У жительки Кривого
Рога С. раптово помер чоловік. Залишившись з двома дітьми, жінка вирішила
влаштуватись на роботу. Вона звернулась до керівництва установи, де працював
її чоловік, але не зустріла там належної підтримки. Це остаточно вибило жінку
з колії. Саме в цей час і нагодилася мати — приїхала з села. Вона давній член громади
ЄХБ й повела дочку до молитовного будинку. Поспівчувавши, керівники громади порадили
С. стати на роботу по догляду дітей, що дасть їй додатковий заробіток. Згодом С.
прийняла водне хрещення.
З горя, з
життєвих труднощів починався шлях до релігії більшості опитаних нами членів
громад євангельських християн-баптистів на Дніпропетровщині. З 366 чоловік 271
відповіли, що зустрілись із значними труднощами на своєму життєвому шляху
(переважно в роки Вітчизняної війни та в тяжкий післявоєнний період); 88 із
них розповіли, що тяжко хворіли самі чи пережили якісь сімейні трагедії. Не
випадково журнал євангельських християн-баптистів «Братский вестник» пише, що
«багато великих справ господа виростають на грунті життєвих труднощів» [1].
Керівники
баптизму вважають, що причиною «звертання до бога» і «покаяння» часто бувають
«особливі переживання, скорбота, смерть близького». Проповідники напучують
віруючих не проходити повз «скорботних», намагатись залучити їх до громади.
«Говорячи про сльози, без яких жодна людина не проживе на землі, ми повинні
сказати, що є сльози, які висихають ще за нашого життя і в осушенні яких ми
можемо брати участь. Ось чому лунає заклик нашого господа: «Втішайте,
втішайте...», — повчає баптистський ідеолог.
Щоб навернути до
своєї віри людину, баптисти, всупереч законодавству про культи, нерідко вдаються
до релігійної благодійності, можуть дати в скрутну годину подачку грішми,
продуктами чи одягом. Така допомога рекламується в проповідях. Про них
баптисти люблять розповідати невіруючим, підкреслюючи, що прийняття ними віри
неодмінно пов'язане з підтримкою, яку дістане людина від релігійного
об'єднання. Допомога прив'язує віруючого до громади, покладає на людей певні взаємообов'язки.
Подачки завжди роблять «божим іменем», щоб посилити віру в могутність бога,
підкреслити його любов до «стражденних».
Але чи можна
вважати головною причиною приходу людини до релігії те, що її спіткало нещастя,
що вона зустрілась із черствим, бюрократичним ставленням до себе?
Очевидно, щоб
зрозуміти, чому саме людина в тяжкий для неї час потрапила під вплив релігії,
слід знати не тільки останні події, що сталися в її житті, але й увесь життєвий
шлях. Слід знати мікросередовище, в якому вона виховувалась і жила досі,
найважливіші життєві періоди, котрі найсильніше вплинули на формування її психології.
Тільки при широкому соціологічному підході можна правильно зрозуміти, чому
одні люди вистоюють, зустрівшись із труднощами, виходять ще більш загартованими
із життєвих знегод, а інші шукають втіхи в релігії, підтримки — в сектантських
громадах.
Повернімось до
наведеного вище прикладу. С. виховувалась у баптистській сім'ї. Сімейне життя
з невіруючим, відрив від релігійних батьків привели до згасання в її свідомості
віри в бога. Поруч із сильною людиною — чоловіком — вона й сама відчувала свою
силу, впевненість у майбутньому. Але вона лишалась домогосподаркою, не мала
спеціальності, освіти. Її зв'язки з суспільством були обмеженими. І раптом
основний зв'язок з суспільством через чоловіка-робітника обірвався. Жінка виявилась
безпорадною в новій ситуації, в яку потрапила несподівано для себе. Знайти
посильну роботу було неважко, але С. побачила тільки один шлях — звернутись в
установу, де працював чоловік. На жаль, зустріла черствих людей.
В одних випадках
ми маємо справу з оживленням релігійності, в інших із зміною віровчення. Так
Н., самотня, стара жінка, має великий будинок, город, сад. Баптисти допомогли
відремонтувати житло, обробити город, доглянути сад. Старенька ділиться з ними
городиною. Вона перестала ходити до православної церкви, відвідує молитовний
будинок.
З наведених
прикладів видно, що горе, труднощі, а потім баптистська допомога і «втіха» є
лише поштовхом, приводом звертання до релігійної віри. Якості особи розкриваються
лише в конкретних випадках. Горе — це не що інше, як конкретна ситуація, в
якій розкривається суть індивіда, котрий сформувався в певних життєвих умовах.
Вирішальну роль у збереженні релігійності відіграє становище конкретної
людини, слабкість, недостатність її соціальних зв'язків, її індивідуалістична,
обивательська психологія і т. д.
Наведені приклади
— це лише ілюстрація узагальнюючих даних наших досліджень про соціальні зв'язки
тих, хто прийняв баптистську віру, діставши «втіху» в тяжку для себе життєву
хвилину.
