ЕВОЛЮЦІЯ Й
КОРЕНІ
Питання про
походження релігії дуже важливе для її розуміння. Щоб критикувати цей хибний
світогляд, треба розуміти, звідки ж узялись перекручені уявлення про світ.
З точки зору
захисників віри в бога, питання про походження релігії вирішується дуже
просто: вона притаманна людству від початку його існування. Всі віровчення в
особі ортодоксальних представників богослов'я вважають, що бог уже при
створенні людини дав їй релігію, яка властива, мовляв, людству. З цього
робиться висновок: релігія вічна, вона завжди була і завжди буде.
Про спростовання
твердження буцімто людину створив бог, мова йтиме в наступних бесідах. Тому поки
що відкладімо розгляд цього питання й зосередьмо увагу на тезі про вічність
релігії.
Буржуазні вчені,
які досліджують релігію з ідеалістичних позицій, соромляться визнати міф про
створення людей богом і змушені погодитися, що людина виникла шляхом
еволюційного розвитку з тваринного світу. Але вони вважають, що релігійні
уявлення виникли в момент формування людини й існують стільки, скільки існує
вона, тобто для людини — вічні. Тут думка ортодоксальних богословів та
буржуазних учених збігається.
Дослідження
первісних релігійних уявлень показують, що існувала віра в багатьох богів
(політеїзм, багатобожжя), а сучасні релігії в принципі монотеїстичні, тобто
виходять з існування одного головного, центрального божества. Постає сумнів:
як же це бог, даруючи людям релігію, дав їм хибні (з точки зору сучасних
віровчень) уявлення про себе? Пояснюючи цю суперечність, буржуазні вчені
наштовхуються на величезні труднощі. Вони висунули так звану теорію
прамонотеїзму (тобто найдревнішого монотеїзму). Всевишній, мовляв, дав
правильні уявлення, спочатку всі вірили в єдиного бога, а потім схибили і
створили собі неправдивих богів; лише християнство повернуло людям правильне
розуміння бога.
Рівень сучасної
історичної науки дуже високий. Застосовуючи методи радіологічного аналізу, ми
з великою точністю встановлюємо вік окремих археологічних знахідок (кісток,
предметів тощо). Дуже багато дає вивчення життя племен, розвиток яких з певних
причин зупинився.
Цінними для
вивчення життя первісних людей є також матеріали інших галузей історичної
науки. Порівняно легко можна дослідити, наприклад, що люди їли, вдягали, якою
зброєю полювали сотні тисяч років тому, але набагато трудніше встановити, що
думали вони про світ, про себе. Це важко, але все ж таки можна.
Що ж говорить з
цього приводу сучасна наука?
Найвіддаленіший
наш предок — пітекантроп (мавполюдина). Зовні він був більше схожий на мавпу,
ніж на людину: мав довгі руки, згорблений хребет, зігнуті в колінах ноги, й
тому передні кінцівки майже торкалися землі. Лоб у нього був спадистий, нижня
щелепа масивна, ніс невеликий і широкий.
Але вже
з'явилися разючі відмінності од мавпи. Об'єм мозку пітекантропа був значно
більший, ніж у його безпосереднього тваринного предка, й становив 800 — 900 кубічних
сантиметрів (у сучасної людини — 1400, горили — 500, шимпанзе — 400).
Пітекантроп уже впевнено ходив на задніх кінцівках і мав вивільнені руки,
завдяки чому орудував найпростішими знаряддями праці, що їх — і це
найголовніше — виготовляв сам. Цього не робила й не робить жодна тварина.
Будова гортані й рота свідчить про те, що пітекантроп користувався вже членоподільною
мовою. Правда, вона була елементарна, але навіть такої нема у тварин.
Пітекантроп ще не мав постійного житла, не вмів поставити собі на службу
вогонь. Проте він уже почав шлях еволюції до сучасної людини.
Появу
пітекантропа вчені датують часом у 900 — 800 тисяч років тому. І от
найретельніше дослідження його життя показало, що в нього не було ніяких ознак
релігії, ніяких релігійних уявлень.
Наука знає ще
один тип викопної людини. Це синантроп. Він з'явився трохи пізніше від
пітекантропа й дуже схожий на нього. Вчені довели, що й у синантропа не було
релігійних уявлень.
