися. На що? На унію їх. Пхе! Плюю на неї» (Див. «Жовтень», № 5, 1975,
с. 134). І ще: «Сам ваш отець лжи папеж, той, який в старому Римі спокійно до
часу сидить, як медвізвір... Не хочу нічого його і грошей, плюю на нього!»
(Там же, с. 135).
Як і всі прогресивні українські діячі того часу,
Михайло Андрелла відстоював єдність українського і російського народів. Він
висловлював думку, яку ми зустрічаємо в фольклорних творах, зокрема в казанні
Закарпатської Русі про «Двох братів», де йдеться про те, що ні султан
турецький, ні цісар німецький, ні князь угорський, а тільки «старший брат з-за
Карпат руку допомоги бідоласі русину подає...» (Див. Л. Кизя, М. Коваленко, Вікова
боротьба українського народу проти Ватікану. К., 1959, с. 105).
В XIX сторіччі кріпосницький лад у Росії вступив у
період затяжної і непереборної кризи, одним із проявів якої було піднесення
селянського визвольного руху. Незважаючи на намагання феодально-поміщицької
верхівки придушити суспільний рух, загасити революційне полум'я, в Росії
зростали, набирали сили визвольні тенденції, вони захопили навіть частину
дворянства, яка висунула славну когорту революціонерів-декабристів. Південне
товариство декабристів під керівництвом П. Пестеля поширювало на Україні
революційні та просвітительські ідеї. Повстання Чернігівського полку в 1825
році в с. Триліси поблизу Києва, підготовлене декабристами, теж
супроводжувалось атеїстичною пропагандою.
Дії повстанців-декабристів на Україні будили
революційну думку на Україні, посилювали революційні настрої, готували грунт
для дальших кроків у визвольній боротьбі.
Але найбільший вплив на українську
суспільно-атеїстичну думку справила діяльність російських революційних
демократів.
Яскравою особливістю російського революційного
демократизму був тісний зв'язок його з інтересами народу, зокрема народними
поглядами на релігію. Релігійна ідеологія панівних класів, побудована на
«охоронних засадах православ'я, самодержавства і народності», безсоромно
спотворювала дійсність, змальовуючи російський народ, як відданий
самодержавству, одвічно релігійний, чужий атеїзму. Недалеко від казенної
«офіційної народності» відійшли і слов'янофіли, які, рекламуючи свою
схильність до слов'янства, твердячи про необхідність його об'єднання,
посилались на ті ж ідеї одвічної і довічної релігійності росіян, українців і
білорусів і нещадно боролися проти матеріалізму й атеїзму, тягнучи суспільно-політичну
думку Росії в полон реакції.
З великою мужністю проти всіх представників регресу
виступала російська революційна демократія. Вона захищала і пропагувала матеріалізм,
сповнювала новим змістом атеїзм, надавала йому активності і дієвості.
Підійшовши, як висловився В. І. Ленін, до історичного матеріалізму,
революційні демократи піддавали соціальному аналізові релігійну ідеологію,
викривали її класовий зміст, і ці думки були співзвучні народному атеїзмові.
Імена В. Г. Бєлінського (1811— 1848), О. І. Герцена
(1812—1870). М. Г. Чернишевського 1828 — 1889), М. О. Добролюбова (1836— 1861),
які сміливо йшли вперед серед пітьми, що оповила Росію під владою
самодержавства, є гордістю і російського, і українського народів. Саме в
народі вони побачили ту силу, яка здатна подолати самодержавство. Декабристи
розбудили Герцена, казав В. І. Ленін, а Герцен почав «Колоколом» будити народ.
