...415 р. в
Александрії вчинено самосуд над Гіпатією... Кров, що сочилася з прекрасного
тіла Гіпатії, коли бузувіри терзали його устричними черепашками, залишила
вічний рум'янець на обличчі християнської церкви.
Берроуз ДАНЕМ,
американський філософ.
Видавництво ЦК
ЛКСМУ «Молодь» готує до випуску книжку Анатолія Бєлова «Звинувачені в єресі».
Це - нариси про світочів розуму, людей, чиє життя було взірцем боротьби за
торжество істини, проти духовного диктату церкви, релігійних догматів.
Публікуємо розділ з цієї книжки.
1
Вона була
прегарна! Воістину прегарна! Клавдій Турон, молодий римлянин, мов
зачарований, слухав Гіпатію. Того дня, вперше потрапивши на її лекцію, він
зрозумів: недарма так славлять мудрість її та вроду. Недарма сам Клавдій
Турон, початкуючий філософ, почувши про незвичайні чесноти Гіпатії, вирушив у
нелегку подорож від Рима до Александрії.
...У залі
Александрійського музею, де виступала Гіпатія, яблуку ніде було впасти. Ті,
кому не вистачило місця, стояли в дверях, товпились на сходах. Серед слухачів
були й такі, що, як і Клавдій Турон, прибули з далеких країв, приваблені
розповідями про наймудрішу з мудрих, про найпрекраснішу з прекрасних жінок.
Коли скінчилась
лекція і Гіпатія в оточенні учнів м'яко ступила з кафедри й рушила до виходу,
Клавдій Турон пробився до неї і, зупинивши її жестом, чемно вклонився:
— Дякую тобі, мудра, Гіпатіє, за слово, дароване
людям, зі те, що допомагаєш пізнати істину.
Гіпатія уважно
подивилась на юнака і спитала:
— Хто ти і звідки приїхав у наше місто?
— Я прибув із вічного міста, — промовив
Клавдій, — щоб мати честь бачити тебе, послухати тебе й почерпнути твоєї
мудрості.
Вона ледь
помітно посміхнулась:
— Учитися мудрості належить у наймудріших, а я
лише передаю те, чого вчили вони. Та всяке прагнення пізнати істину гідне
похвали. Що ж, приходь у мій дім. Ми збираємось після заходу сонця.
2
Молодий римлянин
став частим гостем у її домі. Коли над морем опускалося сонце і вогняний диск
помалу ховався за обрієм, до Гіпатії сходились її учні. Вона читала їм лекції з
філософії, провадила бесіди про вчення найвидатніших мислителів.
Особливо
цінувала Платона. Цей видатний філософ-ідеаліст античної епохи вчив, що світ,
у якому ми живемо, — тільки відображення іншого, вічного світу, світу ідей.
Ідеї вічні. Вони породжують усі предмети і явища нашого земного чуттєвого
світу, світу минущого, а над ними панує найбільша з ідей — світова душа.
Вчення Платона
імпонувало Гіпатії. Вона, як і інші її сучасники, котрих називали
неоплатоніками, засвоїла основні засади цього вчення, намагалась розвинути
його далі.
На той час
Римська імперія, ще недавно велика й могутня держава, переживала найтяжчі
роки, йшла до занепаду. Її роздирали суперечності. На очах руйнувалася,
здавалось, вічна могутність Риму; на зміну всесильним язичеським богам прийшов
новий, християнський бог. І не випадково у тих, хто замислювався над сутністю
світу, виникали думки про те, що світ цей минущий, відносний, не вічний.
Виходить, немає
нічого вічного? Ні, люди не могли примиритись з цією думкою. І вони відродили
вчення Платона про світову душу, яка нібито породжує наш нетривкий, тлінний,
минущий світ...
Клавдій Турон
слухав Гіпатію і вірив їй. Вона так логічно обгрунтовувала свої погляди, так
уміло відбивала докази тих, хто не погоджувався з нею, що, здавалося, могла
переконати найзатятішого із своїх опонентів.
— Все нетривке в
цьому світі, — повторила вона і, підійшовши до вікна, зробила легкий жест у
той бік, де громадилися руїни Серапіуму. — Погляньте у вікно, і розум підкаже
вам, яке все минуще навколо нас.
