Особливістю
розвитку революційного руху на західноукраїнських землях у двадцятих-тридцятих
роках нашого століття була гостра боротьба проти клерикалізму, і, зокрема,
проти ієрархії греко-католицької церкви, яка тримала свою захланну руку на
важливих ділянках економічного й соціально-політичного життя краю: читальнях,
школах, кооперативах, численних організаціях та товариствах, не кажучи вже про
націоналістичні політичні партії. Річ у тім, що, вміло використовуючи своє
привілейоване становище, при постійній підтримці австрійського, а потім
польсько-буржуазного урядів, уніатська церква в Західній Україні стала масовою
релігійно-політичною організацією, яка володіла значними земельними масивами,
багатьма підприємствами й банками, широкою видавничою базою і пропагандистським
апаратом, вірним реакційним концепціям окатоличення всього українського
населення.
Після Великого
Жовтня клерикалізм став особливо войовничим, він перетворився на рупор
імперіалістів у боротьбі з прогресом і демократією. На вимогу Ватікану з
амвонів костьолів і уніатських церков полилися потоки наклепів на СРСР,
революційний і національно-визвольний рух, соціалізм.
У цих умовах
перед Комуністичною партією Західної України постало завдання викривати
політичну діяльність клерикальних організацій, зокрема уніатської церкви, показати
її як засіб соціального й духовного поневолення трудящих.
Незважаючи на
складні умови підпільної роботи, КПЗУ рішуче боролася проти ідейного та
політичного впливу церкви, розгортала атеїстичне виховання трудящих. «Боротьба
за опанування села, — говорилося в постанові II з'їзду КПЗУ, — та вирвання
його з-під міщанських партій конечно вимагає боротьби за остаточне знищення
впливів сільських авторитетів церкви й попівства... — цієї головної соціальної
опори польського імперіалізму та угодовства українського націоналістичного
табору» [1].
Низові партійні
організації у своїй антиклерикальній та атеїстичній пропаганді використовували
різноманітні форми — діяльність масових легальних організацій трудящих,
випуски нелегальних видань — листівок, плакатів, виступи в пресі, художню літературу,
мистецтво. На конкретних прикладах комуністи викривали експлуататорську роль
церкви, служителів культу, шкідливість релігійних вірувань, забобонів,
марновірств.
Цю діяльність не
могли не помітити органи буржуазної влади. Коломийський староста Скварчинський
у своєму доносі станіславському воєводі в травні 1929 р. писав про те, що
партія «Сель-Роб» згідно з вказівками КПЗУ розпочала кампанію за масовий вихід
з церкви: «Сель-Роб» використовує для цих цілей конфлікти окремих осіб з
попами, які виникають досить часто з приводу надмірних плат за релігійні
обряди, одночасно залучаючи цим незадоволений елемент до «Сель-Робу» [2].
Серед масових
прогресивних видань, які КПЗУ використовувала для розгортання атеїстичної
пропаганди на Західній Україні, були газети «Земля і воля», «Сель-Роб»,
«Сяйво», «Сила», «Українська газета», журнал «Вікна»,
Зі сторінок
прогресивних видань лунали заклики трудящих до рішучої боротьби проти «єдиного
національного фронту», капіталістів, поміщиків, куркулів, уніатського
духовенства, до інтернаціонального об'єднання з експлуатованими масами інших
народів. «Єдиному національному фронтові українських панів і попів, — писала
газета «Світло», — працюючі маси протиставляють єдиний класовий фронт —
спільний з робітництвом других націй» [3].
Соціальне
обличчя попівства газета «Сила» викривала в його ставленні до пекучих проблем
тогочасного життя віруючих. Кореспондент із села Космач Богородчанського
повіту на Станіславщині повідомляв, що священик І. Амброзяк «робить інтерес на
несвідомості селян. Страшить нас пеклом, а сам пекла на боїться. Дере з нас
шкіру за треби, як різник з теляти. За похорон Анни Кицмен узяв 100 злотих. Ці
гроші заплатив такий злидар, що за 1,80 злотого працює 8 годин під землею в
отруйливих газах у копальні воску земного в Дзвинячі. Ось така-то любов
ближнього. Один мусить пріти 55 днів, терпіти наруги від посіпак, а другий
забирає весь 55-денний зарібок за 2 години, нічого не зробивши» [4].
