Михайло Іванович
Павлик (1853 — 1915), соратник і однодумець великого Каменяра, був видатним
діячем української революційно-демократнчної культури і літератури кінця XIX —
початку XX століть. Його письменницьку і громадсько-політичну діяльність високо
цінував Іван Франко, який називав Павлика «сіячем зерен плодючих», завзятим
борцем проти неправди та кривди людської...
Народився Павлик
у сім'ї бідного селянина в селі Монастирському на Станіславщині. З раннього дитинства
спостерігав він жахливі картини нужденного, безправного життя трудящих і
пройнявся їх інтересами. В той час селянство Галичини героїчно боролося проти
колоніальної політики австрійської монархії, за своє соціальне і національне визволення,
за возз'єднання з українським народом, що жив у межах російської держави.
Будучи студентом
Львівського університету. Павлик разом з Іваном Франком брав активну участь у
робітничому русі, за що кілька разів арештовувався і сидів у в'язниці. Деякий
час він перебував на становищі політичного емігранта в Швейцарії, де близько
зійшовся з російськими соціал-демократами. В. Бонч-Бруєвич свідчить, що,
повернувшись до Галичини, Павлик підтримував тісні зв'язки з Г. Плехановим і
В. Засулич, одержував від них ленінську «Искру», а також окремі праці В. І.
Леніна.
На формування
світогляду Павлика великий вплив мали творчість Т. Шевченка і праці російських
революційних демократів В. Бєлінського, М. Чернишевського і М. Добролюбова.
Особливо з глибокою пошаною говорив він про Чернишевського. «Чудо, не
Чернишевськнй, — писав письменник у листі до М. Драгоманова. — Читав тепер
його «Что делать?» Ну, чудо... Аж жити хочеться після Чернишевського». Разом
з Франком Павлик зламав опір консервативної частини редакції журналу «Друг» і
вмістив на його сторінках уривки з цього твору в перекладі І. Франка.
Як
інтернаціоналіст Павлик багато зробив для об'єднання трудящих різних
національностей Галичини в їх боротьбі проти соціального і національного
гніту. В художній творчості, листах, і особливо в публіцистиці, він виступає
ворогом усякого гніту, викривачем капіталістичної і поміщицької експлуатації.
Письменник розвінчує антинародний характер буржуазних партій Галичини, таврує
їх зраду інтересів трудящих. Винятково великі заслуги Павлика в справі боротьби
проти українського буржуазного націоналізму (В. і О. Барвінських, П. Куліша,
Ом. Огоновського, С. Смаль-Стоцького, Ю. Романчука, М. Грушевського та інших),
за єдність і братерство слов'янських народів, насамперед російського й
українського. «Націоналізм, — писав він, — котрий би старався відгородити нас
від такої спілки з освіченими народами, ми вважаємо напрямком шкідливим».
Буржуазно-націоналістична
критика зображувала Павлика як сліпого послідовника Драгоманова. Насправді це
зовсім не так. Драгоманов, який критикував національну обмеженість галицьких
народовців і москвофілів, їх заскорузлість і консерватизм, закликав передову
молодь учитись на кращих зразках російської і західноєвропейської літератур,
цікавитись життям народу, вивчати його творчість, мав певний вплив на Павлика.
Але соратник Франка по роботі в демократичних журналах і радикальній партії
був далеким від сліпого наслідування Драгоманову, часто критично ставився до
нього, неодноразово вказував на обмеженість його політичної програми і
поміркованість у питанні про ставлення до релігії.
В
неопублікованому нарисі «Руські партійні еволюції в Галичині» Павлик зауважує:
«Драгоманов не має при тім зовсім для Галичини планів революційних, а ні навіть
радикальних, — плани його були досить поміркованими...» Істотні розходження
були у нього з Драгомановим і в питанні про ставлення до релігії і церкви. На поради
М. Драгоманова бути обережнішим щодо попівства і не зв'язувати політику з
релігією і вірою взагалі Павлик цілком слушно висловив побоювання, що «така
постановка справи, таке ховання своїх переконань щодо релігії тільки пошкодить
нам..., бо мусимо ж ми рішуче виступати проти визискування віри попівством для
всякого панування над народом, та й саму віру мусимо критикувати».
