Переді мною
дівчина. Я знаю її давно, мою студентку, здібну, завжди впевнену, веселу. А
ось такою, як зараз, я ще її ніколи не бачила: розпач у великих очах, руки нервово
перебирають книжки на моєму столі. «Допоможіть...»
Дві матері...
Так, дві матері, рідні й люблячі, стали на заваді її щастю. Свою, віруючу-баптистку,
Надійка зуміла вже умовити: вона примирилася з тим, що дочка стала комсомолкою,
з тим, що відійшла від релігійної громади й хоче одружитися з невіруючим. Але
те, що Надійка — із сектантської сім'ї, що мати її досі баптистка, викликало
своєрідну реакцію у матері коханого: вона сказала синові, що не погодиться
на цей шлюб, якщо Надійчина мати не відмовиться від секти, від віри в бога. А
хіба ж цього досягнеш відразу?
Отоді й вирішила
я поговорити з матір'ю хлопця, розповісти їй про те, що ж знаходить жінка в
баптизмі, та чому це не просто — взяти й відмовитись. Так, це не просто. Хоч
того, мабуть, не розуміє не лише мати Надійчиного обранця, а й ще дехто. Адже
відомо їм як принижує релігія жінку, як спотворює її життя. Винятку не
становить у цьому й віровчення євангельських християн-баптистів.
Баптизм повчає,
нібито жінці ні до чого праця на користь суспільству, тим більше громадська
робота, нібито її інтереси не повинні йти далі справ хатніх та релігійних.
Подібні настанови не тільки відривають послідовниць цього віровчення від трудової
діяльності, а й заважають осягти справжній смисл такої діяльності, обмежують
прагнення творчо зростати, підвищувати свою кваліфікацію, підтримують
міщанські пережитки в свідомості. Вони не дають жінці змоги відчути себе
дійсно рівноправною з чоловіком.
Ідеологи
баптизму твердять, що навіть народження дитини жінка повинна сприймати не як
задоволення її природного материнського почуття й виконання свого обов'язку
перед суспільством, а як один з проявів служіння богові. Тільки для нього,
мовляв, слід виховувати синів та дочок, тільки йому їх присвячувати,
відриваючи від невіруючих та роблячи з них «слуг господніх». Покладаючись на
волю Всевишнього, мати може й не лікувати своїх дітей, коли вони хворі. Вона
може відмовитись від них або й проклясти їх, якщо вони не поділяють її переконань.
У Ровно проживає
баптистка К. В неї шестеро дітей. Її головна мрія в житті — «виховати їх для
Ісуса». Замість пишатися своєю дочкою - комсомолкою, відмінницею навчання,
вона ллє гіркі сльози, бо те, що дочка порвала з релігією, — для
матері велике нещастя. Коли син надіслав батькам газету з його статтею, де він
викривав шкідливість баптистського віровчення, мати відмовилась від нього...
Чимало є ще випадків,
коли баптистки не дозволяють своїм дітям вступати в піонерську організацію, в
комсомол. Багато серед них і таких матерів, що категорично виступають проти того,
аби їхні діти закінчували середню школу, здобули вищу освіту. «Для короткого земного
шляху це не обов'язково», — так пояснила в розмові зі мною своє ставлення до
освіти віруюча С., мати трьох дітей. Хоча й у баптистські громади проникають нові
віяння і більшість віруючих батьків уже не забороняє своїм дітям учитись, але
скільки ще є таких, кого дуже лякає освіта, бо то один із шляхів, який веде
людину до «мирських справ».
Неправильно було
б вважати, що жінки-баптистки не є люблячими матерями. Проте релігія спотворює
їхні почуття, стає причиною великих сімейних драм. От і слід показати це
віруючій, донести до її свідомості справжній ідеал материнства.
Баптисти
запевняють, ніби їхня віра робить жінку щасливою в шлюбі. Та про яке щастя може
бути мова, коли кохання в сім'ї вважають не обов'язковим — потрібна, мовляв,
лише «спільна віра», «спільна молитва» й підкорення чоловікові!..
Такі погляди нав'язують
віруючим і в друкованій [1], і в рукописній літературі, що поширюється серед баптистів.
Дівчина, яка працює в одній з ровенських будівельних організацій, показала
мені збірник баптистських віршів, що його дала їй подруга по роботі. Там є
вірші, присвячені молодожонам. У «Побажанні шлюбним друзям» читаємо: «Прийміть
побажання від мене коротке. На протязі даного богом життя трудіться для
бога...»
А ось вірш, який
починається словами: «Бога серцем ви любіть і лише йому служіть». У ньому
дається така настанова молодій: «Ти, дружино, будь покірна, мужа слухайся у
всьому. Пам'ятай: він — голова, не переч йому ні в чому».
І цих «ідеалів» дотримуються
віруючі жінки на практиці. Ось характерний приклад. Молода баптистка С. за
фахом медсестра. Матеріально від чоловіка незалежна. Але тільки-но спробує вона
висловити про щось своє судження чи зробити якийсь самостійний крок, як чоловік,
теж віруючий, нагадує їй: «Жінка повинна коритися мужу, так у біблії
написано». І цього виявляється досить, щоб дружина сліпо в усьому корилась
чоловікові.