Багато
священиків були членами акціонерних товариств, власниками земельних угідь,
банківського капіталу, фабрик. Церкви, костьоли й монастирі у Львівському,
Станіславському й Тернопільському воєводствах у 1935 р. мали 219,9 тисяч
гектарів землі. Віддаючи землю в оренду безземельному й малоземельному
селянству, духівництво одержувало величезні прибутки.
Церковний і
попівський капітал становив основну частину таких промислових і фінансових
підприємств, як кооператив «Народна торгівля», кооперативні банки «Дністер» і
«Сільський господар», «Достава» у Львові, «Різниця» у Самборі, нафтопереробне
підприємство «Унія», та інших. В одному з найбільших і найсильніших банків
української буржуазії «Земельному банку гіпотечному» значні акції мали
митрополит А. Шептицький, єпископи К. Чехович, Г. Хомишин, піп Войнаровський.
Тому цілком
справедливо газета «Сила» відзначала, що «не тільки зі страху, не тільки на
службі капіталізму як платні агенти попи обороняють капіталістичний лад і борються
проти соціалізму. Вони це роблять з своїх-таки інтересів як складова частина
буржуазного табору»... Вони є «свідомі вороги українського національного
визволення працюючих, тому що вони є ворогами класового визволення працюючих»
[5].
Враховуючи
вказівку В. І. Леніна про те, що боротьбу з релігією не можна обмежувати
абстрактно-їдеологічною проповіддю, а її «треба поставити в зв'язок з конкретною
практикою класового руху, спрямованого на усунення соціальних коренів релігії» [6], партійні
осередки КПЗУ підпорядковували атеїстичну пропаганду основному завданню —
боротьбі за соціальне визволення трудящих. В одній з директив, опублікованих у
«Бюлетені ЦК КПЗУ», йшлося про те, щоб використати кожну нагоду, кожну подію,
яка хвилює маси, з метою поширення класової свідомості сільських трударів,
організації їх під прапором боротьби за соціальне й національне визволення
мас.
«Візьмемо хоч би
справи церковні, — наводить на розміркування «Бюлетень», — антицелібатну акцію,
яку проводив недавно націоналістичний табір, боротьбу за календар у
православній церкві на Волині, сектярський рух у Галичині, роль православної
церкви на Волині та греко-католицької у Галичині, здирства духовенства і т. д.
Чи повинна партія зайнятися цими справами? Безумовно, що так» [7].
І тут же дається
рекомендація, як це робити. «Бюлетень» роз'яснює, що Компартію зовсім не
цікавить, чи буде целібат, чи його не буде. Не має жодного відношення партія і
до того, щоб збирати віруючих навколо всіляких кличів до боротьби за українську
унію, але партія повинна використати всі ці целібатні акції боротьби за унію,
усю продажну роль православної ієрархії на Волині, для дискредитації церкви,
для поширення у масах пролетарської ідеології та відриву сільських мас з-під
церковного баламучення. Далі «Бюлетень» звертає увагу низових осередків на
необхідність враховувати складність антирелігійної роботи на селі.
Низові партійні
осередки досягали значних успіхів в атеїстичній та антиклерикальній пропаганді.
Її дійовість, злободенність, наступальність змушені були визнати й самі
керівники уніатської церкви. «Сельробівська, себто більшовицька преса, — писав
прибічник латинщення уніатської церкви станіславський єпископ Г. Хомишин, —
під оглядом віри і релігії зачіпила в народі лібералізм і релігійний
індиферентизм, навіть атеїзм».
