Релігії належить
примітне місце в історії людства. Вона проймала суспільне та індивідуальне
життя, спліталася з величними подіями та буденними вчинками людей; крізь її
призму витлумачувалась навколишня дійсність; від імені її божеств
проголошували соціальні заклики, виправдували чи засуджували; ідеологи релігії
справляли певний вплив на історичний процес... Тому, розглядаючи історію
людства, прагнучи повністю зрозуміти й правильно оцінити певні історичні
процеси або історію того чи іншого народу, слід враховувати і релігію як
соціальний чинник.
Окремо про
релігію та її роль у житті народів опубліковано досить багато книжок, брошур,
статей. Важко навіть назвати предмет історичного дослідження, який було б висвітлено
ширше, аніж релігію. Водночас у жодній галузі знань немає такої
різноманітності думок, як у релігієзнавстві. Тут не знайдеш байдужих
дослідників. Однак лише марксизм-ленінізм з науковою глибиною та достовірністю
розкриває всю складність явищ суспільного життя, дає політично правильну оцінку
релігії як опіуму народу.
Найбільші
кривотлумачення й хиби у висвітленні історії та ролі релігії притаманні
публікаціям богословів. Їх наукоподібні розумування здебільшого спрямовані на
захист релігії. Уніатські, православні богослови, наприклад, проповідували й
проповідують, що релігійність — неодмінна риса українців, а церква — чи не
найбільша благодійниця для них.
Але ці
твердження не мають нічого спільного з історичною правдою. Спираючись на
достовірні факти, ми маємо намір показати, що не релігійність, а
вільнодумство, безрелігійність і атеїстичні настрої є в дійсності споконвічною
рисою народів, котрі населяли й населяють наші землі.
Почнемо з
далеких предків.
1.
РЕЛІГІЯ У НАС — ЧУЖОРІДНА
Безпосередні
предки людей почали виділятися з тваринного світ понад мільйон років тому.
Вчені назвали їх мавполюдьми, або пітекантропами (від грецьких слів «пітекос»
— мавпа й «антропос» — людина). Ареалом виникнення і природним середовищем
існування пітекантропів була територія тропічної та субтропічної Азії й
Африки. Проте людина зразу ж почала обживати все ширшу й ширшу територію, просуватися
в нові землі, з іншими кліматичними умовами.
На територію
нинішньої України людина потрапляє ще на стадії пітекантропа. Про це свідчать
численні археологічні знахідки. Кам'яні знаряддя праці (еоліти, нуклеоси, відщепи,
ручні рубила), якими понад 300 тисяч років тому користувався пітекантроп, знайшов
український археолог Б. І. Борисковський ще в 1946—1947 роках на березі Дністра
біля села Лука-Врубловецька, недалеко від Кам'янця-Подільського. Частина наших
вітчизняних учених вважає, що на території України люди безперервно живуть
майже 700 тисяч років (Див. История СССР с древнейших времен и до наших дней. Т. 1, М., 1966, стор. 18).
Тип сучасної
людини, яку вчені класифікують як гомо сапієнс (людина розумна), з'являється в
світі, у тому числі й на нинішній території України, десь 40 тисяч років тому.
Лише після того могла виникнути релігія, ця ідеологічна форма суспільної
свідомості. Адже до часів гомо сапієнс люди не жили суспільством (а тому в них
не могло бути ніякої форми суспільної свідомості), не вміли розмовляти й
по-людському мислити (а тому не могли створити ніякої, в тому числі й релігійної,
ідеї).
Сукупність усіх
сучасних археологічних, антропологічних, етнографічних досліджень дає нам
змогу з науковою достовірністю встановити причини і в деталях зобразити процес
зародження й становлення первісної релігії. Зазначимо, що всі найдавніші відповідні
пам'ятки знаходяться за межами нашої території. Перші сліди релігії у нас
з'являються тоді, коли на інших територіях — наприклад, сучасної Франції, Іспанії,
Північної Африки — релігія в цілому вже сформувалася й мала за плечима тисячі
років існування.
На нашій
території релігія не є автохтонною, корінною; цілком імовірно, що вона тут не
зароджувалась, а занесена сюди іззовні.