Серапіум... Від
самої згадки про нього хололо серце. Серапіум... Храм єгипетського бога
Серапіса, розкішний, величний, він вражав уяву чужоземців. Упродовж століть
був гордістю Александрії. Та коли християнство за велінням імператора
Константина стало державною релігією Римської імперії, християни повели
жорстоку боротьбу з язичеськими святинями. Безжально скидали вони з п'єдесталів
мармурові статуї богів, руйнували розкішні храми. Божевільні фанатики
трощили, нищили найпрекрасніші творіння людини. Ця доля спіткала й храм
Серапіса. Вогнем зайнялася знаменита бібліотека, що зберігалась у храмі.
Тисячі книг палали під істеричні крики знавіснілих фанатиків: твори Платона й
Арістотеля, Гомера й Софокла, античних філософів, поетів, істориків...
Клавдій Турон
дивився у вікно, куди показувала Гіпатія, бачив руїни Серапіуму й відчував, що
кожна її думка стає його власною. Вона володіла величезним мистецтвом
переконувати, передавити учням свій спосіб мислення, свою систему логічних
доказів.
Через століття
один з грецьких поетів складе на її честь вірші:
Коли переді мною
ти
і мову чую я твою,
Благоговійно погляд в житло чистих гір
Підношу — так все в тобі, Гіпатіє,
Небесне - і діла, і мови та краса,
І, наче зірка, чисте,
мудре світло...
і мову чую я твою,
Благоговійно погляд в житло чистих гір
Підношу — так все в тобі, Гіпатіє,
Небесне - і діла, і мови та краса,
І, наче зірка, чисте,
мудре світло...
3
Єпископ Кирило
був у кепському настрої. Причиною того були язичники.
Вже чотири
століття існувало християнство. Минули часи, коли прихильників цієї віри переслідували
власті Римської імперії, нещадно карали за саму згадку імені Христа. Спочатку володарів
Риму лякало те, що до нової релігії потягнулася чернь: раби, біднота. Константин
першим з римських імператорів
зрозумів, що християнство не загрожує імперії. Навпаки, проповідуючи покору й
терпіння перед сильними світу цього та обіцяючи вічне блаженство в царстві
Христовому, допомагало воно тримати народ у шорах, гнути спину на панів, не
ремствувати. Старі язичеські культи не могли виконувати цю роль у масштабах
величезної імперії.
Можновладці
потребували нової релігії. Не випадково римські монархи спробували були
насадити єдиний для всього Риму культ - культ імператорів. Та він не прижився,
бо дуже відверто виражав інтереси правлячих класів. Імперії потрібна була
релігія, котра освячувала рабовласницький лад і водначас втішала бідноту
обіцянками прийдешнього щастя. Християнство було саме такою релігією. І
Константин оголосив його релігією державною.
Здавалось, віра
Христа пустила міцне коріння. Та це тільки здавалося. Церква зіткнулася з
новими труднощами, і головна з них — боротьба з язичниками. Вони не визнавали
нової віри, продовжували молитись біля статуй Юпітера та Юнони, поклонялись
богині мудрості Мінерві, шукали прихильності у бога морської стихії Посейдона.
На плечі Кирила,
котрий ось уже четвертий рік очолював єпископат в Александрії, лягла нелегка
ноша. Він робив усе, щоб утвердити християнство в цій провінції Римської
імперії. Він ішов слідами свого попередника Феофіла, який, не вагаючись,
навіть знищив храм Серапіса. Та, незважаючи на найжорстокіші заходи,
християнство прищеплювалось важко.
Того дня
Кирилові зіпсувала настрій ще одна обставина. Проїжджаючи вулицями
Александрії, він звернув увагу на натовп біля міського музею. Йому сказали, що
в музеї читає лекцію Гіпатія, а коли це буває, завжди збирається багато людей.
Єпископ
насупився. Гіпатія... Знову Гіпатія... Ось де причина язичеських смут.
Здебільшого ті, хто вважає себе мудрим, не бажають приймати християнську віру
й забивають голови простодушних усілякими нісенітницями, називаючи їх
філософією. Народові слід навіювати християнські ідеї щодня, щогодини, аби віра
Христа стала самим життям людей. Віра Христа, а не облудна мудрість, яка
розбещує уми.
Звичайно, коли б
вдалося прихилити на свій бік Гіпатію, вона могла б неабияк допомогти в
поширенні християнських ідей. У неї авторитет, у неї ораторський хист. Недарма
в Александрію приходить стільки людей з різних кінців імперії, щоб послухати
її. Залучити Гіпатію до проповіді християнства намагався ще єпископ Феофіл. Та
всі його спроби успіху не мали.
