До 105-річчя з
дня народження К. Е. ЦІОЛКОВСЬКОГО
Костянтин
Едуардович Ціолковський — основоположник і найпалкіший ентузіаст космічної
навігації, геніальний учений-самоук, творець теорії реактивного руху. Поряд з
дослідженнями опору газів і рідин, створенням проектів двигунів і літальних
апаратів (дирижабль, літак, ракета) в коло його інтересів входять астрономія та
біологія; його цікавлять такі питання, як властивості речовин і перетворення
енергії, майбутнє планети Земля та її мешканців, зростання влади людини над
силами природи.
«Немає меж
майстерності, знанню й могутності розуму, - писав К. Ціолковський, — ...вони
безперервно розширюються».
Світогляд
Ціолковського - стихійно-матеріалістичний. Вихований змалку в релігійно-християнському
дусі, К. Ціолковський, однак, не став віруючим: «...мало не з 16 років порвав
теоретично з усіма безглуздями віросповідань», — згадує він у своїх автобіографічних
записках.
Народився К. Е.
Ціолковський 17 вересня 1857 року в селі Іжевському Спаського повіту
Рязанської губернії в родині лісника. Через недугу (втрата слуху) в школі не
вчився. З чотирнадцятирічного віку взявся за самоосвіту, розширював і поглиблював
свої знання.
Дитячі мрії про
вільне ширяння в піднебесній височині, навіяні народними казками і повістями
фантастів, поступилися перед осмисленим устремлінням молодого сміливого
розуму: «...стати ногою на грунт астероїдів, підняти рукою камінь з Місяця,
створити рухомі станції в ефірному просторі, утворити живі кільця навколо
Землі, Місяця, Сонця, спостерігати Марс на віддалі декількох десятків верст,
спуститися на його супутники або навіть на його поверхню...» І все це — заради
дійсного, земного, а не примарного «потойбічного» щастя людини.
Але з точки зору
релігії небезпечною, «крамольною» була навіть мрія молодого вченого, який
передбачав і теоретично обгрунтовував штурм неба реактивними приладами
(ракетами).
Представники
«офіціальної» науки зневажливо ставились до дослідницької роботи
Ціолковського; йому доводилося за власні кошти видавати наукові праці,
будувати прилади, самотужки виготовляти й випробувати моделі. Обходячи
цензурні перепони, він дає своїй наскрізь пройнятій атеїстичним духом праці
«нейтральну» назву — «Дослідження світових просторів реактивними приладами».
Основні його твори грунтуються на життєстверджуючій матеріалістичній основі.
Тільки за
Радянської влади наукова діяльність Ціолковського була заслужено оцінена і
знайшла справді всенародну підтримку.
В останнє
десятиліття свого життя Костянтин Едуардович неодноразово повертається до
«божої проблеми», висловлюючи в різних аспектах своє негативне ставлення до
релігії, містицизму. У 1928 році калузька газета «Коммунист» опублікувала запис
бесіди з Ціолковським, озаглавлений «Віра в бога несумісна з наукою». В цій
бесіді проводиться думка, що не можна, неприпустимо з наукової точки зору визнавати
існування якихось безсмертних надприродних істот.
В начерках популярних
статей «Чи є бог?», «Афоризми безбожника» К. Е. Ціолковський проводить думку,
що вся різноманітність матеріалістичного світу — це не творіння міфічного
бога, а результат безперервного розвитку Всесвіту.
Незадовго до
смерті у своєму листі-заповіті Ціолковський писав: «Всі свої праці по авіації,
ракетоплаванню й міжпланетних сполученнях передаю партії більшовиків і
Радянській владі — дійсним керівникам прогресу людської культури. Певен, що
вони успішно закінчать ці праці».
Вчений не
помилився. Космонавтика — дітище Ціолковського — з теоретичної науки
перетворилась у практичну діяльність радянського народу по мирному освоєнню
шляхів у Всесвіт. Перший у світі радянський штучний супутник Землі, запущений
4 жовтня 1957 року, епохальні польоти Юрія Гагаріна і Германа Титова, здійснені
у квітні і серпні 1961 року, нарешті, перший груповий політ космічних кораблів
«Восток-3» і «Восток-4», пілотованих Андріяном Ніколаєвим і Павлом Поповичем,
— найяскравіші свідчення торжества вітчизняної науки і самовідданої праці
мільйонів будівників комунізму.
Немає коментарів:
Дописати коментар