У своєму посланні духівництву Львівської архієпархії митрополит Шептицький 25
травня
1927 року відзначав, що атеїстична пропаганда здобуває більше успіхів, ніж можна було сподіватися, «мало хіба найдеться сіл, в котрих не знайшло би ся одвертих пропагаторів невіри й атеїзму». Митрополит
скаржився на те, що противники віри відповідно до постанов II з'їзду КПЗУ
«ведуть агітацію проти всяких авторитетів, а в першому ряді — проти
духовенства, використовують усякі моменти, котрі компрометують церкву і
духовенство, як здирства, конкордат, автокефалію і т. п.» Владика застерігав
свою паству, що «комуністичні агітатори» проникають у кооперативи, читальні,
церковні братства, уміють використовувати невдоволення людей церквою,
священиками. Наприкінці послання А. Шептицький небезпідставно заявив, що в
боротьбі з «атеїстичним комунізмом» найбільшим недоліком був брак «духа посвяти
і людей посвяти».
Справді, у
революційну боротьбу західноукраїнських трудящих за своє соціальне й
національне визволення включилися не тільки атеїсти, а й віруючі. І митрополит
добре розумів, що релігія серед переважної більшості віруючих тримається тільки
на поверхні, силою відживаючих традицій. Це змушує його сказати гірку для нього
правду: «Якби ми цілковито стратили дотацію, яку дає правительство нашій
церкві, боюся, що ми задачі своєї не сповнили б, боюся, що в таких случаях
християнство цілком зникло б в многих і многих селах».
У своїх догадках
митрополит А. Шептицький не помилявся.
Силу впливу
марксистсько-ленінських ідей, утвердження серед трудящих Західної України
матеріалістичного світогляду усвідомлювали, безперечно, і керівники східної
конгрегації у Римі, глава католицької церкви — папа Пій XI (раніше учасник
антирадянської інтервенції Ахіль Ратті), який очолював апостольський престол з
1922 по 1939 рік. Виношуючи плани чергового хрестового походу проти СРСР, папа
Пій скористався порадами своїх попередників, які ще наприкінці минулого
століття рекомендували стримувати революційний запал серед трудящих мас
позацерковною роботою. На початку 1930 року він висунув ідею «католицької
акції», яка полягала в тому, щоб лід керівництвом духовенства виховувати
трудящих у дусі покори експлуататорам і кліру, активно боротися проти
комуністичного революційно-визвольного руху трудящих.
Ієрархії
римо-католицької та уніатської церков у Польщі активно взялися за впровадження
цієї «побожної» акції. Конференція католицьких та уніатських єпископів,
проведена в 1930 році під керівництвом папського представника Мармаджі, обрала
штаб, до складу якого увійшли польські кардинали Гльонд, Каковський, архієєпископ
Сапєга й митрополит Шептицький. Генеральний інститут «Католицької акції»,
заснований у Львові, очолив уніатський священик М. Дзерович.
Уніатські
ієрархи — львівський митрополит А. Шептицький, єпископи станіславський Г.
Хомишин, перемишльський — Й. Коциловський виявили велику активність у
здійсненні планів «Католицької акції» на західноукраїнських землях. На своїй
конференції у січні 1931 року вони затвердили «Конституційний статут
Католицької акції у Галицькій провінції», який вимагав клерикалізувати всі
громадські організації, партії, товариства.
Керівники
уніатської церкви добре розуміли, що силами лише свого духовенства вони не в
стані здійснити антирадянські плани, тому вирішили залучити до цього й
віруючих. Так, на початку 1931 року виникла політична партія уніатської реакції
— «Український католицький союз». Програма УКС полягала в тому, щоб непохитно
захищати інтереси експлуататорських класів, вірно служити ватіканському
престолу, активно допомагати йому в здійсненні експансивної політики на Сході.
«Католицька
акція» у Львівській єпархії не дала бажаних наслідків. Боротьба трудящих проти
соціального й духовного гноблення під керівництвом КПЗУ розгорталася з новою
силою. Враховуючи це, станіславський єпископ Г. Хомишин почав здійснювати
«католицьку акцію» у своїй дієцизії по-іншому.