Взагалі,
релігія, виникнувши в декількох місцях, скоріше могла поширюватися в
більш-менш сформованому вигляді й готовою трансформуватись і модифікуватися в
інші форми, аніж щоразу створюватись заново кожним родом чи племенем. Цьому
значною мірою сприяло те, що Північне Причорномор'я за часів перших гомо
сапієнс, так званих кроманьйонців, стало місцем найбільш інтенсивної міграції
населення. У процесі зіткнення, активного спілкування замкнуті до цього групи
людей взаємно обмінювались культурою. Водночас відбувалася передача занесеної
іззовні релігії.
В розпорядженні
науки є немало достовірних фактів, які свідчать про те, що місцеве населення
давніх часів нерідко чинило опір вторгненню релігії, воювало проти неї. В
цьому плані цікавою є стоянка Костьонки на Дону, яка належить ще до часів
кроманьйонця. На ній, окрім решток очевидно різних — як за часом і рівнем
культури, так і за антропологічними ознаками мешканців — знайдено також
потрощені глиняні фігурки жінок. Виходячи з аналогічних археологічних та
етнографічних даних, в цих фігурках можна вбачати ознаки наявності культу
богині-матері, покровительки роду. Вчені встановили, що цих богів-покровителів
розтрощили безрелігійні сусіди-вороги, бо віруючі люди з даного племені не
могли вдатися до такого релігійного блюзнірства. Отже, перед нами приклад діаметрально
протилежного ставлення до релігії двох сусідніх племен.
Сліди існування
релігії на нашій території зустрічаємо лише в період мезоліту (13—8 тисяч
років тому). Про це свідчать, перш за все, ритуальні поховання в печері Фатьма-Коба,
в численних мезолітичних могильниках. Дослідження кістяка мезолітичної жінки з
печери Мірзак-Коба показало, що їй у дитинстві ампутували по дві фаланги на
мізинцях обох рук. Ці дії теж могли бути вчинені з огляду на магічні уявлення
їх виконавців. Ушкодження тіла з релігійних міркувань притаманне майже всім
релігіям — як новим, так і стародавнім.
Як бачимо, на
нашу землю релігія прийшла досить пізно. Гомо сапієнс обходився тут без
релігії майже 30 тисяч років. Релігійні переконання занесено сюди з інших
територій.
2. ДОСЛОВ'ЯНСЬКІ
НАРОДИ ПРОТИДІЮТЬ ЧУЖИМ РЕЛІГІЯМ
На горизонті
писаної історії народи, що населяли колись територію нинішньої України,
з'являються разом з народами найдавніших держав: Вавілону, Єгипту, Персії, Греції,
Урарту тощо. Ми добре знаємо назви народів, котрі змінювали тут один одного
(кіммерійці, скіфи, сармати); у нас є достатнє уявлення про їх побут, воєнні
перемоги й поразки тощо. Але про релігію дослов'янських народів нам відомо
дуже мало. Це пояснюється тим, що вона посідала незначне місце в їхньому житті.
Окрім кіммерійців,
скіфів та сарматів, поруч з ними на нашій території колись проживало багато в
тій чи іншій мірі самобутніх, оригінальних племен. Ще з початку першого
тисячоліття до нашої ери і аж до заснування Київської Русі Причорномор'я було
не лише місцем проживання, кочівлі й транзиту незліченної кількості племен, а
й являло собою також предмет зазіхань різних держав. Ассірія і Персія спрямовують
сюди свої завойовницькі сили, Греція влаштовує тут поселення колоністів; Рим
намагається підпорядкувати Причорномор'я своєму диктату. Ось чому ніде в
тогочасному світі не було такого конгломерату племен, строкатості релігійних
культів і вірувань, як на наших землях.
Це сприяло
формуванню небаченого в інших місцях ставлення до самої релігії. В умовах
релігійного плюралізму проростає і згодом стає традиційною терпимість до різних
вірувань. Водночас місцеві народи давно зрозуміли, що насадження іншої релігії
є ворожим актом, бо врешті-решт спрямоване на ліквідацію їх самобутності.
Досить згадати жалюгідну долю колись величних племен калліпідів та гелонів, що прийняли
було релігію греків. До аналогічних наслідків призвело проголошення римської
релігії державною в Боспорському царстві.