Атеїстичні
погляди М. Павлика грунтувались в основному на матеріалістичному світогляді і
революційному демократизмі. Про свої симпатії до філософського матеріалізму
Павлик одверто висловився в листах до О. Кобилянської, якій він надсилав свої
книги з історії філософії, прагнучи допомогти їй пов'язати свою творчість з
матеріалістичним світорозумінням. «Матеріалістичний світогляд, - писав він до
письменниці, — єдиний найправдивіший; він холодний, але здоровий, мов холодний
гірський вітер серед спекоти в долині, що вимітає всяку нечисть 3-межи людей.
Дух його могучий. проймаючий наскрізь, і він уже повитав і в штуці — в новіших
реальних творах».
Павлик не тільки
бачив тісний зв'язок реалістичного мистецтва з матеріалізмом, а й вів поруч з І.
Франком, Л. Українкою і П. Грабовським запеклу боротьбу проти занепадницьких
течій в літературі, зокрема проти ідеалістичної філософії Ніцше, яка в 90 роках
XIX століття була філософською основою декадентства. Ніцшеанська проповідь
насильства, антидемократизму та аморалізму згубно впливала на інтелігенцію,
отруюючи її свідомість. Тому Павлик виступив проти цієї реакційної філософії.
У журналі «Народ» він писав, що Ніцше як письменник слабкий, як мислитель
доволі претензійний, а як філософ — шкідливий для народу.
Але Павлика
цікавив насамперед не філософський, а соціальний аспект шкідливості релігії.
Він рішуче відкидав реакційні вигадки про релігійність народу. Будучи
практиком визвольної боротьби, письменник на чільне місце ставив пекучі
соціальні питання, і саме в цьому полягає важливе значення його антирелігійної
діяльності.
В останній
чверті XIX століття в Галичині особливо гостро відчувалась потреба в
атеїстичній літературі. Це добре розуміли діячі революційно-демократичного
напрямку. Іван Франко, вирішивши вдарити по релігії, як він говорив, «белетристичною
ракетою», виступає з рядом атеїстичних творів («Вічний революціонер»,
«Рутенці», «Місія», «Чума», «Смерть Каїна» та ін.). Остап Терлецький гостро
критикує церкву та її установи в ряді своїх публіцистичних статей. Михайло
Павлик теж бере участь у цій боротьбі з релігійним дурманом. Він перекладає на
українську мову книги з історії релігії і християнства — «Історію боротьби між
релігією і наукою» Дрепера, «Історію релігії» Тільє.
Гнівні виступи
проти церкви і попівщини у Павлика тісно переплітались з його критикою буржуазно-поміщицького
державного ладу Австро-Угорської імперії, який, подібно до російського
самодержавства, використовував церкву як знаряддя придушення
революційно-демократичного і соціалістичного руху. Відсталість економічного і культурного
життя Галичини, майже повна неписьменність народу, що були наслідком
антинародної політики експлуататорських класів, сприяли засиллю релігії. В цих
умовах Павлику і його однодумцям доводилось вести таку ж складну і важку
боротьбу з клерикальною ідеологією, як і революційним демократам у Росії.
Про надзвичайну
гостроту цієї боротьби свідчить такий вислів письменника в одному з його
листів до Драгоманова (1876 р.). «Перш всього кинуться на мене з усієї сили
попи — то мені треба буде аж критикою й фактами показати їм, що вони робили».