Після Феофіла цю
тему в розмові з Гіпатією пробував порушити й Кирило. Натякав їй, що вона може
мати неабияку вигоду, виявивши зацікавлення християнським ученням. Та вона
лишилась непохитною.
Гіпатія...
Гіпатія... Кирило повторював подумки це ненависне ім'я. Для нього Гіпатія була
тільки язичницею, що баламутить розум. Вчена? Для християнства справжня
вченість у тому, щоб обгрунтовувати догми цієї релігії. А язичниця закликала
вивчати природу, захоплювалась астрономією, висловлювала судження, що
суперечили проповідям церкви. Ні, така вченість не потрібна християнству.
Гіпатію слід
осадити. Адже вона подає іншим приклад непокори. Треба всім показати, яка доля
чекає тих, хто не приймає християнської віри. Та Кирило був безсилий. Він мусив
посміхатись їй при зустрічах, бути ввічливим і чемним. До цього зобов'язував
сан. Відверта недоброзичливість до Гіпатії могла обернутись проти нього. Адже
він був лише єпископом, що змінив Феофіла, і його самого з роками змінить
інший. Єпископів було багато, а Гіпатія — одна, і авторитет її був надто
великий, щоб вступити з нею у відкриту боротьбу.
О, якби ж то
можна було покінчити з нею! Це був би для язичників удар, не менший, ніж розгром
Серапіуму. Вони побачили б, до чого призводить непокірність, відчули б силу
християн! Та Кирило не може зробити цього. Він не може... Але хтось інший міг
би...
Кирило вірив у
свою місію: він покінчить з язичниками в Александрії. Заради цього ладен був
на все.
Він розмашисто
перехрестив лоба, прошепотів: «Прости мене, господи» — і гукнув слугу...
Коли в його
покої ввели ченця Петра; єпископ зрозумів: саме така людина потрібна йому.
Блукаючий погляд фанатика, низький, поораний зморшками лоб, дужі руки — такий
не стане задумуватись над високими матеріями, коли йдеться про виконання
християнського обов'язку. Врешті-решт, для нього, як і для кожного християнина,
головне — заслужити спасіння в прийдешньому царстві Христовому. А це єпископ
міг обіцяти.
Кирило запитливо
глянув на Петра, ніби прикидав, чи здатний цей простолюдин виконати його волю,
і твердо вирішив: здатний!
— Чи готовий ти виконати свій християнський
обов'язок в ім'я величі церкви Ісусової, в ім'я погибелі проклятих язичників,
ворогів Христових?
— Готовий, — озвався Петро.
— Чи готовий ти іменем господа поклястися, що
збережеш таємницю навіки-вічні, аж до судного дня?
— Готовий.
— Тоді слухай, бо свята церква довіряє тобі
велику богоугодну справу...
4
Хвилі набігали
на берег, вдарялись об скелі й відкочувались назад, безсилі розтрощити кам'яну
твердиню. Теплі бризки обдавали обличчя Гіпатії. Не відхилялась — навпаки,
тяглась до лагідного подиху моря.
Вона любила
вранці ходити до моря, залишатись на самоті й поринати в роздуми під шум
прибою. Про що думала? Можливо, про швидкоплинне життя, про те, що людині надто
мало відпущено природою, аби повною мірою виявити себе, дати іншим усе, що
можна. Їй було вже сорок п'ять. Більша частина життя — позаду.
Ні, вона не
гайнувала часу бездумно. Певно, в житті її не було й години, яку прожила марно.
Її зірка зійшла
дуже рано й засяяла в усьому блискові. Дочка відомого математика Теона, який
викладав в александрійській школі Музеумі. Гіпатія успадкувала від батька
допитливий розум, жадобу знань і глибокий інтерес до всього, що її оточувало. З
юних років Гіпатія захопилась читанням, намагалась якомога більше взнати,
прагнула осягнути різні науки. Ще зовсім молодою вона вражала співбесідників
глибокими знаннями з математики, філософії, астрономії. І не тільки знаннями,
а й самостійними своєрідними судженнями, які примушували дивуватися сивих
мислителів.
Адександрія на
той час була великим, гомінким містом, центром однієї з великих провінцій
Римської імперії. Тож не дивно, що сюди з'їжджались учені мужі з різних країн.