Не переслідуючи
віруючих інших народів, місцеве населення завжди таврувало ганьбою тих
одноплемінників, які сприяли чужинцям у їхній релігійній експансії. Скіфський
цар Савлій убив, наприклад, свого, рідного брата Анахарсіса за те, що той, повернувшись
із поїздок у чужі країни, влаштував було жертвоприношення грецькій матері
богів - Артеміді Ефеській. Трохи пізніше цар Скіл, перебуваючи в Ольвії, насмілився
помолитися там грецьким богам. За такий вчинок обурені скіфи позбавили його
престолу й відрубали йому голову, не звертаючи уваги навіть на те, що мати
Скіла була гречанкою. «Скіфи, — писав Геродот, — уникають запозичати чужоземні
звичаї не тільки від інших народів, але й від греків».
Загальнодоступне
і вільне знайомство з багатьма тогочасними релігіями постійно живить
стихійно-атеїстичні переконання, сприяє критичному ставленню народів наших земель
до релігії взагалі, до віри в бога. Прояви здорового глузду, скепсису, легкої
іронії, індиферентності щодо релігії стають специфічними для жителя нашої
землі ще до її заселення слов'янами. У слов'ян же вони поглибились і стали
однією з притаманних їм рис.
3. «БЕЗБОЖНИЙ
НАРОД РУСІВ»
З середини
першого тисячоліття нашої ери на історичну арену виступають численні племена
східних слов'ян, прямими нащадками яких є російський, український та білоруський
народи. З VI століття за ними закріплюється назва «русь». Своєю любов'ю до
свободи, мужністю, чесністю, працьовитістю, відвертістю вони привертали до
себе увагу літописців, письменників, воєначальників інших народів. Дивували
їх східні слов'яни і своїм ставленням до релігії.
Будучи єдиним
народом, що підтверджується спільністю території проживання, мови,
господарства, внутрішнім спілкуванням, східні слов'яни, проте, не мали
спільної релігії. Кожне плем'я і рід культивували свої звичаї, дотримувалися
своїх вірувань: «Имеху бо обычаи свои и закон отец своих и предания; кождо
свой нрав», — свідчить літописець. У суспільному й особистому житті вони не
надавали релігії серйозного значення. Це було настільки дивним, що інші народи
ще з незапам'ятних часів прозвали русів безбожниками, а їхню країну — безбожною
Руссю.
В 60-х роках IX
ст. оцінка східних слов'ян як народу безбожного з'являється в ряді писаних
документів. Так, грецький літописець часів візантійського імператора Михайла III
та київських князів Аскольда і Діра зазначає, що він був свідком того, як «люди
безбожної Русі» напали на Константинополь. Для жителів візантійської столиці
було несподіванкою, що напад цей не супроводжувався звичним у ті часи
пограбуванням. Тож було створено й поширено по всьому християнському світу
легенду про чудесний захист (покров) богородицею Марією християн перед
«невірними» русами. На честь цієї події запроваджено церковне свято Покрови,
яке було гостро антируським за своїм ідеологічним змістом.
Про напад русів
на Константинополь у 860 році, окрім грецьких розповідають також письмові
документи арабів, римлян, болгар, чехів, поляків, а також вітчизняна «Повість
временних літ». І скрізь незмінно підкреслюється, що руси — народ безбожний.
Через століття, в другій половині X віку, візантійський імператор Константин
Багрянородний, описуючи поселення вздовж Дніпра, знову каже: «народ росів,
войовничий і найбезбожніший».
Відомо, що в
багатьох християнських літописах, проповідях, творах слово «безбожник» вживалось
як синонім богохульника, єретика, нехристиянина. Проте в наведених свідченнях,
котрі незмінно віддають належне хоробрості, чесності, гордовитості русів,
слово «безбожник» вживається саме для того, щоб підкреслити байдуже або навіть
негативне ставлення до будь-якої віри в бога. Про масове поширення безрелігійного
й атеїстичного сприйняття світу в Київській Русі говорить і церковний діяч XI
століття монах Яків. У творі «Пам'ять і похвала Володимиру» він у заслугу
князю Володимиру Святославовичу ставить не лише оголошення християнства
державною релігією та зруйнування язичницьких богів, розтрощення ідолів, а й
те, що він «відкинув усю безбожну спокусу» («отверже всю безбожную лесть»).
