А. Бебель, П.
Лафарг, А. Лабріола, В. Лібкнехт, Ф. Мерінг увійшли в історію не тільки як
видатні діячі міжнародного соціалістичного робітничого руху, вони лишили також
цінну теоретичну спадщину, значне місце в якій належить працям з проблем
релігії і атеїзму.
Наприкінці
минулого століття пожвавився клерикалізм у країнах Західної Європи. Це було
проявом боротьби войовничої реакції проти демократії, соціального прогресу й
науки. У міру зростання соціалістичного робітничого руху в ідеологічному
арсеналі буржуазії дедалі більшу роль починають відігравати релігія і церква.
Налякана
революційним рухом буржуазія не лише визнає католицьку церкву, але й укладає з
нею тісний союз. Конкордати XIX — XX століть є юридичним оформленням
політичних союзів католицької церкви з багатьма буржуазними урядами. Римські
папи намагались укласти таку угоду і з царською Росією, щоб вести спільну
боротьбу католицької церкви і російського самодержавства проти революційного
руху в Європі.
Папа Лев XIII за
час свого понтифікату (1878—1903 рр.) видав багато енциклік, послань і
листів, у яких виступав проти соціалізму і комунізму, відстоював тезу про
вічність капіталістичного ладу.
Наприкінці XIX століття
папство починає застосовувати нову тактику в боротьбі з соціалістичним і комуністичним
рухом — тактику загравання з робітничим класом. У посланні від 15 травня 1891
р. під назвою «Рерум новарум» Лев XIII, проголошуючи вічність нерівності й
класового поділу суспільства, пропонує робітникам «співробітничати» з капіталістами,
створювати релігійні «християнські» професійні спілки на противагу революційним
організаціям. Основним завданням нової церковно-політичної програми Ватікану,
викладеної в посланнях папи, є боротьба католицької церкви з комунізмом і
соціалізмом шляхом розколу трудящих мас на релігійні групи, створення штрейкбрехерських
католицьких профспілок.
Пристрасні й
рішучі антирелігійні виступи лідерів раннього соціалістичного руху в
обстановці посилення боротьби з реакційною буржуазією, яка в цей час тісно
спілкується з католицькою церквою, можуть бути зразком атеїстичної пропаганди.
Цінність атеїстичних праць цих революціонерів-соціалістів не тільки в їх
бойовому, антиклерикальному характері, а й у творчому розвитку марксизму в
нових умовах класової боротьби робітничого класу.
На відміну від
представників буржуазно-просвітницького атеїзму, які пояснюють походження й
існування релігії неуцтвом і обдурюванням церковниками людей, вони розкривали соціальні,
класові корені релігії, матеріалістично пояснювали походження релігійних
вірувань.
Теоретична
діяльність соратників К. Маркса і Ф. Енгельса була тісно пов'язана з практикою
революційної боротьби робітничого класу. Будучи марксистами, вони розглядали
релігійне питання як частину загального питання пролетарської боротьби за
повалення капіталістичного ладу.
Основоположники
марксизму-ленінізму високо цінили теоретичну і практичну діяльність ветеранів
соціал-демократичної робітничої партії. В. І. Ленін характеризував Поля Лафарга
як одного з найталановитіших і найглибших поширювачів ідей марксизму. Про
Августа Бебеля Володимир Ілліч говорив, що, будучи робітником, він зумів
прокласти собі шлях до твердих соціалістичних переконань і стати взірцем робітничого
вождя, представника й учасника масової боротьби найманих рабів капіталу за
кращий устрій людського суспільства.
Червоною ниткою
через більшість антирелігійних праць А. Бебеля, П. Лафарга та інших соратників
Маркса і Енгельса проходить критика класової, експлуататорської ролі релігії і
церкви. Визначаючи релігію як хибний світогляд, що являє собою перекручене
відображення дійсності, вони одночасно розкривали соціальні, класові корені
релігійності. Вони підкреслювали, що в буржуазному суспільстві між різними
філософськими та релігійними течіями і класовими інтересами буржуазії існує
тісний, нерозривний зв'язок. На великому фактичному матеріалі з історії і
сучасного життя вони показували, що експлуататорському класові потрібна
релігія для одурманювання свідомості експлуатованих мас. Будь-яку релігію вони
розглядали як шкідливу для трудового народу, але потрібну панівним класам.
