Іван Якович
Франко — видатний український філософ-матеріаліст, революційний демократ — усе
своє трудове життя, велику й багатогранну творчу діяльність спрямував на
службу найвищим цілям — боротьбі за соціальне та національне визволення
трудового народу.
Викриваючи
буржуазну та релігійну мораль, ідеалістичні етичні концепції кінця XIX-
початку XX століття, І. Франко в своїй творчості висловив багато прогресивних
науково-матеріалістичних, морально-етичних ідей, які не втратили своєї актуальності
і в наш час.
В. І. Ленін
писав: «Гостра, жива талановита публіцистика старих атеїстів XVIII століття,
що дотепно і відкрито нападає на пануючу попівщину, дуже часто буде в тисячу
раз більш придатною для того, щоб пробудити людей від релігійного сну, ніж
нудні, сухі, не ілюстровані майже ніякими вміло підібраними фактами, перекази
марксизму...» [1].
Продовжуючи й
творчо розвиваючи далі великі волелюбні ідеї Т. Г. Шевченка, російських революційних
демократів О. І. Герцена, М. Г. Чернишевського, В. Г. Бєлінського, М. О.
Добролюбова, перебуваючи під благотворним впливом К. Маркса і Ф. Енгельса, І.
Франко розробляв і відстоював революційно-демократичну етику у гострій
боротьбі проти релігійної моралі. Для виховання активних і свідомих борців за
звільнення народу від релігійного, соціального та національного гноблення
необхідно було викрити реакційні релігійні приписи, моральні норми пануючого
експлуататорського класу. Звідси — бойовий, войовничий дух, яким пройнята
творчість Івана Франка.
Критикуючи
релігійну етику, Франко протиставляє богословським твердженням про надприродне
походження моралі погляди, які грунтуються на глибокому вивченні суспільства —
матеріалістичну теорію походження моралі.
Висновок І.
Франка про соціально-історичну зумовленість моралі переконливо спростовує
вигадки про «божественний» її характер. Він переконливо розкривав класовий
характер релігійної моралі, її служіння пануючим класам. Критикуючи аморалізм
реакційного галицького духовенства, Франко «ідеалам попів... протиставляє
свій ідеал і вказує на те, що людина повинна не уповати на небо, а будувати
своє життя на землі, серед людей» [2].
На противагу
християнській моралі великий Каменяр закликає народ не до покори, а до
активної боротьби з ворогами трудового народу.
В цілому ряді
своїх творів, таких, як «Католицький панславізм», «Воскресеніє чи погребеніє?»,
«Дві унії», «Отець гуморист», «Рубач», «Страшний суд», «Чорна хмара»,
«Святовечірня казка» та інших Франко піддає гострій критиці християнську
мораль, вкрай лицемірну, фальшиву. Він доводить облудність заповіді «любіть
ворогів своїх» — показуючи, як релігія вчить, що «всі люди — брати», а сама
виховує людей в дусі ненависті й презирства до представників іншої віри. Мораль
змінювалася разом із змінами суспільних формацій. Економічний занепад
Стародавнього Риму супроводився деморалізацією всіх верств суспільства.
Варварство, змінивши умови життя людей, їхні економічні зв'язки й суспільні
відносини, змінило і звичаї людей. У середньовічної людини був свій моральний
кодекс. Характеризуючи середньовічну мораль, Франко зазначає, що «упадок старинного
світа і перехід до середніх віків, се одна з найтрагічніших і найстрашніших
епох в історії людськості».
Каменяр пише про
«...глибокий упадок моральності духовенства», про що свідчать літературні
твори, «...у яких яркими фарбами змальовано фарисейство, захланність та неморальність
духовних». За середньовіччя основною формою ідеології була релігія, бо мораль
того часу розвивалась під прямим впливом католицизму. «І зовсім натурально!
Адже християнська етика була явним противенством поганської, а особливо
римської. Коли поганство вимагало від горожанина поперед усього послуху
властям, то християнин безмірно важнішим уважав послух Богу чи його
заступникові — священикові або єпископові. Коли поганство все ще по старій
пам'яті вважало нарід, спеціально римський, жерелом усякої власти, християнин
був певний, що всяка власть походить від бога, хоча, щоправда, іноді
посилається на нього за його гріхи. Коли поганство головними чеснотами
горожанина вважало гордість, смілість, неуступчивість, християнство бачило свій
ідеал у покорі, податливості та незлобності».