Не лише в
міжнародній думці, а й в офіційних стосунках з іншими народами стародавня Русь
фігурує як країна малорелігійна. Укладаючи взаємні угоди, представники інших
країн клянуться богом, церквами, цілують хрест і євангеліє, а Київська Русь
гарантує дотримання умов договору словом честі, клянеться, як пишеться в
документах, «по руському закону». Так, про договір з Візантією 907 року
літописець зазначає: «Цар Леон і Олександр уклали мир з Олегом... цілували
самі хрест, а Олега і мужів його водили на клятву по руському закону клястися
зброєю своєю». Тексти інших договорів докладніше розкривають форму і зміст
клятви за руським звичаєм. «А неохрещена Русь, — пишеться в договорі князя
Ігоря з греками в 944 році, — кладе щити свої та мечі свої оголені, та обручі
свої і іншу зброю і клянеться про все, що написано на цій хартії». «Хай станемо
жовті й мертві, як це золото, і своєю зброєю хай будемо посіченії» — писалося в
договорі Святослава з греками в 971 році.
Щоправда, в
тексти деяких договорів за вимогою і традицією інших країн Русь змушена була
вводити і своїх богів. Проте елементи релігійної клятви відтіснялися на другий
план, формулювалися зовсім окремо, не входили до складу клятви за руським
законом. «Ті ж із нас, котрі охрестилися, — дописано в договорі з Візантією 944
року, — клянемося соборною київською церквою святого Іллі та оцим святим
хрестом, що лежить перед нами». Інші віруючі, які були у війську Святослава,
просто клялися «богом, в якого віруємо», зокрема Перуном, Велесом тощо.
4. ВІЛЬНОДУМСТВО
З усіх народів
світу східні слов'яни чинили християнству найдовший і найсильніший опір.
Відомо, що вже в III столітті на наших землях з'являються християнські місіонери.
З IV століття їхню діяльність організовує церква і держава всього могутнього греко-римського
світу. Але народні маси легко витримували цей натиск. Так, коли послані
константинопольським патріархом Фотієм (IX століття) в наші землі проповідники почали
розповідати про діяння Христа, біблійні чудеса, безболісне перебування в палаючих
печах трьох правовірних отроків, русини, за свідченням кількох церковних діячів,
різко перебили проповідника й сказали: «Якщо й ми не побачимо чогось подібного,
особливо того, що ти кажеш про трьох отроків у печі, то зовсім тобі не повіримо
й не слухатимемо такого!»
З VIII століття
християнська церква намагається пробитися в країну «безбожних русів» через їх
експлуататорську верхівку — князів, бояр, дружинників. Довгий час християнство
і в цій лазівці наштовхувалось на атеїзм як на головну ідеологічну перешкоду.
На пропозицію Ольги прийняти християнство її син, київський князь Святослав,
рішуче й ясно відповів: «Для невіруючих, — маючи на увазі себе і своїх русичів,
— віра християнська є юродством!»
Після офіційного
запровадження християнства і початку насильницького його насадження на Русі
атеїзм народних мас стає однією з головних ідеологічних перепон на шляху
поширення державної релігії. Всупереч церковним твердженням про надзвичайно
швидку християнізацію країни після 989 року, ще протягом століть великі ареали
населення не приймали християнства. На північному сході Київської Русі
слов'янські племена в'ятичів та радимичів були не зачеплені християнством
навіть через два століття після хрещення киян. Коли до них з'явився чернець
Києво-Печерської лаври Кушка й почав проповідувати християнство, то місцеве
населення його просто вбило. За свідченням «Слова о полку Ігоревім», слов'янські
племена тиверців, які населяли пониззя Дністра та Південного Бугу і межували з
київськими полянами, в середин) XII століття теж не були християнськими. В 1155
році краківський єпіскоп Матвій особисто просив відомого проповідника
Бернарда Клервоського замість вирушати походом на Туреччину йти до русів, що
жили на території сучасної Західної Білорусії та Західної України. «Це руське плем'я,
— писав він, — численне, мов зірки на небі, тільки на словах сповідує Христа, ділами
ж і життям своїм зовсім заперечує його...»