Саме вони й рознесли чутки про разючі здібності дочки Теона. Так і пішла слава
про найпрекраснішу, найдоброчеснішу, найдостойнішу Гіпатію.
А трохи згодом
міські власті запропонували їй очолити кафедру філософії. Такого ще не бувало.
Не відразу й міський магістрат зважився на цей крок. Отці міста довго
обговорювали, чи можна таке довірити жінці. Та здоровий глузд узяв гору,
Гіпатія справді перевершила всіх філософів і по праву зайняла кафедру.
Філософія, наука
про світ, в якому ми живемо, про людину, про її місце в царстві природи,
захопила Гіпатію тим, що давала можливість міркувати про заповітні таємниці
буття, силою розуму осягнути світ в усій його повноті. Недарма древні греки
іменували її любомудрістю, а тих, хто займався філософією, шанобливо називали
мудрецями.
Інтереси цієї
жінки були надзвичайно різноманітні. Особливо багато часу вона приділяла
математиці. Могла годинами просиджувати над найскладнішими формулами й
розрахунками. Її перу належали коментарі до праць математиків Діофанта і
Аполлонія Пергського.
Вабила Гіпатію
також астрономія, що приховувала мільйони таємниць зоряного неба. Її цікавили
механіка, навігація, інші науки. Зробила Гіпатія й декілька цінних відкриттів,
винайшла ареометр — прилад для визначення густини рідин; їй приписували ідею
створення астролябії, за допомогою якої можна було визначити місцезнаходження
корабля у відкритому морі...
Ні, вона не
марнувала часу, не розтринькувала дарованих природою здібностей. І за це люди
виявляли їй свою любов. Звичайно, не всі. Були й такі, що ненавиділи її. І вона
знала про це. За віщо? Чим викликала злобу в їхньому серці? Ось хоч би єпископ
Кирило. Він завжди чемний з нею, та хіба важко помітити в його очах зловісні
вогники?
Вона відмовилась
прийняти християнство: була певна, що християнські ідеї — витвір людської
уяви, далекий від істини. Це й викликало ненависть церковників. Вона
розуміла, що ієрархи хотіли б використати її авторитет для проповіді
християнської віри, для боротьби з язичеством. Та вона була далека від релігійних
чвар і своє призначення вбачала в іншому — в служінні науці.
Гіпатія знала,
що Кирило не відступиться. Якщо йому не вдасться схилити її до своєї віри,
використати її авторитет для своїх цілей, він мститиме. Вона здогадувалась
навіть, як усе те станеться. Він звинуватить її в поклонінні язичеським богам
і підбурюватиме до розправи з нею. Це випробуваний прийом, до якого не раз
вдавалися християнські ієрархи, щоб звести рахунки із супротивниками.
З перших же днів
свого єпископства Кирило повів боротьбу з язичниками. І хоча він завжди ніби
лишався в тіні, стояв осторонь, подейкували, що кілька випадків розправи з
язичниками в Александрії — справа рук єпископа, який підбурював
фанатиків-християн проти інаковіруючих.
Чи не спіткає і
Гіпатію доля тих нещасних, які зазнали нападу фанатиків тільки за те, що вірили
в інших богів? Не раз останнім часом, проходячи вулицями Александрії, вона
чула позаду зловісний шепіт: «Чорнокнижннця!» Гіпатія відчувала, що розв'язка
наближається.
Та невже її
недруги гадають, що погрозами досягнуть свого? Навіть під страхом смерті вона
не зрадить своїх переконань, не стане сліпо повторювати нав'язувані догми...
Клавдій Турон
вів суперечку про віру. Суперечку пристрасну й запальну. Досі йому не доводилось
вести таких суперечок, коли виявляються безсилими аргументи, коли змовкає
логіка перед тупою впертістю, небажанням тверезо глянути на речі. Бо ж хіба до
логіки, хіба до здорового глузду, коли йдеться про віру?
В Александрії
такі суперечки були звичайними. Вони починалися там, де збирались прихильники
різних вір, і тоді спалахували словесні баталії, які могли тривати годинами.
Прихильники іудаїзму, несамовито жестикулюючи, доводили істинність бога Ягве.
Язичники підносили руки й закликали небеса засвідчити правоту своєї віри, а
християни присягали іменем Ісуса, що тільки їхня релігія, яка вижила,
незважаючи на жорстокі переслідування, справжня.