Полум'яні патріоти — революційні демократи — добре розуміли великі потенціальні
сили народу, вірно бачили глибини народного світорозуміння. В. Г. Бєлінському
належить пристрасне викриття офіційної тези про «релігійність» народу. Він
писав: «Росія бачить свій порятунок не в містицизмі, не в аскетизмі, не в
пієтизмі, а в успіхах цивілізації, освіти, гуманності. Їй потрібні не проповіді
(досить вона чула їх), не молитви (досить вона твердила їх), а розбудження в народі
почуття людської гідності, стільки віків утраченої в багні й гною, — права й
закони, що відповідають не вченню церкви, а здоровому розуму й справедливості»
(В. Г. Бєлінський. Вибрані статті. К., Держлітвидав України, 1948, с. 412).
О. І. Герцен, відверто критикуючи релігію, її
проповідь терпіння й покори, закликав Русь до сокири — і ці заклики доходили
до народу.
Основи революційного демократизму на Україні заклав
Т. Г. Шевченко (1814—1861). Він вийшов з народу, ніколи не поривав з ним
зв'язків, завжди був його сином і вчителем, його справжнім ідейним вождем.
Вбираючи в себе українську народну культуру, Т. Г. Шевченко з широтою
істинного генія черпав і від культури інших народів, насамперед російської.
Поет не тільки вільно володів російською мовою, але й написав чимало творів
по-російськи.
Революційність і атеїзм Т. Г. Шевченка тісно
переплелися з ідеологією російської революційної демократії. Разом з О. І.
Герценом він закликає сталити обух та добре вигострити сокиру й будити волю,
разом з В. Г. Бєлінським він зве з багряниць онучі драти і вимітати кропилом
хату, разом з М. Г. Чернишевським викриває соціальну роль церкви, як служниці
царизму:
«Нема тепер нічого.
Ні 6ога навіть, ні півбога.
Псарі з псарятами царять...»
(Шевченко Т. Г. Повне зібрання творів у десяти томах.
т. II, с. 364).
У 50-х рр. селянський рух, підтримуваний демократичною
інтелігенцією, ідейними натхненниками якої були О. І. Герцен і М. Г. Чернишевський,
особливо активізувався на Україні. «Полярная звезда», «Колокол» і «Современник»
знаходили численних читачів на Україні. Їх сторінки пропагували матеріалізм і
атеїзм, від них віяло революцією і вірою в перемогу соціального прогресу.
Саме в той час Т. Г. Шевченко після звільнення із
засланий жив у Петербурзі. Він щиро спілкувався з М. Г. Чернишевським і М. О.
Некрасовим, жадібно перечитував скупі звістки про селянські справи на
Україні, плекав надію відвідати її. Лише в 1859 році йому це було дозволено.
Зустрічаючись з селянами, він, як повідомляють поліцейські доноси, «крім
богохульства, говорив ще, що не треба ні царя, ні попів, ні панів».
Під впливом В. Г. Бєлінського, О. І. Герцена, М. Г.
Чернишевського, М. О. Добролюбова і Т. Г. Шевченка на Україні сформувалася могутня
плеяда революційно-демократичних письменників, серед яких Іван Франко, Леся
Українка, П. Грабовський, П. Мирний, М. Коцюбинський, А. Тесленко, С. Руданський
та багато інших.
Царизм, спираючись на російських і місцевих
поміщиків, а пізніше — і буржуазію, додержувався політики відвертого;
жорстокого соціального і національно-колоніального гноблення народів, що
входили до складу Російської імперії. Зокрема, на Україні було ліквідовано
місцеве самоврядування, всіляко придушувався національно-визвольний рух,
здійснювалась насильницька русифікація, гальмувався розвиток української мови
й культури. Українська поміщицько-буржуазна верхівка у переважній більшості
підтримувала царизм.
Проти ганебної політики національного гноблення і
розпалювання національної ворожнечі, яка дуже часто здійснювалась на релігійній
основі, активно виступали російські революційні демократи. Прогресивні діячі
Росії завжди з повагою ставились до національних почуттів, національної
культури всіх народів. Історичною заслугою демократичної російської культури є
те, що вона стояла біля колиски національних літератур народів Росії, які народжувались
у XIX—XX століттях. Російські революційні демократи визнавали право
українського народу на вільний національний розвиток, вони цілком слушно
пов'язували його з успіхами соціального визволення всіх народів Росії. Це
позитивно впливало на розвиток української атеїстичної думки.