Нерідко в
громадах повчають: баптисти не можуть одружуватися з невіруючими. Але серед
баптистів, як відомо, переважну більшість становлять жінки. Отож і виходить, що
людина змушена відмовляти собі в створенні сім'ї, у щасті, яке дає родинне
життя.
Такі риси, як
жіноча гордість, людська гідність, особиста ініціатива, це віровчення
оголошує небажаними. «Найнепомітніші, найслабші серед нас сестриці це рубін, ізумруд,
алмаз...» — читаємо на сторінках журналу «Братский вестник» [2]. Подібні ідеали
стверджує і рукописна література. Ось, наприклад, вірш, досить поширений серед
сектантів. Увесь його зміст можна передати оцими рядками:
Приниження треба
любити,
Смиренною бути умій.
Ідеологія і
мораль баптизму, активне втручання релігійної громади в життя віруючої
залишають глибокий негативний слід у її характері, поглядах. Ми, радянські громадяни,
не можемо бути байдужі до віруючої матері, від якої значною мірою залежить,
якими стануть її діти. Це й спонукає нас вести активну атеїстичну роботу серед жінок-баптисток.
Людина, як писав
К. Маркс, нічого не робить без потреби, кожна її дія задовольняє якусь
потребу [3]. Отже, в кожному окремому випадку необхідно
з'ясувати, що привело жінку до секти і яку зі своїх духовних потреб (котра з тієї
чи іншої причини не знайшла задоволення в нашому атеїстичному середовищі)
воно задовольняє в секті.
Релігія в
експлуататорському суспільстві мала багато прихильників серед жінок. Адже
вони несли на собі подвійний тягар були безправними в суспільстві та в сім'ї,
а віра в бога обіцяла їм вічне райське життя за гробом.
Зовсім іншим є
становище жінки в Радянському Союзі, де ліквідовано гноблення людини людиною,
де небаченого досі розвитку досягли наука й культура. Більшість жінок нашої
країни — атеїстки.
Проте, як уже
говорилося вище, членами баптистських громад є переважно жінки, відносний
процент котрих, за свідченням дослідників, зростає за рахунок того, що від
цього релігійного напрямку дедалі активніше відходять чоловіки, а жінки лишаються.
Чому ж деякі
жінки віддають перевагу саме баптистській секті?
Погляньмо, на склад
релігійних громад. Тут в основному жінки-пенсіонерки та домогосподарки.
Відсутність чи недостатність зв'язку з трудовим колективом, низький рівень
освіти - ось той грунт, що його використовує баптизм, аби сіяти свої ідеали,
прищеплювати свою мораль.
На думку В. Д.
Бонч-Бруєвича, велике значення в поширенні баптизму серед жінок ще до
Жовтневої революції мали «перші культурні навички»: заборона пиячити, лаятись,
бити жінок [4]. Ці навички являють собою норми загальнолюдської
моралі, але баптисти видавали й видають такі норми за властиві саме їхньому
віровченню.
У наш час, коли
під тиском наукових досягнень релігія все більше здає свої позиції, ідеологи
баптизму особливо наголошують на принципах, які є нібито визначальними для
справжнього сімейного щастя. В проповідях та бесідах, у віршах і прозі вони
обстоюють необхідність релігійних моральних норм.
Віруючим треба
роз'яснити, як баптизм спекулює на загальнолюдських моральних нормах,
показати на конкретних прикладах, скільки сімей атеїстів добилися справжнього
щастя, не обмеженого сектантською мораллю, - щастя, що грунтується на
великому коханні, інтелектуальній єдності, багатстві інтересів, на спільній
меті — боротьбі за краще майбутнє всіх трудящих.
Є випадки, коли
жінка стає релігійною внаслідок якихось тяжких обставин: несподіваної смерті
когось із рідннх, хвороби і т. ін. Сектанти шукають таких людей і поступово залучають
їх до своєї громади, знайомлять з «братами» і «сестрами», часто разом просять
на молитовних зборах для такої людини помочі у бога, іноді подають
матеріальну допомогу.
Трапляється й
таке. Живе собі жінка добре — і матеріально, і, здавалося б, морально. Це
людина літня. Вона вже вийшла на пенсію, а іноді ще й працює, але діти стали
дорослими, господарство не обтяжує. А у кожної людини є потреба заповнити
дозвілля. І сталося так, що сусідка запросила подивитись, як проводять вони
свій час у молитовному будинку. Спочатку жінко погоджується з деяким острахом
(різне про них говорять!). А потім поступово приходить і звичка.
Проблема вільного
часу... Вона передбачає поряд з іншими питаннями не тільки необхідність більш
пропорціонального розподілу часу між чоловіком і жінкою, а й доцільне, розумне
використання його. На XV з'їді профспілок Л. І. Брежнєв підкреслював, що
вільний час — це дійсне суспільне багатство, коли він використовується для всебічного
розвитку людини, її здібностей і тим самим ще для більшого примноження
матеріального і духовного потенціалу всього суспільства [5].