Про безсилля християнства
перед вільнодумством русів може свідчити історія його насадження в землях Великого
Ростова та Суздалі. Обряд офіційного хрещення тут було проведено ще за часів
Володимира Святославовича. А в «Житії святого Леонтія» - третього ростовського
єпіскопа, який помер 1077 року, пишеться, що два його попередники «не витерпіли
дозоляння й невір'я місцевих людей, повтікали з єпіскопських кафедр». Мало
спромігся досягти і сам «святий» Леонтій, бо вже його наступник, епіскоп Ісайя,
знов «обходив міста і села ростовської та суздальської землі й умовляв невірних
вірити в святу трійцю». А 1159 року ростовці й суздальці проганяють з єпіскопської
кафедри релігійного святенника і здирника Леона, «зане умножил еси церкви» (за
те, що понабудовував багато церков).
Прийшовши на
Русь, християнство, нетерпиме й фанатичне, прагнуло знищити передусім
головного свого ідеологічного ворога — стихійний атеїзм. Щоправда, церковники
робили все для того, щоб від цього атеїзму в руському народі не лишилося й
згадки, тож всіляко замовчували, перекручували вільнодумні твердження
сучасників. Але про їх існування та значний вплив на народні маси красномовно
свідчить безперервна глуха полеміка, якою переповнена релігійна література.
Важко навіть назвати церковний твір, який би не воював із сучасним йому
атеїзмом і атеїстами. Причому, думки тогочасних вільнодумців у богословських
творах, як правило, вкладаються в уста тих, хто уособлював противників
християнству (диявола, ідолопоклонників тощо), а спростування подасться від
імені бога, ангелів, чудотворців, святих, подвижників тощо.
Таким чином,
виходило, що атеїстичні думки — це «споконвічні підступи» противників християнського
бога, а їх розвінчання — вже давно здійснена справа. Проте цього звичного й
спрощеного шаблону, до якого вони зводили живу ідеологічну боротьбу,
церковники Київської Русі не витримували: їх заносило життя, вони припускалися
недоречностей, проговорювались і видавали себе з головою. Так, самі того не
бажаючи, вони зберегли на віки свідчення про форми і зміст сучасного їм
атеїзму.
Ось, наприклад,
у руському тексті «Житія Костянтина Філософа» говориться, що тогочасні атеїсти,
«розумні й начитані люди, навчені геометрії, астрономії та інших наук»,
вбачали хибність християнства в тому, що воно існує у вигляді багатьох
ворогуючих між собою течій. «Як кому з вас подобається, так ви і вірите», —
кажуть вони богословам, котрі єдиним своїм учителем оголошують Христа-сина божого.
Таких атеїстів автор житія ховає під личину мусульман. Друга група атеїстів,
які в церковній розповіді про Костянтина Філософа виступають як євреї, критикувала
християнство такими словами: «Якщо Христос — ваш бог, то чому ви не робите
так, як він велить? Адже написано в євангельських книгах: моліться за ваших
ворогів; добро творіть тим, хто ненавидить вас. А ви робите зовсім не так, а,
навпаки, — гострите зброю на тих, хто вам щось учинив».
В «Житії
Нифонта» (XI ст.) свідчиться, що тогочасні атеїсти говорили ченцям: «А хто
тобі збрехав, що існує бог? Бога немає!» (атеїст-спокусник святого в цьому житії
виводиться під виглядом диявола). Під впливом таких слів, пише агіограф,
«почала гаснути релігійна віра навіть у такого великого подвижника, яким був монах
Нифонт».
Атеїзм Київської
Русі Х-ХІІІ століть піднісся до високого рівня розвитку. Спираючись на
філософський і науковий фундамент свого часу, він переконливо доводив, що
світ безмежний, не мас ні початку ні кінця, що його ніякий бог не створював, що
безпідставно вірити в існування нероздільної трійці, вважати шматочок проскурки
за істинне «тіло Христове» і т. ін.