Пітекантроп і
синатроп жили в період раннього палеоліту (старого або древнього, кам'яного
віку). На зміну йому прийшов середній палеоліт (100 — 40 тисяч років тому). В
цей час жив інший представник наших далеких предків — неандерталець. Назва ця
походить від місця долини Неандерталь у Німеччині, де 1856 року вперше знайдено
залишки такої людини. Згодом аналогічні залишки (більш як сто) знайшли в інших
місцевостях. Вважають, що неандертальці жили на території сучасних Бельгії,
Англії, Франції, Німеччини, Югославії, Радянського Союзу, в багатьох місцях Африки
та на острові Ява.
Значна частина
Європи в той час перебувала в стані обледеніння. Льодовики, що насунулися з півночі,
створили суворий клімат, змінили тваринний світ і рослинність, зазнали тяжких
випробувань і наші предки. Неандертальці все витримали. Вони навчилися жити в
печерах, користувалися вогнем, винайшли одяг із звіриних шкур; великий крок
зробили й у виготовленні знарядь праці з каменю та кісток, значно вдосконалили
свої виробничі навики, влаштовували колективні облави навіть на таких великих звірів,
як мамонти; мали поділ праці між чоловіком і жінкою.
Про релігійність
неандертальців ось уже кілька десятків років серед учених точаться суперечки.
Перш ніж викласти суть цих суперечок, зауважимо: жодна із сторін не заперечує
того, що попередники неандертальця не знали релігії, отже, всі вони
погоджуються з тим, що колись релігії не було, а потім вона виникла. Та коли
саме? Про це й сперечаються вчені.
У неандертальця
вперше в історії людства з'явилися поховання. Ті залишки пітекантропів, які
дали підставу описати їх, мабуть, були наслідком стихійних поховань під час
обвалу, землетрусу, повені тощо. Пітекантропи похорону не знали. А ось у
неандертальців з'явились поховання, і, що дуже цікаво, найдавніші з них —
дитячі. Вчені висловлюють думку, що це результат зростання авторитету
жінки-матері: вона зберігала право на дитину й після її смерті та ховала її.
Неандертальські
поховання цікаві тим, що свідчили про своєрідне ставлення до померлого. Адже людину
було не просто поховано, а в якомусь певному порядку. В одному з поховань (Ле Мустьє)
юнак лежав на боці, права рука була під головою, ліва простягнута вперед,
поруч —- знаряддя праці, кістки звірів. Аналогічне поховання в печері
Кіїк-Коба (Крим). В печері Тешик-Таш (Узбекистан) виявлено таку деталь:
навколо голови похованої дитини парами увіткнуто в землю роги гірських
козлів. Було висловлено припущення, що ці поховання мають релігійний характер:
ті, хто залишився в живих, намагались або знешкодити мерця (труп було зв'язано),
або задобрити його, а може, й виявили піклування про його майбутнє (давали знаряддя
праці, їжу). Інакше кажучи, неандертальці мали якісь уявлення про надприродне.
Водночас на багатьох їхніх стоянках ніяких поховань нема, як нема й ніяких
ознак релігії.
Існує також інша
думка: неандертальці виявили зрослі санітарно-гігієнічні уявлення, підвищився
їх виробничо-матеріальний рівень, вони перестали бути людоїдами, а мерців
почали ховати. Значить, і про релігійність неандертальців говорити ще нема
підстав.
А от у
кроманьйонця — людини, котра жила уже в період пізнього палеоліту, десь 60 — 13
тисяч років тому, цілком виразно виступають риси релігійності.
Кроманьйонці
дуже схожі на сучасну людину. Вони виробляли досить досконалі знаряддя праці,
будували землянки, де мешкали, добували вогонь, стали приручати тварин.
Кроманьйонці робили впевнені спроби виражати свої думки за допомогою
мистецтва, про що свідчать наскельні малюнки, статуетки з бивнів мамонта чи з
каміння.
На стоянках
кроманьйонців знайдено прямі й незаперечні свідчення релігійності. Серед них
найбільш переконливі — статуетки жінки-матері. У кроманьйонців існував матріархат.
Общиною керувала найстарша жінка, обожнювалась засновниця общини, прамати.