Особливо багато уваги в їх працях було приділено критиці християнства.
«Соціальна
функція експлуататора праці потребує від буржуа, щоб він пропагував
християнство, проповідуючи смирення і покору волі бога, який ділить людей на
панів і слуг» [1], — писав П. Лафарг. У чудовому памфлеті «Релігія
капіталу» Лафарг з великою майстерністю викриває експлуататорську суть капіталістичного
ладу й гостро висміює намагання буржуазії «підчистити», «підновити» релігію з
метою більш успішного обдурювання трудових мас народу.
У творах А.
Бебеля, В. Лібкнехта, Ф. Мерінга та інших також глибоко викривається й
аналізується експлуататорська суть християнської релігії. «Християнство
тримало людство в рабстві і гнобленні, воно і нині служить кращою зброєю політичного
і соціального гноблення» [2], — зазначав А. Бебель.
Ф. Мерінг у
своїй великій праці «Історія Німеччини з кінця середніх віків», викладаючи
історію католицької релігії і церкви, загострював увагу на експлуататорській
суті папства. «...Римський церковний механізм, — писав він, — перетворився на
таку ж гігантську і таку ж безустанно діючу експлуататорську машину, якою
колись була Римська імперія» [3].
Різкій критиці,
особливо в працях В. Лібкнехта і Ф. Мерінга, піддано християнський соціалізм,
який у XIX столітті широко використовується буржуазією для розколу соціал-демократичного
робітничого руху, відвертання пролетаріату від боротьби за революційну перебудову
суспільства. Слід відзначити, що критика християнського соціалізму є
актуальною і в наші дні. Його ідеї поширені серед багатьох сучасних релігійних
напрямків.
Християнський
соціалізм виник на початку XIX століття. Багато хто з ідеологів феодального
соціалізму надавав своїй ідеології християнського забарвлення. Саме в цей час і
з'явився термін «християнський соціалізм», який означав політичний напрямок, що
критикував вади буржуазного суспільства з позицій християнства.
Ідеологи
християнського різновиду феодального соціалізму будували свою критику
капіталізму на текстах біблії, закликаючи повернутися до феодальних відносин.
У «Маніфесті Комуністичної партії» основоположники марксизму називали такі
проповіді ідеологів феодального християнського соціалізму святою водою, «якою
піп кропить злобу аристократа» [4].
Пропагуючи
реакційну ідею усунення соціальних суперечностей шляхом співробітництва класів
на основі християнської проповіді загального братерства, ідеологи феодального
християнського соціалізму вказували трудящим масам ілюзорний вихід із тяжкого
становища. Вони засуджували революційну боротьбу, твердячи, що полегшення
свого становища пригноблені можуть досягти без зміни існуючої форми власності.
Викриваючи в
наукових працях цей різновид християнського соціалізму, соратники К. Маркса і
Ф. Енгельса основне вістря своєї критики спрямовували на ту небезпеку, якою загрожував
він соціалістичному робітничому руху. Добиваючись лише окремих поступок, які,
на їхню думку, могли поліпшити становище трудящих, ідеологи буржуазного
християнського соціалізму не могли й не хотіли зрозуміти, що докорінні зміни
життя робітників неможливі в межах існуючої капіталістичної системи, що її
необхідно зруйнувати.
В. І. Ленін,
піддаючи критиці християнський соціалізм, охарактеризував його буржуазний
різновид як найгірший вид «соціалізму» і найгірше перекручення його [5]. Представники
буржуазного християнського соціалізму всіляко намагалися, спираючись на
підтримку буржуазії, відколоти робітників від соціал-демократії,
використовуючи поряд з іншими засобами «християнські робітничі союзи», під
контролем яких перебувало багато загальноосвітніх шкіл, ощадні каси, різні
установи взаємодопомоги. Вимоги докорінного поліпшення становища робітників
підмінювались при цьому вимогами їх релігійного і морального виховання в дусі
покори перед владою буржуазної держави.
