До критики християнських поглядів на суть
історичного процесу
Cучасна епоха — це
епоха корінних соціальних змін і суспільних перетворень. У зв'язку з цими
змінами і під впливом їх відбуваються певні зрушення у свідомості віруючих.
Прагнучи
зберегти свій вплив у світі, церква проявляє нині підвищений інтерес до
суспільствознавства, до різних соціальних проблем, до найактуальніших питань
міжнародного життя.
Величезну увагу,
наприклад, розробці релігійної філософії історії приділяє католицька церква,
яка видає багато філософських, історичних і суспільно-політичних журналів та
книжок, що висвітлюють ті чи інші історичні й соціально-економічні проблеми
під кутом зору християнської концепції історичного процесу. Сама тільки
американська католицька історична асоціація налічує понад дев'ятсот членів.
Основні
положення філософсько-історичної доктрини католицизму дістали відображення в промові
папи Пія XII, яку він виголосив під час прийому на честь учасників X
Міжнародного конгресу історичних наук у Римі 7 вересня 1955 року, і в працях
філософів-неотомістів Ж. Марітена, Е. Жільсона, У. Падовані, Ф. Ольджаті, X.
Доусона та інших.
Від них не відстають
і протестантські теологи, філософи й історики. Дуже багато займаються
соціальними питаннями та проблемами філософії історії такі відомі протестантські
богослови й філософи, як П. Тілліх, Е. Бруннер, Р. Нібур, Р. Бультман, К.
Левіт.
Що ж до
православної ідеології, то в минулому православна церква всіляко підкреслювала
свою «аполітичність», неувагу до соціальної теорії й відсутність інтересу до
проблем філософи історії. Як твердять богослови, у цьому нібито виражалась
мудрість православ'я, яке стояло вище земних, «мирських» інтересів. Насправді
вдавана аполітичність православ'я означала повне підкорення церкви політиці
царизму, що проявилось, зокрема, в її войовничому антисоціалізмі в негативному
ставленні до ідеї суспільного розвитку й до принципу революційного
перетворення суспільства.
У зв'язку із
зростанням революційного руху в Росії та перемогою Великої Жовтневої
соціалістичної революції православна церква змушена була більше приділити
уваги розробці своєї соціальної програми і взагалі філософсько-історичних
проблем. Тут вона спиралась на праці російських релігійних філософів О.
Хомякова, М. Данилевського, К. Леонтьєва, В. Соловйова, М. Бердяєва, які
багато сприяли утвердженню та обгрунтуванню православної концепції
історичного процесу й досі є живильним джерелом для православного богослов'я.
Вороже
ставлячись до матеріалістичного вчення, до ідей наукового соціалізму,
православ'я устами своїх ідеологів оголосило соціалістичну революцію
«сатанинською справою», «карою божою за гріхи народу».
Після
перемоги соціалізму в нашій країні й масового відходу віруючих від релігії
православна церква доклала великих зусиль, аби модернізувати християнську
ідеологію, зокрема християнське розуміння сутності історичного процесу.
Нині віруючим прищеплюють
думку, що «суть світового процесу полягає в неухильному, хоча й діалектично
суперечливому, русі вперед по шляху прогресу» [1].
Не заперечуючи
ідей суспільного поступу й революційного розвитку, православні богослови
прагнуть погодити християнську концепцію історичного процесу з духом масу, намагаються
зблизити соціальні ідеали християнства і комунізму. На сторінках «Журнала
Московской патриархии» можна зустріти твердження, що «християнство революційне
за своєю суттю», що «соціальні революції
— це справа божественного промислу» і т. д. Розробляється навіть так зване
«богослов'я революції».
Звичайно, між
католицькою, протестантською і православною філософією є певні відмінності,
але головно в християнській філософії історії - не відмінності, а ті загальні моменти,
які об'єднують різні її форми.
Християнська філософія
історії наскрізь телеологічна. Вона побудована на вірі в «промисл божий», у провидіння
і тим самим протистоїть матеріалістичному розумінню історії з його ідеєю
об'єктивної закономірності суспільного розвитку.
Християнський провіденціалізм, який нині відроджується в
різних формах релігійної філософії історії, сягає коренями в глибоку давнину.
Його основні джерела — біблія, де бога зображено як велемудрого промислителя, і
твір одного з «отців церкви» Августіна «Про місто боже», в якому він виклав
своє вчення про «божий промисл» і теологічне розуміння історичного процесу.