Головну увагу в
своїй антирелігійній пропаганді, початок якої припадає на 1876 рік, Павлик приділяє
викриттю реакційної ролі церкви, що перешкоджала поширенню наукових знань
серед простого народу. Духовенство, говорив письменник, є лютим ворогом науки
і народної освіти, тому що освіта відбирає у служителів культу їх «божий
хліб». Письменник вказує на величезну шкоду, що її завдали науці і прогресу католицька
і православна церкви, говорить про страхіття середньовічної інквізиції,
жертвами якої стали Джордано Бруно, Сервет та багато інших видатних мислителів
і вчених, критикує помилкове твердження Дрепера про те, що східна,
православна церква проявила нібито терпимість до науки і прогресу. I східна, і
західна церкви, зауважує письменник, були ворогами науки, але внаслідок
неоднакового соціально-політичного розвитку Росії і Західної Європи ця боротьба
мала деякі особливості.
Церкву та
експлуататорську державу Павлик вважав однаково антидемократичними,
антинародними організаціями. В недавно знайденій статті «Про політичний рух українців»,
присвяченій висвітленню селянського визвольного руху в Галичині у 70-х рр. XIX
століття, він пікреслює вороже ставлення народу до духовенства. «Русинське
(українське — О. Л.) духовенство, — писав Павлик, — є спільником всіх вищих
станів в експлуатації народу, а та обставина, що воно живе головним чином з подання
і натуральних повинностей народу за треби, в корені підтиняє приязні відносини останнього
до священства і церкви взагалі».
Церква була
однією з найбільш надійних опор існуючого порядку в Галичині, і Павлик не
випадково зосереджує вогонь своєї критики проти неї. Він добре розумів, що без подолання
згубного впливу церкви на трудящі маси годі й думати про широке розгортання
політичної боротьби на селі. В цьому ж напрямі спрямовував Павлик і діяльність
створеної ним і Франком селянської радикальної партії. «Щождо хиб в нашім русі
серед мужицтва, — писав він у 1893 році, — то вони виходять між іншим із
того, що тут треба бити в ті точки, які найбільше болять мужиків — тобто
ламати вплив попів і показувати головні політичні дороги».
Павлик добре
бачив, що віра і релігія використовуються експлуататорським класом для обману
простого народу, затемнення його свідомості. «Вищі, неробітні стани, — писав
він, — покликаються на бога та годують темний народ вірою, кажуть йому
сподіватися заплати за свою нужду та кривду — на тім світі у якомусь небі. А
самі тим часом на цім світі загортають під себе всю землю, все людське добро,
всю людську працю і самих робітних людей». Письменник роз'яснює, що кожна віра
завжди йшла проти народу і приводила його тільки до дурного, до ненависті,
неволі та неправди на світі. Як атеїст він неодноразово вказує на засилля
духовенства у громадському житті, говорить, що воно дуже гальмує науковий і
культурний розвиток Галичини і нічого, крім шкоди, не принесло народові. «Діло
в тім, — писав Павлик, — що на лихо наше одиноку її «інтелігенцію» чинили попи,
котрі, дійшовши до керма руського руху в Галичині, натурально надали йому
виразний клерикальний характер, пагубні наслідки котрого тягнуться кривавою
ниткою аж до наших днів. Зловіщий клерикальний дух розпростер свої чорні крила
навіть на дальні кадри світської інтелігенції».
Чимало місця в
публіцистичній спадщині Павлика займає критика центра релігійного мракобісся і
політичної реакції — Ватікану. На сторінках газети «Хлібороб» і журналу «Народ»
письменник поруч з І. Франком, вміло обходячи рогатки австрійської цензури, не
раз виступав з гострими статтями, які викривали антинародну діяльність
римських пап.
Тема викриття антинародної
ролі церкви звучить і в його художній творчості. В оповіданні «Робенщукова
Тетяна» Павлик змальовує трагічну долю дівчини в капіталістичному суспільстві,
виданої за нелюба. Героїня твору кінець кінцем приходить до висновку, що
бог, на котрого всі покликаються, німий до людського горя, а сама згадка про
попа збуджує в неї ненависть і огиду. За це оповідання письменника було засуджено
на кілька місяців тюрми. Власті звинувачували його у висміюванні релігії і
законного шлюбу. Проте і на суді Павлик сміливо заявив своїм обвинувачам: «Не
автор і не його повість заохочують до ненормальних чинів, а поганий стрій
людського життя... проти цього найбільше виступають соціалісти, а між ними і
автор «Робенщукової Тетяни».