В другій
половині XIX століття християнський соціалізм немовби роздвоюється: з'являється
його різновид, що називається лівим християнським соціалізмом, або «комуністичним
християнством».
Така переорієнтація
пояснюється об'єктивними умовами й випливає з масовості соціал-демократичного
руху, до якого були залучені віруючі трудящі, а також частина священиків,
котрі щодня спілкувалися з трудящими. В. Лібкнехт і Ф. Мерінг показали
безпідставність теорії всіх різновидів християнського соціалізму.
Значною заслугою
вождів соціал-демократичних робітничих партій є постановка і розв'язання на
науковому рівні свого часу з матеріалістичних позицій питання про походження
релігії, аналіз її основних положень.
Християнство,
«як і всяка інша релігія..., — зазначав А. Бебель,— творіння людини» [6]. В працях «Походження і еволюція поняття
душі», «Віра в бога» П. Лафарг, виходячи з методологічних принципів марксизму,
показав матеріалістичне, наукове дослідження проблем виникнення й розвитку
релігійних вірувань. Основним завданням його праці «Походження і еволюція поняття
душі» є наукова критика об'єктивного ідеалізму, його головного положення про
існування якогось абсолютного духа, котрий породжує матерію й існує незалежно
від неї.
Безперечною
заслугою П. Лафарга є те, що він ставить і розробляє питання про спорідненість
об'єктивного ідеалізму з анімістичними поглядами первісної людини. Але слід
зауважити, що в теоретичних міркуваннях про походження анімістичних уявлень
первісних людей П. Лафарг припускав помилки, які полягали в некритичному використанні
деяких положень буржуазного етнографа Тейлора. П. Лафарг недооцінював соціальні
умови життя, які робили первісних людей безпорадними в боротьбі з природою й
породжували віру в надприродні сили.
У праці «Віра в
бога» П. Лафарг, аналізуючи з марксистських позицій соціально-економічні
причини виникнення релігії, докладно розглядає причини релігійності буржуазії
та іррелігійності пролетаріату. Цілком правильно твердячи, що саме життя
сприяє виробленню в пролетаріату, який виконує велику історичну місію,
атеїстичного світогляду, П. Лафарг одночасно припускається помилки. Він,
наприклад, зумовлює атеїзм робітничого класу лише технічними, виробничими процесами,
спілкуванням робітників з передовою технікою, котра, як зазначав П. Лафарг, не
лишає місця для втручання надприродних сил. Він не наголошував на тому, що
атеїзм робітничого класу виробляється перш за все в класовій боротьбі за
повалення капіталістичного ладу.
В нашій
літературі не висвітлювались атеїстичні погляди видатного теоретика, першого
пропагандиста марксизму в Італії Антоніо Лабріоли (1843—1904 рр.), котрий, як
підкреслював П. Тольятті, перший в Італії дав велику теоретичну розробку
марксистської концепції. Праці А. Лабріоли були високо оцінені Ф. Енгельсом, В.
І. Леніним. У листі до Зорге від 30 грудня 1893 р. Ф. Енгельс називає А.
Лабріолу «строгим послідовником Маркса». В. І. Ленін дав виключно високу оцінку
його твору «Нариси матеріалістичного розуміння історії», називаючи цю книжку
надзвичайно розумним захистом «нашої доктрини» [7], «прекрасною
книгою» [8], говорив, що це
надзвичайно ділова й цікава річ.
А. Лабріола не
писав спеціальних творів, присвячених проблемам релігії і атеїзму, за винятком
праці, створеної в домарксистський період його діяльності «Мораль і релігія»
(1873 р.), яка не публікувалась російською мовою. Слід відзначити, що ця праця,
незважаючи на наявність у ній серйозних помилок (у творі є елементи ідеалізму
і схоластики, в ньому ще відчувається досить великий вплив лівого гегельянства,
досить поширеного в науковій італійській думці XIX століття), являє певний
інтерес для дослідників проблем наукового атеїзму. У праці «Мораль і релігія»
А. Лабріола розглядає питання про співвідношення моралі, держави і релігії і
висловлює багато цінних думок, особливо про потребу звільнити загальнолюдську
мораль від моралі релігійної.