Суть
християнського провіденціалізму полягає в тому, що історичний процес
розглядається як дія надприродної сили, всемогутнього бога, котрий наперед визначив
минуле, сучасність і майбутнє людства. При цьому вся історія розглядається як
поступове розкриття таємничого божественного плану, що веде людство до
кінцевої мети, котру для нього визначено з неба. «...3агальний хід історії... спрямовується
вищою, невидимою силою до невідомої нам, але розумної мети», - писав
православний богослов В. Кудрявцев.
Отже,
об'єктивно-необхідний, закономірний розвиток суспільства підмінюється
провіденціалістською ідеєю бога, «божим промислом». З цієї містичної точки
зору, історичний процес не підкоряється об'єктивним законам, а твориться волею
Всевишнього. При такому підході до справи історія виступає як сліпе сплетіння
фактів і ситуацій, що не піддаються раціональному розумінню.
Виходячи з
хибної теорії провіденціалізму, богослови й релігійні філософи намагаються
подати окремі історичні події як прояв незбагненної «сили господньої»,
виправдуючи при цьому всі нещастя й історичні труднощі» релігійним догматом про
«спокутування гріхів», «перевірку терпіння» і т. ін. Протоієрей Н. Д. Хар'юзов
писав, що «міжусобиці князів, татарське іго, набіги німців, поляків, сумний час
нашестя Наполеона..., рабство, кріпацтво, ганьба кримської та японської
воєн..., навала фашистів...» потрібні були, мовляв, для того, щоб «бог
випробував твоє терпіння» [2].
Такі міркування
потрібні були богословам, щоб довести всесилля божества і вічність земних
страждань «гріховного» людства. Звідси випливає вимога сліпо підкорятися богу.
«Релігійний обов'язок людини - смиритися перед богом, відмовитися від своєї
людської волі й не суперечити волі божій... Вона смиренно мусить робити
справу, до якої приставлена... і якомога менше міркувати», — писали
півстоліття тому православні богослови в книжці «Історія релігії».
Проповідь
пасивності й покори перед «божою волею» всіляко оживляється й сучасними
ідеологами православ'я. Так, митрополит Миколай писав: «Наша свята віра вчить
нас того, щоб ми... понад усе сподівалися на всеосяжний промисл божий і
всемогутню силу божу» [3].
Людині в
історичному процесі при цьому відводять роль пасивного споглядача
«божественного творення» або, в кращому разі, — смиренного виконавця
«накреслень Всевишнього». Людина — то іграшка в руках провидіння. Такий
невтішний висновок випливає з релігійної концепції історичного процесу.
Щоправда,
останнім часом богослови, не відмовляючись у цілому від релігійної настанови
про покірність перед божеством, змушені внести в неї певні корективи. Нині
вони, наприклад, роблять наголос на активному боці людської діяльності.
Визнання
активності людини та її ролі в перетворенні суспільних відносин є важливим
аспектом модернізації християнської ідеології. Ця тенденція стає все більш домінуючою
в богослов'ї. Разом з тим у рамках релігійної концепції людини її свідомій і
цілеспрямованій діяльності належить другорядне місце. Свободу особи богослови
й релігійні філософи розглядають як незалежність поведінки і вчинків людини
від умов соціального середовища, як одне із знарядь «божого промислу» для
здійснення планів «Всевишнього». «Промисл божий не порушує свободи розумних істот,
а, навпаки, береже її, і сам іноді погоджує свої дії з нею. Тому не зв'язав
нас невблаганним приреченням, а дав нам право молитись і молитви наші обіцяв слухати
й виконувати, коли і як йому бажано», — твердить один з посібників з
православного догматичного богослов'я. Свобода людини в даному тлумаченні зводиться
до «права молитися». Таке вузьке і перекручене розуміння свободи є характерним
для християнської філософії, яка, до того ж, не може усунути протиріччя між
необхідністю і свободою, між провидінням і свідомою діяльністю людини, хоча
ще з часів Августіна докладає до цього немало зусиль.
Сучасні
католицькі й протестантські теологи, борючись з марксистською філософією
історії, виступаючи проти детермінізму марксистської концепції історичного
процесу, сильніше підкреслюють свободу волі, ніж православні богослови. Згідно
з твердженням американського теолога Р. Нібура, у центрі історії перебуває
людина, яка забуває про свою «гріховність», нікчемність і намагається
підпорядкувати собі історичний процес. Оскільки історія не підвладна людині,
то всі її дії, котрі не погоджуються з волею бога, зазнають невдачі. Звідси робиться
висновок, що слід відмовитись від усіх спроб революційних соціальних
перетворень і покласти надію на «божий промисл».