Особливо
розпалились пристрасті в пустинях, де жили відлюдники, які залишили «мир»
заради спасіння душі в обіцяному християнськими проповідниками загробному
царстві Христовому. Їм, ченцям, які знехтували земні спокуси, церква насамперед
обіцяла райське блаженство. І люди зрікалися домівки, сім'ї, друзів, усіх
життєвих радощів заради майбутнього щастя на небесах.
Клавдій Турон
сперечався з двома ченцями. Були вони обидва вже немолоді, брудні, обідрані,
підкреслюючи тим зневагу до тіла свого й одягу. Закликаючи до голосу розуму,
він доводив, що вся християнська догматика така хитка, що їй годі витримати зіткнення
навіть з найменшими логічними доказами.
Ченці правили
своєї, раз у раз осіняючи себе хрестом. Клавдій Турон знову закликав до голосу
розуму.
— Але чому ж
тоді наймудріші з мудрих не знали й не знають вашого Христа? — висунув він
іще один аргумент. — Чому Гіпатія, вченість якої загальновідома слава, про яку
сягнула вже до Рима, не прийняла вашої віри? Чи ви, темні, виявились мудрішими
від неї?
— Чорнокнижниця!
— вереснув один із ченців. — Біс, біс сидить у ній! Біс-спокутник! Вона загине
сьогодні, дочка сатани. Нехай звершиться справедливий суд Христовий руками
вірних його чад.
Клавдій Турон не
відразу збагнув значення слів ченця, а коли вони дійшли до його свідомості,
відчув, як похололо серце. Гіпатії загрожує небезпека! Ці безумці здатні на
все. Мерщій туди, до неї, попередити, врятувати.
Він метався по місту,
розшукуючи Гіпатію, і не міг знайти її. Вдома її не було ще зранку. В музей
вона не приходила. Він кинувся в магістрат. Префект Орест, який шанобливо
ставився до Гіпатії, розвів руками: він не бачив її вже кілька днів і дуже
жалкує, бо кожна зустріч із найгіднішою і наймудрішою з усіх жінок збагачує
душу і розум його.
Клавдій Турон
нервово тер чоло: де ж вона може бути? І раптом у нього сяйнула догадка. Ну
звичайно, як він не подумав раніше! Після обіду вона часто проводила час у
бібліотеці. Коли він підбіг до прикрашеної колонадою білої будівлі, то
зрозумів, що запізнився. На мармурових сходах шаленів натовп.
Він намагався
пробитися ближче — і не міг. Натовп запрудив вузький провулок, який вів до
бібліотеки, і ревів, лементував, вив. А в центрі його він побачив біле плаття
Гіпатії. Декілька брудних обідранців волокли її по землі, а вона, неспроможна
вирватися з чіпких рук, стуливши губи й заплющивши очі, була, як завжди,
спокійна, тільки обличчя її вкрила мертвотна блідість.
— Дияволиця!
Дочка сатани! Чорнокнижниця! — неслося з натовпу.
Клавдій Турон
помітив чорнобородого ватажка в лахмітті. Він щось кричав, показував на другий
кінець вулиці, і натовп ринув за ним, тягнучи за собою Гіпатію.
Клавдій Турон
рвонувся за нею, але чиясь владна рука зупинила його. Наче в тумані, він
побачив перед собою незнайому людину в білій тозі.
— Схаменися,
безумцю! Їй уже не зарадиш, а себе занапастиш. Вони оскаженіли від передчуття
кривавої поживи.
І тоді гордий
римлянин Клавдій Турон, який не знав, що таке сльози, заплакав. Він затулив
обличчя руками і ридав, не взмозі стримати себе.
Натовп уже зник
з очей. Засліплений релігійним фанатизмом, він покотився, змітаючи все на
своєму шляху, до храму Кесаріон, і тягнув за собою ту, яку мали принести в
жертву всеблагому християнському богу. Там, на сходах Кесаріона, фанатики з
налитими кров'ю очима виламували їй руки, осипали її тіло важкими ударами.
Мракобіси зірвали з жінки одяг, здирали їй шкіру устричними черепашками...
Поруч височіло
мармурове зображення Xриста з вирізьбленими на ньому словами: «Я завжди той
самий — нині, і повсякчас, і навіки вічні». Син божий, лагідний і велелюбний,
мудрий і милосердний, байдуже споглядав, як уже бездиханне тіло жінки
знавіснілі вбивці спалювали на вогнищі...
