До 2500-річчя з
дня народження Геракліта Ефеського
Цього року за рішенням
Президії Всесвітньої Ради Миру в усіх країнах світу відзначається 2500-річчя з
дня народження видатного матеріаліста і діалектика стародавньої Греції Геракліта
Ефеського.
Геракліт
належить до блискучої плеяди древніх мислителів, які ще на світанку людської
історії в наївній формі виступали проти ідеалізму і релігії. В. І. Ленін
назвав Геракліта одним з засновників діалектики.
Життя й
діяльність Геракліта належать до часу, коли рабовласницька Греція досягла
свого розквіту.
Окремі групи
рабовласників, купці та ремісники були зацікавлені в розвиткові промисловості,
торгівлі, будівельної справи. Тому вони виступали проти родової аристократії,
її обожнення, відстоювали розвиток природознавчих наук. Створювалась атмосфера
вільнодумства. Ось за цих умов і розвивався матеріалістичний і атеїстичний
світогляд.
Характерно, що
основне питання філософії — питання про відношення мислення до буття —
Геракліт розв'язував як матеріаліст. В основу всього існуючого він клав
матеріальну першооснову — вогонь; перебуваючи в одвічному русі і зміні завдяки
боротьбі протилежностей, що створюють її, першооснова дає розвиток усьому
світові. В зв'язку з цим у філософії Геракліта не лишається місця для бога, він
його прямо заперечує. «Світ, єдиний з усього, — писав філософ, — не створений
ніким з богів і ніким з людей, а був, є й буде одвічним живим вогнем, що
закономірно запалюється і закономірно згасає».
Геракліт
намагався матеріалістично пояснити і психічні явища. Цим він завдав нищівного
удару по богословських ученнях про душу як про нематеріальну, незалежну від
тіла суть. Психея, або душа, для Геракліта — як повітря, вода і земля, —
тільки один з перехідних станів матерії або вогню. «Психеям смерть — стати
водою, воді ж смерть — стати землею; з землі ж вода народжується, а з води — психея».
В такій наївній формі старогрецький філософ показує, що свідомість людини не
має нічого надприродного, що психічні явища — лише одна з форм руху вічної
матерії.
Усе існуюче Геракліт
розглядав як закономірний розвиток матерії і в зв'язку з цим заперечував
будь-яке божественне втручання у долю світу. Величезне значення для цієї сторони
його філософії мав детермінізм, тобто причинна обумовленість усіх явищ у природі.
Зміни в світі, говорив Геракліт, відбуваються за певною закономірністю і в
певний час, підкоряючись необхідності, причому джерелом руху і змін є не
надприродна сила, а боротьба протилежностей. «Все відбувається через боротьбу
і за необхідністю», — говориться в одному з його фрагментів.
Найважливішим у
філософії Геракліта є стихійна діалектика. Він утверджує загальну плинність
речей і зміну явищ. «На того, хто ввійшов в одну й ту ж ріку, течуть все нові
й нові води», а тому «в одну і ту ж річку не можна увійти двічі».
Цим самим древній
мислитель завдав удару по богословському метафізичному уявленню про
незмінність світу; світ, за цим уявленням, є такий, яким його створив бог, і
він, мовляв, далі кількісних змін і просторового руху не йде і йти не може.
Вчення Геракліта
про рух і зміни виходить з боротьби протилежностей, або, як говорив він,
«протилежного обміну». При цьому протилежності переходять одна в одну, відбувається
«міна» або «обмін» їх. «Вогонь живе землі смертю, повітря живе вогню смертю; вода
живе повітря смертю, земля — води (смертю)». Цю думку Геракліт розвиває неодноразово.
Так, він заявляє: «Холодне теплішає, тепле холоднішає, вологе висихає, сухе
стало вологим». Боротьба і взаємний перехід протилежностей не заперечують у той
же час їх єдності. «Вороже з'єднується з того, що розходиться, - найчудесніша
гармонія, і все відбувається через боротьбу».