Про намагання вплинути на полювання свідчать магічні наскельні малюнки. Є й
інші свідчення релігійних уявлень кроманьйонців.
Підбиваючи
підсумки, можна сказати, що перші релігійні уявлення людини виникли десь 50 —
30 тисяч років тому. Якщо зважити, що історія людства нараховує близько одного
мільйона років, то стане зрозуміло, який короткий час припадає на період
існування релігії. Значна частина історії людства пройшла без релігії.
Незважаючи на відносність визначення меж безрелігійного і релігійного періодів,
можна впевнено заявити про цілковиту безпідставність будь-яких версій богословів
і служителів культу щодо вічності релігії.
Отже, тривалий
час релігії не було, потім вона з'явилась. У чому ж полягають причини її
виникнення, чи не було випадковою помилкою звернення людства до релігії?
У відповіді на
це питання перше слово належить марксизму-ленінізму. Матеріалістично пояснюючи
джерело віри в бога, марксизм-ленінізм шукає його в матеріальному виробництві
того часу.
Дехто з
буржуазних філософів, перефразовуючи біблійну казку про рай, у якому нібито
жили перші люди, твердить про «золотий вік», коли люди жили, мовляв,
безпосередньо серед природи і мали від неї все в достатку.
Але такого
ніколи не було. Первісні люди добували собі засоби для життя тяжкою працею.
Головним джерелом продуктів споживання було полювання і збирання, основною
зброєю — дрючок і спис. Життя цих людей завжди залежало від безлічі
випадковостей. Вони практично були безсилі перед природою, перед її
стихійними силами й за своєю продуктивністю не дуже відрізнялись від тварин.
Але первісні люди вже здійснювали виробництво в колективі і майстерно, як на
той час, виробляли знаряддя праці.
Практична
діяльність неминуче ставила ряд питань щодо навколишнього світу. Безумовно, це
ще не були філософські проблеми, адже людина тільки-но почала оволодівати
абстрактним мисленням, вона просто хотіла й мусила усвідомити, що її оточує.
Цьому обмірковуванню перш за все були піддані сили природи і власні сили.
Первісна людина
вбачала в природі, по-перше, зрозумілі для неї речі та явища, якими вона
користувалась, а інколи й керувала; по-друге, ті речі та явища, котрі діяли
проти неї, всупереч її волі, від котрих вона цілком і повністю залежала, від
яких залежало навіть її життя. Перші відображались у її свідомості такими,
якими вони були насправді, тобто реалістично, а другі, як зовнішні сили, що її
гнітили (згадайте гносеологічну природу релігії), набували фантастичного
вигляду. Так виникали елементарні релігійні уявлення.
Неважко бачити,
що їх поява стала можливою внаслідок збагачення виробничої практики, коли
розширилося коло предметів, від яких ця практика залежала, коли розширилося
коло мислення первісної людини. А розвиток виробництва відбувається в
суспільстві, він є соціально-економічним процесом, тому ці причини виникнення
релігії ми звемо соціальними коренями її.
Почавши з
роздумів про сили природи, люди незабаром перейшли й до роздумів про суспільні
сили, владу яких вони стали відчувати з розвитком суспільних відносин.
Первісна людина не могла зрозуміти таких відносин, що регулювали життя орди, а
пізніше — роду. Тим часом вони ставали дедалі складнішими, владнішими,
накладали на людину все нові й нові обов'язки та обмеження. Єдиним регулятором
суспільних відносин була мораль. Моральні норми складалися під безпосереднім
впливом первісних виробничих відносин, існували в силу звички і традиції,
природа їх була тоді зовсім незрозуміла, і вони, як чужа для людей зовнішня
сила, теж піддавались фантастичному перекрученню. Так виникали етичні корені
первісної релігії, котрі зливалися й перепліталися із соціальними.
Тяжкі умови
життя первісних людей створювали у них постійну психологічну напруженість, їх
майже ніколи не залишало почуття страху. Все навколо було проти первісної
людини, все могло відібрати в неї мізерні засоби до життя, все несло можливість
загибелі. Отож і загострювалися сприйняття дійсності, уява, активно діяла
фантазія, набираючи сили реальності, а елементи розумного відображення дійсності
відсувались на задній план. Так з'явилися певні психологічні умови для
виникнення релігії. Недарма один римський філософ сказав: «Страх створив
богів». Це і є психологічні корені релігії в первісному суспільстві.