Глибокі й
оригінальні думки філософа-матеріаліста І. Франка про антигуманну християнську
мораль грунтуються на переконливих фактах історії католицизму, де церква виступає
як політична сила, а для отців церкви характерний аморалізм і
людиноненависництво. Проповідувані католицизмом моральні догмати суперечили
практиці отців церкви. «Можна навіть сказати, що ся етично-релігійна концепція
була жерелом космогонічної. Бо ж хоча середні віки були найменше моральною
добою, яку зазнала людськість, і виявляли найбільше злочинів та погріхів проти
пізнаної та признаної тоді (не тепер) моралі, то про те ніколи в світі не
говорено, не проповідувано стілько про мораль, як тоді. Всі людські поступки
осуджувано з погляду їх моральності або грішності, а не з погляду на їх розумність,
пожиток для одиниці чи громади». Католицизм, будучи пануючою ідеологією
середньовіччя протягом багатьох віків, сіяв почуття ненависті, криваві
розправи і братовбивчі війни. «Майже 600 літ тягнеться та страшенна епоха; старинний
світ конає в крові й огні».
Насаджуючи
ідеалізм і містику, всіляко підтримуючи та культивуючи марновірство,
католицька церква при феодалізмі служила зміцненню панування феодалів,
поміщиків, а в наш час соціальні доктрини католицької церкви спрямовані
насамперед на захист приватної власності, капіталістичного ладу в цілому, вони
мають антикомуністичний характер.
І. Франко
показує, що всі католицькі повчання в питаннях суспільної етики виходять з єдиного
прагнення «отців церкви»: запобігти страйкам, народним заворушенням, відвернути
повстання, не допустити революції, пропагувати смирення, покірність.
Ще в 1904 р.
Франко виступив проти глави уніатської церкви в Галичині митрополита А.
Шептицького. Гостро критикуючи митрополита за його намагання з допомогою релігійної
етики й теологічних догм аналізувати економічне становище та суспільні
відносини, І. Франко писав: «Його (Шептицького. — А. Н.) діагноз того питання
не сягає йому, можна сказати, ані до колін, а його терапевтичні погляди
застарілі на цілі століття, коли й не більше».
А. Шептицький
вважав, що підставою кожної етики мусить бути «поняття якоїсь стислої
справедливості поза гробом, якогось суду якоїсь нагороди або кари... Без тих
понять цілий світ і життя мусить бути непонятною тайною». Розвінчуючи цю
безглузду тезу Франко нагадує Шептицькому факти з історії католицької церкви,
яка сотні людей замучила у в'язницях, спалила на вогнищах. «З моральними
окликами на устах палено грішників, що провинилися більшим знанням або
незалежним думанням, палено та мордовано єретиків... руйновано цілі краї...»
Так, 17 лютого
1600 року католицька церква спалила на вогні великого італійського вченого
Джордано Бруно, який вважав, що світ безмежний і нескінченний не мас творця, а
зірки — це далекі сонця.
«Джордано Бруно
на кострі горючім,
З язиком, щойно
вирваним кліщами,
З тілом, від
свіжих ще тортур болючим,
Глядить у жар
під своїми стопами.
І Кампанелла
висить на тортурах:
Двадцятий раз
йому друхочуть кості,
Сустави крутять
і печуть підошви».
Говорячи про
ставлення християнства до єретиків і атеїстів, Франко пише: «На підставі
етики, якої центром і метою єсть бог, церква півтори тисячі літ вважала своїм
правом і обов'язком нищити та переслідувати таких людей, уважала їх винятими
з-під усякого права, з одиноким хіба правом на ганебну смерть, «без розливу
крові», тобто на огняному кострі... Се потодішньому було правом і була справедливість,
було зовсім консеквентно. І не порушувало нічийого сумління, а сьогодні навіть
самі репрезентанти церковної політики і клерикалізму не люблять признаватися
до того і, все повторюючи фразу про незрівняно високу християнську етику, від
якої вищого нічого не може придумати людський ум, преспокійно живуть собі в
атмосфері новочасної гуманістичної етики, якої розширенню і виробленню церква
довгі століття ставила завзятий опір».
Релігія зводить
найвищий «принцип» своєї моралі «не убий» в абсолют, оголошуючи вбивство великим
гріхом. Але в релігійній моралі ця вимога від початку до кінця фальшива,
лицемірна, є знущанням із здорового глузду. Релігія не утримує людей від
злочинів. З історії відомо, що з іменем бога в душі і святою молитвою на устах
здійснювались воєнні походи, влаштовувались погроми. Від рук інквізиції
загинули не тільки Джордано Бруно, але й такі видатні вчені, як Лючіліо Ваніні,
Мігель Сервет, Етьєн Доле та інші. За період 1550— 1600 рр. святі отці спалили
на вогнищах 78 видатних учених і філософів.
Католицька
церква завжди була і є запеклим ворогом робітничого руху, всіх прогресивних
суспільних течій та ідей. Вона схвалювала злочини, убивство, грабіж,
насильство над особою і совістю людини. Пропагуючи релігію та філософський
ідеалізм, відмову від революційної боротьби, католицьке духовенство намагається
підірвати в робітничому середовищі віру у власні сили. Спираючись на
незаперечні факти, Франко викривав антинародну діяльність католицького та
єзуїтського духовенства.