Нове піднесення атеїстичної думки на Україні було
зумовлене поширенням марксистсько-ленінського атеїзму. Завдяки праці магістра
Київського університету, одного з найбільш ранніх популяризаторів думок К. Маркса
і Ф. Енгельса — М. І. Зібера (1844—1888) почалося знайомство української громадськості
з «Капіталом». Марксизм швидко поширювався. П. К. Запорожець, який згодом став
одним з найактивніших членів «Союзу боротьби за визволення робітничого класу»
у Петербурзі, пропагував марксизм і атеїзм серед київської учнівської молоді.
Серед київських залізничників і учнівської молоді велику Пропагандистську
роботу провадив А. В. Луначарський — згодом видатний діяч марксистського руху
в Росії. Переправляти прогресивну літературу з Женеви на Україну групі
«Визволення праці» допомагали І. Франко і М. Павлик. Науковий атеїзм,
народжений марксизмом, прокладав свій шлях на Україну.
Твори К. Маркса, Ф. Енгельса, В. І. Леніна, ленінська
«Искра» й інші більшовицькі видання, діяльність видатних атеїстів ленінської
школи сприяли поширенню науково-матеріалістичного світогляду серед
українських трудящих. Разом з усіма народами Росії український народ прийняв
марксизм-ленінізм як передову ідеологію, що не тільки пояснювала світ, але й
була інструментом його перетворення. Розвиток революційного руху на Україні,
залучення до нього найширших робітничих і селянських мас неминуче вели до
обмеження сфери дії релігійної ідеології, відходу трудящих від релігії і
дальшого поширення атеїзму. Велику роль у цьому відіграли ленінські твори,
зокрема праця «Матеріалізм і емпіріокритицизм», яка поширювала й утверджувала
діалектичний та історичний матеріалізм.
Велика Жовтнева соціалістична революція відкрила нові
можливості духовного розвитку українського народу в сім'ї братніх республік.
Період соціалістичного будівництва довершив розпочате
революцією, дав змогу вирішити цілий ряд найважливіших питань суспільного
життя, в тому числі національних, релігійних.
Уже в перші місяці існування Радянської держави в
цьому напрямі було зроблено титанічні кроки. Український народ разом з російським
узявся за докорінну перебудову суспільного буття, внаслідок якої зникла
соціальна потреба в релігії, змінилося ставлення до неї суспільства. 23 січня (5
лютого) 1918 року відбулося перше в світі послідовне, на соціалістичних засадах
відокремлення церкви від держави і школи від церкви. Незабаром, коли
завоювання Жовтня поширились на Україну, декретом Робітничо-Селянського Уряду
України від 22 січня 1919 року було закладено законодавчі основи встановлення
справжньої свободи совісті для українського народу.
Тісний союз російського і українського народів з
перемогою Великої Жовтневої соціалістичної революції і завершенням боротьби за
встановлення і зміцнення влади Рад на Україні створив можливості їх державного
об'єднання на новій, соціалістичній основі. Створення в 1922 році Союзу РСР —
добровільного об'єднання суверенних радянських республік — було найважливішою
подією в житті братніх народів, яскравим свідченням перемоги ленінської
національної політики. Радянська Україна в складі СРСР добилася визначних
досягнень у своєму економічному, соціальному і культурному розвитку. Ці досягнення
— «результат великих зусиль трудящих України і в той же час результат їх
братерського співробітництва з трудящими всіх інших республік Радянського
Союзу. Без перебільшення можна сказати, що тільки в співдружності радянських
республік, об'єднавшись з ними і подесятеривши тим самим власні сили, зміг
по-справжньому розправити свої плечі, знайти простір своїй трудовій енергії і
талантам народ України», — так характеризував підсумки історичного розвитку
України в складі СРСР Генеральний секретар ЦК КПРС, Голова Президії Верховної
Ради СРСР товариш Л. І. Брежнєв (Л. І. Брежнєв. Про п'ятдесятиріччя Союзу Радянських
Соціалістичних Республік. К., Політвидав України, 1973, с. 17).