В той час
церковникам надзвичайно важливо було спростувати згадані атеїстичні закиди,
аби утвердити християнську віру серед новонавернених. Але, оскільки переконливих
спростувань і доказів богослови не мали, вони в безсилій злобі змушені були, викладаючи
своє вчення, неодмінно проклинати ті чи інші атеїстичні тези. Так, приступаючи
до викладу біблійної розповіді про шість днів творення, автор руського тексту
«Толкової Палеї» засуджує атеїстичну думку, посилаючись на слова пророка
Мойсея: «На початку створив бог небо і землю. Так говорить сам Мойсей, щоб
хтось не подумав, що світ не має початку, що без початку є небо і земля». В
159-му правилі християнського «Статуту для мирян» («Устав белицкий»)
київський митрополит Георгій (1072—1075 рр.) оголошує: «Якщо хтось думає, що
все видиме і невидиме не створено богом, то хай буде проклятий!»; «Якщо хтось
не вважає святого причастя справжнім тілом і кров'ю Христа, то хай буде
проклятий!»...
Самобутній
руський атеїзм у теоретичному плані піднісся тоді досить високо. Він був
найтісніше пов'язаний з усім життям свого народу. Широкі верстви поділяли
його ідеї, пропагували їх на своїх сходках, святах тощо. Не випадково якийсь
церковник XII століття, перекладаючи твір монаха Єфрема Сіріна «Паренесіс»,
не зміг утриматись і почав від імені святого своїми словами лаяти київських
християн за те, що вони всім серцем «приліпилися до цього світу минущого»,
слухають «тих багатослівних мужів, які збираються на різні світські свята і
зборища та мудрствують своєвільно». Далі він пише, що під вплив цих «мужів»
підпадають і християни, а звідси «як і вони, ми також міркуємо про речі, про
які зовсім не слід було б розмовляти, і виголошуємо суєтні й мерзенні промови
і цим опоганюємо свою душу, спрямовуючи її на чуттєве, а також у великому безумстві
виголошуємо некорисні для душі слова».
Атеїсти
Київської Русі, критикуючи теоретичну безпідставність релігії, звертали
особливу увагу на показ антигуманного характеру заклику церковників спасати
свою душу. Християнській проповіді егоїзму вони протиставляли атеїстичні ідеї
колективізму, гуманізму. Останні знаходили широкий відгук у широких мас,
оскільки були співзвучні духові нашого народу. «Багато хто самі себе зло
обманюють, — безпорадно скаржиться перекладач того ж Єфрема Сіріна, — й
багато, коли почують про суд і муки на тому світі, сміючись міркують: чим я
кращий за інших людей? Де будуть усі, там буду і я. Хто може відлучити мене
від людей? Краще вже я натішуся разом з усіма добром цього світу. Як усі люди,
так і я!»
Знищити елементи
руського вільнодумства й атеїзму християнству не вдавалося протягом віків
навіть у своїх монастирях, які поповнювалися за рахунок місцевого населення.
Настоятель Києво-Печерського монастиря ігумен Феодосій в XI столітті слізно
плачеться на своїх ченців такими словами: «Як же мені не говорити вам і не
викривати кожного з вас окремо?! Всі ви хочете мати багато волі... Скільки років
минуло, але я ще не бачив жодного з вас, хто б прийшов до мене і запитав: як
мені спастися? Проте цього немає у вас, та й нема коли вам придбати його».
Деякі з місцевих
ченців-проповідників ішли навіть далі — ставали мимоволі апологетами деяких
атеїстичних тверджень, повторювали атеїстичну критику релігійних канонів.
Так, один з проповідників ХІ -XII століть, торкнувшись християнського вчення
про шляхи спасіння душі, схвильовано говорив: «Яка потреба людині голодувати
тілом, вмирати від пустих турбот? Яка потреба сушити тіло своє постом, а не
годувати надлишками голодних? Яке доброчестя не спати ночами, молитися в теплих
хоромах, тоді ж скривджені тобою босі, голі, зранені, голодні в рабстві зі
слізьми волають до бога?»
***
Як видно з цього
стислого нарису, безрелігійність, вільнодумство і навіть стихійний атеїзм є
споконвічною рисою мешканців Київської Русі й їх нащадків росіян, українців та
білорусів. Ще півтори тисячі років тому він увійшов у плоть і кров наших
народів, уплівся в їх національну психологію й культуру. Джерела атеїзму, що
беруть свій початок в далекій історії, справили значний вплив на долю нашого
народу, відіграли важливу прогресивну роль,
Євграф Дулуман
Немає коментарів:
Дописати коментар