В антиклерикальній
повісті «Пропащий чоловік» Павлик, уміло користуючись засобами сатири, створює
цілу галерею негативних типів духовенства, показує їх скупість, зажерливість,
аморалізм. Ось два попи-конкуренти збирають по селу «на боже», віднімаючи у селян
останню копійчину. Далі ці кровопивці, зійшовшись серед села, на очах у людей
побили один одного хрестами. Письменник показує, що задушлива, гнітюча атмосфера
церковного виховання, паразитичне життя попів духовно спустошували частину
молоді, робили її нездатною до суспільно-корисної праці, до боротьби за своє
визволення. В цьому плані письменник подав образ молодого Кольцо — зневіреної
і морально спустошеної людини. Викриття реакційної суті церкви він продовжує
і в повісті «Вихора», перші чотири розділи якої були надруковані Драгомановим
у журналі «Громада» за 1880 рік.
Багато уваги
Павлик приділяє розвінчуванню реакційної ролі релігії і церковної моралі в
надзвичайно популярних серед галицького селянства виданнях «Народ» і
«Хлібороб», які були дуже високо оцінені російськими соціал-демократами — Г.
Плехановим і В. Засулич. В одному з листів до Павлика Засулич писала:
«Прекрасна
газета ваш «Хлібороб». Плеханов, який старанно читав її, каже, що йому ніколи
не траплялось бачити такого чудового видання для селян».
Звичайно, в
атеїзмі Павлика були і свої слабкі сторони. Так, відсутність боротьби між
православною церквою і державою в Росії він вважав гальмом на шляху розвитку
науки, а прогрес науки на Заході пов'язував з реформацією, з боротьбою протестантської
церкви проти королівської влади. Але це не вірно. Відомо, що бурхливий
розвиток науки в XVII та XVIII століттях на Заході був викликаний головним
чином розвитком виробництва та його потребами. Протестантська ж церква, як і
католицька, жорстоко переслідувала вчених. Кальвін власноручно підписав
рішення про спалення Сервета. В основі ворожнечі між державою і церквою лежали
не ідейні, а економічні інтереси. Таке ворогування між церквою і світською
владою мало місце і в Росії, особливо в XVII столітті.
Одночасно з цим
Павлик цілком правильно і дуже слушно підкреслював, що і церква, і
буржуазно-феодальна держава в Росії заважають розвиткові науки і прогресу. «В
Росії, — писав він, — світський уряд і православна церква се тепер одна
спілка, тим грізніша для поступу націй в Росії, що перевагу в тій спілці має світський
деспотичний уряд, котрий, таким чином, є не тільки катом, але і головою православних
гонителів людського поступу». Посилаючись, головним чином, на розум, науку і
освіту як на основні знаряддя боротьби проти релігії і церкви, Павлик не зміг
вказати вірних шляхів подолання релігії. Будучи непримиренним ворогом попівщини,
письменник, однак, не розумів походження релігії, не зміг до кінця розкрити її
соціальних коренів.
Незважаючи на ці
недоліки, рішуча і принципова боротьба Павлика проти попівщини відіграла
велику позитивну роль. У своїй атеїстичній творчості він нещадно критикував
експлуататорську, антинародну суть релігійної ідеології, викривав
лицемірно-фальшиву мораль священнослужителів, захищав і пропагував
матеріалістичний світогляд. Все це має важливе значення і тепер, допомагає
нашій атеїстичній пропаганді перемагати пережитки минулого в свідомості
віруючих людей.
О. Я. ЛИСЕНКО,
кандидат філософських наук
Немає коментарів:
Дописати коментар