Спільність історичної долі російського і українського
народів виявилась і в такому моменті духовного розвитку, як утвердження свободи
совісті. У статті 52 Конституції Союзу Радянських Соціалістичних Республік і
статті 50 Конституції Української Радянської Соціалістичної Республіки
говориться про те, що громадянам гарантується свобода совісті, тобто право
обирати собі будь-яку релігію чи відмовлятися від усякої і бути атеїстом, право
відправляти релігійні культи чи вести атеїстичну пропаганду.
Перебуваючи в сім'ї радянських народів, український
народ досяг високого рівня духовного розвитку. Розвивалась освіта і культура,
література, мистецтво і наука, підносилася суспільна свідомість народу.
Яскравим свідченням і одним з аспектів цього духовного прогресу було
зміцнення атеїстичної і суспільно-політичної думки.
Розвиток наукового атеїзму на Україні в післяжовтневий
час проходив під безпосереднім впливом марксизму-ленінізму. Програмними
творами в науковому атеїзмі в радянський час стали робота В. І. Леніна «Про
значення войовничого матеріалізму», а також рішення і постанови з'їздів КПРС та
пленумів ЦК КПРС, постанови ЦК КПРС. Так, виходячи з резолюції VIII з'їзду
РКП(б) «Про політичну пропаганду і культурно-освітню роботу на селі» (березень
1919 р.), резолюції X з'їзду РКП(б) «Про Головполітосвіту і
агітаційно-пропагандистські завдання партії» (березень 1921 р.), постанови ЦК
РКП(б) «Про постановку антирелігійної пропаганди і про порушення пункту 13
програми» (1921 р.), VII конференція КП(б)У (квітень 1923 р.) прийняла рішення
про розгортання масової антирелігійної пропаганди і поширення природничонаукових
знань серед трудящих. На підставі резолюції XII з'їзду РКП(б) (квітень 1923
р.) пленум ЦК КП(б)У тоді ж затвердив тези по антирелігійній пропаганді, а
пізніше, в 1928 році, ЦК КП(б)У була прийнята резолюція «Про релігійний рух та
антирелігійну пропаганду». Велике значення для розвитку наукового атеїзму на
Україні мали відомі постанови ЦК КПРС у 1954 році про науково-атеїстичну
пропаганду, її стан. Недоліки та шляхи її поліпшення.
Знаменною подією в розвитку атеїстичної думки в нашій країні
було створення масового антирелігійного руху. У квітні 1925 року в Москві було
скликано І з'їзд Спілки безвірників. У травні 1928 року І Всеукраїнський з'їзд
спілок безвірників у Харкові утворив Спілку безвірників України. На необхідність
посилення теоретичних розробок у галузі атеїзму вказала Всесоюзна конференція
атеїстів у липні 1930 року, в якій брали участь учені України.
За роки соціалістичного будівництва на Україні значну
роботу по розвитку наукового атеїзму здійснили видатні діячі нашої партії:
Артем (Ф. А. Сергєєв), В. П. Затонський, Е. І. Квірінг, С. В. Косіор, П. П.
Любченко, Д. 3. Мануїльський, Г. І. Петровський, П. П. Постишев, М. О.
Скрипник, О. Г. Шліхтер та інші.
Прийняття нової Програми КПРС (1962 р.), рішення XXIV
і XXV з'їздів КПРС, наступні рішення ЦК КПРС з ідеологічних питань, виступи
Генерального секретаря ЦК КПРС, Голови Президії Верховної Ради СРСР товариша
Л. І. Брежнєва з питань комуністичного виховання визначили напрям і зміст
розвитку наукового атеїзму на Україні.
