В розвитку атеїстичних поглядів на
залідноукраїнських землях велику роль відіграла Анна Іванівна Павлик (1855 —
1928 рр.), яка брала активну участь у пропаганді соціалістичних ідей наприкінці
XIX століття. Вона народилась у вбогій селянській сім'ї в селі Монастирському
поблизу Косова на Прикарпатті. Через злидні Анна Павлик змушена була покинути
навчання в школі й працювати або вдома, або в наймах за поганий харч і зношений
одяг. Так уже в юнацькі роки вона відчула соціальну нерівність і несправедливість.
На формування світогляду
Анни Павлик великий вплив справили І. Франко, М. Драгоманов, а надто брат її, Михайло
Павлик. Він висилав сестрі соціалістичну літературу й листи, в яких викривалися
несправедливі буржуазно-поміщицькі порядки. Всі матеріали Анна читала селянам
і просила брата «ще такі книжки понадруковувати, що то неправда, що пани
говорять».
У листі до брата від 6
грудня 1876 року Анна поряд з іншими фактами наводила матеріали про здирство
священиків, повідомляла, що читає соціалістичну літературу селянам. Це викликало
підозріння з боку австрійської поліції, яка зробила обшук у хаті Павликів, а
згодом заарештувала Анну. Селянську дівчину було занесено в списки галицьких
соціалістів і атеїстів разом з І. Франком та його товаришами. Під час процесу
у 1877—1878 роках над галицькими соціалістами Анну засудили разом з іншими.
Доказом проти Анни
Павлик була її усна й письмова пропаганда, відомості про яку скрупульозно
зібрала поліція. До рук поліції попали вірші — пісні «Дуреньків суд»,
«Несумлінність» і «Попівське сумління», де Анна викривала панів і служителів
релігії. Так, у першому вірші говориться, що буржуазно-поміщицький суд —
знаряддя експлуататорів, яке освячує церква. Анна закликала народ не слухати
«попів-баламутів», бо ж вони людям вказують на гріхи, а «самі гріхів не знають,
бо все людей обдирають».
Антиклерикальні думки
висловлено й у вірші «Несумлінність»: пани хваляться своєю побожністю, а самі
гноблять народ. Видно, що вони бога не знають і на нього не зважають, якщо
людей карають. Треба, отже, й простим людям не зважати на бога, а братися до
діла, боротися за свої права.
Бо як ви будете
На бога чекати,
То будете усі марне
Дуже
погибати,
Ой учіться, люди,
Бо вам всего треба,
Бо всі тоті установи
Не від бога з неба.
Тото усе пани
Собі встановили,
Щоби уни їли, пили
І балі робили.
Анна Павлик доводила, що
пани використовують релігію, церкву для зміцнення свого панування, для того,
щоб держати в ярмі й темноті трудящі маси. Поведінку духовенства Анна Павлик
яскраво змалювала у вірші «Попівське сумління».
Попи такі мислі мають,
Що громаду обдирають —
А громада все бідніє,
Бо нічого ще не вміє.
Ой громада, ой громада,
Сходіться, де добра
рада,
І радьтеся, як робити,
Аби в світі добре жити.
Що ж радила Анна Павлик?
Вона пропонувала без священиків ховать померлих, бо «та парада» нічого не
варта, а тільки збільшує борги сім'ї.
Текст вірша, з якого наведено
ці слова, було прибито на церковних дверях у селі Смодне поблизу Косова. Під
віршем приписка: «Не знаємо, котрий то такий штудер був, але то істина правда
виложена». Це означає, що слова Анни Павлик були зрозумілі селянству, мали
великий вплив на пробудження його громадської свідомості й формування
антиклерикальних поглядів. Ясна річ, Анна за це не могла сподіватись на
прихильне до неї ставлення духовенства, котре цькувало її та доносило поліції,
що вона веде атеїстичну пропаганду.
Однак ця жінка не належала
до тих, кого можна залякати арештом. Вийшовши з тюрми, написала вона
статтю-оповідь «Мої й люцькі гріхи, а панська та попівська правда», в якій навела
розповіді селян про тодішні порядки, про відгомін, що його мали на Косівщині
львівські події, зв'язані з арештом соціалістів. Частину цієї оповіді
надрукував І. Франко в збірці «Дзвін» (1878 р.).
Анна Павлик починає статтю
з того, як зреагувало духовенство на арешт соціалістів, і словами селянина
Миколи заявляє: «А ви гадали, що попи саму правду говорять?». Косівський
священик говорив з амвона, що він дав 30 ринських братові Анни, Михайлові, на
навчання, а той, мовляв, замість вдячності, зайнявся пропагандою соціалізму і
атеїзму. Та якби панотець дав і 100 ринських, заявив селянин Іван, то це
нічого, бо ті гроші «він своїми руками не заробив. Як дав, то людських, не
своїх, бо попам легко приходять гроші».
Анна Павлик віддавала
всі сили на те, щоб демаскувати духовенство, яке, прикриваючись пишною релігійною
фразеологією, прагнуло задовольнити свої інтереси. Цього їй не могли простити
охоронці експлуататорського ладу. Як тільки Анна повернулася з львівської
тюрми, її заарештувала косівська поліція. На допиті 21 лютого 1879 р. Анна заперечила,
нібито вона належить до таємного соціалістичного товариства, в чому її
обвинувачували, але визнала, що за переконанням вона соціалістка й атеїстка.
«Не люблю слухати проповіді, — сказала вона, — бо попи такі глупства
говорять, що тільки сміятися з того мушу».
Прагнучи ізолювати Анну
Павлик від селян, на яких вона, звичайно, мала великий вплив, її знову кинули
до в'язниці. Але й це не спинило безстрашну дівчину в її боротьбі проти духовенства,
про ганебні вчинки якого писала вона в продовженні статті «Мої і люцькі гріхи,
а панська та попівська правда», котру надрукувала женевська «Громада» в 1881 р.