Для згуртування
реакційних сил він заснував «Українську християнську організацію» (УХО). З
метою кращого пристосування до існуючих умов ця партія в 1932 році
перейменувалася в «Українську народну обнову» (УНО). Програма цієї партії, яка
була визначена ще в 1927 році, полягала в тому, щоби всіма засобами домогтися
«з'єднання Сходу із Заходом». Крім того, з ініціативи Г. Хомишина виникло
уніатсько-націоналістичне міщанське товариство «Скала», яке повинно було
підготувати психологічний та ідейний грунт для проведення у життя ідей
«Католицької акції». Статут «Скали» передбачав проникнення католицької
ідеології в усі галузі суспільного й культурного життя шляхом видання клерикально-націоналістичної
літератури й преси, організацій публічних лекцій, паломництв до «святих місць»,
утворення хат-читалень, бібліотек тощо. Члени «Скали» повинні були проникати
в різноманітні організації, вивчати настрої населення, вести боротьбу проти
соціалістичних ідей, прогресивного людства.
Для роботи серед
молоді були створені «Католицька акція української молоді» (КАУМ) і «Католицька
акція української жіночої молоді» (КАУМЖ). Завдання цих клерикальних молодіжних
організацій у журналі «Католицька акція» визначено таким закликом: «Ставай в
ряди спасенної організації КАУМ, яка має на цілі приготовити впорядковані ряди
христових бойовиків, спосібних не тільки до стримання ворожого наступу на
Христове царство, але й до протинаступу».
Виховання членів
«Католицької акції» у дусі релігійного фанатизму в таборах КАУМ поєднувалося з
прищепленням молоді ненависті до комуністичного й революційного руху,
нетерпимого ставлення до інших народів.
Таке ідейне
спрямування КАУМ пояснювалося тим, що керівну роль у ній відігравали ватажки
українських буржуазних націоналістів, зокрема Андрій Мельник. Прикриваючись
демагогічними гаслами про захист релігії, християнської моралі, національних
традицій, КАУМ готувала провокаторів, терористів та катів українського народу.
Табори, де під керівництвом вишколених у Німеччині й Австрії інструкторів
муштрувалися майбутні злочинці, часто відвідував Шептицький, надавав їм матеріальну
допомогу, заохочував морально.
Уся діяльність
клерикальних організацій «Католицької акції» таким чином була спрямована на
збереження і зміцнення влади експлуататорів на західноукраїнських землях. Діячі
цих організацій пропагували непорушність приватної власності, вічність
соціальної нерівності, засуджували демократію. Ця пропаганда проводилася на
основі соціальної демагогії Ватікану, зокрема виданих Хомишиним українською
мовою енциклік пап Льва XIII «Рерум новарум» і Пія XI «Квадрагессімо анно».
КПЗУ викривала
підступність уніатських владик щодо створення ними нібито «неполітичних» партій.
Газета «Сель-Роб» у
статті, яка була конфіскована шляхетською цензурою, вказувала на те, що
«Український католицький союз» не має нічого спільного з інтересами західноукраїнських
трудящих. Автор статті викрив політичну роль УКС-у як угодовської партії
капіталістів, дідичів, попів, що під прапором боротьби з визвольним рухом трудящих
і «підготовки війни під кличем оборони релігії у Радянському Союзі» [8] взявся
виконувати для польських фашистів завдання консолідації українського фашистського
табору.
Контрреволюційне
спрямування УКС-у викрила й газета «Сила». У статті «Попівсько-фашистське
об'єднання» вона відзначала, що з «переходом на позиції явної угоди з польським
фашизмом українська буржуазія старається створити й відповідну організацію, яка
при наявній ситуації змогла б об'єднати всі верстви українського буржуазного
табору до співпраці з польським союзником. Справу цього нового об'єднання взяв
на себе «Український католицький союз», який став «збіговищем найзавзятіших
ворогів Радянської України, що збираються війною знищити її, щоб на її руїнах
побудувати панську, фашистську Україну» [9]. Справді, крім священиків, в УКС-і,
цьому зборищі клерикально-буржуазних елементів, засіли представники УНДО, ОУН,
монархісти-гетьманці.
Щоб легше
заманити до католицизму православних, УКС організував уніатських священників
вивчати православні обряди та пристосовуватися до них. Саме на це орієнтував
пастирський лист митрополита А. Шептицького. Для «рятування східних братів від
більшовиків» та навернення їх до унії готувалися спеціальні відділи місіонерів.