У творі «Нариси
матеріалістичного розуміння історії» (1895 — 1896 рр.) перед нами вже зрілий
марксист-атеїст. У цій праці А. Лабріола з марксистських позицій висвітлює
деякі проблеми атеїзму: про походження релігійних вірувань і соціальних коренів
релігії, про співвідношення моралі і релігії, аналізує та дає оцінку
реформаторському рухові.
Знайомлячись з
атеїстичною спадщиною соратників К. Маркса і Ф. Енгельса, слід враховувати
складний і суперечливий шлях, що його пройшли перші марксисти в своєму
розвитку — від поглядів, не позбавлених дрібнобуржуазних і утопічних нашарувань,
до концепцій в науково-матеріалістичному дусі.
Як уже
зазначалось, їх теоретична спадщина, пройнята ідеями революційної, визвольної
боротьби робітничого класу, не вільна від помилок, за які їх справедливо критикували
основоположники марксизму-ленінізму. Так, цілком правильно ставлячи завдання
підпорядкувати антирелігійну пропаганду основним цілям класової боротьби
пролетаріату, висуваючи й відстоюючи пункт у програмі партії про відокремлення
церкви від держави і школи від церкви, вони водночас оголошували інколи релігію
приватною справою щодо партії робітничого класу.
К. Маркс і Ф.
Енгельс в «Критиці Готської програми» рішуче відмежовуються від програми,
підготовленої до об'єднавчого з'їзду в м. Готі в основному опортуністичним
керівництвом німецької соціал-демократії, яке перебувало під впливом вождів
лассальянства. А. Бебель і В. Лібкнехт у багатьох пунктах, зокрема в питанні
про ставлення партії робітничого класу до релігії, підтримували цю програму,
яку в категоричній формі було відкинуто К. Марксом і Ф. Енгельсом [9].
Комуністичні
партії не вважають релігію приватною справою і проводять цілеспрямовану
атеїстичну пропаганду, що сприяє подоланню релігії. В. І. Ленін у своїх працях
«Соціалізм і релігія», «Класи і партії в їх ставленні до релігії й церкви»,
«Про ставлення робітничої партії до релігії» докладно зупинився на позиції
партії робітничого класу відносно релігії. «Щодо партії соціалістичного
пролетаріату релігія не є приватна справа, — писав В. І. Ленін. — ...Для нас же
ідейна боротьба не приватна, а загальнопартійна, загальнопролетарська справа» [10].
Але при цьому не
треба забувати, що для комуністичних і робітничих партій боротьба з
релігійним світоглядом — не самоціль. Вона підпорядкована загальній боротьбі за
соціальну перебудову суспільства. На сучасному етапі в основі ставлення цих
партій до релігії і церкви лежить ленінський принцип єдності дій марксистів і
віруючих трудящих у побудові соціалізму і комунізму.
Л. АНДРІЄНКО, Л.
КУРПАКОВА, кандидати філософських наук
Джерела:
1. ЛАФАРГ П.,
Соч., т. З, М—Л, 1931. с. 184.
2. БЕБЕЛЬ А.
Христианство и социализм, М., 1959. с. 24.
3. МЕРИНГ Ф.
История Германии с конца средних веков, изд. 3. М., 1924, с. 40.
4. МАРКС К. і
ЕНГЕЛЬС Ф. Твори, т. 4 с. 432.
5. ЛЕНІН В. І.
Повне зібр. тв., т. 48. с. 227.
6. БЕБЕЛЬ А. Христианство
и социализм, Госполитиздат, М., 1959. с. 12.
7. ЛЕНІН В. І.
Повне зібр. тв., т. 55. с. 58.
8. Там же, т. 2, с.
478.
9. МАРКС К. і
ЕНГЕЛЬС Ф. Твори, т. 19. с. 31 — 32
10. ЛЕНІН В. І.
Повне зібр. тв., т. 12, с. 134 — 135.
Немає коментарів:
Дописати коментар