Обкрадаючи вільний
час віруючого, сектанти по-своєму організовують дозвілля жінок. Вони стараються
скористатись при цьому з прогалин та недоліків у нашій культурно - виховній
роботі, особливо в сільській місцевості. Скажімо, клуби, проводячи ті чи інші
заходи, інколи не зважають на потреби та інтереси людей середнього й похилого
віку, лекції теж не завжди розраховані на конкретну аудиторію і т. ін. А в
релігійній громаді на свій лад задовольняють людські потреби, дають свої
відповіді на світоглядні питання й питання моралі. Баптистський «будинок
молитви» — це місце, де можна сидячи (що не так уже й неістотно для літньої
людини) не тільки послухати пісні, вірші, проповіді, а й самій поспівати, виступити...
Н. К. Крупська
відзначала, що мистецтво найбільше захоплює людину тоді, коли вона сама бере
участь у масовій дії, а сектанти приділяють особливу увагу організації мас
на грунті релігійного мистецтва [6]. Тож естетичну насолоду і відповідь на
світоглядні й моральні питання жінка, якщо вона їх не дістала в клубі чи бібліотеці,
намагається дістати в молитовному будинку.
Пристосовуючись
до нових віянь, що проникають і не можуть не проникнути в погляди сектантів,
їх ідеологи твердять, ніби існує якась єдність комуністичної і релігійної
моралі. Тому треба донести до свідомості віруючої жінки суть принципів
комуністичної моралі, а вже потім, не ображаючи її релігійних почуттів, поступово
розкрити несумісність і протилежність моралі комуністичної та релігійної.
Прищепити
марксистсько-ленінський світогляд усім громадянам нашої країни — таке завдання
випливає з рішень XXIV з'їзду КПРС. Воно передбачає різноманітні форми роботи
з усіма верствами населення.
Людина має потребу
в спілкуванні. У жінок ця потреба особливо розвинута внаслідок їхньої
емоційності, чутливості. А ті, що не працюють на виробництві, досить часто не
втягнуті в посильну для них суспільну діяльність, яка формує нову жіночу особу,
позбавлену індивідуалістичних пережитків. Коли жінка — громадська діячка, писала
Н. К. Крупська, навіть якщо не склалися її особиста доля, сімейне щастя, вона
не відчуватиме себе нещасною та самотньою, не шукатиме забуття в релігії [7].
Серед баптистів багато
одиночок. Чи випадково це? Ні. Сектантська громада не тільки заповнює дозвілля
таких жінок уже згадуваними посиденьками, але й дає їм різні доручення, які
створюють ілюзію зайнятості «великою божою справою». Їх закликають присвятити
своє життя господу, підкреслюючи: «Дівиці зручніше служити в цім світі для
бога, та можуть приносити добрі діла йому також жінки».
Іноді від деяких
керівників підприємств, колгоспів, які усвідомлюють шкоду релігії, можна
почути: «Ну що мені діяти з цією жінкою? Роботу дали хорошу, заробляє добре, квартиру
дали, а вона все на молитовні збори бігає!» Та хіба цього досить? Треба знати,
що привело й що утримує людину в секті, наскільки глибоко в її свідомості пустила
коріння релігійна ідеологія.
Слід пам'ятати:
жодний з тих чинників, про які йшлося вище, сам по собі не приведе людину в
секту. Але їх можуть використати баптистські організації, й тоді ці чинники
здатні штовхнути декого на шлях релігійності.
Тому й повинні
атеїсти заповнювати життя таких жінок посильною для них суспільною справою,
створювати обстановку теплого, невимушеного, щирого піклування про них. Цих
жінок слід знайомити із справжнім мистецтвом, прищеплювати їм любов до нього
— і тоді непотрібною для них стане сектантська громада.
Відхід од віри —
річ непроста. Людину лякають «божа кара» та розрив з «братами» й «сестрами».
Тож їй слід довести, що баптизм спотворює її життя, нівечить її як особу,
калічить майбутнє її дітей. Треба переконати віруючу жінку, що тільки
цілковитий розрив з баптизмом дасть їй змогу відчути себе повноцінною людиною,
відчути радість творчої праці, бути впевненою в світлому майбутньому своїх
дітей, знайти шлях до активної участі в суспільному житті.
Вейцман І., кандидат
філософських наук, м. Ровно.
Джерела:
1. «Братский вестник»,
1964. № 3, стор. 73; 1965, № 1, стор. 55, та ін.
2. Там же. 1947,
№ 1, стор. 26; № 2, стор. 22.
3.
К. Маркс і Ф. Енгельс, Твори, т. 3, стор. 233.
4. В. Д.
БОНЧ-БРУЄВИЧ, Кривое зернало сектанства, стор. 4.
5. «Радянська
Україна» 21 березня 1972 р.
6. Н. К.
КРУПСКАЯ. Из атеистичесного наследия, М., 1964, стор. 178.
7. Н. К.
КРУПСКАЯ. О воспитании в семье, М., 1962, стор. 128.
Немає коментарів:
Дописати коментар