Що ж лежить в основі
розвитку, яким законом він регулюється? Цей загальний закон руху Геракліт назвав
«логосом» (слово, закон). Логос Геракліта існує вічно, як вічно існує космос,
не створений ніким з богів і людей.
Геракліт
підпорядковує закону логоса також і людську психіку: «Психеї властивий логос,
що сам росте». Якщо не забувати, що психея для Геракліта — один з перехідних
станів вогню, тобто складова частина космосу, то підпорядкування її
загальному логосу стає цілком зрозумілим.
Єдність і
боротьба протилежностей властиві і розвиткові людства. Геракліт, зокрема,
говорив і про людей, що, «народившись, вони прагнуть жити і, тим самим,
вмерти, краще ж сказати, — заспокоїтись, і залишають дітей, що породжені для
смерті».
Як бачимо, вся
філософія старогрецького мислителя має матеріалістичний антирелігійний
характер, хоч її наукова основа не є ще міцною.
У ряді своїх
фрагментів Геракліт прямо виступає проти різних релігійних уявлень. Хоч він і
користується образами грецької міфології, проте в його висловлюваннях можна
зустріти різке заперечення молитв. Звертатися до ідолів, говорив Геракліт, це
те ж саме, що й розмовляти з стінами, молитися цим статуям — однаково, що
розмовляти з демонами. Філософ висміює наївні і суперечливі релігійні
забобони своїх сучасників. «Якщо вони боги, - каже він, — то нащо ви їх оплакуєте?
Якщо ж ви оплакуєте їх, то не вважаєте їх богами».
З болем і сарказмом
говорить Геракліт про релігійні жертвоприношення, викриваючи ці дикунські, варварські
звичаї. «Але марно вони (люди), заплямовані кров'ю, жертвоприношеннями, бажають
очиститися. Якби будь-хто, вступивши у бруд, брудом захотів вимитися,
божевільним вважала б його людина, яка б помітила, що він так робить».
Атеїстичні погляди
Геракліта безпосередньо пов'язані з боротьбою всередині грецького
суспільства проти релігії і ідеалізму — цих перешкод у розвитку продуктивних
сил і науки. Отже, в поглядах древнього мислителя відбилася гостра класова
боротьба, яка точилася в старогрецькому суспільстві.
Історичне значення
філософського вчення Геракліта визначив Енгельс у своїй праці «Анти-Дюрінг»: «Коли
ми піддаємо мисленому розглядові природу або історію людства, або нашу власну
духовну діяльність, то перед нами спершу виникає картина безконечного
сплетення зв'язків і взаємодій, в якій ніщо не лишається нерухомим і
незмінним, а все рухається, змінюється, виникає і зникає. [Таким чином, ми
бачимо спершу загальну картину, в якій частковості поки що більш чи менш
відступають на задній план, і ми більше звертаємо увагу на рух, на переходи і
зв'язки, ніж на те, що саме рухається, переходить, перебуває в зв'язку.] Цей
первісний, наївний, але по суті справи правильний погляд на світ був властивий
старогрецькій філософії і вперше ясно висловлений Гераклітом: все існує і в
той же час не існує, бо все тече, все постійно змінюється, все перебуває в постійному
процесі виникнення і зникнення».
На прикладі Геракліта
ми ще раз впевнюємось, що вже тисячі років тому, на світанку людської історії
передові мислителі людства виступали проти антинаукових безглуздих релігійних
догм. Спадщина Геракліта спростовує одну з найрозповсюдженіших лжетеорій
про те, ніби атеїзм — явище, властиве лише новому і новітньому часові, що
атеїстичний світогляд не існував в далекій давнині. Людство завжди боролося проти
релігійного мракобісся; одне з почесних місць у цій боротьбі по праву
належить великому старогрецькому мислителю.
В. Колобков, старший
викладач Київського державного університету імені Т. Г. Шевченка
Немає коментарів:
Дописати коментар