Іван Франко
викриває «вчення» християнсько-католицької церкви про обов'язки народу,
приватну власність, сім'ю, про справедливість і мораль духовенства, лібералізм
і соціалізм. Гнівне обурення викликав у Франка злочин митрополита перед
українським народом і прогресивним людством усього світу — за доносом
Шептицького був спалений у Римі «Кобзар» Тараса Шевченка: «На донос одного із
щиріших, непрошених опікунів, настоятельство колегії спершу приховувало, а
пізніше спалило «Кобзаря». Отож і наш сердечний Тарас діждався костра - аж у
Римі... за старанням своїх-таки домородних поліцаїв, бо італійців у тім
винуватити годі».
Викриття І.
Франком реакційної суті католицизму та його моралі не втратило свого значення і
в наш час. У передмові до «Мого Ізмарагду» він проголошує прагнення, щоб його
поетичне слово було чесне і щоб у ньому, немов у дзеркалі, видно було
щиролюдське серце, велику невгасиму любов до людей. «Певна річ, моя моральність
значно відмінна від тої катехітичної, догматичної моралі, що у нас видається
за одиноку християнську. Та я певний, що в основі своїй вона далеко більше
зближена до моральності всіх тих великих учителів людськості, «іщущих царствія
божія і правди єго», ніж колінопреклонна, поклонобійна та черствосердна
моральність багатьох стовпів церкви, покликаних та непокликаних оборонців
релігії».
І. Франко
показує корінну відмінність революційно-демократичної етики від релігійної
моралі, яка своєю проповіддю покірності, самопожертви й аскетизму принижує,
морально калічить людину, освячує кайдани рабства, сковує волю трудящих мас у
боротьбі за свободу. Франко закликав не коритись, а ненавидіти ворогів народу.
Виступаючи проти
галицького духовенства, Франко спирався на глибоке розуміння соціальних
коренів релігії і моралі. У своїх наукових, публіцистичних і художніх творах
він показав моральну деградацію буржуазії та духовенства, ворожість релігійної
моралі трудящим масам. Франко пише: «Ні герой, ні святий, ні бог не спасе
нас...»
Моральним
повчанням релігії Франко протиставить досягнення науки, суспільно-історичної
практики. Адже в упертій багатовіковій боротьбі з наукою релігія весь час
зазнавала поразки. В роботі «Із записок недужого» Франко писав: «Тепер, бачиш,
часи змінилися: ні Христос, ні єго намісники не можуть ізціляти недужих,
простувати хромих, воскрешати мертвих, та навіть забули й тоту просту, а так
практичну штуку - насичувати тисячі голодних кількома рибами».
Нові відкриття й
досягнення науки доводять, що у природі немає місця для будь-якої
«божественної сили». Проповідники віри чіпляються за релігійну мораль,
силкуючись видати її за засіб самовдосконалення людства, за вічне й незмінне
джерело правильних взаємин у суспільстві. Твердження про «гріховність» людини
є відправним пунктом для інших морально-релігійних повчань у дусі проповіді
покори й терпіння, безсилля і нікчемності, пасивного ставлення до реальної дійсності,
яка, мовляв, є лише «суєтою суєт»,
Франко обстоював
ідею відокремлення етики від релігії. Це була надзвичайно прогресивна думка.
Релігія несумісна із здоровою мораллю, заперечує високі благородні почуття
людини. Революційно-демократична мораль І. Франка і мораль християнської церкви
так само несумісні й ворожі одна одній, як свобода і рабство, істина і брехня,
світло і пітьма.
Революційно-демократична
мораль трудового народу аж ніяк не може поєднуватися з релігійними заповідями
смирення й покори на зразок: «Якщо тебе вдарили по лівій щоці, то підстав
праву». Мислитель-революціонер закликав бути непримиренними до ворогів народу,
виховував героїзм, мужність, сміливість, тобто ті високі якості, що необхідні
трудящим масам у боротьбі проти гніту й поневолення. «Простий розум каже, що із
злом треба боротися, бо інакше воно буде рости і подужає нас». Непротивлення
злу прирікає людину на пасивність, байдужість. Франко вчить: «не слід усякого
любити без розбору», трудящі маси повинні ненавидіти ворогів, «ворог правди й
волі не варт любові нашої ніколи». Франко викриває лицемірність християнського
братолюбства, підступність релігійних повчань.
Християнським
приписам революційний демократ протиставляє справжню людську мораль, яка є
відображенням дійсних людських відносин, зумовлених соціально-економічним
становищем народу, його вихованням. Викриття Франком релігійної моралі було
знаряддям у боротьбі проти капіталізму, проти експлуатації.
Нечипорук А.,
кандидат філософських наук, доцент кафедри філософії Львівського державного
університету імені І. Франка
Джерела:
1. Ленін В. І.
Повне зібр. тв. т. 45, с. 24.
2. Лук'янович Д.
Іван Франко в боротьбі проти релігії, церкви і Ватікану, К., 1955, с. 30.
Немає коментарів:
Дописати коментар