Нарешті слід
сказати про гносеологічні корені первісної релігії, які відкриють нам секрет,
чому кроманьйонець мав релігійні уявлення, в той час як пітекантроп, що жив у
тяжчих і гірших умовах, їх не знав.
На більш древніх
етапах свого існування первісна людина мала дуже обмежену свідомість. Це була
племінна, стадна свідомість. Думки були зв'язані лише з предметами, котрі
безпосередньо створювали умови життя. Людина просто не могла усвідомити свого
безсилля перед природою і не шукала йому пояснення.
Згодом виробнича
практика розширилася, вдосконалювався мозок, розвивалася мова, з'явились абстрактні
поняття. Дуже багато дало людині абстрактне мислення. Та водночас воно містило
в собі й чималу небезпеку, бо відкривало шлях виникненню перекручених уявлень
про світ, породжувало гносеологічні корені релігії. А за тих умов життя
первісного суспільства до утворення релігійних уявлень вели і соціальні, і
етичні, і психологічні причини.
Таким чином,
релігія не є чимось випадковим. Вона закономірне явище в розвитку людської
свідомості. Закономірне, але не вічне. Релігія — категорія історична, вона мала
початок, розвивалась і матиме такий же закономірний кінець. Далі розвиток
людської свідомості відбуватиметься вже без релігії.
Але повернімося
до первісної релігії.
Ми вже
з'ясували, коли й чому вона виникла. Тепер познайомимося з тим, якою вона була.
Аби мати певні
уявлення про первісну релігію, найкраще звернутися до етнографії, яка описує
звички, побут, культуру народів, котрі, щоправда, перебувають на рівні значно
вищому, ніж колишні первісні люди, але все ж таки в чомусь до них подібному.
Велика кількість етнографічного матеріалу дала підстави для досить
різноманітних міркувань з цього приводу. Коротко викладемо їх.
Певна річ,
найелементарніші релігійні уявлення виникли в зв'язку з уособленням природи.
Спостерігаючи
природу, первісна людина вважала, що навколо неї діють могутні сили, котрі вона
сприймала як живі й наділяла такими властивостями, які мала сама, насамперед
здатністю діяти свідомо. Таке уособлення природи відігравало й певну
позитивну роль: порівнюючи його з собою, людина прагнула збагнути навколишній
світ. Та одночасно це вело до виникнення фантастичних уявлень про світ, бо в
уособленні чітко виступає уявлення про надприродне, про те, що в природі
можлива якась її особлива суть, відмінна від неї самої.
Первісні релігії
виникали дуже повільно. Їх форми залежали від економічних особливостей, від ступеня
поширення взаємозв'язків та безлічі інших відмінностей. Тому слід відмовитись
від намагань встановити послідовність виникнення всіх форм первісної релігії. Але
можна вказати на найбільш стародавні й порівняно молоді форми. До найдавніших
слід віднести тотемізм і культ предків. Завершується історія первісної релігії
культом вождів, шаманізмом, культом племінних богів.
Первісна релігія
нагромадила великий запас певних уявлень, які через безліч поколінь дістались
у спадщину сучасній релігії. Якщо в сиву давнину вклонялись якомусь дереву,
вважаючи його священним, то в сучасному християнстві вклоняються з тих же
мотивів кипарисові. Маючи деяких звірів за богів, володарів лісу чи степу,
первісні люди вбивали і з'їдали їх з особливими церемоніями, аби набратись
від них їх якостей: сили, прудкості, хитрості, влади над лісом. І тепер християни,
приймаючи причастя, їдять «тіло» і п'ють «кров» свого бога — крихти з проскури
й вино, щоб набратися святості. Колись для богів спалювали якусь жертву —
тепер християни перед своїми богами спалюють свічки. Отже, як бачимо, релігійні
уявлення мають певну традиційність. Виникнувши за давніх часів, вони частково
збереглись і в сучасних віровченнях.
В. К. ТАНЧЕР, професор,
доктор філософських наук
Немає коментарів:
Дописати коментар