6
— Боже, не
обійди своєю ласкою душу нещасної жертви — заблудлої Гіпатії...
Єпископ Кирило
молився за нещасну жертву. Всі бачили, як гірко він переживав загибель
Гіпатії.
І кому могло
спасти на думку, що то він підмовив ченців пустити по місту чутки, ніби в
Гіпатію вселився біс, ніби вона відьма й використовує свої злі чари проти
християн. Кому могло спасти на думку, що ватажок натовпу чернець Петро, який
закликав до розправи над чорнокнижницею і відьмою, якось зв'язаний з єпископом
александрійським. І вже, звичайно, нікому й ніколи не спадало на думку
покласти відповідальність за люту розправу над Гіпатією на християнську
церкву....
А свята церква
залишилась вірною собі. Через декілька століть вона спробувала перетворити
Гіпатію мало не в святу великомученицю. Щоправда, в сонмі святих цій
великомучениці дали інше ім'я — Катерина Александрійська. Але тільки ім'я, все
ж інше до неї перейшло від Гіпатії. Житіє святої Катерини Александрійської, складене
християнськими борзописцями, розповідає про те, що в IV столітті в Александрії
жила наймудріша з жінок — Катерина, яка займалась філософією, математикою,
астрономією. Вона була гарна й доброчесна і всю мудрість світу бачила в християнській
вірі, за що й наклала головою. Її, ревну християнку, розтерзав натовп...
язичеських фанатиків.
Але не Катерину
Александрійську, а Гіпатію зберігає в своїй пам'яті історія. ЇЇ життя приваблює
письменників і поетів. До її образу звертались Вольтер і Леконт де Лілль. Їй
присвятив роман англійський письменник Чарльз Кінгслі. В історії науки вона
залишається однією з перших жертв християнської церкви. Саме з Гіпатії
починається довгий список мучеників науки, який історія пред'являє
християнству.
Перегорнуто одну
з найперших сторінок історії боротьби християнської церкви з наукою. А за нею
пішли десятки інших...
Християнство
набирало сили. Проте це давалося йому нелегко. Знадобилися століття, щоб вплив
християнської релігії поширився майже на всю Європу. Спочатку в Італії,
Греції, Англії, Франції, Німеччині, а тоді і в інших країнах.
На довгі роки
запанувало християнство в усіх сферах духовного життя... Під нагляд церкви
підпала наука, яка стала служницею богослов'я. Філософія поступилася місцем схоластиці,
завданням якої було доводити, обгрунтовувати, стверджувати «істини» християнської
релігії. Навіть думки людей стали контролювати духовні отці. Європу огорнули
ніч середньовіччя — один з найтяжчих періодів в історії людства. Це про нього
італійський письменник Бартолі писав: «Неначе розум загорнувся в саван, щоб
зійти в могилу, де він перебував багато віків. Світло думки погасло».
Вільна думка
була закута в кайдани. Над умами панувало богослов'я. Щоб зміцнити свій вплив на
віруючих, церква йшла на все. Французький письменник Анатоль Франс
справедливо зауважив, що за тих похмурих років «щасливій одностайності пастви
безперечно сприяла і звичка... негайно спалювати кожного інакомислячого».
Церква не
випадково прагнула підкорити своєму впливові духовний світ людей. У середні
віки вона сама стала найкрупнішим феодалом, власником величезних маєтків,
незліченних багатств, сотень тисяч підневільних селян, які працювали на неї.
Інтереси церкви тісно переплелися з інтересами феодальних королів і князів.
Тому вона й прагнула зробити так, щоб релігія увійшла в плоть і кров
простолюду, щоб релігійні уявлення стали невід'ємною часткою свідомості мас.
Адже християнство виховувало в бідноти покору, вчило терпляче переносити
життєві злигодні й страждання заради вічного блаженства в потойбічному світі.
Найменший сумнів щодо істинності християнського вчення неминуче пов'язували з
намаганням підірвати підвалини феодалізму, бо церква й феодалізм становили
єдине ціле.
Та світло думки
хоч час від часу, а таки пробивалося крізь ту непроглядну пітьму. Не
переводились мислителі, які прагнули вирватися з лабет релігійної віри до
вільного пізнання науки, розірвати кайдани, що сковують розум.
А. Бєлов, мал.
Ю. Кремньова
Немає коментарів:
Дописати коментар