Головним начальником цієї чорної армії папа римський призначив єпископа Миколу
Чарнецького. Він роз'їжджав по Волині, Поліссі, Західній Білорусії, закликав
віруючих готуватися до хрестового походу на Схід.
Ці заклики
уніатських ієрархів одержували належну відсіч з боку КПЗУ, прогресивної преси.
Коли єпископ Іван Бучко через клерикальну газету «Мета» заявив, що УКС є
частиною єдинозагальної протирадянської організації, яка називається
католицькою акцією, то цього фашиста в єпископській рясі влучно затаврувала
газета «Сила» в номері від 10 травня 1931 року.
КПЗУ засудила
також угодовську політику уніатських ієрархів, їх співпрацю з загарбниками
українських земель. 22 лютого 1931 року єпископ Г. Хомишин звернувся до
віруючих з пастирським листом, у якому виправдовував соціальне й національне
гноблення західноукраїнських трудящих, а панування над ними польської шляхти
й буржуазії вважав природним явищем, «передбаченим божою волею». «Не рада
амбасадорів, — говорив він, — але провидіння боже поставило нас як частину
українського народу, під владу польської держави і сему зарядженню мусимо
підчинятися», бо «всяке зарядження — то доступ божий — наймудріший, найсвятіший
і для нас найхосенніший».
Більше того,
Хомишин виступив запеклим ворогом возз'єднання західноукраїнських земель з
Україною Радянською «Особливо підкреслюємо, — писав він, — що навіть при
найтяжчих обставинах життя нашого народу в цій державі ми ніколи не бажали і
тепер не бажаємо відторгнення українських земель від Польщі з метою приєднання
їх до більшовицької держави».
Провокаційний
виступ Г. Хомишина схвально зустріли польські шовіністи - організатори
«пацифікаційного» терору на Західній Україні, але він був рішуче збуджений
трудящими масами. Станіславський окружком КПЗУ у відповідь на цей лист
розповсюдив звернення до робітників, селян і трудової інтелігенції, у якому
викрив справжні наміри єпископа. «Програма Хомишина,— говориться у зверненні,—
це програма явної та беззастережної угоди й союзу з окупацією... Програма
Хомишина — це програма української фашистської буржуазії, натомість не є вона і
ніколи не буде програмою працюючих мас Західної України» [10].
Антиклерикальний
атеїстичний рух на західноукраїнських землях у двадцятих-тридцятих роках у
порівнянні з цим рухом початку XX століття набув якісно нових рис. Спираючись
на досвід пропаганди атеїзму в СРСР, західноукраїнський антиклерикальний і
атеїстичний рух набув характеру цілеспрямованої боротьби проти реакційних
антинародних дій кліру, проти ідеалістичної ідеології церкви. Під керівництвом
КПЗУ атеїстична пропаганда на західноукраїнських землях не обмежувалася запереченням
бога, вона давала відповіді трудящим на їх соціальні проблеми. КПЗУ спрямовувала
цей рух із стихійних позицій на наукову марксистсько-ленінську основу,
підпорядковувала його основному завданню революційної боротьби — визволенню
трудящих від соціального й національного гноблення.
Іван ПЕТРІВ, м.
Львів.
Джерела:
1. Постанова ІІ
з'їзду КПЗУ, Львів, 1925, стор. 94.
2. І-ФОДА, ф 1,
оп. 1, од. зб. 2313, стор. 8.
3. Газ.
«Світло», 10 березня 1925 р.
4. Газ. «Сила»,
21 березня 1930 р.
5. Газ. «Сила», 24
серпня 1930 р.
6. В. І. Ленін.
Повне зібрання творів т. 17, стор. 392.
7. Бюлетень ЦК
КПЗУ, 1925, № 6.
8. Газ.
«Сель-Роб», 15 лютого 1931 р.
9. Газ. «Сила»,
10 травня 1931 р.
10. І-ФОДА, ф. 68,
оп. 2, спр. 145, арк. 127.
Немає коментарів:
Дописати коментар