Тут ішлося також про те,
що церковні книжки «написані не по-розумному». Адже, згідно з ними, послуги
духовенства селяни змушені оплачувати натурою, грошима, підробітками. Треба давати
на весілля, хрестини, парастаси тощо, а платити нічим. Взагалі, священнослужителі
не звертають уваги на людську бідність, а деруть, де і як можуть, забуваючи
«божі настанови».
Людям треба так робити,
Без бога ся боронити,
Бо хто ж де там того
знає,
Де то наш бог перебуває?
Всякі нам думки прибули:
Може, й бога в арешт
замкнули,
Що до нас не заглядає
Ніц нам не помагає?
Висловлені тут думки
були вибухом бомби в умовах західноукраїнської дійсності, де духовенство вважалося
провідною інтелігентною верствою, а клерикалізм ще й не збирався поступатися
перед новими, прогресивними суспільними поглядами. В підриві клерикалізму, віри
в церковні проповіді атеїстична пропаганда Анни Павлик відіграла неабияку
роль. Коли в камеру до Анни підіслали священика, який мав відмовити її від
антиклерикальної діяльності, вона відкинула пропозицію покаятись і
висповідатися, заявивши: «Я сміялася й сміюся з попівського казання, а тому,
що говорять о страшнім суді, небі й пеклі, кажуть, що ангели беруть до неба, а
чорти до пекла, а я в то не вірю».
Так, Анна Павлик не вірила
в релігійні догми і церковні забобони й ці погляди поширювала серед народних
мас.
Стаття «Мої й люцькі гріхи,
а панська та попівська правда» мала не тільки пропагандистське, але й науково-пізнавальне
значення. Згідно з тими розмовами, які дослівно записала Анна Павлик,
безпідставними виглядають твердження галицьких народовців про прихильність
українського народу до релігії, церкви та її «пастирів».
У 80-і роки XIX століття
на Коломийщині поширювались анонімні. «Листи до товариша», автором яких була Анна
Павлик. У кожному з таких листів розглядалися пекучі соціальні проблеми,
зокрема говорилось і про духовенство, яке поряд з шляхтою, та бюрократію
визискувало трудящі маси. Священики не люблять соціалістів, казала Анна
Павлик, бо соціалісти — проти їхнього здирства; церковники твердять, що народ
підпадає під вплив соціалізму, але ж не говорять про людські злидні. Тому
жодному слову служителів культу «не треба вірити, бо обіцяють золоті гори, а ніколи
слова не дотримують». Ще в одному «Листі до товариша», як і в інших формах
пропаганди, Анна доводила переваги громадянського шлюбу перед церковним.
Вона боролася за рівноправність жінок з чоловіками, виступала проти християнських
приписів, згідно з якими жінка фактично перетворювалася в рабу чоловіка. Анна
Павлик доводила, що сім'я побудована на засадах соціалістичної теорії, має
значні переваги перед «освяченою» церквою.
Свої атеїстичні погляди
Анна пропагувала не тільки в Галичині, а й на Буковині. 1890 року в журналі
«Народ» вона надрукувала статтю «Що думають ремісники на Буковині», роз'яснюючи
ремісникам, що причина їхніх злиднів не в конкуренції трудівників різних
віросповідань, і закликаючи єднатися на базі спільних економічних інтересів, а
не ділиться за релігійною приналежністю. Виступивши проти християнського фанатизму,
вона водночас пропагувала атеїзм, відвертала робітників від церкви і релігії.
За це в квітні 1892 року її заарештувала чернівецька поліція. «Єї винують
тілько за богохульство (сказала при трьох свідках, у себе дома, що нема бога,
за що два свідки донесли) і за виступ протів подружжя», повідомляв М. Павлик М.
Драгоманова про долю сестри. Незважаючи на звертання навіть до
вищих судових інстанцій, Анна Павлик за атеїстичну пропаганду відбула кару в
чернівецькій тюрмі, а 1893 року зовсім змушена була покинути Буковину.
Це, однак, не відвернуло
її від просвітительської діяльності, спрямованої на звільнення мас від клерикального
впливу. Поширюючи ідеї атеїзму, Анна Павлик використовувала революційно-демократичну
літературу, твори Т. Шевченка, Ів. Франка, антиклерикальні видання
радикальної партії, твори російських прогресивних письменників. Саме на
розповсюдження такої літератури просила Анна дозволу в чернівецької поліції
1900 року. Звичайно дозволу вона не добилася, отже, як і раніше, змушена була
розповсюджувати літературу нелегально.
Таким чином, для атеїстичної
пропаганди Анна Павлик використовувала всілякі методи — від розповсюдження
творів революціонерів-демократів до складання власних пісень, листів і оповідей. Нині можна тільки дивуватись,
якою мужньою і твердо переконаною в правоті своєї справи була Анна Павлик,
якщо в умовах засилля реакційних поглядів виступала проти духовенства, церкви
і відверто заявила, що бога нема.
Анна Павлик була мужньою
жінкою-атеїсткою західноукраїнських земель, яка не крилася зі своїми поглядами,
а популяризувала їх. Вона добре усвідомлювала, що не так легко вирвати маси
з-під впливу релігії, однак працювала в ім'я кращого майбутнього. «Ми
сподіваємося хоть для потомків користі», — говорила вона, віддавши всі свої
знання, здібності, здоров'я, час, особисте щастя боротьбі за світлу долю
нащадків, яких хотіла бачити заможними і освіченими громадянами, вільними від
церковних забобонів.
C. Злупко
Немає коментарів:
Дописати коментар