Ось ці дані.
Лише 12 процентів з тих, хто знайшов «утіху» в баптизмі, є кваліфікованими
робітниками й службовцями; решта — 88 процентів — це домогосподарки, пенсіонерки
або некваліфіковані робітники; 10 процентів із загальної кількості мають
середню освіту, 19 — неповну середню, 31 процент — початкову, 40 процентів —
малописьменні. Близько двох третин - жінки, до того ж літнього віку й старі.
Незайнятість у
суспільному виробництві, низький рівень кваліфікації, малописьменність — ці
характеристики показують, кого залучають баптисти до своїх громад. Туди, як
бачимо, потрапляють люди, які недостатньо засвоїли (внаслідок певних причин) соціально-культурні
цінності соціалістичного суспільства, в яких обмежені можливості участі в громадсько-політичній
діяльності. Це стосується перш за все людей старшого покоління, значна частина
яких не змогла здобути у свій час високої освіти чи кваліфікації, жінок, які
порівняно з чоловіками частіше бувають відірвані від виробничої і громадсько-політичної
діяльності.
Який же механізм
дії баптистської «втіхи»?
Спочатку, коли
баптисти приходять до людини зі своєю «втіхою», то не їхнє віровчення, а саме
співчуття приваблює того, хто потрапив у біду. Та оскільки баптисти вважають
свою людську доброту наслідком дії «святого духа», то це спрямовує думки
індивіда по шляху обов'язкового визнання існування бога. «Якщо душевні люди
вірять у бога, то бог є», — кажуть ті, хто дістав у свій час підтримку від баптистів.
Людина,
потрапивши під вплив баптистів, у результаті їх постійної опіки з часом дедалі
більше ослаблює зв'язки з соціалістичними суспільними відносинами, пориває зі
своїм минулим життям, відмовляється від широких громадських інтересів і
справ. Згідно з баптистським віровченням, треба стати «убогим духом», щоб
серце заповнив Христос. «Покаяння означає зміну способу мислення, переоцінку
всіх цінностей життя..., тверде рішення порвати з минулим гріховним життям і
почати нове життя во Христі...», — пише журнал «Братский вестник».
Баптист мусить
духовно «відродитись», а «щоб наповнитись небесним багатством, ми повинні
стати пустими в собі», повчає на сторінках згадуваного журналу баптистський
ідеолог. «Відроджена» людина вже живе для Христа, що стає смислом її буття. Якщо
горе привело до Христа, то воно є радістю. Навпаки, якщо радісні в людському
розумінні події привели до відходу від Христа, то це — горе. Всі події,
поняття переломлюються в баптистській моралі через призму віри в Христа.
Таким чином,
баптистська мораль ліквідує само поняття «горе». Несприйняття страждань тут
досягають відмовою від власного духовного світу, від усвідомлення себе
активною суспільною особою. Настає стан духовного заціпеніння, в якому людина
відключається від суспільних інтересів і переживань, віддає себе в руки
ілюзорної віри в бога. Вона не бореться з труднощами, бо вірить, що вони, як і
все інше, йдуть від бога, отже, потрібні йому, ведуть, зрештою, до раю.
Звичайно, така
ілюзорна втіха непотрібна абсолютній більшості радянських людей, які власними
руками й розумом здобувають своє щастя. Як правило, люди з широким
світоглядом, міцно зв'язані з нашим суспільством особистою участю в суспільно
корисній діяльності, відкидають баптистську «втіху», подачки, не потребуючи
їх.
Є чимало
випадків, коли горе в сім'ї штовхало одних з її членів шукати втіхи у вірі, а в
других — ще більше посилювало негативне ставлення до релігії, утверджувало в атеїзмі.
Так домогосподарка Ч., людина з вузькоіндивідуалістичною, міщанською
психологією прийшла до секти після того, як її чоловік дістав травму. А сам
потерпілий, передовий робітник з широкими інтересами, з гнівом відкинув пропозицію
баптистів вступити до їхньої громади.
Отже, горе,
моральна невдоволеність, зіткнення з випадками черствого ставлення до людини
і т. п. не мають самостійного значення для відтворення релігійності в нашій країні.
Вони можуть стати лише приводом, «стимулятором» звертання до релігії, коли
особа послабила зв'язки з суспільством, коли її буття набуває
індивідуалістичного характеру.
Нещастя,
трагічні випадки будуть і в майбутньому. Але не буде релігійності, бо всі люди
стануть активними творцями свого буття, невіддільного від буття всього суспільства.
А тверді наукові переконання людей допоможуть їм долати особисті негативні
переживання. Цей процес ми спостерігаємо вже зараз, у період комуністичного будівництва,
і він зримо протистоїть релігії, дедалі більше звужуючи сферу її впливу.
С. МАЩЕНКО, кандидат
філософських наук, м. Чернігів.
Джерела:
1. «Братский
вестник», 1973, № 4, с. 58. Далі це видання цитується без виносок (Ред.).
Немає коментарів:
Дописати коментар