Про свободу волі
людини та її відповідальність за свій вибір пише й інший відомий на Заході
протестантський теолог Р. Бультман.
Проте все це не
означає відмови від традиційного, провіденціального тлумачення історії. Для цих
християнських теоретиків людська історія є лише «священно-історична містерія»,
в якій людина приречена вічно залишатися слухняним знаряддям надприродних
потойбічних сил.
Заперечуючи
об'єктивні закони історії, християнські богослови вбачають в історії хаос
нічим не зумовлених дій окремих людей; дії ці набувають певного сенсу і
впорядковуються лише тоді, коли втручається провидіння.
Всупереч
твердженням апологетів релігійної віри, люди самі творять свою історію.
«Історія — не що інше, як діяльність людини, що переслідує свої цілі» [4], —
писали К. Маркс і Ф. Енгельс.
Мета, яку
ставлять перед собою люди, визначається об'єктивними, матеріальними умовами їх
життя, залежить від способу виробництва, від певних суспільних відносин.
Сам історичний
процес складається із взаємодії й зіткнень різних інтересів і цілей, із
непередбачених подеколи дій людей. Тим часом усе це не означає якогось безглуздого
хаосу.
В історії діє
об'єктивна необхідність, яка прокладає собі шлях крізь нагромадження
найрізноманітніших випадковостей. Слід відзначити також, що закони історії найчастіше
виступають як тенденції розвитку, форми реалізації яких дуже розмаїті й залежать
від багатьох обставин, чим утруднюється їх пізнання.
Все це приводить
до перекручених, ідеалістичних уявлень про суть історичного процесу, до
заперечення об'єктивних закономірностей суспільного розвитку.
Заперечуючи
об'єктивні закономірності історичного процесу, християнське богослов'я посилається
на те, що в історії діють люди, які мають свободу волі, а тому їхні дії
неможливо передбачити. Звідси теологи роблять хибний висновок про
непізнаванність історичного процесу.
Теологічний
підхід до історії приводить до відмови від раціонального розуміння історичних
фактів. Наприклад, неотоміст Падовані прямо говорить, що «найважливіші проблеми
історії не можуть бути розв'язані раціональним шляхом, а лише з допомогою одкровення,
якого навчає нас особиста творчість бога».
З богословських позицій,
причини історичних подій непізнаванні, оскільки вони покриті таємницею «божого
провидіння».
«Багато чого в
історії являє таємницю вищого домобудування,
- твердить сучасний православний богослов Л. Гайдукевич, — в яку, мабуть,
неможливо проникнути обмеженому людському розуму».
Агностицизм,
тобто заперечення пізнаванності, історичного процесу є характерною рисою християнської
концепції історії.
Відмовляючи
розумові у здатності осягнути суть історії, богослови розчищають місце для
віри, яка, на їх думку, є «наріжним каменем історії». Вони не тільки намагаються примирити знання і віру, але й підносять останню на шкоду науці. Як пише англійський
історик релігійного напрямку X. Доусон, зміст і мета історії незбагненні, коли
йти науковим шляхом, але за допомогою віри їх можна зрозуміти.
Отже,
християнська філософія історії ворожа самій історичній науці. Вона не тільки
заперечує об'єктивну історичну необхідність, підмінюючи її божим провидінням,
але й підривас фундаментальні основи самої науки історії, визначаючи принципову
непізнаванність історичного процесу.
Безгрунтовність
ідеї провіденціалізму було показано К. Марксом. Він писав: «Провидіння,
провіденціальна мета — ось те гучне слово, яким тепер користуються для пояснення
ходу історії. На ділі це слово не пояснює зовсім нічого» [5].
Тільки за
допомогою марксистської філософії можна раціонально осягнути об'єктивні закони
історії й на їх основі здійснювати необхідні соціальні перетворення.
А. Килунов,
кандидат філософських наук
Джерела:
1. «Журнал Московской
патриархии», 1966, № 10, стор. 60 (далі— «ЖМП»).
2. «ЖМП», 1947,
№ 5, стор. 27.
3. МИТРОПОЛИТ
НИКОЛАЙ. Слова и речи, т. З, 1954, стор. 35.
4. К. Маркс і Ф. Енгельс, Твори. Т. 2, стор. 98
5. К. МАРКС і Ф. ЕНГЕЛЬС. Твори, т. 4, стор, 137.
Немає коментарів:
Дописати коментар