Найвеличнішим плодом братерської дружби російського і
українського народів є побудований разом з іншими народами розвинений соціалізм.
У суспільстві розвиненого соціалізму підірвані
соціальні корені релігії, усунені ті глибинні процеси, які в класовому
суспільстві щодня і щогодини відтворюють релігійну ідеологію. Постійна дія
об'єктивних факторів усунення релігії, які полягають в економічному,
політичному і соціальному розвитку суспільства на соціалістичних засадах,
доповнена дією суб'єктивних факторів, котрі виявляються в спрямованій атеїстичній
виховній роботі, привела до того, що релігія зазнала повної поразки, а
релігійний світогляд, значно втративши вплив на свідомість народу, мусив
відійти далеко на задній план.
Завдяки великому братерському возз'єднанню, яке
відбулося 325 років тому, український народ іде в лавах тих, хто вперше в
історії людства позбувся згубного впливу релігійної ідеології і є носієм наукового
матеріалістичного світогляду.
Безумовно, процес подолання релігійних пережитків у
розвиненому соціалістичному суспільстві ще не завершився. Зазнавши
всесвітньо-історичної поразки, релігія все ж не зійшла зовсім з історичної
арени. Вона не відмовилась від спроб протистояти науці, хоч робить це не з
позиції сили, як у минулому, а з позицій пристосовництва. Вона продовжує
негативно впливати на внутрішній світ людини, перешкоджаючи всебічному
розвиткові особистості. Релігійні переконання в певних умовах можуть викликати
ворожнечу і ненависть між людьми, що неприпустимо в нашому суспільстві.
Не можна не зважати і на те, що релігія зберігає свій
вплив на трудящих у капіталістичному суспільстві, і цей вплив використовується
буржуазією з метою експлуатації і поневолення трудящих, з метою увічнення
віджилого суспільного ладу і дуже часто з метою боротьби проти визвольного
руху і соціального прогресу. Нерідко релігійними ідеями маскується відвертий
расизм і антикомунізм. Релігійні лозунги позичає для своїх чорних справ
буржуазний націоналізм і міжнародний сіонізм.
Все це підтверджує думку про те, що братерський союз
російського і українського народів, який сприяє їх духовному вдосконаленню,
зокрема звільненню від пережитків релігійної ідеології, мусить і надалі
зміцнюватись.
Відзначення знаменної події в житті українського народу
є не тільки його національним святом. Це свято і російського, і всіх інших
народів нашої Батьківщини, це видатна подія в громадсько-політичному житті
всього Радянського Союзу. Відзначаючи славетне 325-річчя, радянські люди із
задоволенням констатують плідність і непорушність вічної братерської дружби українського,
російського та всіх інших народів нашої країни, зміцнення їх єдності, величне
торжество ленінської національної політики. Історично доведено, що можливе
плідне співробітництво народів без підкорення їх один одному, без національного
панування і гноблення. Народження нової історичної спільності людей — радянського
народу — точно довело брехливість і підступність буржуазних, буржуазно-націоналістичних,
маоїстських, сіоністських та інших наклепів, які намагаються фальсифікувати
дружні відносини народів Радянської країни. Незламною і міцною є
морально-політична єдність розвиненого соціалістичного суспільства. Народи Радянського
Союзу демонструють свою відданість Батьківщині, Комуністичній партії, справі
будівництва комунізму. Всі радянські люди активно підтримують внутрішню і
зовнішню політику КПРС, схвалюють плодотворну діяльність ЦК КПРС, його
Політбюро на чолі з Генеральним секретарем, Головою Президії Верховної Ради
СРСР товаришем Л. І. Брежнєвим.
Радянський народ, будуючи комунізм, одночасно вирішує
і завдання зміцнення та поглиблення вічної і непорушної дружби народів, яка є
запорукою соціального прогресу нашої Батьківщини.
В. К. Танчер, доктор філософських наук, професор
Немає коментарів:
Дописати коментар